In Januari reed TrainServices een beladen Fordtrein naar Sloe. Helaas niet met een V100 die er toen nog waren, maar met een gehuurde Strukton G1206 komt de trein door bij Biezenmortel.

In Februari was de keuze best wel moeilijk. Er werden veel leuke dingen vastgelegd, maar het leukste voor mij was toch wel dat er een setje Plan V opdook in de 5500 serie (Brn-Ut). Op de foto vertrekt het duo net uit Soest naar Baarn.

In Maart werd niet veel gedaan en was de keuze eenvoudig. De fraaie Rzepin shuttle die inmiddels helaas ter ziele is gegaan werd vastgelegd met de rangeerloc Locon 9701 op Tilburg Industrie.

In April werd wel veel ondernomen. De keuze viel uiteindelijk op een plaatje in België. Net als in het begin van 2016 was L24 aldaar een paar keer op zaterdag vanaf 14 uur tot maandagochtend vroeg gesloten tussen Montzen en Aken. Om alsnog van Montzen naar Aken te rijden moet men dan via de enkelsporige L39, waar normaal geen treinen rijden (op een enkele ledig mat na), laat staan goederentreinen. Op zondag 3 April was het een dag met veel wolken, maar op het moment supreme brak de zon door toen de Crossrail DE6308 met een Segrate shuttle passeerde bij Henri-Chapelle.

In Mei wederom een Class 66, en wederom met een België tintje. Ditmaal was L24 grote delen van de dag gesloten door stakingen. Nu koos Crossrail ervoor om enkele treinen te laten omrijden via Roosendaal en Venlo. De PB14 werd met een fraaie Segrate shuttle vastgelegd bij Horst-Sevenum.

In Juni werd weer veel ondernomen, de keuze viel op een plaatje van de EVS trein, die nu via Bad Bentheim rijdt ipv Emmerich (en dat ook na de beperkingen bij Emmerich is blijven doen). Normaal zit er dan een DBC 189 voor, maar op 23 Juni kwam de oudgediende 1616 de hoek om te Naarden-Bussum met deze fraaie trein.

In Juli was de keuze simpel. Sinds enige tijd rijdt de Bauer containertrein weer naar Veendam. Normaal zit er dan een groene Class 66 van RheinCargo voor, maar op 20 Juli kwam de fraaie DE668 met deze trein het land in. De trein werd vastgelegd in Deurningen.

In Augustus viel de keuze op de 1619 van CapTrain, die sinds begin dit jaar in een fraai jasje van Raillogix rond rijdt. De loc kwam op 27 Augustus met een lange aluminiumtrein door Apeldoorn.

In September reed CapTrain enkele beladen coils treinen via Bad Bentheim de grens over met als bestemming Gent (B). Op 21 September kwam loc 6601 met zo'n trein door Nispen.

In Oktober was de keuze moeilijk, uiteindelijk gekozen voor een plaatje uit België aan de prachtige L43, die helaas maar heel weinig cargo's ziet. Op 4 Oktober werd een poging ondernomen om de lege kalktrein naar Jemelle vast te leggen. De 1e poging was gelijk geslaagd, de trein werd gefotografeerd te Hamoir.

In November werd de 1254 bij CapTrain in dienst gesteld. Op 10 November mocht de loc een Noors stel van Haarlem naar Bad Bentheim brengen, het transport werd gefotografeerd in Soest.

In December reed CapTrain enkele treinen beladen met buizen naar Moerdijk. Op 4 December was de gehuurde 4401 net vertrokken met zo'n trein als het transport door Gildehaus passeerde.
