2024 was een wisselvallig jaar, met soms treurnis maar gelukkig ook vreugde. Vooral de zomervakantie herinner ik mij als een erg fijn moment.
2024 is ook het jaar dat ik het fotograferen weer heb opgepakt na 3 wat stillere jaren. Ik ben inmiddels 1,5 jaar afgestudeerd en heb daarmee ook 1,5 jaar een 'grote mensen baan', waardoor dingen financieel toch allemaal iets makkelijker worden; denk aan brandstof voor de auto of foto-apparatuur. Niet elke maand was een foto-maand, hierbij de highlights van 2024. Zo ben ik afgelopen jaar wat makkelijker met de auto op stap geweest, ben ik over gegaan naar mirrorless, en heb ik kort geleden een hoogtestatief aangeschaft - die echter nog maar één keer is gebruikt.
Januari
In Januari is geen foto gemaakt die dit overzicht heeft gehaald; bovendien moest ik na al deze jaren weer even wennen aan treinen fotograferen: beginners foutjes begaan...
Februari
Een van mijn beste vrienden is rugby-liefhebber. Reden genoeg om naar Schotland af te reizen om Schotland - Frankrijk te gaan. De reis ging heen met de boot vanaf IJmuiden naar Newcastle, waarna de trein werd genomen naar Edinburgh. Terugreis ging via King's X en de Eurostar, waarna nog een paar dagen Lille werd bezocht. Uiteindelijk waren de tickets voor de wedstrijd te duur - vooral voor mij die rugby niet veel interesseert - maar naast een bezoek aan het prachtige Edinburgh hebben wij ook een auto gehoord om de highlands te bezoeken. Die tour was een goede reden om onderweg treinenfoto's te maken, waarbij Perth, Moy en Crianlarich werden aangedaan. In Crianlarich kwamen de - naar mijn mening - beste foto's tot stand, mede danjzij het mooie winterlicht en de bijna ongerepte weide en open Scotse landschappen - overigens bijzonder, want het zijn nou ook weer geen hoge bergen. Hierbij:
Februari 1

Februari 2

Daarbij werd ook een interesse voor Britse spoorwegen opgewekt, wat natuurlijk goed te combineren is met een van mijn andere hobby's: landkaarten en geografie. Atlas kopen en zoeken maar... Helaas bleef het kopen van Britse spoorboeken bij twee bestellingen gezien de dure prijzen die bij levering en douane moeten worden betaald. Helaas lukte het in deze vakantie niet om een van de HST's van Scotrail te fotograferen. UK, I'll be back soon!
Maart
In maart werd er niet gefotografeerd.
April
Geen hoogstandje, maar toch leuk om voor het eerst in een aantal jaar weer echt in Nederland te fotograferen:

Hiermee werden de 'thuisstekken' herontdekt. Deze stek bij Herveld was toen kort geleden gesnoeid, waardoor het een ideale kandidaat was op een kleine 15 minuten rijden. Veel kwam er helaas niet langs; de zon was ook niet altijd van de partij.
Mei
Mei was een rare maand. Veel slecht weer, een kleine vakantie maar privé ook wat moeilijke momenten.
In het begin van de maand besloot ik mijn ouders in mijn herkomstland, Frankrijk, te bezoeken. Daar zijn zij eigenaar van een kleine camping; begin mei is tevens de verjaardag van mijn vader. Vliegen doe ik op korte afstanden niet meer, en met het lange Hemelvaart-weekend waren de TGV's of heel duur of uitverkocht. Bovendien zouden er werkzaamheden zijn rond Narbonne, wat de mogelijkheden beperkte. Op 14 mei moest ik echter per se terug zijn voor een belangrijke presentatie op werk. Ik besloot daarop niet met de auto te gaan - in 1 dag heen en weer rijden in een 34-jarige auto vind ik niks - maar eens een Interrail te gebruiken, met tussenstop. Op de heenweg ging de route via Luxemburg, op de terugreis via Parijs. Er werden uitsluitend treinen genomen die geen reserveringsplicht kenden, in Frankrijk dus TERs.
De heenroute ging als volgt:
Nijmegen - Roermond (GTW)
Roermond - Maastricht (VIRM)
Maastricht - Luik (Break)
Luik - Marche-en-Famenne (door uitvallen trein naar Luxemburg) (Desiro)
Marche - Libramont (Desiro)
Libramont - Luxemburg (lunch bij Indiaas restaurant 'New Delhi', zeer aan te raden!) (Desiro)
Luxemburg - Metz (CFL 2200)
Metz - Nancy (Z 24500)
Nancy - Epinal (Z 27500)
Epinal - Belfort (X 73500)
Belfort - Besançon (overnachting) (Régiolis)
Besançon - Lyon (Régiolis)
Lyon - Avignon (Z 23500)
Avignon - Perpignan (Z 27500)
Op 12 mei begon mijn terugreis:
Perpignan - Narbonne (Régiolis)
Narbonne - Avignon (in een bomvolle trein - er zaten zelfs mensen in het wc-hokje vanwege gebrek aan ruimte - vanwege de eerdere buitendienststelling en het Hemelvaartweekend) (Z 27500)
Avignon - Lyon (BB 22200R + TER rijtuigen)
Lyon - Dijon (overnachting) (Régiolis)
Dijon - Les Laumes-Alésia (Z 27500)
Les Laumes-Alésia - Laroche-Migennes (Régiolis)
Laroche-Migennes - Parijs (weer bomvol) (B 81500)
Parijs - Maubeuge (BB 22200 + Corail)
Maubeuge - Charleroi (AM 96)
Charleroi - Brussel (18 + rijtuigen)
Brussel - Breda (186 + ICR)
Breda - Rotterdam (ICNG) (vanwege werkzaamheden Breda - Tilburg)
Rotterdam - Utrecht (SLT)
Utrecht - Nijmegen (VIRM)
Hiernaast was er in Frankrijk ook wat tijd voor foto's; ik koos voor de HSL tussen Perpignan en Barcelona waar dagelijks enkele cargo's rijden. Na een eerste kansloze poging lukte het op dinsdag wéel, met een €6000 van Captrain en auto's richting Perpignan (locwissel) en verder naar Duitsland.

