We beginnen in Vrutky met een museale Broodtrommel M 152 0004 die vertrekt naar de werkplaats/het spoorwegpretpark Vrutky Nakladi Stanica:

Voorlopig mijn laatste RegioJet Vectron: 193 205 verlicht mijn afscheid van Vrutky enigzins:

Het gewone spoor te Vrutky: 162 002 met een stopper naar Rosumberok:

Waarna te Bratislava hl.st. gereist werd en daar rijdt Prva Slovenske Zeleznica 242 282 met een graantrein door het station. De foto wordt gemaakt, de fotograaf is tevreden en stelt zich bijna te laat de vraag, of er misschien een grap achteraan de trein hangt...

..zoiets dus: Prva Slovenska Zeleznica (wat Slowaakse Privé Spoormaatschappij betekent...) Transistor 742 213 in duwdienst.

CD 380 004 met EC 'HUNGARIA Praag-Budapest komt ook even langs:

ZSR 263 005 'Prinszeska' is in de originele kleuren gehouden en wordt onderwerp van de volgende prent:

Met 240 111 wordt -node- afscheid genomen van Bratislava hl.st....

Maar níet voordat Metrans 386 002 acte de presence geeft:

Node werd afscheid genomen van Slowakije met een RB via Marchegg naar Wien Hbf, dat lastig te fotograferen is omdat de dakkoepel van het gloednieuwe station het zonlicht ongunstig verstrooit. Via Wiener Neustadt werd daarna naar Leoben gereist.
'Schade' - in Nederlands en Duits toepasbaar want te Wiener Neustadt sleept de nederige Taurus 1016 010 de elitaire RailJet het station binnen, waarmee ik de Semmering opga:

Die avond én de volgende ochtend werden door mij in totaal tien cargo's in dat station fotografisch gemist doordat ik op het verkeerde perron stond. Omdat het personeel tijdelijk afgestelde loks op de koppen van de perrons neerzet, konden er ook geen cargo's 'kops' gefotografeerd worden.
Wél wordt op Leoben S-Bahn 4024 120 meegenomen:

Alsmede 1144 222:

Laatste foto van die dag is 1116 119, die Leoben binnenkomt:
