Jaaroverzicht 2014 David
Forumregels
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Iedere gebruiker heeft recht op één topic, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Succes met de selectie!
Jaaroverzicht 2014 David
Ook dit jaar weer een jaaroverzicht dat grotendeels in het westen van Brabant gemaakt is. Omdat in sommige maanden erg weinig is gefotografeerd, heb ik de foto’s niet overal per maand uitgekozen.
Januari:
In januari lukte het voor het eerst om een ‘zebra’ vast te leggen, maar het hoogtepunt van deze maand vond ik deze foto uit Moerdijk. Al jaren reed Captrain vrij onregelmatig kalkslurrytreinen van Moerdijk naar Corbehem (F). De trein werd beladen door Omya en werd, als de trein reed, vaak op woensdagavond opgehaald. Op 8 januari lukte het om de trein vast te leggen toen de trein met de 6602 op kop uitgebreid gecontroleerd werd bij het omloopspoor langs de Middenweg. Inmiddels rijdt de 6602 niet meer voor Captrain en de kalkslurrytrein zelf werd twee maanden later jammer genoeg ook opgeheven omdat de fabriek in Frankrijk (vervroegd) sloot.
Maart (i.p.v. februari):
Omdat er in februari niet veel werd gefotografeerd (alleen zwarte locs langs de lijn :-p), volgen er nu twee plaatjes uit maart. In de voorjaarsvakantie werden er meerdere pogingen gedaan om de bediening van Solines in Moerdijk vast te leggen, helaas telkens zonder succes. Wel lukte het op 5 maart om de minstens net ze fraaie bediening van de kleine losweg (de ASA) vast te leggen: daar plaatste de 6440 vijf rongenwagens met mooie, grote buizen voor Van der Vlist.
Maart:
Ook de volgende dag werd geprobeerd de bediening van Solines vast te leggen, maar die werd helaas net gemist. Later bleek ook dat Van Leeuwen in Zwijndrecht weer bediend zou worden. Deze fraaie bediening stond al erg lang hoog op het ‘wenslijstje’ maar rijdt helaas erg onregelmatig en is net te ver om naar toe te fietsen. Met dank aan een lift van Wessel lukte het deze donderdag wel om DBS 6507 met vijf wagens met buizen bij het straatspoor in de Lintsedijk vast te leggen.
April:
In de toetsweek van april bleken er weer eens Tads’en in Moerdijk te zijn, maar deze werden helaas tijdens een toets opgehaald. Verder werden er een aantal ‘private bedieningen’ vastgelegd deze maand, zoals deze bediening van Standic in Dordrecht. Locon 1796 wisselde op Tweede Paasdag ketelwagens bij dit bedrijf: de loc duwt de twintig uitgehaalde wagens hier richting VolkerRail, om daarna tien wagens te plaatsen.
Mei:
Vervolgens kwamen er weer twee rustige maanden, maar op 2 mei lukte het wel om een aantal bedieningen in Moerdijk af te strepen. Niet alleen kon eindelijk Solines worden vastgelegd, weliswaar slechts enkele minuten na aankomst, maar ook Kolb werd bediend en de loc reed even met de Tads’en op de losweg. Uiteindelijk heb ik toch maar gekozen voor de bediening van Solines: heuvelloc 6476 keert met vijf lege buizenwagens, twee Eanos’sen en drie lege rongenwagens, terug naar het emplacement.
Juni:
In juni was de laatste toetsweek van het jaar en daardoor had ik niet veel gefotografeerd. Toen meeste toetsen achter de rug waren, werd er toch nog wat vastgelegd zoals de ketelwagentrein uit Lauterbourg. Deze werd in juni overgenomen door Captrain en ging toen via Roosendaal rijden (en via Woippy). Op de laatste dag van de maand reed de 6601, na maanden de kolentreinen uit Born te hebben gereden, deze trein. De loc komt hier een kwartier te vroeg met ruim twintig ketelwagens langs Etten-Leur.
Juli:
In juli was het dan eindelijk vakantie en, zoals gebruikelijk, werd hier dan ook veel gefotografeerd zoals de hippels in Rotterdam en Locon in Oosterhout. Ook lukte het om de bediening van Van der Wees in Dordrecht vast te leggen, wat voor het eerst in zo’n 4,5 jaar weer wagens kreeg. De hoogtepunten van deze maand werden echter tijdens het tripje naar het Maintal gemaakt. Zelf vond ik de bediening van Lohr erg leuk: DBS 294 648 rangeert hier met Tads’en en Uacs’en bij de glasfabriek van Gerresheimer Lohr, waarvan rechts een blauw torentje te zien is.
Juli (i.p.v. november):
Omdat er in november alleen wat foto’s bij de Betuweroute gemaakt werden, volgt hier nog een plaatje uit het Maintal van ongetwijfeld het meest frustrerende moment van het jaar. Vanaf het viaduct bij Retzbach-Zellingen zagen we namelijk de LTE taurus aankomen, net toen ook de RE naar Würzburg halteerde… Dat ging uiteraard precies niet goed: na het een en ander geknipt en geplakt te hebben was dit het resultaat van de LTE 1216 910 met de Curtici shuttle. Voor wie geïnteresseerd is: het origineel zag er zo uit.
