Jaaroverzicht 2024 Rens

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rens
Site Admin

Jaaroverzicht 2024 Rens

Bericht door Rens »

Wat mij betreft was (en is) 2024 een topjaar. De energie waarmee ik 2023 eindigde hield aaan ik hoef me niet meer om mijn gezondheid te bekommeren: dat ging alleen maar beter. Het interrailen van vorig jaar was zo goed bevallen, dat ik alleen maar meer internationaal per trein ben gaan reizen. Misschien heb ik in 2024 zelfs meer foto's buiten de landsgrenzen gemaakt dan erbinnen. Het was lastig foto's te kiezen, dus ik heb ervoor gekozen om ook nieuwswaarde mee te nemen bij de selectie.

Januari
In januari was er in het zuiden van Nederland en daar voorbij een goed pak sneeuw gevallen. Op 19 januari ging ik samen met Peter een dag op stap in de Euregio. Wat mij betreft was het hoogtepunt de HSL PB15 met een dieselolietrein richting Antwerpen. Daarmee was het me eindelijk gelukt een Beaconblauwe class 66 te fotograferen, wat later dit jaar nog een paar keer lukte langs de Brabantroute.

Afbeelding

Februari
In februari was ik naast werk druk voor de voorbereidingen van de in maart geplande reis. Ik heb wel foto's gemaakt, maar geen met zon en niets dat het jaaroverzicht waard is.

Maart
In maart ging ik enkele weken met mijn vriendin naar China voor een rondreis naar China en kon ik haar ouders voor het eerst in het echt ontmoeten (afgelopen jaren was reizen minder makkelijk). Haar vader was benieuwd naar mijn hobby en wilde samen met een goede vriend wel een volle dag mee op stap. Zodoende konden we met prachtig weer een dag spenderen in het Mentogou-district ten noordwesten van Beijing. De Fengsha-spoorlijn is wereldberoemde vanwege de prachtige uitzichtspunten op de spoorlijn en omdat dit qua goederenverkeer ooit de drukste spoorlijn van China was. Reizigerstreinen zijn hier zeldzaam geworden, maar er rijden nog zo'n 3-4 goederentreinen per uur per richting. Locomotief CR HXD11531 passeeerde in Xiamalingcun met een containertrein op een van de vele bruggen.

Afbeelding

April
Meerdere ICNG-België-treinstellen werden dit jaar afgeleverd aan NS in de flow-kleurstelling, al konden reizigers pas eind dit jaar mee. De stellen werden vooral gebruikt voor opleidings- en proefritten. Op 10 april passeerde de 3313 onder de boogjes bij Hilversum richting Utrecht als trein 91305.

Afbeelding

Mei
Het jaar 2024 was weer een jaar met veel omleidingen. Niet alleen vanwege de langdurige werkzaamheden rondom Emmerich, maar ook vanwege diverse problemen op de alternatieve routes. In mei liepen werkzaamheden in Barendrecht uit en werd er veel omgeleid via Utrecht en Gouda. Het hoogtepunt van treinen die in de zon lukten was de Verona-shuttle 41046 op bevrijdingsdag met de TXL 193 281 en 193 139 op kop.

Afbeelding

Juni
Loc 5519 verscheen na werk van de vrijwilligers van het TSP dit jaar op de baan. Op 15 Juni had het enthousiaste team van de TSP een fotorit georganiseerd. Hoewel fotostops langs de vrije baan niet meer zomaar kunnen en er meerdere fotostops vervielen vanwege vertraging, waren er meerdere stops waar de zon nuttig doorbrak, zoals in Ottignies.

Afbeelding

Juli
In de categorie nieuwe locs scoort de Euro9000 hoog in alle jaaroverzichten, zeker met alle verschillende kleurstellingen die de locs hebben. Met een Deutschlandticket op zak ben ik in de zomermaanden juni en juli een paar keer op stap geweest naar diverse regionale lijnen, met wisselend succes qua goederenverkeer. Op 17 juli verzorgde de RTB 2019 315 de tractie voor de ketelwagentrein Antwerpen - Millingen.

Afbeelding

Augustus
Een foto van een goederentrein met de armseinen in Lauterbourg stond al enkele jaren op mijn wensenlijst, maar zie maar eens te achterhalen wanneer daar de incidenteel rijdende containertrein rijdt. Deze maand augustus maakte het echter een stuk makkelijker, want vanwege werkzaamheden bij Rastatt werd er veel omgeleid. Een goede vriend bleek hetzelfde weekend als ik nog geen plannen te hebben, dus gingen we samen die kant op. Na de eerste trein noordwaarts hoorden we ineens een 'hé Rens!' van Gijs die ook naar Lauterbourg was gegaan. Het was een gezellige en geslaagde dag, en de eerste trein zuidwaarts was de klapper van de dag. De loc van dienst was de SNCF 475128, met SBB 193 109 en en een Wetron-shuttle uit Gekkengraaf op sleep.

Afbeelding

September
In september activeerde ik mijn interrailpas en plakte ik gelijk enkele dagen hobby'en aan een werkreis. Mijn keuze bleek intensief, want het internetbereik in de Eurostar bleek tegen te vallen. Daardoor moest ik in de UK meermaals mijn laptop openen om werk nog precies voor een deadline af te kunnen ronden. Na de gehaalde deadlines had ik in Frankrijk meer tijd en kon ik een dag erop uit in Le Havre.
Normandie Rail Services maakt voor rangeerwerk tussen containerterminal LHTE en het naastgelegen emplacement gebruik van yoyo 8313, gehuurd van Akiem.

