Jaaroverzicht 2025 Jamie

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
jamielindner

Jaaroverzicht 2025 Jamie

Bericht door jamielindner »

Bij deze mijn foto-overzicht van dit jaar. Ik heb dit jaar vanwege school afwisselend veel en weinig tijd gehad voor de hobby, maar uiteindelijk loop ik hierdoor wel rond met mijn machinistenvergunning op zak :). Ik heb dus niet voor elke maand een toonbare foto kunnen vinden, desondanks blik ik absoluut terug op een jaar met een groot aantal leuke foto’s, waarvan ik er in dit overzicht graag een aantal met jullie deel. De ontbrekende maanden zal ik door middel van enkele bonus foto's compenseren ;).

Februari

In de kortste maand van het kalenderjaar heb ik één dag langs de baan kunnen spenderen, weliswaar lekker dichtbij huis. Met de veelbelovende weersvoorspellingen voor dinsdag 18 februari wilde ik graag mijn eerste foto van het jaar maken, de laatste foto werd immers gemaakt in oktober 2024.

Afbeelding

Na de eerste foto - van de RFO 1830 - reden we weer richting Nederland in afwachting van een gasketeltrein die de loc weer mee terug zou nemen en RRF met een keteltrein naar Rotterdam. Snel werd bekend dat de gasketeltrein werd voortgetrokken door een Vectron, en op de geplande vertrektijd uit Bad Bentheim nog ergens rond Hannover reed. Niet veel later kregen we bericht van een 155 van LDK die met een keteltrein onze kant op kwam. Op goed geluk reden we naar Salzbergen, waar we na een informatief gesprek met de Fahrdienstleiter positie innamen. Zo is even na half vier de 155 049 van LDK te zien vlakbij het gehucht Öchtel. Ze dient als trekkracht voor een sleep oude Millet Zas’n beladen met biodiesel, die rugnummer 41788 dragen van Lutherstadt Wittenberg-Piesteritz tot Bad Bentheim. Tussenstop IJsselmonde zal na een loc- en nummerwissel over een paar uur bereikt zijn, eindbestemming HES Botlek pas de volgende dag. Salzbergen, 18-02-2025 (15:32).

Maart

In maart had ik wat meer vrije tijd en speelden de weersomstandigheden ook wat beter mee, waardoor ik weer een handjevol foto’s aan de collectie kon toevoegen. De keuze voor mijn overzicht gaat naar 29 maart, toen de staaltrein van CD Cargo / RFO door diverse werkzaamheden moest omrijden via de Oude Lijn.

Afbeelding

Met een grote groep andere fotografen kon ik de trein vastleggen op haar omleidingsroute, ter hoogte van de inrijder van Zaandam. Aansluitend plaatste RFO de trein bij stukgoedterminal VCK Waterland in de Westhaven. Een foto van deze bediening ontbrak bij mij nog in de collectie, reden genoeg om daar even polshoogte te nemen. Op het emplacement bleek een van de twee Vectrons tegen een keteltrein te zijn gerangeerd, de andere liep in opzending met de staaltrein mee. Voor de tweede keer die dag winnen we de wolkenlotto, als lege staaltrein 49398 (Emmerich - Amsterdam Westhaven) het terrein van Waterland Terminal op wordt geduwd door “bakkie” 687. De volgende dag gaat de beladen trein weer retour naar Tsjechië, weer via de Oude Lijn. In maart kon ik nog vier andere foto’s maken, maar deze vinden geen plekje in dit overzicht. Amsterdam, 29-03-2025 (16:18).

April

In het overzicht van dit jaar kan natuurlijk geen foto van de voormalige opstelling van de IC-Berlijn ontbreken. Het zal je niet ontlopen zijn dat per 31 oktober jl. alle omlopen met de bekende 193+IC-1 rijtuigenstam, vervangen zijn door ICE 3 Neo-treinstellen. In mijn ogen een flinke verbetering ten opzichte van de oude rijtuigen, capaciteit daargelaten.

