Jaaroverzicht 2024 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Ruben01
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Na even wikken en wegen doe ik toch mee met het maken van de lijstjes. De belangrijkste reden hiervoor is toch wel het gebrek aan noemenswaardig fotomateriaal. Het aantal (trein)fotomapjes dit jaar zijn er slechts 48 (ter vergelijking, dat waren er 115, 77 en 84 voor respectievelijk 2021, 2022 en 2023). Lang niet ieder mapje bevat iets interessants (denk aan zon-uit-foto’s, alledaagse foto’s of de categorie ‘leuk idee, slechte uitvoering’). Daarbij werden er buiten de zomermaanden eigenlijk nauwelijks foto’s gemaakt. Niet zo gek, in Wageningen kan je sinds 1968 geen spoorvoertuigen op de foto zetten (plus nog honderdduizend argumenten waarom treinen elders fotograferen moeite kost). In de weekenden moest er regelmatig gewerkt worden om het collegegeld op te kunnen hoesten of waren er andere verplichtingen zoals vrienden, familie of vrijwilligerswerk. De spaarzame dagen in het weekend dat ik vrij was werden dus gekoesterd :)
Al met al dus een hele klus om tot een overzicht te komen. Daarbij ben ik wat strenger geweest en heb ik liever iedere maand een foto dan alleen maar mooie zomerplaatjes, dat maakt het mijns inziens namelijk een jaaroverzicht. Met deze eisen is het op één maand na gelukt om iedere maand een foto te laten terugkeren in het jaaroverzicht. Veel leesplezier!

Januari
De maand januari was een maand waar ik er weinig op uit trek. Ik ben welgeteld één zondag op de fiets gestapt omdat er wat in de spreekwoordelijke achtertuin zou passeren. Op 21 januari trok Strukton 1736 een naar mijn mening erg fraaie werktrein van Amersfoort naar Arnhem. Bij De Kade ontstond onderstaande foto, waar nog een restje prutsneeuw was blijven liggen.
Afbeelding

Februari
Hoewel menigeen eropuit is getrokken vanwege de relatief vele zonuren, sleet ik mijn uren vooral in het treinloze Wageningen. Op zondag trok ik er toch even op uit, ondanks het saaie weer, want de CD Cargo staaltrein naar Tsjechië zou wegens werkzaamheden via mijn achtertuin rijden. Omdat het vertrek uit Amsterdam tijdig was gemeld had ik nog de tijd om naar Wolfheze te fietsen, alwaar de CD Cargo 193 586 het station passeert met een sleep Railrelease Shimmns en Ermewa Taoos, onder het toeziend oog van twee fotografen.
Afbeelding

Maart
In maart gebeurde er iets bijzonders; de zon scheen en ik was vrij. Na het maken van een tentamen fietste ik gelijk door richting de Betuweroute bij Herveld, alwaar op 7 maart zon en wolken elkaar afwisselden. Ik had de smaak goed te pakken en besloot een dag later ook die kant uit te fietsen. Al met al zeven plaatjes om uit te kiezen van deze twee bezoeken. De passage van SBB Cargo 193 658 met Melzo shuttle, waarbij het zonnetje het net aan won van de wolken, kies ik voor het jaaroverzicht.
Afbeelding

April
De keuze voor april was vrij makkelijk aangezien er slechts 2 leuke treinen succesvol op de foto werden gezet. De keuze was tussen een afgesleepte ICE met Railadventure of een RFO trein op de Bentheimroute, beide in hetzelfde weekend waarin ik toevallig vrij was. Kop of munt heeft bepaald dat het de laatste werd. Pa en ik waren met de honden naar het Speulderveld gereden om daar een rondje met de honden te wandelen. Terug van het rondje zag ik een melding van de RFO trein voorbij komen. De RFO trein was wel een bijzondere, want niet één, niet twee, maar nota bene drie 1800’en waren voor de trein gezet. Daarom werd de auto even geparkeerd bij de Houtbeekweg in Stroe, en liep ik weer terug naar de overweg, alwaar de 1829, 1831 en 1828 op de foto konden. Nadat de buit binnen was, stapte ik weer de auto in op de iets verderop gelegen parkeerplaats. Terwijl ik de straat uitreed werd ik staande gehouden door twee hobbyisten die intussen op het zelfde punt stonden als ik. Of er een keteltrein voorbij was gekomen… Tsja, die was al door ;)
Afbeelding

