
Januari:
Op 6 januari 2012 waren er nog geen tekenen van het verdwijnen van de rangeerlocomotiefjes 363 die in Nederland alleen nog vanuit Venlo werden ingezet. Hier bediend het meest gebruikte exemplaar van de afgelopen tijd: de DBS 363 633 de firma Cabooter.

Februari:
Naast het vele kolenvervoer kent ook de vier na grootste haven van Europa wagenladingverkeer, zij het op bescheiden schaal. Een van de bedrijven die hier veel gebruik van maakt is de Waterland Terminal. Tegen 5'en komt DBS hier de vertrekwagens halen. Zo ook op 28 februari 2012 toen de DBS 6469 werd ingezet om schuifwandwagens die van hun lading papier zijn ontdaan op te halen en naar het centraal emplacement te trekken.

Maart:
Mijn lievelingsbediening



April:
Voor zover ik kan nagaan de enige keer dat er een 'nieuw' rode DBS 6400 op industrie-terrein lage Weide is geweest was op 18 april 2012 toen het DBS kartonrollenvervoer uit Plattling(D) al op zijn was. In het voorjaar ontving de Sheeting Service van van Heezik nog wel eens een wagen, ditmaal gebracht dus door de rode 6400 welke de 6436 betreft.

Mei:
Een trouwe klant op chemiepark Farmsum nabij Delfzijl is Delamine wat elke dag één tot enkele ketelwagens ontvangt van OCI Agri op het vele kilometers zuidelijker liggende chemiecomplex Chemelot. Op 4 mei 2012 bezorgd de nog gele DBS 6413 aldaar één wagen met op de achtergrond 2 lege wagens voor een andere grote spoorklant: FMC, staan te wachten.

Juni:
Achteraf de laatste maand van het Nissan voertuigen vervoer van de Koopman Terminal in de Westhaven. Omdat men de flexibiliteit bij DBS niet hoog genoeg vond, stapte men over. Op 29 juni 2012 was er vrijwel letterlijk als figuurlijk nog geen wolkje aan de lucht toen de DBS 6466 naast 1 Tagnpps beladen met cacao van de firma Steinweg een sleep beladen autowagens met eveneens bestemming Zwitserland naar het hulpemplacementje bij de Hornweg duwt met op de achttergrond zicht op de grootste en naast Steinweg enige andere overgebleven spoorklant in dit stukje van de haven: de Waterland Terminal alwaar net een schip wordt gelost.

Juli:
Een flinke fietstocht uit Vlaardingen naar de Maasvlakte was voor DBS vast reden om Rhenus (het voormalige DFDS) op de Maasvlakte te bedienen; iets wat toch niet iedere dag gebeurt. Op 5 juli 2012 duwt de dan net rode DBS 6442 5 in Duitsland beladen Shimmns naar binnen.

Augustus:
Op 29 augustus 2012heeft de dan, verassend, nog steeds rode DBS 6442 net 4 wagens uitgehaald bij Lyondell in de Botlek en zal weldra 7 Shimmns uithalen bij Broekman Distriport om terug te rijden naar het hoofdemplacement Botlek om daar met de wagens uit de andere hoeken een bonte-trein voor de Kijfhoek te vormen.

September:
In september 2012 was de DBS 6428 nog steeds geel toen deze op 3 september 2012 een beladen auto-trein over de stamlijn in Amersfoort duwt als 6229x Amersfoort-Amersfoort raccordement Pon.

Oktober:
Misschien wel de meest karakteristieke en sfeervolle bediening vindt wat mij betreft plaats in Delden alwaar DBS elke woensdag beladen voor lege ketelwagens komt wisselen. Op 24 oktober 2012 heeft de DBS 6411 net 4 lege exemplaren opgehaald als zij in een herfstachtige omgeving de wissel van de stamlijn, waar zij even daarvoor nog op reed, passeert.

November:
Wat doe je als de dagen kort zijn en je weinig tijd hebt hier in de buurt? Précies, nog maar een keertje naar Pon! Op 27 november 2012 is daar de DBS 6465 bezig om schuifwandwagens beladen met auto-onderdelen te wisselen voor wagens welke deze onderdelen al hebben afgeleverd.

December:
Altijd handig, als je 4 extra dagen in december hebt



Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn bijdragen.
Groet,
Gijs