Januari
In januari was er in het zuiden van Nederland en daar voorbij een goed pak sneeuw gevallen. Op 19 januari ging ik samen met Peter een dag op stap in de Euregio. Wat mij betreft was het hoogtepunt de HSL PB15 met een dieselolietrein richting Antwerpen. Daarmee was het me eindelijk gelukt een Beaconblauwe class 66 te fotograferen, wat later dit jaar nog een paar keer lukte langs de Brabantroute.

Februari
In februari was ik naast werk druk voor de voorbereidingen van de in maart geplande reis. Ik heb wel foto's gemaakt, maar geen met zon en niets dat het jaaroverzicht waard is.
Maart
In maart ging ik enkele weken met mijn vriendin naar China voor een rondreis naar China en kon ik haar ouders voor het eerst in het echt ontmoeten (afgelopen jaren was reizen minder makkelijk). Haar vader was benieuwd naar mijn hobby en wilde samen met een goede vriend wel een volle dag mee op stap. Zodoende konden we met prachtig weer een dag spenderen in het Mentogou-district ten noordwesten van Beijing. De Fengsha-spoorlijn is wereldberoemde vanwege de prachtige uitzichtspunten op de spoorlijn en omdat dit qua goederenverkeer ooit de drukste spoorlijn van China was. Reizigerstreinen zijn hier zeldzaam geworden, maar er rijden nog zo'n 3-4 goederentreinen per uur per richting. Locomotief CR HXD11531 passeeerde in Xiamalingcun met een containertrein op een van de vele bruggen.

April
Meerdere ICNG-België-treinstellen werden dit jaar afgeleverd aan NS in de flow-kleurstelling, al konden reizigers pas eind dit jaar mee. De stellen werden vooral gebruikt voor opleidings- en proefritten. Op 10 april passeerde de 3313 onder de boogjes bij Hilversum richting Utrecht als trein 91305.

Mei
Het jaar 2024 was weer een jaar met veel omleidingen. Niet alleen vanwege de langdurige werkzaamheden rondom Emmerich, maar ook vanwege diverse problemen op de alternatieve routes. In mei liepen werkzaamheden in Barendrecht uit en werd er veel omgeleid via Utrecht en Gouda. Het hoogtepunt van treinen die in de zon lukten was de Verona-shuttle 41046 op bevrijdingsdag met de TXL 193 281 en 193 139 op kop.

Juni
Loc 5519 verscheen na werk van de vrijwilligers van het TSP dit jaar op de baan. Op 15 Juni had het enthousiaste team van de TSP een fotorit georganiseerd. Hoewel fotostops langs de vrije baan niet meer zomaar kunnen en er meerdere fotostops vervielen vanwege vertraging, waren er meerdere stops waar de zon nuttig doorbrak, zoals in Ottignies.

Juli
In de categorie nieuwe locs scoort de Euro9000 hoog in alle jaaroverzichten, zeker met alle verschillende kleurstellingen die de locs hebben. Met een Deutschlandticket op zak ben ik in de zomermaanden juni en juli een paar keer op stap geweest naar diverse regionale lijnen, met wisselend succes qua goederenverkeer. Op 17 juli verzorgde de RTB 2019 315 de tractie voor de ketelwagentrein Antwerpen - Millingen.

Augustus
Een foto van een goederentrein met de armseinen in Lauterbourg stond al enkele jaren op mijn wensenlijst, maar zie maar eens te achterhalen wanneer daar de incidenteel rijdende containertrein rijdt. Deze maand augustus maakte het echter een stuk makkelijker, want vanwege werkzaamheden bij Rastatt werd er veel omgeleid. Een goede vriend bleek hetzelfde weekend als ik nog geen plannen te hebben, dus gingen we samen die kant op. Na de eerste trein noordwaarts hoorden we ineens een 'hé Rens!' van Gijs die ook naar Lauterbourg was gegaan. Het was een gezellige en geslaagde dag, en de eerste trein zuidwaarts was de klapper van de dag. De loc van dienst was de SNCF 475128, met SBB 193 109 en en een Wetron-shuttle uit Gekkengraaf op sleep.

September
In september activeerde ik mijn interrailpas en plakte ik gelijk enkele dagen hobby'en aan een werkreis. Mijn keuze bleek intensief, want het internetbereik in de Eurostar bleek tegen te vallen. Daardoor moest ik in de UK meermaals mijn laptop openen om werk nog precies voor een deadline af te kunnen ronden. Na de gehaalde deadlines had ik in Frankrijk meer tijd en kon ik een dag erop uit in Le Havre.
Normandie Rail Services maakt voor rangeerwerk tussen containerterminal LHTE en het naastgelegen emplacement gebruik van yoyo 8313, gehuurd van Akiem.

Halverwege juni namen de ICE3Neo-treinstellen de treindiensten naar Brussel en Amsterdam over van de oudere ICE3M, waarmee de betrouwbaarheid- en punctualiteitscijfers een grote stap omhoog maakten. De DB 8019 passeerde op 17 september in Leuven als trein 17 van Brussel naar Frankfurt.

Oktober
Het vele internationale treinreizen met interrail betekende ook dat ik met meerdere nachttreinen heb gereisd. De nieuwe DANI-stammen heb ik als reiziger nog niet afgevinkt, maar wel lukte het tweemaal om deze te fotograferen. De ÖBB 1016 036 in CAT-uitvoering stond op 18 oktober vertrekgereed in Hamburg-Altona met NJ (40)491 naar Wenen en Innsbruck.

November
In november had ik samen met mijn vriendin een vakantie gepland in Italië, waar ik zowel heen als terug een paar hobbydagen aan vast kon plakken. Op de heenweg werd dit Zwitserland (met reis over de Berninapas) en op de terugweg Frankrijk (met reis langs de Middellandse zee). In beide gevallen trof ik het perfect met het weer. Op 1 november arriveerde trein 5315 in Pontresina met locs 625 en 615 van de RhB voorop. Alle wagens met boomstammen moeten naar Tirano, die dan in kleine setjes achterop een reizigerstrein meeliften over de Berninapas. Dat gebeurt vooral aan de randen van de dag, dus niet met de trein die ik vervolgens naar Italië pakte.

December
In het hele jaar verschenen er weer Vectrons in nieuwe outfits op het spoor. Bij RFO was dit de 193 507 in Raillogix-uitvoering. De loc bracht op 22 december een sleep ketelwagens uit Litvinov naar het Rotterdamse als trein 47340. Tussen de regen- en hagelbuien in scheen de zon op precies het juiste moment: missie geslaagd!

Rest mij nog om iedereen een fijn 2025 te wensen: maak er allemaal een mooi jaar van met veel plezier!