Jaaroverzicht 2024 Vincent

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
VinceCargo
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Vincent

Bericht door VinceCargo »

Aangezien de zon zich dit jaar niet of nauwelijks meer zal laten zien is het weer tijd voor het jaaroverzicht. Voor mijn gevoel een jaar met weinig foto's, desondanks moet ik toch uit 280 foto's gaan kiezen. De buitenland plaatjes zijn dit jaar een stuk minder dan gebruikelijk, makkelijk te verklaren doordat ik tegenwoordig 95% van mijn werktijd op kantoor doorbreng in plaats van op de loc :)
Nog altijd werden er verder wat diensten voor SBB Cargo en Railexperts gedraaid, waarbij met de start van de SETG petroleumcokestrein voor mij een leuk project begon. Dit project wordt in 2025 overigens uitgebreid, wordt vervolgd...
Helaas had 2024 ook een keerzijde: in januari had ik bij Acht een aanrijding met een persoon. Vijf maanden later werd ik door een machinist van DB Cargo gered van een tweede aanrijding in korte tijd, en heb ik de bewuste persoon die in mijn spoor zat opgevangen en overgedragen aan de hulpdiensten. Dat maakt wel indruk moet ik zeggen, zeker omdat de alarmoproep pas kwam toen ik een kilometer van de persoon vandaan was...

Januari
In januari konden best wat dingen afgestreept worden. Zo reed RFO de eerste commerciële trein met een Euro9000, werd er in geweldig licht 2 keer de 193 949 van RFO vastgelegd, kon ik eindelijk de Medway 186 224 afstrepen en maakten we kennis met de nieuwe RailRelease Shimmns'en die in het staalvervoer naar Tsjechië gebruikt worden.
Afbeelding
Nadat de 2019 302 van Rail Force One op 17 en 18 januari 2024 haar eerst rit in commerciële dienst had gereden werd de loc geparkeerd op Kijfhoek, in afwachting van een volgende klus. Deze klus stond op woensdag 24 januari op het programma. De uit de Inveho fabriek in Orval (Frankrijk) afkomstige en uiterst fraaie Rail Release Shimmns, die sinds 5 december 2023 bij Ter Haak in de Houtrakpolder gestald waren, konden eindelijk ingezet worden. Een mooie klus voor Dual Loc 2019 302, die op dieselmodus de trein kon uithalen bij Ter Haak en vervolgens op elektrische modus de trein naar Beverwijk kon rijden.
Aangezien de trein nergens goed voor de zon zou rijden, behalve op het stuk bij Oil Tanking in de Houtrakpolder werd de trein dankbaar opgewacht. Even later zou het als trein 63191 naar Amsterdam Westhaven gaan, om vervolgens na kopmaken als trein 63192 naar Beverwijk te rijden.

Februari
Februari was wat rustig. Er werd op 4 dagen gefotografeerd, in totaal 6 foto's. Wel kon ik weer wat nieuwe dingen afstrepen, zoals de CargoUnit 193 van Freightliner. De keuze valt echter op een andere foto:
Afbeelding
Op maandag 12 februari 2024 haalde de 2019 305 van RTB Cargo bij Standic in Dordrecht een keteltrein uit, die zo'n 2 uur later naar Duitsland zou vertrekken. Reden genoeg om na verplichtingen op het werk koers te zetten richting de lijn Dordrecht - Lage Zwaluwe. Qua zonnestand waren er nauwelijks opties, dus werd gekozen voor de enige optie aan de zuidzijde van de Moerdijkbrug, in de hoop dat de wolken mij deze keer niet dwars zouden zitten. Op de foto passeert de imposante machine de fotograaf ten zuiden van de Moerdijkbrug als trein 45797 (Dordrecht - Venlo - Neustadt/Donau) onder een dreigende wolkenlucht. Enkele honderden meters verder zou de trein voor langere tijd stranden..

Maart
In maart kwam HSL voor het eerst met een Euro 9000 naar Nederland, helaas als losse loc. Ook kon eindelijk de RT&S 193 701 goed vastgelegd worden, de keuze valt dan ook op die loc.
Afbeelding
Aanvankelijk zou de RT&S 193 701 op 23 maart 2024 via Emmerich het land in komen met GTS-shuttle 40168, maar een hardnekkige storing tussen Emmerich en Oberhausen zorgde ervoor dat er van 4:30 tot 21:00 geen treinverkeer mogelijk was. De trein strandde in Düsseldorf Eller, in afwachting van een nieuw plan, tot redelijk grote frustratie van ondergetekende: het was immers prachtig weer zaterdag en ik had de loc nog steeds niet in de zon. Aangezien de 40020 op 25 maart niet reed werd besloten de 40168 van zaterdag in dit pad vanaf Düsseldorf Eller door te rijden richting de Botlek. Tijd voor een nieuwe poging.
Nadat een hardnekkige wolk ontzettend langzaam voor de zon was weggetrokken ontstond er een behoorlijk blauw gat, waarmee een zonplaatje eigenlijk niet meer mis kon gaan.
Er werd dan ook vrolijk afgedrukt, toen de 193 701 met GTS-shuttle 40020 bij Haaften passeerde. Eindelijk!

