FOTO 1

Een Limburgse klassieker is de Busto-shuttle naar het RTC in Geleen. Normaal rijdt deze met een dieselloc over de Maaslijn, maar bij een tekort aan deze locs wordt er ook wel eens via Eindhoven omgereden met elektrische tractie. Zo ook op zondag 28 januari, toen ik Captrain 186 157 nabij Baexem op de foto zette met het LKW Walter-gedeelte direct achter de loc.
FOTO 2

Dit jaar werden de Euro9000-locs van Stadler toegelaten in Nederland en België en meerdere vervoerders zetten deze locs daarna regelmatig in. Rail Force One heeft 3 locs geleased en sinds het najaar rijdt een van deze locs redelijk standaard de staaltrein naar Maastricht. Op zondag 1 september had loc 2019 304 de eer en kon deze door een grote groep worden vastgelegd bij Catsop.
FOTO 3

Door werkzaamheden op het reguliere traject reed de Nightjet naar Brussel in de zomer enkele weken via de enkelsporige lijn tussen Welkenraedt en Montzen. Op 6 augustus maakte ik hier gebruik van door deze trein vast te leggen vlak voor het binnenrijden van Montzen, waarbij de tractie wordt verzorgd door de gehuurde 193 962 die de trein over het gehele traject rijdt. Hierdoor vervalt de locwissel tussen twee Taurussen in Aachen.
FOTO 4

Dit jaar werd de door RFO gereden containertrein naar Gekkengraaf regelmatig getrokken door één van de 1800'en van dit bedrijf. Voor mij kwam dat goed uit, want ik had nog geen foto's van deze locs bij RFO. In de ochtend van 7 juni kwam er een melding vanuit Breda dat loc 1828 met een goed beladen trein onderweg was naar Limburg. Ik posteerde mij op het bekende zandpad net na station Horst-Sevenum en na ruim een uur wachten kon mijn allereerste RFO 1800 op de foto worden gezet. Gelukkig zou het niet bij alleen deze loc blijven

FOTO 5

Op maandag 19 augustus maakte NSM 386 een uitstapje naar Blerick. Op de heenweg werd DE41 meegesleept en na het afleveren daarvan ging het stel weer terug naar het Spoorwegmuseum. Het transport naar Blerick kon ik bij America vastleggen.
FOTO 6

In maart kreeg Lineas 186 291 een speciale bestickering vanwege de samenwerking met TCS voor het rijden van de European Sleeper nachttrein. De hoop was klein dat ik deze ooit dicht in de buurt kon fotograferen, maar gelukkig maakt de loc nog gewoon uitstapjes met goederentreinen. Na een eerste klik in juni was er op 5 oktober weer een kans om de loc te vereeuwigen. Door werkzaamheden aan de Montzenroute werd er via Venlo gereden met een gemengde ketelwagentrein, waarbij nu de TCS-zijde voorop zat bij de passage van America.
FOTO 7

Tijdens het wachten op de eerder getoonde Nightjet kwam er vanuit Antwerpen een melding binnen over Lineas 186 252 die met de BASF-trein onderweg was naar Duitsland. Door de ochtenddrukte op het spoor duurde het allemaal wat langer voor de trein in de buurt was, dus kon er op het gemak richting Warsage worden gegaan. Daar kwam deze trein uiteindelijk in een leuke optocht voorbij.
FOTO 8

Zoals eerder gezegd was RFO dit jaar goed bezig met de inzet van 1800'en naar Gekkengraaf. Op zaterdagochtend 5 oktober had loc 1830 de eer om deze nagenoeg volbeladen trein te rijden. De vogels dachten een rustige zaterdagochtend te hebben, maar maakten toch even plaats voor de naderende trein.
FOTO 9

Naast RFO maakte ook RTB dit jaar goed gebruik van hun Euro9000-locs. Waar de RFO-locs nagenoeg gelijk zijn bestickerd is dat bij RTB anders. RTB 2019 306 heeft de bijnaam Comic gekregen en reed op 28 augustus de ketelwagentrein van Antwerpen naar Millingen in Duitsland.
FOTO 10

Door de inzet van alle XLoad Vectrons bij SBB aan het einde van het jaar zou je bijna vergeten dat er nog andere kleurstellingen in dienst zijn bij deze vervoerder. Op 9 juni was er van de inzet van Xloads nog geen sprake en was het nog spannend of er een leuke loc voor de in Venlo gemelde Busto-shuttle naar Rotterdam zou zitten. Toen de overweg dichtging kwam de 'Goldpiercer' de hoek om gereden en kon deze tevreden worden afgedrukt in de bekende bocht bij Hegelsom.
FOTO 11

Driemaal is scheepsrecht

FOTO 12

Dit jaar reed SETG in samenwerking met een aantal andere vervoerders een petroleumcokestrein van Terneuzen naar Garching. De route verliep hierbij via Roosendaal en Venlo. De beladen trein reed nagenoeg altijd op zaterdagochtend vanuit Roosendaal richting Venlo en verder Duitsland in. Op 10 augustus was dit ook het geval en daarom werd er naar Griendtsveen gereden, waar de trein ondanks wat opkomende bewolking nog in de zon kon worden geklikt met Vincent achter de knoppen.
Bij deze wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2025 toe.