Januari

Een strakblauw weekend in Duitsland zorgde ervoor dat ik, vrij kort na aankomst uit Nederland, weer de trein terug richting het zuiden nam vanuit Zweden. Het doel was de Oberpfalz, waar de RE 2 inmiddels alweer twee jaar door 218 wordt gereden. Wat me bij vertrek uit Zweden nog niet bekend was, was dat zowel de blauw/beige 218 446 als ook de oriëntrode 218 406 dat weekend daar in actie zouden komen. Het zorgde voor goed gevulde fotolocaties, zoals hier bij Weiden waar op 19 januari de 218 406 passeerde. Voor enkele foto’s van de menigtes fotografen, zie bijvoorbeeld ook deze serie op nobf
Februari

Eind februari ging de 6702 van RFO in onderhoud en zou de 6703 enkele weken invallen rond Lage Zwaluwe. Dat kwam goed uit, gezien ik die laatste week van februari weer in Nederland was. Met veel mazzel met de wolken kon 28 februari de 6703 worden vastgelegd met een Katy shuttle voor Moerdijk. Uiteindelijk zouden we de 6703 niet slechts enkele weken, maar ruim een half jaar rond Lage Zwaluwe zien
Maart 1

Ik kon een weekje langer in het zuiden blijven, toen bleek dat het de eerste week van maart fantastisch weer zou worden. Dat werd een heerlijk weekje rondrijden in het oosten van Duitsland in de regio’s waar ik drie jaar terug ook de eerste week van maart besteedde. Er werden nog wat platen van de RE 2 gemaakt, dit keer wel met gewone loccen
Maart 2

Daarna volgden er twee zeer succesvolle dagen in de voormalige DDR om enkele Ludmilla’s vast te leggen. Daar hadden we een behoorlijke dosis mazzel qua locinzet: naast de pronkstukken van DB (132 618) en EBS (142 001), konden ook nog een Polen-luddi, de BBG 232 701 en twee rode DB 232’s worden vastgelegd. En het bleek die donderdagmiddag nog bonter te kunnen worden. Eerder die dag in Zeitz bleek dat CLR nog een trein langs Bernburg zou rijden. Er werd verder weinig meer van vernomen, maar tijdens het wachten op de donderdagse kali passeerde er al snel een CLR G2000. Helaas, want je kunt natuurlijk een stuk leukere loccen treffen daar. Des te groter was de verbazing toen er tien minuten later doodleuk alsnog een duikboot van CLR aan kwam rijden
Juni 1

We springen verder naar juni, toen ik weer eventjes in Nederland was. Plan V 904 wilde ik graag afstrepen die dagen, wat op 20 juni mooi gecombineerd kon worden met een RRF keteltrein in Assel. Op die ochtendstek is het altijd lastig om een leuke goederentrein goed voor de zon vast te leggen. Terwijl de fotografen gestresst de GPS van de IC Berlijn in tegengestelde richting volgden, verscheen gelukkig vroeg genoeg de 4402 van RRF in de bocht met aan de haak een zeer fraaie lichtblauwe set ketelwagens.
Juni 2

Terug in Zweden werd er met Derk en Wouter enkele dagen van het fraaie weer genoten. Hoogtepunt was zonder twijfel de bediening van Vetlanda: na ruim een maand zonder actie, bleek SHN deze maandag toch weer twee ketelwagens naar Vetlanda te brengen. Keurig op tijd passeert de blauwe TMX 1042 met twee ketelwagens de fraaie scene bij Stensjön.
Juli 1

Een ander hoofddoel dit jaar waren de boomstammen- en houtsnippertreinen tussen Kongsvinger en Gävle. Grenland Rail nam de treinen in december 2024 over van Green Cargo, waarmee er nu vrijwel dagelijks een koppel El15 Zweden doorkruist. Vanaf juli werd er bovendien enkele maanden omgereden via Kristinehamn, Hallsberg en Avesta, wat een hoop nieuwe fotomogelijkheden opleverde. Nog voor 6 uur 's ochtends op donderdag 17 juli passeren El15 104 en 101 met een lange houttrein voor Fliskär het kerkje bij Ölme. Het zou één van de weinige platen worden deze dag, want bij de (kort na deze houttrein rijdende) benzinetrein uit Göteborg verspeelde de Rd2 z’n panto onderweg. En kort na het afslepen legde een stroomstoring het treinverkeer opnieuw voor vele uren stil…
Juli 2

Op vrijdag was de beperkte opbrengst van de dag ervoor al snel vergeten, toen ik voor de tweede keer dit jaar een bizarre toevalstreffer tegenkwam
September 1

Wekelijks rangeert Viking Rail in Vojens met gesloten wagens, welke in Padborg worden overgenomen. Met dank aan de herinnering, werd daar op 8 september een kijkje genomen toen ik in de buurt was. De ex-CFL reeks 18 met nummer 1832 bleek inderdaad aanwezig, en wel met een sleep behoorlijk nieuwe gesloten wagens (maar ook hier moesten al enkele tags worden weggepoetst…)
September 2

Erg jammer was het einde van de bolle neuzen met Bring trailertreinen tussen Jönköping en Torsvik. In 2024 en 2025 werd de lijn veelvuldig bezocht, al werd de leukste plaat pas op de valreep in de laatste week gemaakt. Op 23 september slepen TMX 1038 en 1024 de trailertrein langs het water bij Månsarp.
November 1

Een andere fraaie locatie ligt bij Högboda, maar het is ook daar nog best lastig om treinen met goede zonnestand vast te leggen. Op 14 november reed Tågab Rm 1262 een extraatje uit Braskereidfoss naar Kristinehamn. Het is net 12 uur geweest, maar de zon staat nog altijd laag aan de horizon.
November 2

Eind november viel er een goede laag sneeuw over het zuidoosten van Zweden. Op 24 november werd daarom even in Hultsfred gekeken voor de afvoer van Oskarshamn, waarbij de ploeg onderweg in Hultsfred ook wagens wisselt bij Ikea. Het is net 16:00 geweest en de zon is alweer ruim een half uur onder wanneer Td 380 terug komt van Ikea met zes ketelwagens.
En de beste wensen voor 2026!