Februari
Door examens werden er in januari geen foto’s gemaakt. Daarom heb ik er twee geselecteerd voor februari.
Tijdens het eerste weekend van februari viel er enkele centimeters sneeuw in Laag- en Midden-België. Terwijl het treinverkeer in Nederland vrijwel volledig tot stilstand kwam, was er in België wel nog treinverkeer mogelijk. Breaks (MR 80) 378 en 312 rijden op 7 februari door Kontich als IC 2609 naar Brussels Airport-Zaventem en Diest. Op dat moment ook één van de weinige treinen waar geen Desiro’s voor werden ingezet.

Begin 2021 startte Euro Cargo Rail een nieuw vervoer van cokes op tussen ArcelorMittal Dunkerque (FR) en ArcelorMittal Zdzieszowice Koksownia (PL). Door werkzaamheden in Muizen werd deze trein op 21 februari omgeleid via lijn 13, getrokken door de 186 174.

Maart
In maart werd een deel van de spoorberm van lijn 13 in Lint volledig gesnoeid. Hierdoor was er tijdelijk een nieuw fotopunt beschikbaar, waarvan uiteraard vaak gebruik werd gemaakt. Op 5 maart mocht MR 75 844, die in januari 2021 uit revisie kwam, en Klassiek Motorstel 987 IC 3436 naar Brussel en Binche verzekeren.

April
Tijdens enkele weekends in april voerde Infrabel testritten uit op het traject Muizen – Lier – Aarschot – Muizen. Doordat deze trein meerdere keren reed, was het dus mogelijk om hem meerdere keren te fotograferen. Tijdens één poging werkte de zon ook mee en kon HLE 1347 met een lege stam M4-rijtuigen vereeuwigd worden ter hoogte van de Boechoutse Boshoek als trein E93132 naar Lier.

Mei
In mei werd voor de laatste keer gebruik gemaakt van het tijdelijke fotopunt langs lijn 13, dat ondertussen al volledig dichtgegroeid is. Wederom werden er nog eens wat goederentreinen via deze enkelsporige lijn gestuurd door werkzaamheden tussen Mechelen en Leuven. Onder andere de GTS-shuttle van Crossrail naar Zeebrugge, getrokken door 186 269.

Juni
In juni vond er een uitstapje plaats voor de Venice-Simplon Orient Express (VSOE). Voor de eerste keer in jaren zou deze trein nog eens in België en Nederland te zien zijn. Zeker in België trokken massa’s mensen naar het spoor om een glimp op te vangen van deze luxueuze trein. Doordat niet iedereen rekening hield me de veiligheid op en naast het spoor, had dit veel impact op het treinverkeer, zoals een lagere snelheid op lijn 12 en een last-minute omleiding via het Antwerpse ringspoor omdat de situatie in Antwerpen-Centraal niet meer veilig was. Desalniettemin kon ik de trein samen met een heel aantal andere hobbyisten vereeuwigen kort voor de Belgisch-Nederlandse grens in Roosendaal.

Juli
In juli reed er nog eens een Deense Neus (MR 96) op de IC Essen – Charleroi-Sud. Aangezien dit materieel al jaren niet meer planmatig te zien is op deze verbinding, werd er uiteraard geen seconde getwijfeld om ze te vereeuwigen. Ter hoogte van Duffel zien we de 524 en 501 als IC 4537 naar Brussel en Charleroi-Sud.

Augustus
Eveneens in 2021 nam Railtraxx het zandvervoer uit Sibelco in Lommel gedeeltelijk over van Lineas. Zij verzekeren nu de rit van Lommel naar Antwerpen-Noord. Meestal worden er twee 6400’en ingezet voor deze trein, maar aangezien die vaak elders nodig zijn, wordt er regelmatig een Class 66 ter vervanging ingezet. Op 30 augustus zien we de 266 016 van Railtraxx door het station van Lier rijden met de beladen zandtrein naar Antwerpen-Noord.

September
Tijdens september was Infrabel weer volop bezig met de sproeicampagne. Op 4 september stond er een sproeirit tussen Antwerpen en Brussel op de planning, waarna de trein via lijn 13 terug naar het station van Lier zou rijden. Omkadert door de 6228 en 6229 zien we de sproeitrein door de Boechoutse Boshoek rijden als trein Z92561 naar Lier.

Oktober
Op 4 oktober reed de Connecting Europe Express door Nederland en België. Vanuit Amsterdam werd er naar Schaarbeek (Brussel) gereden, met een locwissel in Antwerpen-Centraal. HLE 1886 had de eer om deze speciale trein van Antwerpen naar Schaarbeek te rijden, hier te zien tijdens de passage door Kontich-Lint.

November
We blijven nog even in het station Kontich-Lint. Op 13 november reed er voor de eerste keer in jaren nog eens een MR 86 op de S1 (stoptrein) tussen Antwerpen en Brussel. Voor de komst van de Desiro’s was dit materieel zeer regelmatig te zien op deze lijn, maar ondertussen is het een zeldzaamheid geworden. Onderweg als S1 1963 naar Antwerpen-Centraal zien we de 913 het station Kontich-Lint binnenrijden.

December
We sluiten het jaaroverzicht af met een Nederlandse trein. Tijdens het weekend van 11 en 12 december werd de IC Brussel omgeleid via Lier door werkzaamheden tussen Brussel en Antwerpen. Onderweg als IC 9232 naar Brussel-Noord zien we de 186 002 en 186 009 met een zevendelige stam ICRm-rijtuigen door Lier rijden.

Dit was mijn overzicht van 2021. Via deze weg wens ik alle forumleden fijne feestdagen toe en een gezond en gelukkig 2022!