Jaaroverzicht 2024 Marcel

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Marcel
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Marcel

Bericht door Marcel »

Voor mijn gevoel zat ik gisteren aan het jaaroverzicht van 2023, maar het einde van 2024 is toch echt weer in zicht. Voor mij was 2024 op spoorsgebied geen heel bijzonder jaar. In 2023 veranderde ik van baan en sindsdien is de tijd voor de hobby drastisch afgenomen. Ook ons nieuwe huis zorgde voor genoeg uitdagingen dit jaar. Dit jaar werd er dan ook 0 keer een dagje richting Duitsland gegaan. Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel. In Nederland werd de spaarzame tijd die er wel was goed besteed om wat hiaten in de collectie op te vullen. Tevens had mijn vrouw Slovenië voorgesteld als vakantie bestemming en wilde ze vooral relaxen bij de verschillende accommodaties. Zo ontstond in dit hobbyarme jaar de langste streak van aan een gesloten dagen waarop een foto werd gemaakt sinds het begin in deze hobby 18 jaar geleden.

Januari
Het jaar begon meteen erg goed met veel zon en zelfs een paar dagen sneeuw. Er werd zeker voor januari begrippen behoorlijk wat op pad gegaan en ook goed gescoord. Zo kon de nieuwe 9902 van RailExperts meteen in de zon worden "afgestreept", zag ik voor het eerst een TCS 101, kon een vertraagde NightJet worden gefotografeerd en werd er eindelijk een dag met sneeuw richting Lijn24 getrokken. Hoogtepunt was op 19 januari echter "meteen duidelijk" toen ik in de sneeuw en zon richting Budel ging voor de looderts die na een tijd wachten gelukkig nog wilde vertrekken.
Afbeelding

Februari -> januari bonus
In februari werden geen foto's gemaakt dus een bonus foto uit januari. De dag in Lijn24 verliep redelijk. Vooral de strak blauwe en extreem koude ochtend in Wonck zal mij nog lang bijblijven. Qua cargo was het helaas geen topdag maar gelukkig konden er nog wel wat leuke plaatjes worden gemaakt. De Railtraxx trein uit Gent was het hoogtepunt.
Afbeelding

Maart -> april bonus
De enige foto van maart ging zon uit, snel vergeten dus. Gelukkig verliep april wat beter en konden in deze maand 2 hiaten in de collectie worden opgevuld. Zo stond de bediening van de "OBA" in Amsterdam al jaren hoog op de lijst maar kwam het er nooit van. Een tip zorgde er voor dat ik in de eerste week van april naast mijn werk ritten ook privé richting de hoofdstad vertrok. Daar was ik nog nét op tijd om onderstaande foto te maken.
Afbeelding

April
Het echte hoogtepunt in april is onderstaande foto tijdens de werkzaamheden tussen Tilburg en Breda. Na een tijdje achtervolgen van de 607 met sleep Fccpps'en was ik in Dorst aangekomen waar een behoorlijk stuk met de ladder moest worden gelopen. Hier was het licht er fraai, maar tot mijn grote verbazing brak net de zon door. Gelukkig kon ik nog net mijn instellingen wijzigen om tot het onderstaande resultaat te komen.
Afbeelding

Mei
In mei werd nogmaals teruggegaan naar de hiervoor genoemde werkzaamheden en werd voor het eerst (en helaas meteen voor het laatst) station Vught aan gedaan. Hoogtepunt was echter mijn eerste zon foto in de ingraving van Assel. Op zondag 12 mei moest er vroeg worden vertrokken om op tijd te zijn voor VolkerRail. Gelukkig was de kruisende IC net voorbij en kon er tevreden afgedrukt worden.
Afbeelding

Juni
In juni was het regelmatig stapelwolken en werd er daarom meer in de tuin gewerkt dan langs de lijn gestaan. Op zaterdag 8 juni ging ik echter wel op pad voor de toen nog relatief nieuwe SETG vervoersstroom tussen Terneuzen en Garching. Nadat de foto in Nederland helaas net door een kleine wolk werd getroffen ging het in Duitsland wel goed.
Afbeelding

Juli
In juli werden bijna meer foto's gemaakt dan in de rest van het jaar te samen. Het is dan ook moeilijk om tussen alle foto's een echte allermooiste te kiezen. Als liefhebber van nachttreinen kies ik zelf voor de nachttrein vanuit Koper naar Budapest die op de extreem heldere avond van 4 juli goed te fotograferen was.
Afbeelding

Augustus
In augustus kon éindelijk HSL's Waverider worden afgestreept. Deze stond al zo lang op de to-do list dat ik hem direct als plaat van de maand verkies.
Afbeelding

