

Al in februari op de 27e heel veel geluk gehad, dit had ik de afgelopen jaren al vaak geprobeerd, dagen & uren op een bankje gezeten en poging zoveel lukte opeens: de laatste actieve Strassenroller in Zwitserland die plm. 1x in de 2 weken wordt gebruikt. Met als bijzonderheid dat die wordt getrokken door een tractor i.p.v. een vrachtwagen, de gebruiker is een chemische firma, de perschef hadden we al op ons dak voor de eerste foto gemaakt kon worden maar na uitleg konden we onze gang gaan buiten de poort.

De inzet van de Re 4/4 10009 bij de OeBB op de lijn Oensingen-Balsthal was een leuke periode maar het vervoer is er marginaal. Een gesloten wagen naar Balsthal en ook nog een wagen in belading vlak bij het station was dubbel geluk en de niet gewenste zon hield zich ook braaf in op 27 februari 2014.

De leukste lading die ik heb gezien dit jaar was op 25 maart in Steenwijk toen een trein met materieel van de Luchtmobiele Brigade werd beladen met o.a. deze leuke kleine LSV's

Ik ben geen groot fan van EETC maar op 24 april door m'n "achtertuin" met alleen een paar autowagens en die lelijke NVBS-sticker weing storend zichtbaar maakt het samen met het gesluierde zonlicht een favoriete plaat van een mooie locomotief.

Soms zit het opeens mee! DBS kwam op de verwachte tijd de stamlijn in Zwijndrecht op, dat is vaak anders... De machinist had moeite de loc op radiobesturing te zetten en dat duurde zo lang dat "boven" een "raampjestrein" precies lang genoeg was om op de juiste plaats te halteren op 4 juni.

Deze foto bracht veel herinneringen aan de leuke tijden van 6400'n die daar hun eerste Railion-sticker kregen op de cabine en ook de tramtransporten die op goederenwagens vertrokken waardoor ik ook op eens verantwoord trams kon fotograferen


De stamlijn in Oss is geen makkelijke prooi, beladen treinen kunnen zomaar eens dagen in de wacht staan. Op 14 juli was het bingo en een voor mij nieuw motief (spoor 24) maakte het extra leuk om deze fraaie trein te fotograferen.

Stoom is m.i. alleeen mooi in de juiste zo origineel mogelijke setting maar als lading onder dekzeil absoluut leuk en als je dan ook nog eens geluk hebt met de wolkenloterij dan wordt het zomaar een fijne plaat op 16 juli toen de Adler naar het Spoorwegmuseum werd gebracht, op de foto bij Blauwkapel op het 4-sporige stukje.

Echt moeite doen om een zebra-loc op de foto krijgen ging me wat ver, gelukkig kwam er op 13 september eentje door de Domstad, op de foto passeert de BLS 186 102 met een containertrein de Vleutense brug. Die krijgt een broertje die rechts van de huidige komt te liggen.

Ik ben een groot van rolbokken/rolwagenvervoer, beide is in Zwitserland nog actief maar ook hier is veel doorzettingsvermogen nodig om het op de foto te krijgen: onvoorspelbaar, geen vaste dienstregelingen/rijdagen. In het bietenseizoen wordt het iets makkelijker, mits je door onderzoek en ervaring weet wanneer je het moet proberen. Op 8 oktober was het hectisch in het normaal stille station (halte op verzoek) van Essert-sous-Champvent aan de smalspoorlijn Yverdon - Ste. Croix., 2 dagen werd de losweg gebruikt voor bietenladen, de motorwagen die de wagens komt ophalen staat buiten beeld.

Zo zuidoostelijk als Sargans had ik geen bietenladen verwacht maar het gebeurde wel op 14 oktober, lekker knullig met een voorlader en met een prachtige achtergrond was het lang genieten van het af en aan rijden van tractoren met aanhangers met bieten. Elk bietenseizoen worden in Zwitserland zo'n 12.000 Eaos'n beladen met bieten naar de twee suikerfabrieken gestuurd, hier werden er sochtends vier beladen...

Groeten, Roland