April
Wederom weinig plaatjes.. Ik maakte wat foto's tussen Leiden en Haarlem, en kon na werk een keertje met Erwin meerijden voor wat foto's rond Kaub.
Afbeelding
"Het Stoomgenootschap" organiseerde op 21 april 2024 een evenement genaamd "Stoom in de bollenvelden". Van de bollenvelden was niet heel veel meer over, maar uiteraard is het een leuk initiatief. De overbrenging van het lege materieel stond hoog op mijn lijstje, aangezien de 1251 van Railexperts dan trekkend en goed voor de zon te fotograferen zou zijn; de 23 023 van de Stoom Stichting Nederland hing dan achterop.
Na een flinke wandeling door een behoorlijk drassig weiland werd positie gekozen en kon het wachten beginnen.
Even later werd afgedrukt toen de 1251 met 9 rijtuigen en de 23 023 als trein 70460 het groepje fotografen passeerde tussen de Lageveensemolen (links) en de Hogeveensemolen (rechts).

Mei
Naast wat "losse" foto's van o.a. de SSN, Centralbahn, RTB, SBB, RFO en RRF (laatste foto met een Hommel Class) startte het petroleumcokes vervoer van SETG. Daarnaast werd met Jelani naar Tsjechië en Slowakije gereden voor een heuze "duikbrillen-tour". De keuze is lastig...
Afbeelding
Na vroeg opstaan en een tussenstop bij Lelm en Niederwartha kwamen we aan bij Nemotice, ten oosten van Brno. Hier konden we de eerste "Duikbril" van onze trip fotograferen. Nadat we onze spullen hadden klaar gezet hoefden we niet lang te wachten voor de bijzonder kenmerkende toeter van deze locomotief hoorbaar was. Even later kwam de České dráhy "Blitzbrille" 754 012 in zicht met Sp 1771 (Brno hl.n - Staré Město u Uherské Hradiště). Wat een gaaf loctype!

Juni 1
De eerste lekkere zonplaat van SETG in Nederland met de petroleumcokes, en een vakantie naar Slovenië met de vrouw. Ik kan niet kiezen, dus bestaat juni uit 2 plaatjes.
Afbeelding
Nadat ik op 18 mei al de eer had om zelf de eerste beladen petroleumcokes trein van SETG te rijden, moest er natuurlijk ook nog een keer met de camera achter de trein aan gegaan worden. Best lastig, aangezien de zomer tot dan toe bizar tegen viel in Nederland en ik de trein met regelmaat ook zelf moest rijden. Op zaterdag 8 juni had ik mijn eerste vakantiedag, en werd besloten om de trein achterna te gaan, alvorens zelf weer op vakantie te gaan. Na wat dubben werd gekozen om de trein bij Hulten op te wachten. Aan de noordkant van het spoor kun je slechts van eind april tot half augustus fotograferen, dus dat had mijn voorkeur. Een stek als bij Horst-Sevenum kan iets later in het jaar ook nog wel. De 193 728 passeert met de nog altijd zeer fraaie trein 44701 uit Terneuzen naar Garching an der Alz om kwart over 7 de 2 fotografen, die zo werd later duidelijk niet de enige waren die vandaag voor deze trein op pad waren, op naar de volgende stek.

Juni 2
In Slovenië zijn de blauwe en gele 363'ers natuurlijk de hoofddoelen. De blauwe werd helaas niet gefotografeerd, de gele twee keer. Het wilde in Crnotice echter maar niet lukken om op de fraaie middagstek überhaupt een 363'er te krijgen. De allerlaatste mogelijkheid lukte het dan uiteindelijk tóch, en meteen 2 stuks op blokafstand ook nog eens.
Afbeelding
De favoriete stek op de Koperlijn is (voor vrijwel iedereen denk ik) de middagstek bij Črnotiče. De hoop was er dan ook om juist hier wat 363'ers vast te leggen, maar dat wilde maar niet lukken. De stek is qua tijdstip ook wat aan de lastige kant, aangezien de vriendin natuurlijk ook wat aandacht wil en je niet de hele middag weg wil zijn. Het bezoek aan deze stek bleef dan ook "beperkt" tot 4 keer, waarvan er 2 keer slechts 1 trein passeerde in het tijdsvenster dat je hier kunt staan. Gelukkig had ik 18 juni 2024 uitgekozen om in de middag te gaan hobbyen, want op deze dag zou het dan eindelijk lukken. Nadat beneden een sleep Eanos'en werd waargenomen en het geluid van een "Brižita" overduidelijk hoorbaar was, was de vreugde dan ook groot toen bleek dat de trein door de als enige overgebleven gele 363 005 werd getrokken.
Met kolentrein 48442 uit Koper Tovorna naar Voest Alpine Linz passeert de fraaie loc de aanwezige fotografen bij Črnotiče, terwijl achterop de trein de 541 105 als opduwloc fungeert.

