Jaaroverzicht 2024 Ronnie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Ronnie
Site Admin
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Ronnie

Bericht door Ronnie »

Na een aantal jaren afwezigheid weer eens een jaaroverzicht van mijn kant. Omdat ik niet in elke maand een foto heb gemaakt is het gewoon een top 12 geworden.

FOTO 1

Afbeelding
Een Limburgse klassieker is de Busto-shuttle naar het RTC in Geleen. Normaal rijdt deze met een dieselloc over de Maaslijn, maar bij een tekort aan deze locs wordt er ook wel eens via Eindhoven omgereden met elektrische tractie. Zo ook op zondag 28 januari, toen ik Captrain 186 157 nabij Baexem op de foto zette met het LKW Walter-gedeelte direct achter de loc.

FOTO 2

Afbeelding
Dit jaar werden de Euro9000-locs van Stadler toegelaten in Nederland en België en meerdere vervoerders zetten deze locs daarna regelmatig in. Rail Force One heeft 3 locs geleased en sinds het najaar rijdt een van deze locs redelijk standaard de staaltrein naar Maastricht. Op zondag 1 september had loc 2019 304 de eer en kon deze door een grote groep worden vastgelegd bij Catsop.

FOTO 3

Afbeelding
Door werkzaamheden op het reguliere traject reed de Nightjet naar Brussel in de zomer enkele weken via de enkelsporige lijn tussen Welkenraedt en Montzen. Op 6 augustus maakte ik hier gebruik van door deze trein vast te leggen vlak voor het binnenrijden van Montzen, waarbij de tractie wordt verzorgd door de gehuurde 193 962 die de trein over het gehele traject rijdt. Hierdoor vervalt de locwissel tussen twee Taurussen in Aachen.

FOTO 4

Afbeelding
Dit jaar werd de door RFO gereden containertrein naar Gekkengraaf regelmatig getrokken door één van de 1800'en van dit bedrijf. Voor mij kwam dat goed uit, want ik had nog geen foto's van deze locs bij RFO. In de ochtend van 7 juni kwam er een melding vanuit Breda dat loc 1828 met een goed beladen trein onderweg was naar Limburg. Ik posteerde mij op het bekende zandpad net na station Horst-Sevenum en na ruim een uur wachten kon mijn allereerste RFO 1800 op de foto worden gezet. Gelukkig zou het niet bij alleen deze loc blijven :).

FOTO 5

Afbeelding
Op maandag 19 augustus maakte NSM 386 een uitstapje naar Blerick. Op de heenweg werd DE41 meegesleept en na het afleveren daarvan ging het stel weer terug naar het Spoorwegmuseum. Het transport naar Blerick kon ik bij America vastleggen.

FOTO 6

Afbeelding
In maart kreeg Lineas 186 291 een speciale bestickering vanwege de samenwerking met TCS voor het rijden van de European Sleeper nachttrein. De hoop was klein dat ik deze ooit dicht in de buurt kon fotograferen, maar gelukkig maakt de loc nog gewoon uitstapjes met goederentreinen. Na een eerste klik in juni was er op 5 oktober weer een kans om de loc te vereeuwigen. Door werkzaamheden aan de Montzenroute werd er via Venlo gereden met een gemengde ketelwagentrein, waarbij nu de TCS-zijde voorop zat bij de passage van America.

FOTO 7
Afbeelding
Tijdens het wachten op de eerder getoonde Nightjet kwam er vanuit Antwerpen een melding binnen over Lineas 186 252 die met de BASF-trein onderweg was naar Duitsland. Door de ochtenddrukte op het spoor duurde het allemaal wat langer voor de trein in de buurt was, dus kon er op het gemak richting Warsage worden gegaan. Daar kwam deze trein uiteindelijk in een leuke optocht voorbij.

FOTO 8

Afbeelding
Zoals eerder gezegd was RFO dit jaar goed bezig met de inzet van 1800'en naar Gekkengraaf. Op zaterdagochtend 5 oktober had loc 1830 de eer om deze nagenoeg volbeladen trein te rijden. De vogels dachten een rustige zaterdagochtend te hebben, maar maakten toch even plaats voor de naderende trein.

