
Nog altijd werden er verder wat diensten voor SBB Cargo en Railexperts gedraaid, waarbij met de start van de SETG petroleumcokestrein voor mij een leuk project begon. Dit project wordt in 2025 overigens uitgebreid, wordt vervolgd...
Helaas had 2024 ook een keerzijde: in januari had ik bij Acht een aanrijding met een persoon. Vijf maanden later werd ik door een machinist van DB Cargo gered van een tweede aanrijding in korte tijd, en heb ik de bewuste persoon die in mijn spoor zat opgevangen en overgedragen aan de hulpdiensten. Dat maakt wel indruk moet ik zeggen, zeker omdat de alarmoproep pas kwam toen ik een kilometer van de persoon vandaan was...
Januari
In januari konden best wat dingen afgestreept worden. Zo reed RFO de eerste commerciële trein met een Euro9000, werd er in geweldig licht 2 keer de 193 949 van RFO vastgelegd, kon ik eindelijk de Medway 186 224 afstrepen en maakten we kennis met de nieuwe RailRelease Shimmns'en die in het staalvervoer naar Tsjechië gebruikt worden.

Nadat de 2019 302 van Rail Force One op 17 en 18 januari 2024 haar eerst rit in commerciële dienst had gereden werd de loc geparkeerd op Kijfhoek, in afwachting van een volgende klus. Deze klus stond op woensdag 24 januari op het programma. De uit de Inveho fabriek in Orval (Frankrijk) afkomstige en uiterst fraaie Rail Release Shimmns, die sinds 5 december 2023 bij Ter Haak in de Houtrakpolder gestald waren, konden eindelijk ingezet worden. Een mooie klus voor Dual Loc 2019 302, die op dieselmodus de trein kon uithalen bij Ter Haak en vervolgens op elektrische modus de trein naar Beverwijk kon rijden.
Aangezien de trein nergens goed voor de zon zou rijden, behalve op het stuk bij Oil Tanking in de Houtrakpolder werd de trein dankbaar opgewacht. Even later zou het als trein 63191 naar Amsterdam Westhaven gaan, om vervolgens na kopmaken als trein 63192 naar Beverwijk te rijden.
Februari
Februari was wat rustig. Er werd op 4 dagen gefotografeerd, in totaal 6 foto's. Wel kon ik weer wat nieuwe dingen afstrepen, zoals de CargoUnit 193 van Freightliner. De keuze valt echter op een andere foto:

Op maandag 12 februari 2024 haalde de 2019 305 van RTB Cargo bij Standic in Dordrecht een keteltrein uit, die zo'n 2 uur later naar Duitsland zou vertrekken. Reden genoeg om na verplichtingen op het werk koers te zetten richting de lijn Dordrecht - Lage Zwaluwe. Qua zonnestand waren er nauwelijks opties, dus werd gekozen voor de enige optie aan de zuidzijde van de Moerdijkbrug, in de hoop dat de wolken mij deze keer niet dwars zouden zitten. Op de foto passeert de imposante machine de fotograaf ten zuiden van de Moerdijkbrug als trein 45797 (Dordrecht - Venlo - Neustadt/Donau) onder een dreigende wolkenlucht. Enkele honderden meters verder zou de trein voor langere tijd stranden..
Maart
In maart kwam HSL voor het eerst met een Euro 9000 naar Nederland, helaas als losse loc. Ook kon eindelijk de RT&S 193 701 goed vastgelegd worden, de keuze valt dan ook op die loc.

Aanvankelijk zou de RT&S 193 701 op 23 maart 2024 via Emmerich het land in komen met GTS-shuttle 40168, maar een hardnekkige storing tussen Emmerich en Oberhausen zorgde ervoor dat er van 4:30 tot 21:00 geen treinverkeer mogelijk was. De trein strandde in Düsseldorf Eller, in afwachting van een nieuw plan, tot redelijk grote frustratie van ondergetekende: het was immers prachtig weer zaterdag en ik had de loc nog steeds niet in de zon. Aangezien de 40020 op 25 maart niet reed werd besloten de 40168 van zaterdag in dit pad vanaf Düsseldorf Eller door te rijden richting de Botlek. Tijd voor een nieuwe poging.
Nadat een hardnekkige wolk ontzettend langzaam voor de zon was weggetrokken ontstond er een behoorlijk blauw gat, waarmee een zonplaatje eigenlijk niet meer mis kon gaan.
Er werd dan ook vrolijk afgedrukt, toen de 193 701 met GTS-shuttle 40020 bij Haaften passeerde. Eindelijk!
April
Wederom weinig plaatjes.. Ik maakte wat foto's tussen Leiden en Haarlem, en kon na werk een keertje met Erwin meerijden voor wat foto's rond Kaub.

