JANUARI 1

RFO 2019 302 | Trein 42796 Děčín hl.n. - Kijfhoek Zuid | Oudewater | 18-01-2024
In tegenstelling tot wat ik bij andere jaaroverzichten lees, vond ik dat het weer in januari bovengemiddeld goed was. Nou kan het natuurlijk zo zijn dat ik toevallig op mijn vrije dagen precies geluk had deze maand, maar met 7 grotendeels zonnige fotodagen was de keuze voor het jaaroverzicht bijna een moeilijke keuze. Moeilijk, ware het niet dat er net als de decembermaand ervoor een echte klapper vastgelegd kon worden. Deze maand werd “eindelijk” de Euro9000 toegelaten, en voor 18 januari werd aangekondigd dat de RFO 2019 302 een keteltrein vanuit Almelo (waar de trein de avond ervoor was neergezet) naar Kijfhoek zou rijden. Omdat niet helemaal duidelijk was hoe laat de trein nou precies zou vertrekken, reed ik ruim op tijd naar Amersfoort om vanaf daar makkelijk een stek te kunnen kiezen. Uiteindelijk vertrok de trein buiten de reguliere goederenpaden om uit Almelo, dus werd op de gok maar gewoon naar de Koppelpoort gereden. Daar moest uiteindelijk ruim een uur gewacht worden, omdat de trein in Deventer zijn originele pad bleek af te wachten, en dat zorgde ervoor dat de opkomende bewolking precies de overhand had gekregen… Al balend werd richting het westen gereden, om vervolgens bij Woerden toch weer wat zon tegen te komen. Op de gok werd afgeslagen naar Oudewater, waar vervolgens nóg een keer een uur gewacht moest worden. Dat wachten werd gelukkig beloond, want vlak voordat het echt begon te regenen kwam de trein langs, en er was zelfs een heel licht regenboogje zichtbaar. Missie toch nog geslaagd!
JANUARI 2

ČDC 383 002 | Trein 42797 Amsterdam Westhaven goederen - Bad Bentheim | Terschuur | 28-01-2024
In plaats van een februari-foto, doe ik er eentje extra uit januari. Sinds 2023 rijdt ČD Cargo in samenwerking met RFO wekelijks een staaltrein vanuit (in eerste instantie Beverwijk, later) Amsterdam Westhaven naar diverse Tsjechische bestemmingen. In principe is voor deze trein een “eigen” Vectron van ČD de tractie, en diverse varianten hebben zich al laten zien. Later in het jaar kon de van Tsjechische vlag voorziene 383 004 meermaals vastgelegd worden, maar op 28 januari was het de 383 002 die de tractie voorzag voor de beladen rit naar het oosten, en bij Terschuur kon de trein succesvol vastgelegd worden. De trein werd ook nog een keer ingehaald, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om de foto uit Terschuur te gebruiken. Hopelijk kunnen we ook komend jaar nog van deze trein blijven genieten, nu ČD Cargo nieuwe Vectrons voor Nederland begint in te zetten.
MAART

LTE 193 617 | Trein 41322 Waalhaven Zuid - Eperjeske-Átrakó | Dordrecht | 07-03-2024
De eerste helft van maart verliep behoorlijk zonnig, op enkele wolkenlotto-dagen na. Er werd vooral tijd besteed langs de Betuweroute en HSL, bij gebrek aan inspiratie, maar op 7 maart werd nog een dagje rondom Dordrecht gepost. Er was niet bijzonder veel te zien, maar de absolute klapper kwam in de vorm van de bij LTE rijdende 193 617 die een fraaie keteltrein via Venlo naar Hongarije reed. De fraaie loc was onderdeel van een uitwisselingsprogramma tussen TXL en LTE, die helaas niet al te lang duurde. Enkele weken later dook de loc ineens kaal op in dienst van ITL, dus ik ben erg blij dat ik ‘m nog voor LTE heb weten vast te leggen.
APRIL

RTBC 2019 306 | Trein 40724 Bad Bentheim - Waalhaven Zuid | Moordrecht | 21-04-2024
April stond bij mij in het teken van andere bezigheden, dus veel tijd voor treinen was er niet. Dit resulteerde erin dat ik slechts op 3 dagen foto’s heb gemaakt, en ook alleen maar in de buurt. Op de 21e van de maand werd gemeld dat er een RTB Cargo Euro9000 onderweg was met een keteltrein uit Bad Bentheim naar het Rotterdamse, dus werd de wolkenlotto bij Moordrecht getrotseerd. Het werd nog ongelofelijk spannend, maar de trein kwam zowaar geheel in de zon voorbij. Er was slechts een klein schaduwplekje op de bomen achter de loc te zien, maar dat mocht de pret niet drukken.
MEI

