
Januari
Januari kan ik kort houden. Op 5 januari stond een dagje weg rondom Venlo gepland. Uitgerekend die dag lag het goederenverkeer echter compleet stil in die hoek van het land, doordat er een aanrijding met als gevolg een ontsporing op het emplacement van Venlo had plaatsgevonden. Jammer, maar helaas, en dus geen noemenswaardig plaatje.
Februari
Februari was al wat beter: De eigen omgeving bood ook eens wat leuks. Deze maand werd de Alpen Express één keer via Emmerich geleid, waardoor deze ook langs mijn woonplaats Ede zou komen. Toen bleek dat de tractie aanwezig zou zijn in de vorm van een Railpool 186’er was de teleurstelling toch iets aanwezig, anderzijds was het te verwachten. ’s Ochtends bleek echter dat de loc panne had in Emmerich. Dankzij een contact in de trein werd ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Uiteindelijk bood RTB uitkomst, de RTB V203 mocht het geheel naar Ede-Wageningen brengen, samen met de defecte 186. In Ede-Wageningen vond een locwissel plaats. RXP 9901 kon de rijtuigen met passagiers naar hun eindbestemming brengen. De foto toont passage van de V203 in combinatie met de 186 449 van Kombirail Europe.

RTB V203 + KRE 186 449 | Alpen Express 13486 | Bennekom by Ruben, on Flickr
Vervolgens werd nog met een noodvaart naar Ede-Wageningen gefietst om de locwissel vast te kunnen leggen, wat nog gelukt was ook. Keuzes moeten echter gemaakt worden en in een jaarverslag horen maar 12 foto’s.
Maart
Hoewel maart dit jaar een aantal historisch koude dagen kende werd er wederom veel op uit getrokken. De maand maart kende namelijk ook een aantal warme dagen waarbij het goed fietsweer was (tsja, je moet wat als je nog maar 17 bent en geen rijbewijs hebt



RailAdventure 111 215 | Hectorrail Lokzug 42798 | Osnabrück Hörne by Ruben, on Flickr
April
April was een leuke maand. De keuze was lastig, aangezien er veel gebeurde. Eindelijk had ik de mogelijkheid om goederentreinen te fotograferen in de omgeving van mijn woonplaats Ede, reed er eens een DDZ en ICMm in plaats van weer een suffe VIRM langs Ede, was RXP met haar prachtige 1251 op pad en kon ik de Eurostar (ja ja, voor een oosterling is dat een bijzonder geval


52 8154 & DB 03 1010 | DPE 61960 & DPE 61951 | Trier by Ruben, on Flickr
Mei
Ten opzichte van april was mei een rustige maand. Desondanks werd er (mede door het mooie weer) toch nog een paar keer op uit getrokken. De maand begon echter met een laatste dag van het Dampfspektakel. Om wat anders dan alleen maar stoomgeweld te plaatsen kies ik voor een dagtripje achter de grens bij Venlo. In tegenstelling tot de maand januari was de opbrengst dit keer succesvoller. De keuze was uit de RHKE 275 808 met lege trailerwagens of een 189 met containers beladen in Eanos’n (ik vermoed een Linz Shuttle van DB). Aangezien ik dit laatste er wel leuk uit vond zien is het deze geworden. DBC 189 054 passeert met een lange sleep Eanos’n het plaatsje Boisheim.

DBC 189 054 | Linz Shuttle | Boisheim by Ruben, on Flickr
Juni
Inmiddels al weer de zesde maand van het jaar. Een keuze maken was moeilijk, er gebeurde namelijk zat. De eerste zondag van deze maand was de Betuweroute gestremd en reed alles over de ouderwetse route, het weekend later was het Multi Event in Blerick en reed de eerste trein van het Duitse MüllerTours weer, weer een weekend later het Sommerfest van het DB Museum…
Uiteindelijk kies ik dan toch voor een goederentrein die over de klassieke route gaat. Op zondag 3 juni lag de gehele Betuweroute door een storing eruit. Tel erbij op dat er achter de grens bij Venlo ook gewerkt werd en je hebt een ouderwets drukke lijn Utrecht - Arnhem - Emmerich. DBC 189 086 passeert met een Flabaka de fotograaf ter hoogte van het Gelderse Renkum op weg naar Beverwijk, als één van de vele omgeleide treinen deze dag.

DBC 189 086 | Flandersbach Kalk | Renkum by Ruben, on Flickr
Juli
Hoewel in juli de zomervakantie begon, werd er niet veel op uit getrokken. Welgeteld 4 mapjes van deze maand staan er op mijn harde schijf. Drie daarvan bevatten niks bijzonders, of tegenlicht. Het enige mapje wat dan overblijft is die van 23 juli, de dag dat de theatertrein reed met de grijze 1829. Ten oosten van Stroe werd de trein voor de 2e keer vastgelegd, nadat deze kort in Stroe aan de kant was gegaan.