Afbeelding

Enkele dagen na de foto van vorige maand - 3 april - stonden de weersomstandigheden weer eens aan mijn zijde en zouden er enkele noemenswaardige treinen in aantocht zijn vanuit Bad Bentheim, reden genoeg om mijn geluk te beproeven in Zenderen. Helaas kwamen we van de koude kermis thuis: de LTE Brwinow-shuttle werd getrokken door een zwarte Vectron en RFO reed met de 1837 en een ethanoltrein in het eerste goederenpad na zonsondergang. In de tussentijd kwam wel de 193 737 van NS International langs, aan de haak heeft ze negen DB-rijtuigen. Als trein 142 is het geheel rond de klok van 14 uur uit Berlijn vertrokken, en passeert ruim 4,5 uur later (met bijna 30 minuten vertraging) de fotografen tussen Borne en Almelo de Riet. Door werkzaamheden is de eindbestemming deze dag Amersfoort Centraal. Zenderen, 03-04-2025 (18:44)

April 2

Door een gebrek aan foto’s in januari heb ik er voor april twee klaarstaan. Op Koningsdag 2025 reed Salzland Rail Services een bonte keteltrein voor de Botlek van Hamburg naar Bad Bentheim, de overname door Rail Force One vond een dag later op 27 april plaats.

Afbeelding

Die dag was RFO onderweg naar Bad Bentheim met een trein beladen met kerosine, met als tractie de 1830 en 1837. In Oldenzaal werd die trein aan de kant genomen, werd de 1830 los naar Bad Bentheim gestuurd om bovengenoemde ketelset aan te haken en reed de 1837 in zijn eentje verder met de kerosinetrein. De eerder door SLRS aangebrachte trein betrof een mix van witte, grijze, groene en blauwe ketelwagens voor het vervoer van dieselolie. Zodoende is rit 41358 (Bad Bentheim - Kijfhoek Zuid) enkele minuten voor de foto van start gegaan. De dieselolietrein vertrok te vroeg uit Bad Bentheim, waardoor er in Oldenzaal een klein half uurtje gewacht moest worden. Vanuit hier ging het via Amersfoort, Utrecht en Tilburg verder naar Kijfhoek. De volgende dag werden de wagens overgebracht naar de uiteindelijke bestemming Koole Botlek. Oldenzaal, 27-04-2025 (16:51).

Mei

Naast de getrokken IC-Berlijn treinen is er dit jaar ook een vervoerder van het spoor verdwenen: de relatief jonge bedrijven Main Trail Logistics BV en Mdrivers BV zijn in 2025 failliet verklaard. Beide bedrijven vielen onder Mthode Group, Main Trail Logistics fungeerde als boekingskantoor voor trailers en containers terwijl Mdrivers de opleiding en levering van machinisten en rangeerders verzorgde.

Afbeelding

Op vrijdag 9 mei 2025 was er nog weinig van het debacle te merken. In Lage Zwaluwe was die ochtend een volle Katy-shuttle aangekomen vanuit Polen, waarna de 6703 de trein aansluitend zou plaatsen bij CTT Moerdijk. Ik besloot eindelijk eens een poging te wagen, met een aantal anderen wachtten we in Lage Zwaluwe af tot de loc in beweging zou komen. Toen de loc tegen de trein werd gezet reden we richting de stamlijn, waar we positie innamen in het welbekende weiland aan de Goederenspoorweg. Het vertrek duurde echter langer dan gepland, waardoor we genoodzaakt waren een weiland op te schuiven. Wederom een weiland aan de Goederenspoorweg, deze iets minder bekend ;). Met een kleine +60 kwam trein 51600 (Lage Zwaluwe - Moerdijk) dan in beweging, en passeert zo’n vijf minuten later de fotografen. Een locatie die nog weleens flink kan gaan veranderen in de toekomst: de media bericht massaal over de dreigende verdwijning van het dorp Moerdijk, wat plaats moet maken voor de uitbreiding van het industriegebied. Moerdijk, 09-05-2025 (17:56).