Juli
Net als vorig jaar werd er in juli erg weinig gefotografeerd. Toch wel een toonbaar plaatje deze keer.
Afbeelding
Op 28 juli 2024 reed de zondagse staaltrein van CD Cargo vanwege werkzaamheden bij Amersfoort een omleiding via Utrecht-Arnhem. Zo ontstond er eindelijk weer eens de mogelijkheid een goederentrein te fotograferen op het traject Utrecht-Arnhem, iets wat niet al te vaak meer voorkomt helaas. Onder het toeziend oog van maar liefst 17 fotografen (het was een beetje passen en meten) passeerde de fraaie trein 42797 naar Bad Bentheim onder een mooie wolkencoulisse bij Vechten. Even leek het helemaal mis te gaan door een hardnekkige wolk, maar wonder boven wonder loste deze wolk ineens helemaal op.

Augustus
Een lekker dagje fotograferen in Twente eindigde in Brabant.. Zo gaat dat soms ;-)
Afbeelding
Tussen Holten en Rijssen werd bij Dijkerhoek een stek gevonden voor de tweede trein van deze dag die op ons lijstje stond. Sinds een week of 2 is de 186 364 "Waverider" ineens opgedoken in de Rzepin omloop van HSL. Reden genoeg om een poging te doen om deze fraaie loc vast te leggen, al bleek dat in combinatie met werk, het weer en de belading nog niet zo makkelijk. Gelukkig was het op 28 augustus prachtig weer, was er tijd en was de trein ook nog eens volledig beladen. De foto toont de "Waverider" onder tropische omstandigheden in een snikheet maisveld, onderweg met trein 42348 uit Rzepin naar Tilburg Industrie.

September
Tijd voor vakantie in Italië.
Afbeelding
Ondanks behoorlijke wolkenluchten werd op 24 september 2024 een poging gedaan om nog wat te fotograferen. Er werd naar Dolcè gereden, waar het wachten kon beginnen. De EU43-001 en EU43-008 trokken de goed beladen trein 43125 (Keulen Eifeltor - Verona Quadrante Europa) langs de fotograaf, die het daarna weer voor gezien hield omdat het in rap tempo weer dicht trok.

Oktober
In oktober werd de HSL G2000 weer eens uitgelaten, kon ik mijn eerste X-Load 193 fotograferen maar valt de keuze toch op de nieuwste aanwinst van RFO..
Afbeelding
Op 4 oktober 2024 reed ik naar Moerdijk, waar Rail Force One bezig was met een Katy-shuttle. Er moest lang gewacht worden voordat RFO eindelijk naar buiten kon komen met de containertrein: DB Cargo was aan het rangeren in Moerdijk en weigerde RFO tussendoor te laten...
Afijn, na bijna 2 uur wachten kon vlak voor Lage Zwaluwe dan eindelijk de fraaie 203 614 met trein 51601 uit Moerdijk naar Lage Zwaluwe vastgelegd worden.

November
Een stoomtrein naar Apeldoorn, een dagje in het bos bij Venlo en een zonnig dagje omgeving Venlo en Heukelom in november.
Afbeelding
Na de passage van de SBB Melzo-shuttle bij America werd koers gezet naar het tussen Boisheim en Dülken gelegen Lind. Aanvankelijk was het doel Breyell, maar aangezien de zonnestand daar nog wat aan de kopse kant was besloten we door te rijden. In Lind konden we de Melzo-shuttle nogmaals fotograferen, en zo zien we de 193 541 voor de tweede keer deze dag met trein 40017 voorbij rijden.

December
Geen foto's deze maand...

