Januari

In januari lukte het mij eindelijk nog om een goede foto te maken van de CTL 189 209 toen hij nog in oude bestickering reed bij de RTB. Op 31 januari was de 189 209 met de V156 eerst los naar Viersen gereden om vervolgens met een gasketel trein naar Sloe te rijden. Ondanks de vele wolken passeerde de trein net een fraaie opklaring.
Februari

Het harde werken heeft ook zo zijn voordelen, met de eigen auto is de afstand niet langer een beperking. Omdat er mooi weer werd voorspelt ging ik op 28 februari naar Wiesental. Een van de klappers op deze dag was de Crossrail 185 581. De loc met Ewals reclame rijdt hier voorbij met een fraaie Ewals IFB shuttle uit Geleen naar Novara.
Maart

Omdat het kantoor al het harde werken in het busy season wil belonen is er een jaarlijkse skitrip. Onderweg naar Oostenrijk besloot ik 2 tussenstops in te lassen. Na het ongeluk op de Gotthard van woensdag was het daar helaas erg stil. Na 45 minuten stond ik te wachten op de stoptrein toen de pit uit de andere richting op groen ging en er dus cargo aan kwam. Het bleek niet zo maar een cargo maar een BLS. We zien de 486 504 met een zwaar vertraagde Cabooter Melzoshuttle die vanwege werkzaamheden rond Venlo naar Duisburg onderweg is.
April

In april werd het dan eindelijk lente en kwamen de bomen weer fraai in bloei. Op mijn laatste dag als 23-jarige werd er richting de Rijn gereden om te kunnen genieten van de fraaie bloesem. Eindelijk lukt het mij een zon plaat te maken in Linz am Rhein. Opvallend was dat de hoge begroeiing niet aanwezig was waardoor een iets ander standpunt kon worden gekozen en het fraaie huis rechts mee kon worden genomen op de foto. We zien hier de Bayernbahn 140 438 voorbij komen met de Henkeltrein.
Mei

In mei moest ik voor een interne training 2 maal naar ons kantoor in Den Haag. Ik besloot via Breda te rijden en extra vroeg te vertrekken zodat ik in Prinsenbeek kon ontbijten en een combinatie van IC Direct en een cargo pad kon afwachten. In dat pad zou de Melzo moeten zitten welke de eerste keer met +15 op foto werd gezet. De 2de week twijfelde ik als vroeg opstaan hater toch echt of het nog nut had om weer richting Prinsenbeek te gaan. Immers nog een Melzoshuttle op de foto voegt ook niet zoveel toe. Toch besloot ik het nogmaals te doen. Deze keer kwam er weer een cargo de bocht om maar was de verrassing groot toen het de HSL 1832 bleek te zijn met een fraaie VTG keteltrein.
Juni

In juni besloot ik maar eens los te gaan en toen het iets rustiger werd op kantoor 2 vrijdagen vrij te nemen. Beide keren ging ik voor het Maintal vanwege de afstand, fraaie stekken en hoeveelheid cargo. Tijdens de 2 keer 2 dagen dat ik er was plus de 3 dagen in begin juli kon ik diverse dingen van mijn to do lijstje afstrepen. Helaas ging er ook het nodige mis maar ach je kunt niet alles hebben. Kwa plaat van de maand was het moeilijk kiezen. Uiteindelijk kies ik toch voor dé knaller van de 2de trip. Op donderdag was de Mauerfall Taurus van TXL met de LKW Walter shuttle naar het Noorden gereden en zou dus normaal gesproken op vrijdagochtend weer omlaag moeten komen. Gelukkig was hij een dikke 2 uur te laat, want als hij op tijd rijdt is de zon nog nét niet boven de berg. Na 2,5 uur in het Maintal zien we hier de TXL 182 560 om 8:18 de bocht bij Harrbach voorbij komen met de vol beladen LKW Walter shuttle 43945 van Wanne Eickel naar Wien Freudenau.
Juli

Door het afstuderen viel vorig jaar de drukste maand juli volledig in het water en werden er amper foto's gemaakt. Dit jaar werd dat even ingehaald en met een eigen auto namen de mogelijkheden ook toe. Zo werd er eerst met Peter en Ronnie naar het Maintal gegaan om vervolgens door te rijden voor een week Dresden. Helaas viel het weer daar wat tegen na eerdere goede voorspellingen. Maar de ontzettend fraaie stekken en treinen maakte een hoop goed. Dé plaat van deze trip is dezelfde als Ronnie heeft laten zien. Toen het na het eten op 10 juli het opeens redelijk helder was en de sluiers weggetrokken waren gingen we toch nog maar een kijkje nemen voor een van de hoofddoelen van de vakantie namelijk de CNL naar Duisburg en Zürich. Deze wilde we hier vanaf de brug bij Pirna maken. De eerste dag waren de omstandigheden perfect maar had de trein helaas 30 minuten vertraging. De rest van de week was het s'avonds niet helder genoeg en ook vrijdag zag het daar niet naar uit. Nu wel keurig op tijd zien we hier de 371 001 van de CD voorbij komen met de CNL.
Augustus

Vervolgens werd in juli nog met mijn ouders naar Salzburg, Triest, Koper, Milaan en Baveno gegaan. Het voordeel van deze trip was dat hij tot in augustus liep en dus kon de foto van de maand augustus uit Cuzzago komen. Doordat de doorsteek van Bellizona langs het meer dicht was moesten veel treinen worden omgeleid. Hierdoor was het erg druk, zelfs op deze zondagochtend in augustus. Klapper van de zondag morgen was deze BLS 486 509 met vol beladen Gallarateshuttle.
September

In september was ik een jaar in dienst en begon het busy season weer waardoor de tijd weer werd beperkt tot de weekenden. Hoogtepunt van de maand was een van de laatste keren dat de Panorama Rail Restaurant trein op de foto kon worden gezet. Slechts enkele minuten na aankomst op de stek kwam de 1252 met de fraaie restaurant trein door Breukelen onderweg naar Rotterdam.
Oktober

In oktober besloot ik nog maar eens richting België te trekken met het mooie weer. Door een feestdag was het erg rustig maar gelukkig kwamen de 6517 en 6510 voorbij met een lege schroottrein.
November

In november ben ik alleen in Nederland gebleven. De fraaie 189 206 maakte de 28ste nog een beetje goed, de dag waarop ik hoopte de 1304 te fotograferen die helaas niet kon vertrekken uit Nijmegen. De lok reed in dienst van RRF een extra trein naar Mannheim.
December

Op het moment van schrijven is december nog niet voorbij en dus hoop ik nog steeds een zon foto te maken. Sinds jaren heb ik elke maand nog een cargo in de zon kunnen fotograferen. Op dit moment heb ik door het vele slechte weer in de weekenden nog maar 1 foto gemaakt onder erg slechte omstandigheden. Nog 4 dagen de tijd om dit recht te zetten. De kans dat dit gaat lukken is overigens erg klein in verband met het werk wat vanaf morgen weer roept. Maar totdat de nummer 1 van de Top2000 is afgelopen is er nog een kans.
EDIT ondertussen is december ook voorbij en is het toch nog gelukt om wat vrije uren langs de baan te spenderen. Erg druk was het uiteraard niet maar gelukkig kwamen er wel een aantal fraaie treinen voorbij. Om ook dit jaaroverzicht weer van 12 zon platen te voorzien kies ik voor de plaat van de RTB V203 met fraaie keteltrein te Echteld afgelopen woensdag.