TCS 102001 | Trein 33201 Gouda - Leiden Centraal | Moordrecht | 11-05-2024
In mei had ik gelukkig iets meer tijd, dus werd er weer uitgebreid door het land getoerd. Het hoogtepunt was het weekend van 11 en 12 mei, waarbij vrijwel alles mee zat. Uiteindelijk heb ik voor deze foto van de Dinnertrain gekozen, uiteraard omdat deze trein inmiddels niet meer bestaat. Achteraf bleek het zelfs ook mijn laatste foto ervan te zijn. De trein reed dat weekend via Waddinxveen en Alphen aan den Rijn, voor mij een lijn met bijzonder veel betekenis aangezien mijn treinenhobby hier begonnen is. Er werd voor gekozen om op 11 mei meteen de eerste rit die deze route reed vast te leggen in de buitenbocht bij Moordrecht, met het A20-viaduct op de achtergrond een herkenbare plek voor deze spoorlijn. Medefotografen wisten mij later dat weekend te vertellen dat het ook de enige keer was dat ‘ie daar in de zon heeft gereden, want tijdens zowel de tweede rit op zaterdag als beide ritten op zondag had de bewolking de overhand alweer genomen.
JUNI

NSI 193 735 | Trein 300421 Amsterdam Centraal - Kaldenkirchen | Hogebrug | 23-06-2024
Op de stralend zonnige 23 juni was ik in eerste instantie niet van plan op pad te gaan, door wat kuren aan mijn auto. In de loop van de middag werd ik getipt over een Freightliner graantrein die vanuit de Rotterdamse havens naar Bad Bentheim zou rijden, en goed voor de zon reed op Rotterdam Zuid. Ik vroeg aan m’n vader of ik zijn auto even mocht lenen, en dat was geen probleem. Tijdens het wachten kwam er een melding binnen over een tweetal treinen die richting het zuiden zouden rijden, waartussen gekozen moest worden: een ICE bij Dordrecht of een MVV bij Moordrecht. Omdat ik geen ladder mee had, besloot ik voor Moordrecht te kiezen. Vlak na doorkomst van de MVV kwam opnieuw een tip binnen: vanwege een allerlei aan verstoringen werden ICE en NightJets omgeleid via Rotterdam, vandaar dus de eerder passerende ICE. Na overleg met het thuisfront kreeg ik toestemming om door te rijden richting de oostkant van Gouda, waar helaas de aanstormende ICE net gemist werd. De NightJet naar Oostenrijk zat er een half uur achter, daarvoor was dus gelukkig wel genoeg tijd om positie voor in te nemen. Bij Hogebrug kon ik ook nog eens een ladder lenen, wat resulteerde in misschien wel mijn favoriete foto van het jaar. De tweede NightJet werd daarna ook nog afgewacht, maar die hebben jullie bij Matthijs al langs zien komen.
JULI

DBC 193 352 | Trein 42770 Osnabrück Rbf - Sloehaven | Wierden | 20-07-2024
Het verhaal bij deze foto is met recht bijzonder te noemen. Op 20 juli was het in de noordelijke helft van het land vrijwel geheel zonnig, en aangezien de IC Berlijn treinen omgeleid werden via Zwolle, werd de verzameling NS Vectrons maar eens uitgebreid. Hierbij had ik zowaar een tweetal gasten mee, waaronder een vriend van me die graag een keer wilde kijken hoe de hobby nou in z’n werk ging. Hij heeft die dag ook alles gefilmd en live uitgezonden via zijn Twitch kanaal. Meerdere plekken rondom Zwolle werden bezocht, en in totaal konden er vijf Berlijners op de foto gezet worden, de laatste bij Wierden. Er werd gehoopt dat er naast de IC Berlijns ook nog wat goederenverkeer te zien zou zijn, maar dat viel helaas flink tegen. Slechts één trein (de Nosta shuttle) zou onderweg zijn vanuit het oosten, echter zat die volgens planning pas ruim een uur achter de laatste Berlijner. Omdat ik geen mensen kon bereiken met vragen over eventuele andere treinen, werd na passage van de reguliere IC nog even gewacht voor het geval er toch nog iets zou komen. Dat bleek een goede keuze, want de Nosta bleek ineens een uur te vroeg te rijden, en kon zo dus alsnog meegepakt worden. Dit leverde een hilarisch moment op; toen de machinist vol op de typhoon ging bij het passeren van de overweg, schrokken mijn beide metgezellen zo hard dat het zelfs op de video te horen is.
AUGUSTUS

