
Al met al dus een hele klus om tot een overzicht te komen. Daarbij ben ik wat strenger geweest en heb ik liever iedere maand een foto dan alleen maar mooie zomerplaatjes, dat maakt het mijns inziens namelijk een jaaroverzicht. Met deze eisen is het op één maand na gelukt om iedere maand een foto te laten terugkeren in het jaaroverzicht. Veel leesplezier!
Januari
De maand januari was een maand waar ik er weinig op uit trek. Ik ben welgeteld één zondag op de fiets gestapt omdat er wat in de spreekwoordelijke achtertuin zou passeren. Op 21 januari trok Strukton 1736 een naar mijn mening erg fraaie werktrein van Amersfoort naar Arnhem. Bij De Kade ontstond onderstaande foto, waar nog een restje prutsneeuw was blijven liggen.

Februari
Hoewel menigeen eropuit is getrokken vanwege de relatief vele zonuren, sleet ik mijn uren vooral in het treinloze Wageningen. Op zondag trok ik er toch even op uit, ondanks het saaie weer, want de CD Cargo staaltrein naar Tsjechië zou wegens werkzaamheden via mijn achtertuin rijden. Omdat het vertrek uit Amsterdam tijdig was gemeld had ik nog de tijd om naar Wolfheze te fietsen, alwaar de CD Cargo 193 586 het station passeert met een sleep Railrelease Shimmns en Ermewa Taoos, onder het toeziend oog van twee fotografen.

Maart
In maart gebeurde er iets bijzonders; de zon scheen en ik was vrij. Na het maken van een tentamen fietste ik gelijk door richting de Betuweroute bij Herveld, alwaar op 7 maart zon en wolken elkaar afwisselden. Ik had de smaak goed te pakken en besloot een dag later ook die kant uit te fietsen. Al met al zeven plaatjes om uit te kiezen van deze twee bezoeken. De passage van SBB Cargo 193 658 met Melzo shuttle, waarbij het zonnetje het net aan won van de wolken, kies ik voor het jaaroverzicht.

April
De keuze voor april was vrij makkelijk aangezien er slechts 2 leuke treinen succesvol op de foto werden gezet. De keuze was tussen een afgesleepte ICE met Railadventure of een RFO trein op de Bentheimroute, beide in hetzelfde weekend waarin ik toevallig vrij was. Kop of munt heeft bepaald dat het de laatste werd. Pa en ik waren met de honden naar het Speulderveld gereden om daar een rondje met de honden te wandelen. Terug van het rondje zag ik een melding van de RFO trein voorbij komen. De RFO trein was wel een bijzondere, want niet één, niet twee, maar nota bene drie 1800’en waren voor de trein gezet. Daarom werd de auto even geparkeerd bij de Houtbeekweg in Stroe, en liep ik weer terug naar de overweg, alwaar de 1829, 1831 en 1828 op de foto konden. Nadat de buit binnen was, stapte ik weer de auto in op de iets verderop gelegen parkeerplaats. Terwijl ik de straat uitreed werd ik staande gehouden door twee hobbyisten die intussen op het zelfde punt stonden als ik. Of er een keteltrein voorbij was gekomen… Tsja, die was al door


Mei
In mei gebeurde er gelukkig wat meer ten opzichte van voorgaande maanden. Bij gebrek aan hertentamens had ik een week vrij


Juni
In juni bestond de Oosterspoorlijn 150 jaar, en dat moest gevierd worden. De VSM werd ingehuurd om 4 pendelslagen te rijden tussen Hilversum, Baarn, Amersfoort en Utrecht Maliebaan. Daarnaast was in Baarn op spoor 1 een kleine materieelshow van Railexperts/2454 Crew, wiens samenwerking later dit jaar op de klippen zou lopen. In de loop van de middag keerde dit materieel terug naar de standplaatsen Hoorn en Amersfoort. In de polder kon de LLT naar Amersfoort, bestaande uit de 1251, mP 3029 en 9902, op de foto. Voor dit korte treintje koos ik een iets andere kadrering dan de overige plusminus 40 fotografen.