RFO 1829 | Theatertrein 42751 „Das Letzte Kleinod“ | Stroe by Ruben, on Flickr
Augustus
In augustus heb ik in Nederland alleen de tweede Sziget Express vastgelegd. Hoewel de tractie de moeite waard was kies ik toch voor een vakantieplaatje. Het zou de 3e keer worden dat deze omgeving werd opgezocht, om precies te zijn de Harz. Het eerste waar men waarschijnlijk aan denkt is de HSB, het tweede de Brocken en als derde... Tsja, ik wist het zelf eigenlijk ook niet. Ondanks dat het al de 3e keer was dat ik in deze omgeving op vakantie was, had ik tot voor kort nog nooit gehoord van de Rübelandbahn. De onregelmatige dienst verklaart het één en ander. Het vergt enigszins geluk om hier een trein te kunnen fotograferen. De keuze was tussen een Sonderzug van de Arbeitsgemeinschaft Rübeland of een beladen kalktrein op het station van Rübeland. Omdat we hier toch op Sion zitten is kies ik voor het laatste. Tijdens het allerlaatste beetje licht komen HVLE 185 641 en HVLE 185 640 die een beladen kalktrein inklemmen langs de fotograaf.

HVLE 185 641 | Kalktrein | Rübeland by Ruben, on Flickr
September
September was geen bijzondere maand. De keuze lag tussen Terug naar Toen of een dagje MBS. Op zaterdagochtend 1 september ging de wekker vroeg, zodat de ochtendgoederentrein vastgelegd kon worden. Na de ochtendgoederentrein zou een LLT volgen. Geheel in TnT-stijl, tender voor en in fraai ochtendlicht passeren de VSM 50 0073 en VSM 64 415 de fotografen even buiten Loenen.

VSM 50 0073 + 64 415 | LLT 762 | Loenen by Ruben, on Flickr
Oktober
Het najaar deed zijn intrede in oktober. De eerste herfstkleuren kwamen, hoewel het nog lang warm was. Veel tijd voor fotograferen was er niet. School eiste zijn tol, en de herfstvakantie was eerder een lesvrije periode voor de daaropvolgende tentamenweek. Toch werden er in de herfstvakantie er twee dagen op uitgetrokken. Eén dag viel echter door een storing wederom (net zoals in januari) grotendeels in duigen. Daarom kies ik voor een plaatje van 22 oktober. Als stoomliefhebber wilde ik wel graag de terugkeer van de VSM uit Zuid-Limburg opwachten. Ik kies echter voor de RFO 1831 met aluminiumtrein die vanuit de richting Apeldoorn kwam en daarmee beter voor de zon reed.

RFO 1831 | Aluminiumtrein | Harselaar by Ruben, on Flickr
November
November was de maand van het afscheid van de SSN 65 018. Tot groot genoegen zou de rit in de buurt passeren. Aangezien ik deze maand verder niet op stap ben geweest is de keuze vrij eenvoudig. Op de koude zaterdagochtend van 17 november kon de stoommachine vastgelegd worden vlak voor station Wolfheze.

SSN 65 018 (+ SSN 01 1075) | Die letzte Fahrt 39390 | Wolfheze by Ruben, on Flickr
December
Het profielwerkstuk zit er op, eindelijk vakantie en wat rust aan m’n kop


LNS 2837 + LNS 2832 | Ketels + BASF tankcontainers | 's-Herenelderen by Ruben, on Flickr
BONUS
Omdat ik voor januari geen foto heb uitgekozen nog een bonus om toch aan de 12 foto’s te komen. Het DB museum in Koblenz organiseert in juni het Sommerfest. In 2016 ben ik hier voor het eerst naartoe gegaan, in 2017 werden de Sonderzügen vastgelegd en in 2018 werd er wederom afzakt naar het verre Koblenz. Het werd een dagje langs de Rijn touren, diverse fotostekjes werden afgevinkt. Het bewolkte weer zorgde ervoor dat de 18 201 ook langs de Rechte Rheinstrecke vastgelegd kon worden, qua stekjes (naar mijn mening) leuker dan de Linke Rheinstrecke. Daarnaast viel de foto aan de linkerkant van de Rijn wat tegen. In Hammerstein werd er wat geklommen om deze locomotief vast te kunnen leggen.

SVC 18 201 | Rheingold Zug | Hammerstein by Ruben, on Flickr
Met een Rheingold Zug werd de 18 201 vastgelegd. Achterop de 110 278 van Centralbahn. Inmiddels heeft de 18 201 ‘Fristablauf’ en wacht de locomotief op betere tijden, daarom heb ik ervoor gekozen om deze locomotief een plekje als bonus in het jaaroverzicht te gunnen.
En zo vloog 2018 voorbij. Rest mij verder iedereen een fijne jaarwisseling te wensen en een spoors 2019!