KOLEN!: Op 7 januari 2014 rangeert NIAG 2 in Gladbeck West.
[

PULP!: Op Valentijnsdag 2014 (ja,ja 14-2-014...) mocht ik te Breda LOCON 189 820 met de papierpulp te pakken nemen.

WAR!: Op 9 maart 2014 werd ex-BR War Department 70269 in het NSM te Utrecht gefotografeerd.

DAMPF!: Mijn eerste keer op het Dresdner Dampflokfest -een instituut, waar de spoorwegliefhebber minstens één keer in zijn leven moet zijn geweest- werd op een zonnige 12e april 2014 opgeluisterd door de 23 1019 met een extra trein, die hier Dresden Hbf verlaat voor Cottbus.

PLAN!: Nog meer stoom werd er op 31 mei 2014 te Neustadt (Weinstrasse) afgeblazen met 58 311 tijdens het Plandampfspektakel in Rheinland-Pfalz. De prent werd vanaf een straat genomen.

DUW!: Erstfeld is voor de cargo-liefhebber een van die bedevaartsoorten, waar je geweest moet zijn. En heel soms gebeurt er een wondertje, zoals op 4 juni 2014. Eén van de vele treinen, die van een duwlok worden voorzien om de rit naar Göschenen voor te bereiden, kreeg een zetje van 11402!

ZWEED!: Op 12 juli 2014 had ik even niets beters te doen dan de ZLSM te bezoeken. Op die druilerige dag vertrekt ex-SJ 1040 met een trein uit Simpelveld naar Kerkrade.

NACHTTREIN!: Op 29 augustus 2014 werd een van de laatste EETC-autoslaaptreinen even buiten Kaldenkirchen te grazen genomen door 189 281, die kort daarvoor knusse plakplaatjes ontvangen had.

POOL!: Niet meer te maken: PKP EC 247 met SU 46-048 vertrekt met veel gedreun en gewalm uit het Poolse Wegliniec (het vroegere Kohlefurt tussen Cottbus en Wroclaw) naar Berlin Hbf op 23 serptember 2014. Dit EuroCity-paar is per 14 december 2014 opgeheven, maar, zoals ze bij "Dit Was Het Nieuws"zeggen: "gelukkig hebben we de foto's nog"

KIKKER!: Helaas was vrijdag 17 oktober 2014 tot diep in de middag druilerig: ex-NS 657 Kikker haalt tijdens de grote tentoonstelling in Amersfoort een nat pak. Hoewel dat voor een amfibie geen nadeel schijnt te zijn.

BLUNDER!: Tussen november en mij komt het niet meer goed. Werd er in november 2013 zegge en schrijven één hele prent gemaakt; in 2014 ging het werkelijk grandioos mis toen de BR er wél, maar Emmerich-Oberhausen niet uit lag en ik te Boxtel hopeloos verkeerd stond -de vele, vele cargo's lachten mij in Tilburg, Bois-le-Duc en 7-AAR keihard uit. Op een grijze 28 november haalde ik iets van mijn gram door de 1616 te Boxtel te grazen te nemen; die had ik nog niet in het verkeersrood.

ZWART!: Op 13 december 2014 kreeg ik, terwijl ik op weg was naar vrienden in Maastricht voor een weekendje logeren, tot mijn verrassing de Poznan-Shuttle met de 189 213 te Eindhoven op de korrel. Het weekend was geslaagd, maar december eindigde gitzwart. Op 18 december kreeg ik het bericht, dat mijn moeder volkomen onverwacht aan een hartstilstand was overleden...

Dat was 'mijn' 2014 met veel mooie momenten, maar ook met een lastig staartje en een gitzwart einde. Op naar 2015 met naar ik hoop heel veel mooie treinen. Maar helaas ook zonder moeder.