HSL 186 364 | Trein 42348 Rzepin - Tilburg Industrie | Harselaar | 28-08-2024
Augustus was een gigantisch drukke maand, zowel op privé-gebied als met de hobby. Dit resulteerde erin dat er, ondanks veel mooi weer, niet altijd genoeg energie was om hele dagen op pad te gaan. En daardoor heb ik ook een aantal leuke dingen gemist, die ik wel had kunnen hebben. Dat werd gelukkig goed gemaakt op de 28e van de maand, even een dagje scoren. Er werd bij Oudewater begonnen voor een leuke RFO trein, teruggestoken naar Moordrecht voor wat bleek een dubbele ICNG-B, en vervolgens door naar Harselaar voor de HSL Rzepin shuttle. De fraaie 186 364 zat al een tijdje in deze omloop, en werd ook deze dag weer gemeld. Het is niet de meest spectaculaire plaat van deze trein (zie de overzichten van diverse anderen), maar ik ben er zelf erg tevreden mee, en de tocht door de begroeiing naar het fotopunt toe was ook noemenswaardig zwaar... Na de IC Berlijn afgewacht te hebben, besloot ik een aankomende RFO Vectron te laten schieten en door de spits heen naar Breda te rijden, voor de SETG petrocokestrein. Die werd gelukkig gehaald, maar aangezien ik daar later in het jaar nog een betere foto van heb kunnen maken, krijgt HSL voor augustus het plekje in het overzicht.
SEPTEMBER

VSM 23 076 + NIAG 189 286 | Trein 13417 Amsterdam Centraal - Goch | Maartensdijk | 14-09-2024
Voor september kies ik eens voor iets minder moderns. Niet omdat er verder niks gedaan werd deze maand (in tegendeel zelfs), maar om de afwisseling er een beetje in te houden, en ik toch wel erg blij ben met deze foto. Na ‘s ochtends een paar plaatjes van reguliere reizigerstreinen dichtbij huis te maken, besloot ik richting Utrecht te rijden om de museumcombinatie van de 273 en 386 op de foto te zetten. De eerste poging mislukte door hardnekkige fotowolken, maar de volgende slag kwam zowaar in de zon langs. In de stemming met al dat oude spul, en bij gebrek aan beters om ondertussen te doen, besloot ik om bij Maartensdijk te gaan kijken hoe het bekende weiland erbij lag. De voorspelde opklaringen waren nog niet te zien, maar ondanks dat, wachtte ik geduldig af tot ik iets hoorde over de VSM stoomtrein die tegen de avond uit Amsterdam moest vertrekken. Na bijna 2 uur in en om de auto “gehangen” te hebben, kwamen er toch nog andere fotografen aan, wat voor mij het teken was om ook maar eens de ladder op te gaan zetten. Ondertussen kwam de zon daadwerkelijk goed door, en na nog een klein half uurtje wachten kon bovenstaande foto gemaakt worden. En zo kon ik toch behoorlijk tevreden weer op huis aan.
OKTOBER 1

RXP 9902 + 9901 | Trein 39411 Den Haag HS - Amsterdam Centraal | Delft | 18-10-2024
Oktober verliep op een bijzondere manier, maar gelukkig konden er genoeg foto’s gemaakt worden. Na een kleine ingreep in het ziekenhuis halverwege de maand, had ik een paar dagen vrij genomen. Op de 18e zou de 50:HERTZ CLUB TRAIN onder leiding van Railexperts voor het eerst rijden, en aangezien het in het uiterste westen zowaar zonnig was, besloot ik bij Delft een poging te wagen. De stekkeuze was niet moeilijk, ik mocht namelijk geen zware dingen tillen dus de ladder gebruiken was geen optie. Gehoopt werd dat de 9902 voorop zou zitten, die had ik tenslotte nog niet in de zon. Dat bleek zowaar ook zo te zijn en kon de zeer bonte trein in een prachtig herfstzonnetje worden vastgelegd.
OKTOBER 2

