Jaaroverzicht 2024 Railworx (Guy)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
RailWorx
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Railworx (Guy)

Bericht door RailWorx »

Het einde van 2024 nadert en daarbij is het tijd om de foto's van afgelopen jaar weer naast elkaar te zetten voor een jaaroverzicht. Ik verwacht dit jaar geen noemenswaardige foto's meer te maken (of zou het?) en daarom kan de balans worden opgemaakt.

2024 was een wisselvallig jaar, met soms treurnis maar gelukkig ook vreugde. Vooral de zomervakantie herinner ik mij als een erg fijn moment.

2024 is ook het jaar dat ik het fotograferen weer heb opgepakt na 3 wat stillere jaren. Ik ben inmiddels 1,5 jaar afgestudeerd en heb daarmee ook 1,5 jaar een 'grote mensen baan', waardoor dingen financieel toch allemaal iets makkelijker worden; denk aan brandstof voor de auto of foto-apparatuur. Niet elke maand was een foto-maand, hierbij de highlights van 2024. Zo ben ik afgelopen jaar wat makkelijker met de auto op stap geweest, ben ik over gegaan naar mirrorless, en heb ik kort geleden een hoogtestatief aangeschaft - die echter nog maar één keer is gebruikt.

Januari
In Januari is geen foto gemaakt die dit overzicht heeft gehaald; bovendien moest ik na al deze jaren weer even wennen aan treinen fotograferen: beginners foutjes begaan...

Februari
Een van mijn beste vrienden is rugby-liefhebber. Reden genoeg om naar Schotland af te reizen om Schotland - Frankrijk te gaan. De reis ging heen met de boot vanaf IJmuiden naar Newcastle, waarna de trein werd genomen naar Edinburgh. Terugreis ging via King's X en de Eurostar, waarna nog een paar dagen Lille werd bezocht. Uiteindelijk waren de tickets voor de wedstrijd te duur - vooral voor mij die rugby niet veel interesseert - maar naast een bezoek aan het prachtige Edinburgh hebben wij ook een auto gehoord om de highlands te bezoeken. Die tour was een goede reden om onderweg treinenfoto's te maken, waarbij Perth, Moy en Crianlarich werden aangedaan. In Crianlarich kwamen de - naar mijn mening - beste foto's tot stand, mede danjzij het mooie winterlicht en de bijna ongerepte weide en open Scotse landschappen - overigens bijzonder, want het zijn nou ook weer geen hoge bergen. Hierbij:

Februari 1
AfbeeldingThe highland drums begin to roll by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Februari 2
AfbeeldingWith a Caledonian Blues by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Daarbij werd ook een interesse voor Britse spoorwegen opgewekt, wat natuurlijk goed te combineren is met een van mijn andere hobby's: landkaarten en geografie. Atlas kopen en zoeken maar... Helaas bleef het kopen van Britse spoorboeken bij twee bestellingen gezien de dure prijzen die bij levering en douane moeten worden betaald. Helaas lukte het in deze vakantie niet om een van de HST's van Scotrail te fotograferen. UK, I'll be back soon!

Maart
In maart werd er niet gefotografeerd.

April
Geen hoogstandje, maar toch leuk om voor het eerst in een aantal jaar weer echt in Nederland te fotograferen:

AfbeeldingOn prend les mêmes et on recommence by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Hiermee werden de 'thuisstekken' herontdekt. Deze stek bij Herveld was toen kort geleden gesnoeid, waardoor het een ideale kandidaat was op een kleine 15 minuten rijden. Veel kwam er helaas niet langs; de zon was ook niet altijd van de partij.