Juni

Gedurende het volledige kalenderjaar 2025 konden de neusjes van Rotterdam Rail Feeding regelmatig de benen strekken door stremmingen tussen Emmerich en Oberhausen. Bij enkelsporige buitendienststellingen weken de keteltreinen al geregeld uit naar grensovergang Bad Bentheim, waarvoor bovengenoemde 1600'en werden opgetrommeld.

Afbeelding

Op maandag 16 juni reed zo'n locomotief los van Kijfhoek naar Bad Bentheim, wij vermoedden al dat deze daar een keteltrein voor Rotterdam zou aanhaken.
Na een geslaagde foto van RTB met een zonnebloemolietrein vertrokken we naar het oosten, zodoende streken we neer tussen Rijssen en Holten. Voordat ons hoofddoel langs zou komen, zagen we dat zowel DB als LTE de grens waren gepasseerd in onze richting. Al snel kregen we te horen dat LTE een Beacon 193 met ketels betrof en DB bestond uit een volle autotrein naar Zeebrugge. Hoewel deze met de European 364 onderweg was, wist een plotselinge loswissel te Osnabrück alsnog roet in het eten te gooien. RRF zou oorspronkelijk om 19:58 grensstation Bad Bentheim verlaten, dit werd echter gedaan met zo'n 20 minuutjes vertraging. Hoewel treinen op zo'n tijdstip normaal gesproken aan de kant worden gehouden te Oldenzaal om vanaf daar het normale pad te volgen, reed RRF tot Rotterdam Centraal zonder ook maar enige stops. Hierdoor kon trein 49792 (Oldenzaal grens - Kijfhoek Zuid) kort voor zonsondergang gefotografeerd worden aan de Keizersdijk tussen Rijssen en Holten, waar er van de 20 minuten vertraging op het moment van afdrukken nog maar 11 over zijn. Rijssen, 16-06-2025 (20:59).

Juli

Eind juli stond er een trip gepland van Nederland via Bayern naar Zwitserland. Echter sloegen aan het begin van de week alle weersvoorspellingen om, wat duidde op noodweer wat het internationale nieuws zou bereiken. We reden met een tussenstop aan de Rijn door naar Italië, waar we na een dagje in het centrum van Milaan te hebben gelopen de knoop doorhakten om ook déze regio te verlaten. Een blik op de weersites vertelde ons dat de oostkust van Frankrijk de hele week zon zou zien, reden genoeg om voor het eerst werk te maken van dit land.

Afbeelding

Hoofddoel in Frankrijk waren de Nez-Cassé’s. Aangezien ik Portugal reeds bezocht voor de neusjes, was nu Frankrijk aan de beurt. De meeste van deze locs tref je op de intercity tussen Marseille en Bordeaux, en op de nachttrein tussen Parijs en Cerbère. Een welbekende locatie voor laatstgenoemde is Port-la-Nouvelle, de spoorlijn Narbonne - Perpignan loopt hier dwars tussen twee meren door, wat uiteraard een mooi beeld geeft. De nachttrein stond nog geen minuut na aankomst op de stek succesvol op de foto, waarna het wachten was op eventuele goederentreinen naar het zuiden. Na anderhalf uur wachten komen dan voor de eerste keer op een ongebruikelijk tijdstip drie witte frontseinen tevoorschijn. Het bleek DB Cargo, met een Traxx in de Euro Cargo Rail kleurtjes en beladen containertrein 50293. De trein wordt meer dan tevreden vastgelegd door de drie Nederlanders, eindbestemming Perpignan is bijna bereikt. Port-la-Nouvelle, 30-07-2025 (09:25)

Juli 2

Augustus én september ontbreken in mijn overzicht. Deze compenseer ik met een bonusfoto in zowel juli als oktober.

Een dag na de vorige foto stond er wederom een Nez-Cassé op het programma. Ditmaal bezochten we de ochtendstek bij de brug in Coursan voor de intercity naar Marseille, waar we tot de conclusie kwamen dat de trein door een grijs neusje werd getrokken.

