Het enige probleem is dat ik dit jaar lang niet elke maand een spoorfoto heb gemaakt, dus ik plaats hier dan maar ongeveer alles wat er dit jaar is geschoten

AUGUSTUS
1.

We beginnen in Thessaloniki (Griekenland), waar ik deze zomer langs kwam tijdens een reis van Athene naar Amsterdam (uiteraard per trein). Dit is OSE 120 030 die met trein 1591 klaarstaat voor vertrek naar Larissa. 12 augustus.
2.

Het bijzondere van deze reis waren wel de gigantische hoeveelheden vluchtelingen die we overal hebben gezien, en ook hebben gesproken. Onze trein werd in Gevgelija (Grieks-Macedonische grens) bijvoorbeeld bestormd. Ik voelde me bovenal schuldig voor hun dat wij overal vlekkeloos door de controles doorkwamen, en zij dan weer de trein uit werden gekwakt.
In Skopje is dit loc 442 003 van de Macedonische spoorwegen (MŽ) die klaarstaat met trein R 2083 naar Veles. Niet lang hierna zou onze slaaptrein naar Belgrado, uiteraard met uren vertraging op de klok en afgeladen met vluchtelingen, binnenrollen. 14 augustus.
3.

Maar eerst nog een plaatje uit Skopje van buiten de vervallen stationskap. Waar krachtpatser 661 223 op vertrek staat te wachten naar Bitola met trein IR 645. 14 augustus.
4.

Een paar dagen later wist ik in Ljubljana nog aardig wat vrachttreinen te fotograferen, waaronder deze dubbele ÖBB 2016 met een gemengde goederentrein richting Jesenice. 17 augustus.
5.

Niet veel later was ik in Letland om mijn vriendin af te zetten. Tijdens een waterfietstochtje over de Daugava wist ik deze foto te schieten van een stoptrein uit Jelgava richting Riga Centrala. 27 augustus.
OKTOBER
6.

Tijdens mijn tweede bezoekje aan Letland passeerden we wandelend de spoorlijn Riga-Daugavpils, opweg naar een voormalig concentratiekamp (Salaspils) op een steenworp afstand hiervan. Plots rinkelden de belletjes en kwam onder een luid gebulder deze dubbelloc met het nummer 2TE116 670 van de LDZ voorbij, met een ellenlange sleep ketelwagens beladen met stookolie (80 stuks ongeveer). De wagens waren Wit-Russisch, dus aannemelijk was deze trein opweg naar dit land. 4 oktober.
7.

Een paar uur later leverde het wachten op het perronnetje van station Dole (niet de Franse variant) nog een fraaie gemengde goederentrein op. Dit keer was het de LDZ 2TE10U 0222, werderom in dezelfde richting (Orge). 4 oktober.
8.

Een paar weken later was ik weer in Letland. Hier trof ik in Riga op de oude brug over de Daugava deze fraaie tram van het type Tatra RS T3A. Op lijn 4 naar...de overkant?

9.

Ik bezocht nog wel een ander land, namelijk Estland! Hier in Tartu, de tweede stad van het land, waar deze flirt ons vanaf Tallinn heen bracht. Ze hadden opvallend snelle Wifi en uiteraard meer stoelen in de breedte. 25 oktober.
10.

In Estland hebben ze merkwaardig genoeg een aantal Amerikaanse diesellocs. Hier staat er zo een in het grensstation Valga te wachten op een volgende dienst. De loc gaat door het leven als EVR C36-7i 1544. 25 oktober.
11.

Dit zou onze diesel naar Riga worden. Een mooi contrast tussen de moderne Estse Flirt en de Letse klassieke trein, in Russische stijl.
DECEMBER
12.

Alvast mijn excuses voor de slechte staat waarin deze foto zich bevind, het voegt wel wat toe aan de serie vind ik. In de laatste maand van dit jaar was ik eventjes in Dublin, jammer genoeg niet met de trein. Toch kon ik het niet laten om eventjes een kijkje te nemen op een station, Connolly genaamd. Vanaf hier vertrekken oa de treinen naar Belfast. Dit was een regionale trein naar Naigh Nuad, of ook wel Maynooth in gewoon Engels.
Hopelijk heb ik volgend jaar wat meer de bieden, we zien wel. Iedereen in elk geval een fantastisch jaar toegewenst!
