Zondag 18 juni
Om de verkeersdrukte op maandag voor te zijn werd op zondag al richting Lörrach gereisd. Rond de middag werd uit Venlo vertrokken en onderweg werd pauze gehouden in Denzlingen.

Daar was het zoals verwacht erg rustig. Wel kwam de S-Bahn Breisgau voorbij.
Na het eten werd nog even gepost op de brug bij Kollmarsreute.

Daar zagen we deze DB 185 met een unit-cargo voorbij komen.

Een ICE1-treinstel op weg naar het noorden.

De laatste cargo van deze dag was BLS 485 020 met de Pomezia-shuttle naar Rheinhausen.
Maandag 19 juni
Na de overnachting in Lörrach wilden we beginnen met de aankomende autoslaaptrein uit Hamburg. Vanwege de nog aanwezige schaduwen vlak voor de geplande doorkomsttijd werd besloten om meteen Zwitserland in te rijden en naar het fotopunt tussen Burgdorf en Wynigen te gaan. We verwachtten niet veel, maar dat bleek gelukkig onjuist.

Gestart werd met de RE naar Olten die gereden werd met een KISS-treinstel.

Deze werd gevolgd door een materieel overbrenging met twee Re 4/4's als tractie.

De IR naar Zürich werd gereden met werbeloc 460 099.

Het was ons al opgevallen dat alle treinen van één spoor gebruik maakten. Het andere spoor bleek buiten dienst voor werzkaamheden aan de bovenleiding.

De TGV naar Parijs reed via de oude route naar zijn bestemming.

SBB Cargo 923 005 met een buurtgoederentrein.

SBB Cargo 620 072 en 420 336 met GTS-trein.

Toen de zon ook goed draaide voor treinen richting Bern kon dankzij de enkelsporigheid en de aanwezige seinen op en neer gelopen worden. Als eerste trein vanuit deze richting kwam dit trio BLS 425'ers met een GTS-trein langs.

De RoLa's mogen natuurlijk niet ontbreken. Hier trekt loc 485 014 een goed beladen trein naar Freiburg.

Een BLS-werktreintje.

De IR-trein naar Bern met een KISS-treinstel.

SBB 11153 trok de gevangenistrein naar Bern.

Een BLS 485 en 486 met P&O Ferrymasters-trein.

Vanaf de andere kant BLS 186 109 met de Samskip-trein uit Nederland.

SBB Cargo met LKW Walter-trein.

Na deze trein werd nog even in de buitenbocht gestaan. Als eerste weer de KISS naar Bern.

SBB volgde met de Busto-shuttle uit Rotterdam.

BLS Vectron met een enkeldeks autotrein.

Een Re 12/12 met de P&O-trein uit Rotterdam naar Novara.

Ook de Busto-shuttle uit Geleen kwam langs.
Na het onverwachte succes in Burgdorf werd de reis vervolgd naar Einigen bij Spiez. Helaas zagen we de Coop-trein al rijden vanuit de auto, maar toch gingen we even kijken op de stek.

Daar zagen we deze BLS-trein naar Thun.

Ook een van de vele intercity's met een SBB 460 werd vastgelegd.

Gelukkig kwamen er ook nog wat goederentreinen langs. Zoals deze cementtrein met SBB Cargo 420 231.

Ook hier natuurlijk een RoLa.

En nog een intermodale trein met een compleet rode Re 10/10.
Aan het begin van de avond werd nog een kijkje genomen bij het voormalige station van Gwatt.

BLS 186 107 en 186 106 met de Novara-shuttle uit Rotterdam.

De afsluiting van de dag was DB met deze intermodale trein.
Na deze trein werd wat gegeten en naar het appartement in Frutigen gereden. Wat de dinsdag ons bracht zie je later in deel 2.