Juni
In juni was het wederom grijs weer; er werd echter op goed geluk een poging gedaan bij Ugchelen waar de RFO 1828 met een keteltrein langs kwam:

Als liefhebber van de Nez-Cassés locomotieven, waar ik in Frankrijk mee ben opgegroeid, is een NC altijd een goede reden om het jaaroverzicht te halen.
Juli
Juli 1
In juli begon dan eindelijk de zomervakantie, met een maandje Frankrijk op de planning. Dit keer 'gewoon' met de auto, waarbij ik op de heenreis alleen was. Heel veel foto's kwamen er niet - in Frankrijk moet je qua cargo wat mazzel hebben - maar op 23 juli was het helemaal raak toen er binnen 1 uur 4 cargo's de goede richting op reden. Absolute hoogtepunt was dan ook deze Naviland getrokken door de BB 22382 in Béton kleurstelling, wat de oude fotosessies van 2010 weer doet herinneren...

Juli 2
Bonus met even later deze trein...

Augustus
Minder mazzel dan in juli en daarom op de terugreis niets noemenswaardig op de gevoelige plaat gezet. Andere foto's in Nederland halen dit overzicht niet.
September
Oeeh, september, lastig. Daarom weer twee foto's:
September 1

September 2

Oktober
Een paar leuke nazomer dagen in oktober en hier ook meerdere mooie foto's, maar één steekt er wel boven uit:

November
Begin november gelijk gebruik gemaakt van het mooie weer om naar de Betuweroute omleiders te gaan, die voortaan en voor de komende tijd via Venlo rijden. Ik miste die dag door verkeerde beslissingen alle leuke treinen, daarom is dit de leukste foto geworden van een stek die ik al lang niet meer had bezocht:

De rest van de maand was qua weer niet goed, waardoor er ook weinig foto's werden gemaakt.
December
In december was (is) het weer nog slechter. Halverwege december was een weekendje met vrienden gepland in België, reden genoeg om even stil te staan bij de afscheid van de Klassiekjes:

Wat een mooie stad is Gent trouwens!
Afsluiting
Dit was hem dan weer. Op hobby gebied veel gedaan, waarbij ook ruimte was om veel te leren over andere netwerken dan de Franse en Nederlandse spoorwegen. Bijna maandelijks reis ik tegenwoordig af naar Duitsland voor foto's (helaas niet in dit overzicht) en koop ik afwisselend 'der Schienenbus' of 'Bahn Report' om het Duitse net beter te leren kennen en mijn passie voor treinen en geografie te bevredigen. Hiernaast spijker ik mijn Duits ook flink bij, iets wat ik sinds mijn middelbare school jaren (tot 2015) niet meer deed. Naast Duitsland werd ook veel gelezen en geleerd over België, het VK, en Zwisterland. Daar ga ik de komende tijd mee door; er staan dan ook (hopelijk) een aantal fototripjes op de planning:
- omgeving Bremen
- omgeving Osnabrück en Hannover
- L24 in België
- museumlijnen in België
- een fietsvakantie tussen Dresden, Praag, en Regensburg
- diverse keren Frankrijk
- een paar dagen Zwitserland
- hopelijk Slovenië
Het belangrijkste en een voorwaarde hiervoor is natuurlijk een goede gezondheid en een voorspoedig 2025, wat ik iedereen hierbij natuurlijk wens!