"Het Stoomgenootschap" organiseerde op 21 april 2024 een evenement genaamd "Stoom in de bollenvelden". Van de bollenvelden was niet heel veel meer over, maar uiteraard is het een leuk initiatief. De overbrenging van het lege materieel stond hoog op mijn lijstje, aangezien de 1251 van Railexperts dan trekkend en goed voor de zon te fotograferen zou zijn; de 23 023 van de Stoom Stichting Nederland hing dan achterop.
Na een flinke wandeling door een behoorlijk drassig weiland werd positie gekozen en kon het wachten beginnen.
Even later werd afgedrukt toen de 1251 met 9 rijtuigen en de 23 023 als trein 70460 het groepje fotografen passeerde tussen de Lageveensemolen (links) en de Hogeveensemolen (rechts).
Mei
Naast wat "losse" foto's van o.a. de SSN, Centralbahn, RTB, SBB, RFO en RRF (laatste foto met een Hommel Class) startte het petroleumcokes vervoer van SETG. Daarnaast werd met Jelani naar Tsjechië en Slowakije gereden voor een heuze "duikbrillen-tour". De keuze is lastig...

Na vroeg opstaan en een tussenstop bij Lelm en Niederwartha kwamen we aan bij Nemotice, ten oosten van Brno. Hier konden we de eerste "Duikbril" van onze trip fotograferen. Nadat we onze spullen hadden klaar gezet hoefden we niet lang te wachten voor de bijzonder kenmerkende toeter van deze locomotief hoorbaar was. Even later kwam de České dráhy "Blitzbrille" 754 012 in zicht met Sp 1771 (Brno hl.n - Staré Město u Uherské Hradiště). Wat een gaaf loctype!
Juni 1
De eerste lekkere zonplaat van SETG in Nederland met de petroleumcokes, en een vakantie naar Slovenië met de vrouw. Ik kan niet kiezen, dus bestaat juni uit 2 plaatjes.

Nadat ik op 18 mei al de eer had om zelf de eerste beladen petroleumcokes trein van SETG te rijden, moest er natuurlijk ook nog een keer met de camera achter de trein aan gegaan worden. Best lastig, aangezien de zomer tot dan toe bizar tegen viel in Nederland en ik de trein met regelmaat ook zelf moest rijden. Op zaterdag 8 juni had ik mijn eerste vakantiedag, en werd besloten om de trein achterna te gaan, alvorens zelf weer op vakantie te gaan. Na wat dubben werd gekozen om de trein bij Hulten op te wachten. Aan de noordkant van het spoor kun je slechts van eind april tot half augustus fotograferen, dus dat had mijn voorkeur. Een stek als bij Horst-Sevenum kan iets later in het jaar ook nog wel. De 193 728 passeert met de nog altijd zeer fraaie trein 44701 uit Terneuzen naar Garching an der Alz om kwart over 7 de 2 fotografen, die zo werd later duidelijk niet de enige waren die vandaag voor deze trein op pad waren, op naar de volgende stek.
Juni 2
In Slovenië zijn de blauwe en gele 363'ers natuurlijk de hoofddoelen. De blauwe werd helaas niet gefotografeerd, de gele twee keer. Het wilde in Crnotice echter maar niet lukken om op de fraaie middagstek überhaupt een 363'er te krijgen. De allerlaatste mogelijkheid lukte het dan uiteindelijk tóch, en meteen 2 stuks op blokafstand ook nog eens.