Mei
Mei was een rare maand. Veel slecht weer, een kleine vakantie maar privé ook wat moeilijke momenten.
In het begin van de maand besloot ik mijn ouders in mijn herkomstland, Frankrijk, te bezoeken. Daar zijn zij eigenaar van een kleine camping; begin mei is tevens de verjaardag van mijn vader. Vliegen doe ik op korte afstanden niet meer, en met het lange Hemelvaart-weekend waren de TGV's of heel duur of uitverkocht. Bovendien zouden er werkzaamheden zijn rond Narbonne, wat de mogelijkheden beperkte. Op 14 mei moest ik echter per se terug zijn voor een belangrijke presentatie op werk. Ik besloot daarop niet met de auto te gaan - in 1 dag heen en weer rijden in een 34-jarige auto vind ik niks - maar eens een Interrail te gebruiken, met tussenstop. Op de heenweg ging de route via Luxemburg, op de terugreis via Parijs. Er werden uitsluitend treinen genomen die geen reserveringsplicht kenden, in Frankrijk dus TERs.
De heenroute ging als volgt:
Nijmegen - Roermond (GTW)
Roermond - Maastricht (VIRM)
Maastricht - Luik (Break)
Luik - Marche-en-Famenne (door uitvallen trein naar Luxemburg) (Desiro)
Marche - Libramont (Desiro)
Libramont - Luxemburg (lunch bij Indiaas restaurant 'New Delhi', zeer aan te raden!) (Desiro)
Luxemburg - Metz (CFL 2200)
Metz - Nancy (Z 24500)
Nancy - Epinal (Z 27500)
Epinal - Belfort (X 73500)
Belfort - Besançon (overnachting) (Régiolis)
Besançon - Lyon (Régiolis)
Lyon - Avignon (Z 23500)
Avignon - Perpignan (Z 27500)
Op 12 mei begon mijn terugreis:
Perpignan - Narbonne (Régiolis)
Narbonne - Avignon (in een bomvolle trein - er zaten zelfs mensen in het wc-hokje vanwege gebrek aan ruimte - vanwege de eerdere buitendienststelling en het Hemelvaartweekend) (Z 27500)
Avignon - Lyon (BB 22200R + TER rijtuigen)
Lyon - Dijon (overnachting) (Régiolis)
Dijon - Les Laumes-Alésia (Z 27500)
Les Laumes-Alésia - Laroche-Migennes (Régiolis)
Laroche-Migennes - Parijs (weer bomvol) (B 81500)
Parijs - Maubeuge (BB 22200 + Corail)
Maubeuge - Charleroi (AM 96)
Charleroi - Brussel (18 + rijtuigen)
Brussel - Breda (186 + ICR)
Breda - Rotterdam (ICNG) (vanwege werkzaamheden Breda - Tilburg)
Rotterdam - Utrecht (SLT)
Utrecht - Nijmegen (VIRM)

Hiernaast was er in Frankrijk ook wat tijd voor foto's; ik koos voor de HSL tussen Perpignan en Barcelona waar dagelijks enkele cargo's rijden. Na een eerste kansloze poging lukte het op dinsdag wéel, met een €6000 van Captrain en auto's richting Perpignan (locwissel) en verder naar Duitsland.

AfbeeldingTransmontagna by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Juni
In juni was het wederom grijs weer; er werd echter op goed geluk een poging gedaan bij Ugchelen waar de RFO 1828 met een keteltrein langs kwam:

AfbeeldingSun, where you at? by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Als liefhebber van de Nez-Cassés locomotieven, waar ik in Frankrijk mee ben opgegroeid, is een NC altijd een goede reden om het jaaroverzicht te halen.

Juli
Juli 1
In juli begon dan eindelijk de zomervakantie, met een maandje Frankrijk op de planning. Dit keer 'gewoon' met de auto, waarbij ik op de heenreis alleen was. Heel veel foto's kwamen er niet - in Frankrijk moet je qua cargo wat mazzel hebben - maar op 23 juli was het helemaal raak toen er binnen 1 uur 4 cargo's de goede richting op reden. Absolute hoogtepunt was dan ook deze Naviland getrokken door de BB 22382 in Béton kleurstelling, wat de oude fotosessies van 2010 weer doet herinneren...

AfbeeldingSurprise d'été by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Juli 2
Bonus met even later deze trein...

AfbeeldingEmmenez-moi... by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Augustus
Minder mazzel dan in juli en daarom op de terugreis niets noemenswaardig op de gevoelige plaat gezet. Andere foto's in Nederland halen dit overzicht niet.

September
Oeeh, september, lastig. Daarom weer twee foto's:

September 1
AfbeeldingSuisses au plat pays by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

September 2
AfbeeldingMat '100 by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Oktober
Een paar leuke nazomer dagen in oktober en hier ook meerdere mooie foto's, maar één steekt er wel boven uit:

AfbeeldingEen thuiswedstrijd winnen by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

November
Begin november gelijk gebruik gemaakt van het mooie weer om naar de Betuweroute omleiders te gaan, die voortaan en voor de komende tijd via Venlo rijden. Ik miste die dag door verkeerde beslissingen alle leuke treinen, daarom is dit de leukste foto geworden van een stek die ik al lang niet meer had bezocht:

AfbeeldingAus dem Wald by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

De rest van de maand was qua weer niet goed, waardoor er ook weinig foto's werden gemaakt.

December
In december was (is) het weer nog slechter. Halverwege december was een weekendje met vrienden gepland in België, reden genoeg om even stil te staan bij de afscheid van de Klassiekjes:

AfbeeldingGraues Wetter(en)... by ferrographie (ex Railworx), on Flickr

Wat een mooie stad is Gent trouwens!