September
De voor mij zelf echte highlights deze maand waren vliegtuig gerelateerd met de traditionele Market Garden herdenking waar ik eindelijk de elephant walk kon vastleggen en natuurlijk het Nederlandse afscheid van de F16. Op spoorgebied was het deze maand ook best succesvol met ook éindelijk een zon foto van een ICNG transport als ook een redelijk succesvolle visit bij Terug naar Toen. Als hoogtepunt kies ik dan ook een foto van dit event. Helaas voor mij met de blauwe 2400 als 2de loc maar alsnog een erg fraaie museum cargo.
Afbeelding

Oktober
In oktober ging ik slechts 3 keer op pad. Hoewel er best wat mooie foto's gemaakt werden ontbreekt het aan een echte duidelijk klapper. Ik kies uiteindelijk voor de qua design erg fraaie 186 291 met een gemengde keteltrein.
Afbeelding

November
In november ging de hobby gas hendel nog een keer vol open en hoewel er doordeweeks weinig tijd was ging ik bijna elk weekend wel op pad. Deze maand werden dan weer relatief veel highlights gefotografeerd. Waarschijnlijk zouden jullie een van de vele fraaie Vectrons kiezen die ik deze maand fotografeerde, ik kies zelf echter voor de 111 111. Als kind vond ik het model van deze oranje witte 111 al gaaf en sinds hij weer terug op de rails staat hoopte ik hem een keer te treffen. Toen ik daar op zondag 3 november de kans voor kreeg ging ik dan ook direct richting de Vierpaardjes in Venlo. Wat mij betreft compenseert het ontzettend mooie licht de wat minder mooie stek.
Afbeelding

December -> november bonus
In december zijn nog geen foto's gemaakt dus doen we het voorlopig met een bonus foto. Ik twijfelde tussen een foto uit Slovenië of eentje uit november. Naast sneeuw en zon zijn ook herfstkleuren erg mooi op de foto, daarom nog een traditionele herfstfoto uit november met een van de hierboven al aangehaalde Vectrons.
Afbeelding

Zo komt 2024 tot een einde en wens ik jullie allemaal een mooi, gezond en succesvol 2025!
"The chase is better than the catch."
1622

Re: Jaaroverzicht 2024 Marcel

Bericht door 1622 »

Fraai overzicht Marcel! Mijn favoriet is Railtraxx in Budel.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Mooi overzicht, Marcel. De Bundesbahn klassieker in Venlo is mijn favoriet!
Flickr: --> Klik <--
wessele

Bericht door wessele »

Zeer mooie serie, met september als hoogtepunt!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai bij elkaar geschoten. Veel highlights, januari springt er wel bovenuit!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Mooie serie en september is mijn favoriet.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht, januari en juli springen eruit!
ClintW

Bericht door ClintW »

Mooi samengesteld Marcel! februari en juli zijn bij mij de favorieten!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

hele gave serie, juli is wel écht een megaplaat!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooie serie en ook april springt er mooi uit!
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Fraaie serie met de Januari bonus als favoriet.
GvTrail

Bericht door GvTrail »

:April is fraai, de lucht geeft een mooi dramatisch effect.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Fraaie platen Marcel!
Mei en augustus zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Gydo

Bericht door Gydo »

November en oktober zijn m'n favoriet!
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Mei en augustus mijn favorieten mooie serie.
Foto's op Flickr
David
Contacteer:

Bericht door David »

Lekker gevarieerd overzicht! Mijn favorieten zijn de twee sneeuwplaten uit januari.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

De paar foto's die je wél gemaakt hebt, zijn in ieder geval goed gelukt, Marcel! Mooi overzicht! Januari en april zijn groots!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JonneL

Bericht door JonneL »

Leuk, gevarieerd overzicht! April is voor mij bovenaan, prachtig!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Prachtig overzicht, Marcel! Heb teveel favorieten om te kunnen kiezen.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
robehv

Bericht door robehv »

Mooi kleurrijk overzicht
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Mooi jaaroverzicht uit het binnen en buitenland Marcel! Juli is toch wel het absolute hoogtepunt! Maar de S-Bahn 111 in november mag er ook zeker zijn!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Erg fraai overzicht. De Railtraxx bij Budel en de beide bakkies zijn toch wel de favorieten.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Wow die aprilfoto!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Fraai overzicht januari en april zijn mijn favorieten.
stijn55

Bericht door stijn55 »

April is, met de donkere wolken, favoriet!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Heel mooi kleurrijk overzicht met januari en april als favorieten!
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Dank voor de leuke reacties allemaal en grappig om te zien dat er qua favoriet zo divers wordt gekozen.
"The chase is better than the catch."
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Mooi overzicht.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie serie Marcel! Ik ga voor Assel.
Plaats reactie