Juli
Juli kon maar niet snel genoeg komen, want Amersfoort zou er uit liggen deze maand. Daarbij hoopte ik natuurlijk op diverse omleidingen over Utrecht – Arnhem, maar dat viel vies tegen. Op 18 juli kwam er gelukkig wel iets leuks langs. Met dank aan een voormelding op dit forum kon ik een keer iets verder fietsen dan de gebruikelijke straal van 5 kilometer van mijn huis. Daarom fietste ik naar Woudenberg om aldaar de VolkerRail 203-1 met lange sleep Fccpps’n naar Amersfoort vast te leggen.

Augustus
Eind augustus gaan pa en ik altijd op vakantie, dus ook dit jaar. Het was intussen alweer zeven jaar geleden (nog voordat ik een serieuze camera had) dat we in het dal van de Elbe geweest waren. Keuze snel gemaakt, zeker nu ik ook een paar jaar m’n rijbewijs heb en we dus kunnen afwisselen met rijden. Vanzelfsprekend ging de fiets weer mee en dus bood het fotopunt bij Kurort Rathen uitkomst om hier even strategisch pauze te nemen


September
Waar het linksom of rechtsom toch nog wel lukte om foto’s te maken, ging dat in het najaar steeds moeizamer. Als Edenaar staat september vooral in het teken van de herdenking van Market Garden (en de dagen vooraf met oefening Falcon Leap). Dit was mijn enige vrije weekend deze maand, en aangezien ik eerder in het jaar een telelens met een reden had gekocht… Bonusplaatje dus

Oktober
Op maandag 21 oktober had ik tentamen en dus had ik op 22 oktober alweer weekend


(Tot slot nog even de grootste domper van het jaar, dat was namelijk het zien passeren van de Müllertrein over de Betuwelijn. Had ik dat nou maar drie minuten eerder geweten...)
November
De keuze voor november was erg eenvoudig, aangezien ik alleen de 30e op pad ben gegaan. Pa en ik maakten een uitstapje naar Duitsland om daar een aantal Sonderzüge, waaronder eentje naar de kerstmarkt van Billerbeck, te aanschouwen (en drank in te slaan). Van te voren had ik een fotopunt gevonden. Een paar kilometer voordat we de stek bereiken valt ons een oude Volkswagen Kever op. Altijd leuk om te zien. Het werd echter nog leuker toen deze dezelfde landweg in ging als wij. De beste eigenaar wilde graag zelf ook een foto van zijn (nog originele!) auto met de stoomtrein. Voor de gelegenheid werd ook nog een dummy kenteken tevoorschijn getoverd. Al met al vast niet een historisch 100% correct plaatje, maar wel een leuk motief voor de 41 1144 die dit tafereel vlak voor Billerbeck passeert.

December
Ook in december weinig foto’s, logischerwijze bij gebrek aan een beetje leuk weer. Dat resulteerde in slechts twee uitstapjes. Eén keer voor een Speno overbrenging omdat ik toevallig in de buurt was en de andere keer naar de Rotterdamse haven om nog even uit te waaien op de Maasvlakte. Toevallig was dat gisteren



Bonus 1
Ter compensatie van september dus een bonusplaatje. Ik heb hier nog even over getwijfeld, maar om niet twee keer dezelfde trein in het overzicht te hebben, kies ik voor iets anders. De plaat komt uit augustus tijdens de vakantie langs de Elbe. Naast dat je er leuk kan hobbyen zijn er ook andere dingen te doen. Het leek mij wel leuk om een bezoekje te brengen aan Eisenbahnwelten im Kurort Rathen, toch nog een beetje spoorgerelateerd. Daar trof ik onderstaande scene, wie is er niet groot mee geworden?

Ik trek mij ook weer terug in m’n schuur. Tijd om oliebollen te bakken. Persoonlijk hoop ik dat 2025 een iets beter fotojaar gaat worden. De ideeën zijn er zeker, de tijd (en soms ook het geduld) alleen niet. Volgend jaar begin ik aan mijn masterscriptie, wie weet geeft mij dat juist de nodige flexibiliteit die ik dit jaar zo heb gemist. Mijn dank gaat uit naar de tipgevers, en eenieder voor het lezen. Wie weet tot volgend jaar langs de baan