Mei
In mei gebeurde er gelukkig wat meer ten opzichte van voorgaande maanden. Bij gebrek aan hertentamens had ik een week vrij ;) Daarom gingen pa en ik weer eens een paar dagen naar de Harz. Het was intussen ook alweer bijna drie jaar geleden dat we er voor het laatst geweest zijn. Als doel deze vakantie hadden we drie dingen: het bedwingen van de Brocken op de fiets, het verzamelen van de nodige stempels en het DDR-museum in Thale bezoeken. Tussendoor konden er een aantal leuke foto’s gemaakt worden. De leukste toevalstreffer was de 95 1027 van de Arbeitsgemeinschaft Rübelandbahn in het station van Rübeland. Na eventjes aanschouwen had ik door dat er druk geschept werd, dus moest het vertrek wel aanstaande zijn. Snel weer de auto in, de navigatie naar het museum in Thale even negeren, en de achtervolging ingezetten. In Blankenburg kon de trein met zware last op de foto gezet worden, nu met schoorsteen vooruit.
Afbeelding

Juni
In juni bestond de Oosterspoorlijn 150 jaar, en dat moest gevierd worden. De VSM werd ingehuurd om 4 pendelslagen te rijden tussen Hilversum, Baarn, Amersfoort en Utrecht Maliebaan. Daarnaast was in Baarn op spoor 1 een kleine materieelshow van Railexperts/2454 Crew, wiens samenwerking later dit jaar op de klippen zou lopen. In de loop van de middag keerde dit materieel terug naar de standplaatsen Hoorn en Amersfoort. In de polder kon de LLT naar Amersfoort, bestaande uit de 1251, mP 3029 en 9902, op de foto. Voor dit korte treintje koos ik een iets andere kadrering dan de overige plusminus 40 fotografen.
Afbeelding

Juli
Juli kon maar niet snel genoeg komen, want Amersfoort zou er uit liggen deze maand. Daarbij hoopte ik natuurlijk op diverse omleidingen over Utrecht – Arnhem, maar dat viel vies tegen. Op 18 juli kwam er gelukkig wel iets leuks langs. Met dank aan een voormelding op dit forum kon ik een keer iets verder fietsen dan de gebruikelijke straal van 5 kilometer van mijn huis. Daarom fietste ik naar Woudenberg om aldaar de VolkerRail 203-1 met lange sleep Fccpps’n naar Amersfoort vast te leggen.
Afbeelding

Augustus
Eind augustus gaan pa en ik altijd op vakantie, dus ook dit jaar. Het was intussen alweer zeven jaar geleden (nog voordat ik een serieuze camera had) dat we in het dal van de Elbe geweest waren. Keuze snel gemaakt, zeker nu ik ook een paar jaar m’n rijbewijs heb en we dus kunnen afwisselen met rijden. Vanzelfsprekend ging de fiets weer mee en dus bood het fotopunt bij Kurort Rathen uitkomst om hier even strategisch pauze te nemen :) Nadeel was de aanwezige begroeiing waardoor ik een portaal naar voren moest en het BÜ-bordje en schaduw van een boompje voor lief moest nemen. Passage van ITL 193 897 met keteltrein naar Tsjechië was in elk geval geen straf.
Afbeelding

September
Waar het linksom of rechtsom toch nog wel lukte om foto’s te maken, ging dat in het najaar steeds moeizamer. Als Edenaar staat september vooral in het teken van de herdenking van Market Garden (en de dagen vooraf met oefening Falcon Leap). Dit was mijn enige vrije weekend deze maand, en aangezien ik eerder in het jaar een telelens met een reden had gekocht… Bonusplaatje dus ;)

Oktober
Op maandag 21 oktober had ik tentamen en dus had ik op 22 oktober alweer weekend :D Mijn pa kon ook een dagje vrij nemen en zodoende gingen we een ochtendje naar Emmerich om daar de bediening te bekijken. We waren hiervoor wel te laat, zoals onderstaande foto laat zien. Voordat de V90 naar het emplacement van Emmerich op mocht passeerde nog wel SBB XLoad Vectron 193 541 met Busto shuttle.
Afbeelding

(Tot slot nog even de grootste domper van het jaar, dat was namelijk het zien passeren van de Müllertrein over de Betuwelijn. Had ik dat nou maar drie minuten eerder geweten...)