Rest mij iedereen fijne dagen en een goede jaarwisseling te wensen! Ik kijk uit naar de andere jaaroverzichten.
Laatst gewijzigd door VinceCargo op wo jan 01, 2025 2:40 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Geen handvol, maar een land vol
Rubenr
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Vincent

Bericht door Rubenr »

Schitterend overzicht! Ik ga voor januari en september!
stijn55

Bericht door stijn55 »

Mooi divers. Eigenlijk valt alles in de smaak!
ClintW

Bericht door ClintW »

Heerlijk overzicht Vincent! Moeilijk kiezen maar mijn favorieten zijn april en juni 2!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Fraaie foto's en dan die van januari.. Daar had ik graag bij gestaan!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Zeer fraai jaaroverzicht Vincent, zoals ieder jaar. Ondanks alle tegenslagen heb je er toch nog een mooi fotojaar van kunnen maken. Februari is echt een topplaat met veel geluk, verder vind ik de gele 363 in Slovenië heerlijk!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Heel fraai overzicht weer Vince!
"The chase is better than the catch."
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Heerlijk overzicht met voor mij Oktober als favoriet.
Gydo

Bericht door Gydo »

Prachtig overzicht! Ik kies voor oktober!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Juni 2 is mijn favo.
wessele

Bericht door wessele »

Goede serie met een toenemende hoeveelheid diesels in je overzicht. Goed bezig! 😉👍
Luka

Bericht door Luka »

Prachtig overzicht Vincent!
1622

Bericht door 1622 »

Fraai overzicht met juni 2 als favoriet hier.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Zoals vanouds weer een mooi overzicht, Vincent! April en de tweede van juni zijn mijn favoriet! ;)
Flickr: --> Klik <--
ICEmaster

Bericht door ICEmaster »

Ondanks het wat "moeizame" jaar toch veel leuke plaatjes kunnen schieten en hebben we van een leuke week kunnen genieten in Tsjechië en Slowakije :D Ondanks die vakantie kies ik toch voor de gele 363 005 als favoriet hier, wat een plaatje! Die wolk bij Vechten verdween niet zomaar schijnbaar, uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat The Wizard of Oss weer toesloeg...
Ik fotografeer op zonne-energie
EuropeTrains

Bericht door EuropeTrains »

Schitterend overzicht! De gele 363 is mijn favoriet dit jaar :)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooie serie weer Vincent! Lastig kiezen met vele knallers, maar juni 2 schiet er wel uit!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Heel fraai en kleurrijk jaaroverzicht, Vincent! April en juni-2 zijn voor mij de favorieten!
Lucske1739

Bericht door Lucske1739 »

Schitterende platen Vincent! Vind de beste toch wel de 1251 in Lisse.
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Eén voor één kwaliteitsplaten en hobbyend Nederland heeft kunnen genieten van het Petroleumcokes-project :D
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht Vincent met oude en moderne tractie! Mijn keuze is gevallen op de plaatjes van januari, mei & juni-2.
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Mooie serie aan foto's ondanks de ongevallen op werk, met een persoonlijke voorkeur voor mei en juli!
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Prachtige serie weer en dus moeilijk kiezen allemaal mooi!
Foto's op Flickr
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Erg fraaie platen Vincent! Ik ga voor de 1251 en Crnotice.
dvc

Bericht door dvc »

Mooie serie Vincent! Mijn voorkeur gaat uit naar de platen uit april en mei.
Ronnie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ronnie »

Zeer afwisselend overzicht. April is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Ik ga voor oktober.
tiemen

Bericht door tiemen »

Erg fraai overzicht Vince, mijn favoriet is de 1200
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Geweldige reeks Vincent; knap gedaan! Aangrijpende opening ook; dat is belangrijker dan de 12 (of 280) foto's van het jaar! Favorieten kiezen is haast niet te doen; januari, februari en april zijn echt knallers!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Absolute topplaten weer Vince, wat mij betreft springt februari er wel bovenuit!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Lekker jaaroverzicht Vincent! Erg mooie variatie tussen de oude dames en de moderne rijdende computers! De plaat van de 1251 en Euro9000 in januari mogen er zeker zijn!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooi overzicht, ik ga voor april en juni 2.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mei en en juni 1 zijn mijn favoriet. Voor de rest een mooi overzicht.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Prachtige reeks Vincent! Juni-2 is mijn favoriet, maar ook de plaat uit oktober vind ik bijzonder fraai.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Fantastisch Jaaroverzicht.
LEOSCRIBENS

Bericht door LEOSCRIBENS »

Weer een fraai jaaroverzicht Vincent, waar mei en juni 2 (met ee hebt dat de 363 005 lang ŠZ rood is geweest en als retro act een paar jaar geleden haar gele kleedje terug kreeg) mijn favorieten zijn. Heel veel succes met de uitdagingen van je job (en het kantoorwerk)
Plaats reactie