Afbeelding

We kwamen tot de conclusie dat de avondrit met een Sybic zou rijden, en reden terug naar Narbonne. Bij de accommodatie zouden we ongeveer een halfuurtje speling hebben voordat we terug zouden rijden naar de avondstek, toch besloten we wat langer te blijven hangen. Aangezien we naast het spoor verbleven, konden we de omloop afwachten waar oorspronkelijk de grijze Nez-Cassé van vanochtend op terug zou keren. Tot onze verbazing kwam er een Sybic langsrijden, wat ons een stuk meer hoop gaf voor deze avond. We pakten direct de spullen in en reden weer tien minuutjes richting Coursan, na niet lang wachten op locatie kwam inderdaad op de beoogde rit een Nez-Cassé voorbij. Qua goederenverkeer hadden we de rest van de avond niet zulke hoge verwachtingen. Net zoals een paar dagen verschenen er een aantal Prima's en Sybic's op het toneel. Kort na zeven uur kondigt de overweg nogmaals een goederentrein aan, tot onze grote verbazing komt daar geen Prima of Sybic achter de struiken vandaan, maar de derde grijze Nez-Cassé van deze dag. En dat wel met een goederentrein aan de haak! De 7351 van SNCF is enkele uren eerder uit Miramas vertrokken, en passeert met bonte trein 489341 drie fotografen nabij Coursan onderweg naar eindbestemming Saint-Jory. Coursan, 31-07-2025 (19:04)

Oktober

Mindener Kreisbahnen is in Minden actief voor het bedienen van lokale bedrijven in de regio. Eén van die bedrijven is Berentzen, met name bekend van hun kwalitatieve fruitlikeuren. Bij de loods van Berentzen in Hahlen worden hun producten op de trein verladen. Deze loods biedt plaats voor vier schuifwandwagens, waardoor MKB twee keer per werkdag de wagenset uitwisselt.

Afbeelding

Op woensdag 1 oktober 2025 werd na telefonisch contact duidelijk dat de fraaie 363'er het uitwisselen zou verzorgen. Na een foto van DB Cargo in Sulingen reden we richting Hahlen, waar inderdaad al vier wagens binnen de poort stonden. Nog geen vijf minuten later kwam de V60 langsgereden en reden we met de trein mee naar Hartum, hier maakt de trein kop. Met nog ongeveer twee minuten speling kreeg de spoorberm een spoedige snoeibeurt waarna de trein alweer vertrok. De 66 jaar oude (en 11 jaar geleden gemoderniseerde) machine trekt even voor half 12 vier lege schuifwandwagens uit het emplacement Hartum, en zal een kilometer verderop door middel van een interessante rangeermanoeuvre de vier lege wagens inwisselen voor de vier wagens die reeds zijn beladen. De beladen wagens worden door bovengenoemde lok naar Minden gesleept voor doorvoer naar Stadthagen. Na deze foto konden we de trein nog drie keer fotograferen, waarna we vertrokken naar de hoofdlijn bij Minden voor een V200 met wisseltrein. Helaas werd deze veel langer dan gepland aan de kant gehouden in het goederenstation van Minden. Hartum, 01-10-2025 (11:27)

Oktober 2

In de ochtend van donderdag 30 oktober kreeg ik bericht (waarvoor dank) dat een Euro9000 van Rail Force One met een sleep staalwagens op Amersfoort goederen stond om niet veel later richting het oosten te rijden. Na een positieve blik op de weersvoorspellingen besloot ik dan eens werk te maken van deze trein.

Afbeelding

Eenmaal aangekomen op locatie bleek helaas dat het super snel dicht zou trekken. Ik vertrok onder een strakblauwe lucht van huis, maar op locatie werd de hoeveelheid wolken steeds groter en ze kwamen in een rap tempo op mij af. Veel tijd had ik echter ook niet meer, door een afgesloten weg kwamen er ruim tien minuten bovenop de oorspronkelijke aankomsttijd. Gelukkig deed de trein er wat langer over dan verwacht, na een krappe 5 minuten wachten kondigden beide overwegen de trein aan. De klok slaat 10:24 en de wolken maken last-moment plek voor de zon, als de RFO 2019 302 in één van de laatste zonnestralen van de ochtend een sleep VTG Shimmns'en voorbij de fotograaf trekt. De boom die mooi in de herfstkleuren staat vormt samen met het frisse koolzaad een mooi geheel voor trein 41710, onderweg zijnde van Beverwijk Hoogovens Centraal naar het goederenstation van Hagen. Kort na het afdrukken werkten de weersomstandigheden zich steeds meer richting een grauwe donderdagmiddag. Gildehaus, 30-10-2025 (10:24)