Afbeelding

Halverwege juni namen de ICE3Neo-treinstellen de treindiensten naar Brussel en Amsterdam over van de oudere ICE3M, waarmee de betrouwbaarheid- en punctualiteitscijfers een grote stap omhoog maakten. De DB 8019 passeerde op 17 september in Leuven als trein 17 van Brussel naar Frankfurt.
Afbeelding

Oktober
Het vele internationale treinreizen met interrail betekende ook dat ik met meerdere nachttreinen heb gereisd. De nieuwe DANI-stammen heb ik als reiziger nog niet afgevinkt, maar wel lukte het tweemaal om deze te fotograferen. De ÖBB 1016 036 in CAT-uitvoering stond op 18 oktober vertrekgereed in Hamburg-Altona met NJ (40)491 naar Wenen en Innsbruck.

Afbeelding

November
In november had ik samen met mijn vriendin een vakantie gepland in Italië, waar ik zowel heen als terug een paar hobbydagen aan vast kon plakken. Op de heenweg werd dit Zwitserland (met reis over de Berninapas) en op de terugweg Frankrijk (met reis langs de Middellandse zee). In beide gevallen trof ik het perfect met het weer. Op 1 november arriveerde trein 5315 in Pontresina met locs 625 en 615 van de RhB voorop. Alle wagens met boomstammen moeten naar Tirano, die dan in kleine setjes achterop een reizigerstrein meeliften over de Berninapas. Dat gebeurt vooral aan de randen van de dag, dus niet met de trein die ik vervolgens naar Italië pakte.

Afbeelding

December
In het hele jaar verschenen er weer Vectrons in nieuwe outfits op het spoor. Bij RFO was dit de 193 507 in Raillogix-uitvoering. De loc bracht op 22 december een sleep ketelwagens uit Litvinov naar het Rotterdamse als trein 47340. Tussen de regen- en hagelbuien in scheen de zon op precies het juiste moment: missie geslaagd!

Afbeelding

Rest mij nog om iedereen een fijn 2025 te wensen: maak er allemaal een mooi jaar van met veel plezier!
Rubenr
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Rens

Bericht door Rubenr »

Lekker en gevarieërd overzicht! Maart en november springen er echt uit!
Gydo

Bericht door Gydo »

Juni en oktober vindt ik echt heel mooi! Mooi jaar overzicht!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Gaaf Rens!
Maart en november zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

mooi gevarieerd overzicht en fijn dat 2024 zo'n goed jaar was, maart en november zijn favoriet
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Fijn en gevarieerd overzicht ik ga voor januari en november!
Foto's op Flickr
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Heel mooi jaaroverzicht Rens! Lekker veel variatie in materieel in diverse landen. Mijn keuze is deze keer gevallen op de foto's van januari, maart en November.
wessele

Bericht door wessele »

Gave serie Rens. Ik ga voor het plaatje uit augustus!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Maart springt voor mij er uit!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Tof en divers jaaroverzicht Rens. Mijn favorieten zijn augustus en november!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

November vind ik uit puur fotografisch oogpunt de beste.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht! Augustus en november zijn favoriet hier.
Lars

Bericht door Lars »

Mooo! November is top
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Mooie reeks Rens! April vind ik mooi gevonden! December is ook top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Fraai overzicht Rens! Mei is mijn favoriet, blijft een leuk momentje om aan terug te denken :)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Gaaf divers overzicht. Maart en Mei zijn favoriet.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Leuk en gevarieerd! Ik ga voor november, mooie compositie!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Altijd weer een divers overzicht bij jou Rens, van platen uit verre landen kan ik altij erg genieten. Maart is dan ook favoriet, daarna november (ik was hier in augustus voor dezelfde trein maar kreeg helaas een losse loc voorgeschoteld). April vind ik ook erg creatief!
1622

Bericht door 1622 »

Mooi Rens! Maart is erg origineel!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht! Januari, maart en november zijn de favorieten.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooi divers overzicht Rens!
"The chase is better than the catch."
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

Onwijs gaaf overzicht weer! Altijd leuk om wat van heel heel ver weg te zien :)
KvdLee

Bericht door KvdLee »

Leuke fotoreeks Rens! De plaat uit China is wel erg gaaf :)
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Mooie reeks, Rens! De platen van maart en november springen er bij mij uit! :o
Flickr: --> Klik <--
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Mooie platen Rens! Mijn favoriet is november.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Erg leuk internationaal overzicht met januari als favoriet!
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Leuk Jaaroverzicht. Maart is gaaf !En zo zie je tenminste nog eens iets v/d wereld!
ClintW

Bericht door ClintW »

Fraai overzicht Rens! Maart en November zijn de favorieten!
LEOSCRIBENS

Bericht door LEOSCRIBENS »

Mooi jaaroverzicht met januari en mei voor mij favoriet. Hoe vond de vader van je vriendin het treinenspotten in maart?
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Hij vond het vooral opvallend hoe goed ik routes had uitgestippeld langs kleinere dorpjes en over achterafweggetjes, met dank aan de Baidu streetview :lol: Ik vond het dan weer opvallend dat hij nog nooit in Mentogou was gewerst, op slechts 2½ uur rijden.

Thanks allemaal voor de positieve reacties!
Plaats reactie