Ik kwam met name op (Raillogix) treinen van Captrain, SETG en Rail Force One terecht.
Ook mocht ik mijn eerste klusjes voor Railexperts doen; met als hoogtepunt het begeleiden van de 01 1075 van Apeldoorn naar Rotterdam.
Voor de hobby was echter veel minder tijd dan voorgaande jaren, al kwam ik toch tot zo'n 500 foto's, veelal treinen die ik zelf reed.
Bijgaand het jaaroverzicht:
Januari

Het hoogtepunt van januari was de eerste foto die dat jaar gemaakt werd. De 1621 van Captrain (helaas ontzettend smerig) trok buizentrein 47702 uit Beddingen naar Moerdijk langs de fotografen die zich in het weiland tussen Zaltbommel en Hedel verzameld hadden op 4 januari.
Februari

Geen jaaroverzicht van mijn kant zonder een Ekol-shuttle natuurlijk. Die werd hier ook gefotografeerd maar haalde het overzicht niet, aangezien een van mijn favoriete Werbeloks vlak daarvoor passeerde. Na wat foto's van diverse wintersporttreinen in Oostenrijk werd naar Pass Lueg gereden om de Ekol-shuttle op te wachten. Via de Lokfinder van ÖBB kwamen we erachter dat er nog iets leuks zou moeten passeren. De 1016 048 "Feuerwehr" trekt trein "D15000" uit Wenen naar Villach, welke bestond uit IC rijtuigen en 1 Nightjet rijtuig.
Maart

Een grote wens voor mij was het fotograferen van de 189 206 in de schitterende sferen van de "Mittelrhein". Nog in dienst van ERS Railways passeert de "Vincent van Gogh" loc met Melzo-shuttle 40030 op 28 maart ter hoogte van Wellmich. Twee weken later reed de laatste trein van ERS Railways, en ging de loc naar SBB Cargo.
April

Op 12 april kon ik mijn eerste (en vooralsnog enige) Vectron van Lokomotion fotograferen. De smerige 193 772 is met trein 46658 (Hegyeshalom - München Nord) onderweg bij Hörafing.
Mei

In het perfect belichte Kaiserslautern Hbf moest SETG 193 247 met containertrein 44788 (Ehrang - Emmerich) even wachten op vertrek van een stoptreintje. De zoveelste keer in 2 dagen tijd dat er een stoptrein voor de veel snellere goederentrein uit werd gestuurd. Het leverde de machinist dit keer een leuk plaatje op, het was dus geen straf deze keer...
Juni

Het is 19 juni 2017, om 2:51 uur 's ochtends als de 193 204 "Wolfgang Amadeus Mozart" van SETG met de vanaf de Maasvlakte afkomstige containertrein 45797 naar Ehrang in Viersen even aan de kant staat. Vanuit Emmerich werd met een flinke omweg gereden, aangezien me weer overal aan het klussen was aan het spoor.
Juli

Vanwege meerdere storingen en problemen aan de rechter Rheinstrecke werden op 6 juli vrijwel alle cargo's omgeleid via de linker Rheinstrecke. De 162 001 "Mabuse" van Hectorrail trekt trein 43565 uit Krefeld Uerdingen naar Mortara langs de fotografen bij Oberwesel. Detailtje: de trein heeft maarliefst 4 uur staan wachten op een "Umleitungsfahrplan" en een gaatje om via dit traject te kunnen rijden.
Augustus

Door een spoorverzakking bij Rastatt was het goederenverkeer op de corridor van en naar Zwitersland ernstig ontregeld. Een van de routes waarover de treinen werden omgeleid loopt door het Neckartal; een fotogeniek dieseltraject tussen Horb am Neckar en Tübingen. Met Henk en Sander werd dit traject 3 dagen bezocht, waarin enkele leuke foto's gemaakt werden. Een van de gaafste plaatjes werd op de eerste avond gemaakt, toen de 232 703 van DB Cargo de 185 615 van Crossrail met trein 40129 (Zeebrugge - Milaan) uit Kilchberg vertrok op 28 augustus.
September

Zoals ik al bij februari schreef: geen Jaaroverzicht zonder een Ekol-shuttle. Op 1 september kon ik op Nederlandse bodem deze fraaie shuttle fotograferen. Met een vertraging van maarliefst ruim 21 uur (!) passeert de 186 268 van RhenusRail / Crossrail met Ekol-shuttle 43984 uit Triëst naar Zeebrugge de fotografen ter hoogte van het dorpje Nispen, vlak onder Roosendaal. Helse stress, maar het ging kantje boord zon-aan.
Oktober

Eind oktober kon ik wat vrije dagen nemen om even wat energie op te doen. Er werd een zoektocht gedaan naar waar het weer goed zou zijn in Europa om ook wat foto's te maken. Helaas bleek het overal saai, grijs, grauw weer te worden, dus moesten we onze horizon wat verbreden. Het lijkt wel alsof de dagen met zon per jaar minder worden, ook dit jaar overheersen de grauwe dagen behoorlijk.
We kwamen uit bij Kroatië, waar de temperaturen ook nog eens lekker boven de 20 graden hingen. Vliegtickets werden geboekt, het hotel werd gereserveerd en een auto werd ook geregeld. Het goederenvervoer viel enorm tegen, en de reizigerstreinen bleken met treinstellen te rijden in plaats van de gewenste dieseltractie. Groot was dan ook de vreugde toen we op de laatste dag (en 3 uur voor ons vliegtuig weer vertrok) toch nog een goederentrein konden fotograferen! Met brullende motoren en in een ontzettend laag tempo passeren de 2062 038 en 2062 014 van de Hrvatske Željeznice met trein 81448 (Vinkovci - Solin) de 2 fotografen in Nožine, bij Prgomet op 27 oktober.
November

Voor een cursus in Regensburg werd op 13 november 's avonds vertrokken van huis. De cursus was op 15 en 16 november en op deze manier kon ik op de 14e mooi wat foto's maken in de omgeving. Tijdens de zoektocht naar een fotostek kwam ik uit bij een weggetje naar een boerderij tussen Beratzhausen en Laaber. Hier werd de Curtici-shuttle van RTB Cargo opgewacht. Als trein 40679 passeert de volbeladen shuttle met de schone 193 832 als trekkracht de fotograaf op 14 november.
December

Wat is er nou leuker? De nieuw geschilderde 1251 van Railexperts of het staalvervoer van Rail Force One tussen Beverwijk en de Houtrakpolder met inzet van het 600'tje? Ik denk toch de combinatie van allebei. Op 20 december is de 683 van Rail Force One zojuist met de 1831 en 23 lege Shimmns'en aangekomen op emplacementje Houtrakpolder, als 5 minuten later de 1251 en 6703 van Railexperts ook binnen komen rollen. De Belgische diesel moest gedriehoekt worden, wat in de Houtrakpolder prima kan. Het leverde een leuke ontmoeting op tussen 2 oude locomotieven in commerciële dienst.