December

In december rondde ik mijn laatste VVRV-examen positief af. Nu volgt enkel nog een interne stageperiode bij de vervoerder en een praktijkexamen. Na het laatste examen heb ik veel vrije tijd (ik typ ook vanuit het zonnige Spanje ;) ), waardoor ik ook de laatste foto voor dit overzicht heb kunnen maken. De NVBS heeft in samenwerking met RFO de 1831 bestickerd om aankomend jaar hun 95-jarig bestaan te vieren. De loc maakt een tijdreis door de afgelopen twee eeuwen, waarbij de meest voorkomende materieelsoorten per tijdperk worden afgebeeld. Afgelopen vrijdag, 12 december werd de loc in Rotterdam onthuld, waarna de eerste ritten met een goederentrein snel volgden.

Afbeelding

Op dinsdag 16 december stond er voor RFO een lege graantrein op de planning. Hiervoor werd de 1831 opgetrommeld, in de ochtend reed ze losse kar vanuit Bad Bentheim richting Coevorden. Ondanks de vele aanwezige wolken besloot ik een gok te wagen aan de Emmerlijn tussen Mariënberg en Hardenberg. Geheel volgens dienstregeling vertrok de trein uit Coevorden, nu was het enkel nog hopen dat de zon zich tijdens doorkomst zou laten zien. Na een gesprekje met de lokale boer, wie er overigens geen enkel probleem mee had dat ik met een bijna zeven meter hoge paal in zijn weiland stond, brak het zonnetje toch door de bewolking heen waarna niet veel later de trein in zicht kwam. Kort voor klokslag 12 uur drukken de twee fotografen meer dan tevreden af, als de uiterst fraaie graantrein getrokken door de knalblauwe loc met rugnummer 1931, Bergentheim passeert. De trein reed onder nummer 63100 naar 't Harde, om vervolgens met een internationaal treinnummer naar Bad Bentheim gebracht te worden. Bergentheim, 16-12-2025 (11:57)

Dit was mijn foto-overzicht van 2025. Ik kijk uit naar alle andere overzichten! Ik wil iedereen prettige feestdagen wensen, en een gelukkig en gezond 2026. Geniet nog even van de laatste vuurwerkjes, en zorg ervoor dat je in het nieuwe jaar nog tien vingers overhoudt ;)
RailWorx
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2025 Jamie

Bericht door RailWorx »

Gruwelijk mooi overzicht, ik kan niet kiezen!
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Fraai overzicht, met voor mij December als hoogtepunt.
wessele

Bericht door wessele »

Mooi Jamie, en hoewel het een ver-van-m'n-bed show is, ga ik voor juli als favoriet.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Leuk gevarieerd overzicht!
"The chase is better than the catch."
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

December favoriet. Fijne feestdagen.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Oef, wat een fraai overzicht, Jamie. Je maakt het me lastig om een favoriet aan te wijzen. Ik ben veelal fan van vakantiekiekjes, dus mijn keuze valt op juli! :D
Flickr: --> Klik <--
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht Jamie! Vooral juli en december heel vet!
Luka

Bericht door Luka »

Heerlijk overzicht! Een favoruet kiezen is haast onmogelijk, maar de plaatjes uit Frankrijk blijven natuurlijk erg leuk :D
Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Fraai reeks! Prachtige afsluiter van het jaar!
Hier in 't zuiden
TobyPFH
Contacteer:

Bericht door TobyPFH »

Leuk overzicht! mijn favoriet is toch wel Juli 2 :)
SLT09

Bericht door SLT09 »

Gaaf overzicht! Ik ga voor juni!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Machtige serie! Juli 2 en december springen er bij mij uit.
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Juli is mijn favoriet
1622

Bericht door 1622 »

Leuk! Ik ga voor juli 2!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »