

Januari

Locon begon in september vorig jaar met het rijden van een shuttle tussen de CCT in Moerdijk en het Italiaanse Segrate. Jammer genoeg ging de trein in februari over naar DB Cargo, voor de foto toch wat minder aantrekkelijk. In januari werd enkele keren geprobeerd om de trein nog eens met Locon tractie vast te leggen in Moerdijk. Op woensdag 20 januari lukte dat, waardoor we het jaar beginnen met een soortgelijke foto als vorig jaar: de fraaie 220, jammer genoeg inmiddels ook verdwenen uit Nederland, staat hier met het tweede deel van de volle Segrate bij de CCT. De foto werd mogelijk door m’n statief met ducktape vast te maken aan de ladder, en die tegen het hek te zetten

Februari

De aluminiumoxidetrein tussen EBS Botlek en Slowakije rijden al jaren met een mooie, maar inmiddels niet meer heel bijzondere sleep VTG silowagens. Hongaarse bollenwagens in deze trein kwamen tot in 2011 incidenteel voor, het UC verkeer met soortgelijke Tsjechische wagens in diverse kleuren bij EBS Botlek sneuvelde ook in die tijd helaas. Het was dan ook op z’n minst opvallend dat er in februari weer bollenwagens opdoken in de Botlek! Het bleek, voor zover mij bekend, jammer genoeg eenmalig te zijn geweest maar het leverde wel een leuke serie plaatjes. DB Cargo 6434 haalt op 18 februari de trein uit bij EBS, bestaande uit elf Hongaarse Uacs'en gevolgd door evenveel standaard VTG silowagens.
Maart (1)

ERS staakte begin dit jaar haar activiteiten in de Rotterdamse havens. De last-mile van de Poznan- en de Melzo-shuttle wordt sindsdien verzorgt door RRF. De vervoerder had daarvoor een fraai T73 locje (inmiddels twee) gestationeerd in Erp om de treinen naar de P&O terminal te slepen, waar de Poznan- en (P&O) Novara-shuttles worden behandeld. Op zondag 13 maart brengt locje 108 langzaam de Poznan shuttle naar de terminal. Achterop hangt nog de RRF 18: over het algemeen gaan de containertreinen van RRF gesandwiched naar de terminal, welke bestaat uit slechts één lang spoor.
Maart (2)

Tot verbazing van velen was 2016 niet het laatste jaar van afvalvervoer per spoor in Nederland. Sinds juli dit jaar gaat het afval uit Crailoo en Apeldoorn per trein naar Coevorden. Wel sneuvelde al het andere nog overgebleven afvalvervoer, wat betekent dat de aansluitingen in Sloe, Moerdijk, Noordwijkerhout en Wijster geen treinen meer zien. Op 23 maart, een van de laatste dagen van afvalvervoer naar Moerdijk, wisselt de 1796 van Locon wagens bij Attero. Over het algemeen gaat dat via het emplacement, maar vandaag werd het omloopspoor bij Omya daarvoor gebruikt waardoor een sleep van elf afvalwagens ontstond. Afvaltreinen van die lengte waren toen helaas ook alweer enkele jaren verleden tijd in het Moerdijkse.
Het laatste kwartiel van 2016 (medio april tot eind juni) was een druk kwartiel waarin alle tijdsloten gevuld waren, waardoor er in deze periode maar weinig noemenswaardigs gefotografeerd is. Het eerste kwartiel van het tweede jaar was een stuk rustiger, dus daar komen wat meer foto’s

Juli

In de eerste maand van de zomervakantie was het vooral grijs weer, maar gelukkig waren er ook enkele zonnige (en snikhete...) dagen. Toen bleek dat de bijzonder fraaie DE668 op één van die dagen ingezet zou worden voor de Awilog was de keuze snel gemaakt en werd er last-minute besloten om enkele dagen naar het (noord)oosten te gaan. Rheincargo reed dit jaar namelijk weer een flink aantal treinen met Bauer containers naar Veendam, wat meestal met een wat minder interessante Ascendos klaas gebeurde. De DE668 kwam dit jaar echter ook weer regelmatig in Nederland: na enkele nachtelijke ritjes, reed de loc begin mei enkele kolentreinen en in juli dus de Bauer-trein. Daarna zouden we de loc nog veel vaker zien voor kolentreinen in verband met de ETCS-problemen en inmiddels rijdt de loc zo nu en dan weer naar Veendam, maar nu helaas vooral in de donkere uren. Op woensdag 20 juli reed de trein nog gewoon overdag en werd de trein dus een aantal keren vastgelegd tussen Bad Bentheim en Veendam. Het leukste plaatje werd die bij Holten, waar de bijzonder fraaie trein op zo’n beetje het warmste moment van de dag passeerde. Voor ons vielen de temperaturen overigens nog wel mee, vergeleken met de machinist die het zonder airco moest doen...
Augustus

In augustus was het weer een stuk beter, maar toch ga ik daar juist voor een grijze plaat

September (1)

Dit jaar werden er ook diverse pogingen gedaan om de kunstmesttrein in Zeeuws-Vlaanderen vast te leggen. Het duurde even totdat dat lukte, maar op 7 september kon wel wat anders worden afgestreept dat ik al heel lang in actie wilde fotograferen: Locon’s 9802. Een fototechnisch voordeel van het wegvallen van het afvalvervoer uit Sloe, was dat Locon daar niet continu een extra diesselloc meer had staan. Daardoor werd zo nu en dan weer een beroep gedaan op de fraaie 9802. Helaas had Locon begin dit jaar niet veel vervoer meer, maar sinds september is er vrij frequent activiteit met Captrain kolentreinen, hun eigen kolentreinen, gasketelwagentreinen en aluminiumtreinen. Een van de eerste inzetten van de loc dit jaar in Sloe was op 7 september, toen Captrain voor het eerst in enige tijd weer twee (!) lege kolentreinen daarheen bracht. Even na aankomst kon de eerste trein worden vastgelegd toen deze door de 9802 werd geplaatst.
September (2)

Veelbesproken dit jaar waren de DBC 1600’en toen berichten naar buiten kwamen dat ze 2017 niet meer (rijdend) zouden halen. Gelukkig lijkt dat mee te vallen gezien er nog altijd een aantal worden ingezet. Op 27 september reed de 1604 de buurtgoederentrein naar Amsterdam Westhaven, die vandaag erg fraai was samengesteld uit drie cacaowagens type Tagnpps. Fraai voor de fotograaf tenminste; het laat wel zien hoe het met het UC-verkeer naar Amsterdam is gesteld... Naast Steinweg, waar vrijwel dagelijks een paar cacaowagens worden beladen, ziet alleen de Waterland terminal vrijwel dagelijks bont vervoer. Dat is overigens de enige plek in Amsterdam waar nog wel eens flinke slepen wagens met het UC-netwerk worden behandeld, maar er zijn soms ook dagen (zoals deze avond) waarop er geen enkele wagen wordt aangevoerd.
Oktober

Op 5 oktober werd (weer


November (1)

Zo nu en dan gebruikt Strukton de mooie 2205 van de SHD. De loc was daardoor nog wel eens te zien met de HSL autotrein, maar voor die van DBC slechts enkele keren. In november kwam dat wel een paar keer voor, zo ook op de strakblauwe 11 november. Gelukkig voor mij was de trein iets later omdat deze om moest rijden via Amersfoort Vlasakkers, waardoor ik nog op tijd was voor een plaatje in Amersfoort.
November (2)

Naast de 2205 zou ook oudgediende 1254 weer ingezet gaan worden voor goederentreinen. Daar zou het jammer genoeg niet van komen in verband met een defect, op een autotrein van Bad Bentheim naar Oldenzaal na. Wel reed de loc dit jaar een set Klmos’sen en twee Noorse overbrengingen. De tweede, op 15 november, was dermate vertraagd dat ik nog van Eindhoven, via Breda om een statief op te halen met het OV naar Haarlem kon. Eigenlijk had deze al in de ochtend de grens over moeten komen, wat uiteindelijk bijna een halve dag later werd. In Haarlem was nog ruim voldoende tijd totdat de 1254 aankwam met treinstel 73043 en gelukkig voor de groep fotografen werd die last-minute van spoor gewijzigd naar 2. Daarna zou nog een lange reis naar huis volgen: omdat de vertraging van de Noor in Nederland nóg iets was opgelopen, zou het voor mij de laatste IC Direct naar Breda worden maar daarvan gingen de deuren in Rotterdam niet open... Gevolg: na 30 minuten werd de trein opgeheven en konden we met de laatste sprinter Breda nog bereiken, om vervolgens met de OV-fiets (de bussen waren allang weg) thuis te komen. Volgende keer toch maar weer met de auto dus

December

We sluiten het jaar opnieuw af waar we zijn begonnen: in Moerdijk. Na het wegvallen van het afvalvervoer naar Attero had DB weer het alleenrecht in het industriegebied, enkele onregelmatige bezoeken van onder andere TrainServices en Locon aan GCA daargelaten. In december kwam daar verandering in: Captrain trok op 4 december een buizentrein de grens over, die de volgende dag in twee delen op de grote losweg van Moerdijk werd geplaatst door de 203 101. Een buizenwagentrein voor Conline op de losweg was één van de weinige dingen die ik nog niet had in Moerdijk, wat nu dus ook kon worden afgestreept