De favoriete stek op de Koperlijn is (voor vrijwel iedereen denk ik) de middagstek bij Črnotiče. De hoop was er dan ook om juist hier wat 363'ers vast te leggen, maar dat wilde maar niet lukken. De stek is qua tijdstip ook wat aan de lastige kant, aangezien de vriendin natuurlijk ook wat aandacht wil en je niet de hele middag weg wil zijn. Het bezoek aan deze stek bleef dan ook "beperkt" tot 4 keer, waarvan er 2 keer slechts 1 trein passeerde in het tijdsvenster dat je hier kunt staan. Gelukkig had ik 18 juni 2024 uitgekozen om in de middag te gaan hobbyen, want op deze dag zou het dan eindelijk lukken. Nadat beneden een sleep Eanos'en werd waargenomen en het geluid van een "Brižita" overduidelijk hoorbaar was, was de vreugde dan ook groot toen bleek dat de trein door de als enige overgebleven gele 363 005 werd getrokken.
Met kolentrein 48442 uit Koper Tovorna naar Voest Alpine Linz passeert de fraaie loc de aanwezige fotografen bij Črnotiče, terwijl achterop de trein de 541 105 als opduwloc fungeert.
Juli
Net als vorig jaar werd er in juli erg weinig gefotografeerd. Toch wel een toonbaar plaatje deze keer.

Op 28 juli 2024 reed de zondagse staaltrein van CD Cargo vanwege werkzaamheden bij Amersfoort een omleiding via Utrecht-Arnhem. Zo ontstond er eindelijk weer eens de mogelijkheid een goederentrein te fotograferen op het traject Utrecht-Arnhem, iets wat niet al te vaak meer voorkomt helaas. Onder het toeziend oog van maar liefst 17 fotografen (het was een beetje passen en meten) passeerde de fraaie trein 42797 naar Bad Bentheim onder een mooie wolkencoulisse bij Vechten. Even leek het helemaal mis te gaan door een hardnekkige wolk, maar wonder boven wonder loste deze wolk ineens helemaal op.
Augustus
Een lekker dagje fotograferen in Twente eindigde in Brabant.. Zo gaat dat soms


Tussen Holten en Rijssen werd bij Dijkerhoek een stek gevonden voor de tweede trein van deze dag die op ons lijstje stond. Sinds een week of 2 is de 186 364 "Waverider" ineens opgedoken in de Rzepin omloop van HSL. Reden genoeg om een poging te doen om deze fraaie loc vast te leggen, al bleek dat in combinatie met werk, het weer en de belading nog niet zo makkelijk. Gelukkig was het op 28 augustus prachtig weer, was er tijd en was de trein ook nog eens volledig beladen. De foto toont de "Waverider" onder tropische omstandigheden in een snikheet maisveld, onderweg met trein 42348 uit Rzepin naar Tilburg Industrie.
September
Tijd voor vakantie in Italië.

Ondanks behoorlijke wolkenluchten werd op 24 september 2024 een poging gedaan om nog wat te fotograferen. Er werd naar Dolcè gereden, waar het wachten kon beginnen. De EU43-001 en EU43-008 trokken de goed beladen trein 43125 (Keulen Eifeltor - Verona Quadrante Europa) langs de fotograaf, die het daarna weer voor gezien hield omdat het in rap tempo weer dicht trok.
Oktober
In oktober werd de HSL G2000 weer eens uitgelaten, kon ik mijn eerste X-Load 193 fotograferen maar valt de keuze toch op de nieuwste aanwinst van RFO..

Op 4 oktober 2024 reed ik naar Moerdijk, waar Rail Force One bezig was met een Katy-shuttle. Er moest lang gewacht worden voordat RFO eindelijk naar buiten kon komen met de containertrein: DB Cargo was aan het rangeren in Moerdijk en weigerde RFO tussendoor te laten...
Afijn, na bijna 2 uur wachten kon vlak voor Lage Zwaluwe dan eindelijk de fraaie 203 614 met trein 51601 uit Moerdijk naar Lage Zwaluwe vastgelegd worden.
November
Een stoomtrein naar Apeldoorn, een dagje in het bos bij Venlo en een zonnig dagje omgeving Venlo en Heukelom in november.

Na de passage van de SBB Melzo-shuttle bij America werd koers gezet naar het tussen Boisheim en Dülken gelegen Lind. Aanvankelijk was het doel Breyell, maar aangezien de zonnestand daar nog wat aan de kopse kant was besloten we door te rijden. In Lind konden we de Melzo-shuttle nogmaals fotograferen, en zo zien we de 193 541 voor de tweede keer deze dag met trein 40017 voorbij rijden.
December
Geen foto's deze maand...
Rest mij iedereen fijne dagen en een goede jaarwisseling te wensen! Ik kijk uit naar de andere jaaroverzichten.