Augustus:
Ook in augustus werd het Maintal bezocht, helaas deze keer met wat minder mooi weer. Ook in Nederland was het deze maand vaak regenachtig zoals op 22 augustus in Amsterdam. Eerder in de week was er een losse twee-asser in Amsterdam Westhaven gezien, wat een redelijke kans op een bediening van Cotterell gaf. Omdat zo’n wagen vaak op vrijdag weer wordt uitgehaald, werd de gok gewaagd en met een soort van succes: in de stromende regen haalt de 6510 het twee-assertje op van de kade van Cotterell.
September:
Dit jaar kregen verder ook twee zwarte 189’ers een leuk nieuw jasje: de 189 212 en 213 kregen reclame voor de Poznan shuttle. De locs worden echter niet alleen voor die treinen ingezet: zo reed de 189 213 op 17 september een Melzo shuttle en passeerde hier de kerstbomen bij Dorst.
Oktober:
In 2011 kwam ik het meetritje onder erg donkere omstandigheden bij toeval tegen, wat toen resulteerde in een donker, onscherp plaatje bij Moerdijk. Gehoopt werd dat dit nog eens opnieuw kon worden vastgelegd en dat lukte in oktober: de 303002 sleepte Jules naar de Maasvlakte, Oosterhout en Moerdijk. Bij dat laatste ritje was het inmiddels aan het opentrekken, wat resulteerde in een zonplaatje bij de Moerdijkbruggen toen het meetvoertuig naar Moerdijk geduwd werd.
December:
In december werd er tot nu toe ook nog niet erg veel vastgelegd; misschien komt dat dit weekeinde nog als de eerste sneeuw in bijna twee jaar hier valt. Wel werd op de avond van 4 december in Moerdijk gekeken, waar het lukte op de bediening van Wuppermann vast te leggen. DBS 6511 (de derde vlaamse reus van deze serie) staat met vier gesloten wagens en vijf Shimmns’en bij dit bedrijf.
Januari:
In januari lukte het voor het eerst om een ‘zebra’ vast te leggen, maar het hoogtepunt van deze maand vond ik deze foto uit Moerdijk. Al jaren reed Captrain vrij onregelmatig kalkslurrytreinen van Moerdijk naar Corbehem (F). De trein werd beladen door Omya en werd, als de trein reed, vaak op woensdagavond opgehaald. Op 8 januari lukte het om de trein vast te leggen toen de trein met de 6602 op kop uitgebreid gecontroleerd werd bij het omloopspoor langs de Middenweg. Inmiddels rijdt de 6602 niet meer voor Captrain en de kalkslurrytrein zelf werd twee maanden later jammer genoeg ook opgeheven omdat de fabriek in Frankrijk (vervroegd) sloot.
Maart (i.p.v. februari):
Omdat er in februari niet veel werd gefotografeerd (alleen zwarte locs langs de lijn :-p), volgen er nu twee plaatjes uit maart. In de voorjaarsvakantie werden er meerdere pogingen gedaan om de bediening van Solines in Moerdijk vast te leggen, helaas telkens zonder succes. Wel lukte het op 5 maart om de minstens net ze fraaie bediening van de kleine losweg (de ASA) vast te leggen: daar plaatste de 6440 vijf rongenwagens met mooie, grote buizen voor Van der Vlist.
Maart:
Ook de volgende dag werd geprobeerd de bediening van Solines vast te leggen, maar die werd helaas net gemist. Later bleek ook dat Van Leeuwen in Zwijndrecht weer bediend zou worden. Deze fraaie bediening stond al erg lang hoog op het ‘wenslijstje’ maar rijdt helaas erg onregelmatig en is net te ver om naar toe te fietsen. Met dank aan een lift van Wessel lukte het deze donderdag wel om DBS 6507 met vijf wagens met buizen bij het straatspoor in de Lintsedijk vast te leggen.
April:
In de toetsweek van april bleken er weer eens Tads’en in Moerdijk te zijn, maar deze werden helaas tijdens een toets opgehaald. Verder werden er een aantal ‘private bedieningen’ vastgelegd deze maand, zoals deze bediening van Standic in Dordrecht. Locon 1796 wisselde op Tweede Paasdag ketelwagens bij dit bedrijf: de loc duwt de twintig uitgehaalde wagens hier richting VolkerRail, om daarna tien wagens te plaatsen.
Mei:
Vervolgens kwamen er weer twee rustige maanden, maar op 2 mei lukte het wel om een aantal bedieningen in Moerdijk af te strepen. Niet alleen kon eindelijk Solines worden vastgelegd, weliswaar slechts enkele minuten na aankomst, maar ook Kolb werd bediend en de loc reed even met de Tads’en op de losweg. Uiteindelijk heb ik toch maar gekozen voor de bediening van Solines: heuvelloc 6476 keert met vijf lege buizenwagens, twee Eanos’sen en drie lege rongenwagens, terug naar het emplacement.
