Januari
Het jaar begon meteen erg goed met veel zon en zelfs een paar dagen sneeuw. Er werd zeker voor januari begrippen behoorlijk wat op pad gegaan en ook goed gescoord. Zo kon de nieuwe 9902 van RailExperts meteen in de zon worden "afgestreept", zag ik voor het eerst een TCS 101, kon een vertraagde NightJet worden gefotografeerd en werd er eindelijk een dag met sneeuw richting Lijn24 getrokken. Hoogtepunt was op 19 januari echter "meteen duidelijk" toen ik in de sneeuw en zon richting Budel ging voor de looderts die na een tijd wachten gelukkig nog wilde vertrekken.

Februari -> januari bonus
In februari werden geen foto's gemaakt dus een bonus foto uit januari. De dag in Lijn24 verliep redelijk. Vooral de strak blauwe en extreem koude ochtend in Wonck zal mij nog lang bijblijven. Qua cargo was het helaas geen topdag maar gelukkig konden er nog wel wat leuke plaatjes worden gemaakt. De Railtraxx trein uit Gent was het hoogtepunt.

Maart -> april bonus
De enige foto van maart ging zon uit, snel vergeten dus. Gelukkig verliep april wat beter en konden in deze maand 2 hiaten in de collectie worden opgevuld. Zo stond de bediening van de "OBA" in Amsterdam al jaren hoog op de lijst maar kwam het er nooit van. Een tip zorgde er voor dat ik in de eerste week van april naast mijn werk ritten ook privé richting de hoofdstad vertrok. Daar was ik nog nét op tijd om onderstaande foto te maken.

April
Het echte hoogtepunt in april is onderstaande foto tijdens de werkzaamheden tussen Tilburg en Breda. Na een tijdje achtervolgen van de 607 met sleep Fccpps'en was ik in Dorst aangekomen waar een behoorlijk stuk met de ladder moest worden gelopen. Hier was het licht er fraai, maar tot mijn grote verbazing brak net de zon door. Gelukkig kon ik nog net mijn instellingen wijzigen om tot het onderstaande resultaat te komen.

Mei
In mei werd nogmaals teruggegaan naar de hiervoor genoemde werkzaamheden en werd voor het eerst (en helaas meteen voor het laatst) station Vught aan gedaan. Hoogtepunt was echter mijn eerste zon foto in de ingraving van Assel. Op zondag 12 mei moest er vroeg worden vertrokken om op tijd te zijn voor VolkerRail. Gelukkig was de kruisende IC net voorbij en kon er tevreden afgedrukt worden.

Juni
In juni was het regelmatig stapelwolken en werd er daarom meer in de tuin gewerkt dan langs de lijn gestaan. Op zaterdag 8 juni ging ik echter wel op pad voor de toen nog relatief nieuwe SETG vervoersstroom tussen Terneuzen en Garching. Nadat de foto in Nederland helaas net door een kleine wolk werd getroffen ging het in Duitsland wel goed.

Juli
In juli werden bijna meer foto's gemaakt dan in de rest van het jaar te samen. Het is dan ook moeilijk om tussen alle foto's een echte allermooiste te kiezen. Als liefhebber van nachttreinen kies ik zelf voor de nachttrein vanuit Koper naar Budapest die op de extreem heldere avond van 4 juli goed te fotograferen was.

Augustus
In augustus kon éindelijk HSL's Waverider worden afgestreept. Deze stond al zo lang op de to-do list dat ik hem direct als plaat van de maand verkies.

September
De voor mij zelf echte highlights deze maand waren vliegtuig gerelateerd met de traditionele Market Garden herdenking waar ik eindelijk de elephant walk kon vastleggen en natuurlijk het Nederlandse afscheid van de F16. Op spoorgebied was het deze maand ook best succesvol met ook éindelijk een zon foto van een ICNG transport als ook een redelijk succesvolle visit bij Terug naar Toen. Als hoogtepunt kies ik dan ook een foto van dit event. Helaas voor mij met de blauwe 2400 als 2de loc maar alsnog een erg fraaie museum cargo.

Oktober
In oktober ging ik slechts 3 keer op pad. Hoewel er best wat mooie foto's gemaakt werden ontbreekt het aan een echte duidelijk klapper. Ik kies uiteindelijk voor de qua design erg fraaie 186 291 met een gemengde keteltrein.

November
In november ging de hobby gas hendel nog een keer vol open en hoewel er doordeweeks weinig tijd was ging ik bijna elk weekend wel op pad. Deze maand werden dan weer relatief veel highlights gefotografeerd. Waarschijnlijk zouden jullie een van de vele fraaie Vectrons kiezen die ik deze maand fotografeerde, ik kies zelf echter voor de 111 111. Als kind vond ik het model van deze oranje witte 111 al gaaf en sinds hij weer terug op de rails staat hoopte ik hem een keer te treffen. Toen ik daar op zondag 3 november de kans voor kreeg ging ik dan ook direct richting de Vierpaardjes in Venlo. Wat mij betreft compenseert het ontzettend mooie licht de wat minder mooie stek.

December -> november bonus
In december zijn nog geen foto's gemaakt dus doen we het voorlopig met een bonus foto. Ik twijfelde tussen een foto uit Slovenië of eentje uit november. Naast sneeuw en zon zijn ook herfstkleuren erg mooi op de foto, daarom nog een traditionele herfstfoto uit november met een van de hierboven al aangehaalde Vectrons.

Zo komt 2024 tot een einde en wens ik jullie allemaal een mooi, gezond en succesvol 2025!