FOTO 9

Afbeelding
Naast RFO maakte ook RTB dit jaar goed gebruik van hun Euro9000-locs. Waar de RFO-locs nagenoeg gelijk zijn bestickerd is dat bij RTB anders. RTB 2019 306 heeft de bijnaam Comic gekregen en reed op 28 augustus de ketelwagentrein van Antwerpen naar Millingen in Duitsland.

FOTO 10

Afbeelding
Door de inzet van alle XLoad Vectrons bij SBB aan het einde van het jaar zou je bijna vergeten dat er nog andere kleurstellingen in dienst zijn bij deze vervoerder. Op 9 juni was er van de inzet van Xloads nog geen sprake en was het nog spannend of er een leuke loc voor de in Venlo gemelde Busto-shuttle naar Rotterdam zou zitten. Toen de overweg dichtging kwam de 'Goldpiercer' de hoek om gereden en kon deze tevreden worden afgedrukt in de bekende bocht bij Hegelsom.

FOTO 11

Afbeelding
Driemaal is scheepsrecht :). Ook loc 1829 kon ik dit jaar vastleggen met een trein naar Gekkengraaf, waardoor ik het trio 'speciale' 1800'en bij RFO dus nog dit jaar compleet op de foto kreeg. Leuk detail: op alle drie de foto's zit er een Maersk-doos direct achter de loc.

FOTO 12

Afbeelding
Dit jaar reed SETG in samenwerking met een aantal andere vervoerders een petroleumcokestrein van Terneuzen naar Garching. De route verliep hierbij via Roosendaal en Venlo. De beladen trein reed nagenoeg altijd op zaterdagochtend vanuit Roosendaal richting Venlo en verder Duitsland in. Op 10 augustus was dit ook het geval en daarom werd er naar Griendtsveen gereden, waar de trein ondanks wat opkomende bewolking nog in de zon kon worden geklikt met Vincent achter de knoppen.

Bij deze wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2025 toe.
Goed sporen. Daar houden we van.
VinceCargo
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Ronnie

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht Ronnie! Foto 12 uiteraard als favoriet, kan niet anders :lol:
Geen handvol, maar een land vol
ICEmaster

Bericht door ICEmaster »

Lekker Limburgs overzicht! De 1828 en 186 252 springen er voor mij uit!
Ik fotografeer op zonne-energie
robehv

Bericht door robehv »

Mooi overzicht , mooi die 3 1800 RFO loks in de omgeving Horst.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooie zonnige top-12!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht Ronnie, lekker lokaal ook! Foto 8 vind ik het mooist vanwege het fraaie ochtendlicht
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

leuk overzicht, 4 en 8 vind ik de mooiste :)
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

6 en 12 vind ik de mooiste, fraai overzicht.
Foto's op Flickr
NS1707

Bericht door NS1707 »

Leuk overzicht met als favoriet foto 4!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht! De 1800'en op foto 4 en 11 zijn favoriet hier.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Dit zijn zeker 12 topfoto's, Ronnie! RTB's Euro9000 springt erbovenuit!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Dit is nou echt een overzicht waar ik vrolijk van word, heel gaaf allemaal! Ik ga maar niet kiezen :lol:
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
kay-cee

Bericht door kay-cee »

De platen uit België zijn erg fraai Ronnie, leuk overzicht!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Gaaf overzicht. Ik ga voor foto 4, 11 en 12
wessele

Bericht door wessele »

Mooie serie uit het zuiden Ronnie.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Foto 2, 9 en 12 zijn mijn favoriet. Voor de rest een mooi overzicht
stijn55

Bericht door stijn55 »

Mooi (enigszins) lokaal overzicht met enkele erg bekende treinen!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie serie! Foto 4 is mijn favoriet!
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Fraaie overzicht. Ook vanaf je '' vaste stek /camping '' in America :)
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Ronnie met een gevarieerd beeld van het goederenvervoer en wat ruimte voor reizigers en museum materieel. Ik ga voor de foto's 4, 7 & 12 als favorieten.
Hollandrail
Contacteer:

Bericht door Hollandrail »

Mijn favorieten zijn 4, 6, 7 & 9.
Plaats reactie