Afsluiting
Dit was hem dan weer. Op hobby gebied veel gedaan, waarbij ook ruimte was om veel te leren over andere netwerken dan de Franse en Nederlandse spoorwegen. Bijna maandelijks reis ik tegenwoordig af naar Duitsland voor foto's (helaas niet in dit overzicht) en koop ik afwisselend 'der Schienenbus' of 'Bahn Report' om het Duitse net beter te leren kennen en mijn passie voor treinen en geografie te bevredigen. Hiernaast spijker ik mijn Duits ook flink bij, iets wat ik sinds mijn middelbare school jaren (tot 2015) niet meer deed. Naast Duitsland werd ook veel gelezen en geleerd over België, het VK, en Zwisterland. Daar ga ik de komende tijd mee door; er staan dan ook (hopelijk) een aantal fototripjes op de planning:
- omgeving Bremen
- omgeving Osnabrück en Hannover
- L24 in België
- museumlijnen in België
- een fietsvakantie tussen Dresden, Praag, en Regensburg
- diverse keren Frankrijk
- een paar dagen Zwitserland
- hopelijk Slovenië

Het belangrijkste en een voorwaarde hiervoor is natuurlijk een goede gezondheid en een voorspoedig 2025, wat ik iedereen hierbij natuurlijk wens!
Rubenr
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Railworx (Guy)

Bericht door Rubenr »

Leuk overzicht, ik ga voor de plaatjes uit Schotland! En als ik zie wat er allemaal nog op de planning staat, ben ik bij voorbaat al benieuwd naar je jaaroverzicht van 2025 :D
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht, lekker gevarieerd! Juli 1 vind ik de mooiste
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Wat het is geen idee maar oktober is mijn favoriet!
ClintW

Bericht door ClintW »

Erg mooi overzicht! februari en juli 1 vind ik erg fraai!
stijn55

Bericht door stijn55 »

Leuk samengesteld overzicht!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Leuk met ook wat Franse platen! De foto van de euro6000 is uniek, want ik denk niet dat ik eerder foto's van cargo's op dat stuk spoorlijn heb gezien. Topper wat mij betreft is de Naviland.
Railling!
Contacteer:

Bericht door Railling! »

Mooie foto's gemaakt dit jaar. Juli 1 één van de mooiere.
rob1965

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht, Guy! Februari 1, juli 1 en december zijn zeker favoriet!
Gydo

Bericht door Gydo »

Ik vindt mei zeer indrukwekkend met de lucht! Verder een heel mooi onderzicht!
Laatst gewijzigd door Gydo op di dec 24, 2024 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Mooi afwisselend jaaroverzicht Guy! Leuk dat je in mei met de trein op vakantie bent geweest. De foto's februar-2 en juli-1 zijn mijn favorieten.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht ben benieuwd waar je volgend jaar mee komt!
"The chase is better than the catch."
GvTrail

Bericht door GvTrail »

April favoriet ik ik lees dat we dezelfde interesses hebt.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Leuk overzicht! De fraaie kleuren in Breyell doen het ‘m
Geen handvol, maar een land vol
cellique

Bericht door cellique »

leuk overzicht. Juni is mijn favoriet, komt ook door een herkenbare spotplek waar ikzelf ook graag sta.
EuropeTrains

Bericht door EuropeTrains »

Oooof, lekker overzicht zeg! Juli 1 is mijn favoriet!😻
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
knarf6472
Contacteer:

Bericht door knarf6472 »

Leuk overzicht! Ik vind februari 2 het mooist.
Greetz,
Knarf
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooie serie! Ik kan de fraaie compositie in mei erg waarderen, en daarnaast de Naviland in juli!
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Een mooi, gevarieerd overzicht! Je gewonnen thuiswedstrijd is voor mij de nummer 1!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JonneL

Bericht door JonneL »

Gave fotos! Ik ga voor de plek in Juli, zijn twee erg fraaie geworden!
Lars

Bericht door Lars »

Mooi Guy! Juli 2 en oktober zijn de favorieten
Hopelijk zien we elkaar weer eens snel ;)
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Bijzonder overzicht! Ik ga voor september 1, blijf het een fraai punt vinden daar.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Zeer veel variatie in je overzicht.
September is de favoriet.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht! Juli 2 is mijn favoriet.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Een leuke en diverse reeks foto’s, februari-2 en mei zijn mijn favorieten.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Leuk gevarieerd overzicht is het geworden! Voor mij de juliplaatjes als favorieten
KvdLee

Bericht door KvdLee »

Mooie reeks Guy! Februari 2 en juli 1 zijn favoriet hier :)
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! De absolute topper is juli 1!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Dank voor alle leuke reacties en een voorspoedig 2025 gewenst! :-)

Tot snel,
Guy
Plaats reactie