Juni:
In juni was de laatste toetsweek van het jaar en daardoor had ik niet veel gefotografeerd. Toen meeste toetsen achter de rug waren, werd er toch nog wat vastgelegd zoals de ketelwagentrein uit Lauterbourg. Deze werd in juni overgenomen door Captrain en ging toen via Roosendaal rijden (en via Woippy). Op de laatste dag van de maand reed de 6601, na maanden de kolentreinen uit Born te hebben gereden, deze trein. De loc komt hier een kwartier te vroeg met ruim twintig ketelwagens langs Etten-Leur.
Juli:
In juli was het dan eindelijk vakantie en, zoals gebruikelijk, werd hier dan ook veel gefotografeerd zoals de hippels in Rotterdam en Locon in Oosterhout. Ook lukte het om de bediening van Van der Wees in Dordrecht vast te leggen, wat voor het eerst in zo’n 4,5 jaar weer wagens kreeg. De hoogtepunten van deze maand werden echter tijdens het tripje naar het Maintal gemaakt. Zelf vond ik de bediening van Lohr erg leuk: DBS 294 648 rangeert hier met Tads’en en Uacs’en bij de glasfabriek van Gerresheimer Lohr, waarvan rechts een blauw torentje te zien is.
Juli (i.p.v. november):
Omdat er in november alleen wat foto’s bij de Betuweroute gemaakt werden, volgt hier nog een plaatje uit het Maintal van ongetwijfeld het meest frustrerende moment van het jaar. Vanaf het viaduct bij Retzbach-Zellingen zagen we namelijk de LTE taurus aankomen, net toen ook de RE naar Würzburg halteerde… Dat ging uiteraard precies niet goed: na het een en ander geknipt en geplakt te hebben was dit het resultaat van de LTE 1216 910 met de Curtici shuttle. Voor wie geïnteresseerd is: het origineel zag er zo uit.
Augustus:
Ook in augustus werd het Maintal bezocht, helaas deze keer met wat minder mooi weer. Ook in Nederland was het deze maand vaak regenachtig zoals op 22 augustus in Amsterdam. Eerder in de week was er een losse twee-asser in Amsterdam Westhaven gezien, wat een redelijke kans op een bediening van Cotterell gaf. Omdat zo’n wagen vaak op vrijdag weer wordt uitgehaald, werd de gok gewaagd en met een soort van succes: in de stromende regen haalt de 6510 het twee-assertje op van de kade van Cotterell.
September:
Dit jaar kregen verder ook twee zwarte 189’ers een leuk nieuw jasje: de 189 212 en 213 kregen reclame voor de Poznan shuttle. De locs worden echter niet alleen voor die treinen ingezet: zo reed de 189 213 op 17 september een Melzo shuttle en passeerde hier de kerstbomen bij Dorst.
Oktober:
In 2011 kwam ik het meetritje onder erg donkere omstandigheden bij toeval tegen, wat toen resulteerde in een donker, onscherp plaatje bij Moerdijk. Gehoopt werd dat dit nog eens opnieuw kon worden vastgelegd en dat lukte in oktober: de 303002 sleepte Jules naar de Maasvlakte, Oosterhout en Moerdijk. Bij dat laatste ritje was het inmiddels aan het opentrekken, wat resulteerde in een zonplaatje bij de Moerdijkbruggen toen het meetvoertuig naar Moerdijk geduwd werd.
December:
In december werd er tot nu toe ook nog niet erg veel vastgelegd; misschien komt dat dit weekeinde nog als de eerste sneeuw in bijna twee jaar hier valt. Wel werd op de avond van 4 december in Moerdijk gekeken, waar het lukte op de bediening van Wuppermann vast te leggen. DBS 6511 (de derde vlaamse reus van deze serie) staat met vier gesloten wagens en vijf Shimmns’en bij dit bedrijf.
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Leuk jaaroverzicht. Januari en oktober zijn mijn favorieten.
Goed sporen. Daar houden we van.
-
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Leuke serie!
Het probleem met de LTE Taurus hadden Peter, Ronnie, Marcel en ik in Gambach ook in Juli vorig jaar
Het probleem met de LTE Taurus hadden Peter, Ronnie, Marcel en ik in Gambach ook in Juli vorig jaar
Geen handvol, maar een land vol
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Fraaie serie met een paar bekende platen.
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Mooi!, leuk al die lokale plaatjes
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
-
- Berichten: 969
- Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
- Locatie: Ljouwert
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Ondanks de shop is Juli toch mijn favoriet. Maar verder ook netjes bij elkaar geklikt setje bedieningen in de buurt!
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Weer de nodige leuke treinen en vooral oktober is gaaf!
Re: Jaaroverzicht 2014 David
Die CT Slurry in Mdk is top!