SBBC 193 549 | Trein 40222 Melzo Scalo - Botlek | Schelluinen | 26-10-2024
We blijven nog even in oktober. Sinds deze zomer zijn de nieuwe XLoad Vectrons toegelaten in Nederland, en door gebrek aan toelating in Zwitserland en/of Italië zijn ze hier veelvuldig te zien. Het was mij echter nog niet gelukt om er eentje vast te leggen. Op 26 oktober kwam het bericht dat een van deze locs voor de Melzo shuttle zou zitten, die op een gunstige tijd bij Schelluinen zou passeren. Ik besloot een poging te wagen, ondanks aanwezige wolkenvelden. Bij Sliedrecht reed ik onverwacht de file in, waardoor het zeer spannend werd of ik de trein wel kon halen. Uiteindelijk was ik pas ná de geplande doorkomsttijd op de stek, maar al snel hoorde ik dat de fraaie trein zo’n 10 minuten vertraging had opgelopen. Opgelucht (en uithijgend) werd de trein dus opgewacht, waarna ik ook nog twee andere klappers binnen een half uur mee kon pakken (RFO Euro9000 en een blauwe SBB Vectron). Al terugrijdend richting het westen, bleek de file richting het oosten inmiddels alleen maar langer te zijn geworden omdat enkele auto’s op elkaar waren geklapt; ik kan met recht zeggen dat ik dus flink geluk heb gehad die dag…
NOVEMBER

SETG 193 728 | Trein 44701 Roosendaal - Garching an der Alz | Lind | 30-11-2024
De laatste foto in het overzicht is er zowaar eentje uit het buitenland. Oké, het is maar een paar kilometer, maar aangezien ik in het westen van het land woon is het niet vaak rendabel qua tijd en benzinekosten om de oostgrens over te gaan. Op 30 november werd het toch weer een keer tijd ervoor, omdat ik behoefte had aan wat zonlicht en dat was in het westen helaas ver te zoeken. De avond ervoor werd samen met een medefotograaf een plannetje gemaakt om in de omgeving van Boisheim een plekje te zoeken waar de sinds dit jaar rijdende petroleumcokestrein van SETG vastgelegd kon worden. Omdat de trein een gepland vertrek vóór 10 uur ‘s ochtends uit Venlo had, werd voor de zekerheid ruim op tijd vertrokken. Dit bleek achteraf niet nodig, het vinden van een stek bleek niet moeilijk, en uiteindelijk vertrok SETG pas na half 11 uit Venlo, met een uitzonderlijk langzaam pad. De trein was ondertussen ingehaald door diverse andere treinen, waaronder SBB met een XLoad Vectron, zie Vincents jaaroverzicht voor een plaatje van die trein. Omdat ook RFO met de nieuwe Raillogix Vectron onderweg was, besloot ik te wachten tot die voorbij zou komen, terwijl de meeste andere fotografen ervoor kozen om Nederland weer in te rijden. Helaas deed RFO er nog veel langer over dan SETG, waardoor die pas kwam toen de zon al bijna haaks stond. Vandaar dat de uiteindelijke keuze voor de foto van de dag, en van de maand, vrij simpel was. Deze trein verdient natuurlijk een plek in het overzicht van dit jaar.
December verliep nagenoeg zonloos, en de enkele dagen dat er wel zon was moest ik uiteraard werken. Alleen op de eerste dag van de maand werden een paar foto’s bij Moordrecht gemaakt, maar dat waren geen jaaroverzicht-waardige platen. Wel heb ik deze maand de keuze gemaakt om een nieuwe auto aan te schaffen. Na ruim 6 jaar ermee gereden te hebben begon de inmiddels 16 jaar oude 207 iets te veel kuren te vertonen, dus is deze vorige week ingeruild voor een 308 uit 2020. Een flinke upgrade qua opties, ruimte en comfort. Ben er zeer tevreden mee tot nu toe, maar de echte duurtests komen natuurlijk pas zodra de zon weer gaat schijnen. Ben benieuwd of mensen me herkennen zonder 207

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling, en een goed en spoors 2025. Tot volgend jaar weer!