November
De keuze voor november was erg eenvoudig, aangezien ik alleen de 30e op pad ben gegaan. Pa en ik maakten een uitstapje naar Duitsland om daar een aantal Sonderzüge, waaronder eentje naar de kerstmarkt van Billerbeck, te aanschouwen (en drank in te slaan). Van te voren had ik een fotopunt gevonden. Een paar kilometer voordat we de stek bereiken valt ons een oude Volkswagen Kever op. Altijd leuk om te zien. Het werd echter nog leuker toen deze dezelfde landweg in ging als wij. De beste eigenaar wilde graag zelf ook een foto van zijn (nog originele!) auto met de stoomtrein. Voor de gelegenheid werd ook nog een dummy kenteken tevoorschijn getoverd. Al met al vast niet een historisch 100% correct plaatje, maar wel een leuk motief voor de 41 1144 die dit tafereel vlak voor Billerbeck passeert.
Afbeelding

December
Ook in december weinig foto’s, logischerwijze bij gebrek aan een beetje leuk weer. Dat resulteerde in slechts twee uitstapjes. Eén keer voor een Speno overbrenging omdat ik toevallig in de buurt was en de andere keer naar de Rotterdamse haven om nog even uit te waaien op de Maasvlakte. Toevallig was dat gisteren :lol: De Pioneering Spirit (grootste schip ter wereld) lag te dobberen, de honden konden even op het strand uitwaaien en daarna reden we op goed geluk nog even een rondje langs diverse aansluitingen. Bij de EMO was er weinig leven in de brouwerij, maar bij Lyondell stond verrassend genoeg Lineas met een drietal ketels. Perfect voor iemand zoals ik die te weinig geduld heeft voor bedieningen :-)) Zodoende de 1553 met drie ketels UN 1280 wachtend op vertrek in het jaaroverzicht.
Afbeelding

Bonus 1
Ter compensatie van september dus een bonusplaatje. Ik heb hier nog even over getwijfeld, maar om niet twee keer dezelfde trein in het overzicht te hebben, kies ik voor iets anders. De plaat komt uit augustus tijdens de vakantie langs de Elbe. Naast dat je er leuk kan hobbyen zijn er ook andere dingen te doen. Het leek mij wel leuk om een bezoekje te brengen aan Eisenbahnwelten im Kurort Rathen, toch nog een beetje spoorgerelateerd. Daar trof ik onderstaande scene, wie is er niet groot mee geworden?
Afbeelding

Ik trek mij ook weer terug in m’n schuur. Tijd om oliebollen te bakken. Persoonlijk hoop ik dat 2025 een iets beter fotojaar gaat worden. De ideeën zijn er zeker, de tijd (en soms ook het geduld) alleen niet. Volgend jaar begin ik aan mijn masterscriptie, wie weet geeft mij dat juist de nodige flexibiliteit die ik dit jaar zo heb gemist. Mijn dank gaat uit naar de tipgevers, en eenieder voor het lezen. Wie weet tot volgend jaar langs de baan 8-)
Rubenr
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Ruben

Bericht door Rubenr »

Lekker overzicht Ruben! Onze regio is niet altijd zo goed vertegenwoordigd maar daar heb jij wel voor gezorgd:) Ik ga voor november, maar qua creativiteit mag mei er ook zeker zijn!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht Ruben! April is favoriet
Geen handvol, maar een land vol
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Ondanks een "tegenvallend" aantal mapjes en foto's toch nog een mooie reeks! Juli is mijn favoriet, al vind ik juni ook goed gevonden!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Ik vind april én mei beide erg leuk, verder ook een mooi overzicht!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooi overzicht Ruben. Ik ga voor april en november.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Ondanks een beperkt aantal foto's toch een leuk overzicht met april als favoriet!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Leuk jaaroverzicht. April is mijn favoriet uit dit overzicht.
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Geinige afsluiter van je mooie jaaroverzicht. Je fotocomposities zijn zeer geslaagd (bijv april, november), dus hopelijk lukt het je in 2025 meer tijd voor de hobby te hebben (en anders na het halen van je master)!
stijn55

Bericht door stijn55 »

November is erg mooi uitgevoerd, Ruben!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Leuke serie Ruben! Juni is mijn favoriet
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht Ruben, april en november zijn voor mij de favorieten!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor april.
ClintW

Bericht door ClintW »

Lekker overzicht Ruben! Ik ga voor april en november als favorieten, de bonus is overigens erg leuk verzonnen!
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Fraai overzicht. En zonder zon kun je ook leuke plaatjes maken.
Plaats reactie