De afgelopen dagen ben ik op pad geweest om enkele bedieningen hier in het noorden, zowel Nederland als Duitsland, te fotograferen. Op de planning stond Emden, Delfzijl en Großenkneten.

28-7-2014 - Emden by Emslandstrecker, on Flickr
DB Schenker 294 761 komt met een sleep lege autowagens de nieuwe binnenhaven uit op weg naar Emden Rbf. De wagens zijn bij Schenker gelost. Vanaf daar worden de auto's verscheept.

28-7-2014 - Emden by Emslandstrecker, on Flickr
Aan het eind van de middag kreeg ik dan zo'n volle autotrein naar Schenker voor de lens. DBS 294 698 hoeft enkel nog de weg en het Kühlwasserkanal over te steken en heeft zijn bestemming bereikt.

30-7-2014 - Delfzijl by Emslandstrecker, on Flickr
Ondanks dat ik er slechts een half uur vanaf woon had ik nog nooit de bediening van de haven van Delfzijl gefotografeerd. Op 30 Juli kwam daar dan verandering in. Hier steekt DB Schenker 6418 met slechts één ketelwagen de Handelshaven over.

30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr
Even later kon ik de trein nogmaals vastleggen, maar nu voor de poort van Delamine. Voordat Delamine werd aangedaan zouden er eerst 5 wagens bij FMC worden uitgehaald wist de rangeerder me te vertellen.

30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr
Dus maar naar de poort van FMC gelopen. Tijdens het intern rangeren komt de loc meerdere malen buiten de poort met soms zo'n 10 wagens. Helaas gaan er vaak niet meer dan 2/3 mee naar Onnen. Hier zien we de 6418 tijdens zo'n rangeerbeweging.

30-7-2014 - Farmsum by Emslandstrecker, on Flickr
Uiteindelijk werd dan ook Delamine aangedaan. Hier zien we de 6418 één wagen richting de poort duwen. De rangeerder moest echter de poort nog openen.

4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr
Misschien wel mijn favoriete bediening zijn de zwaveltrein van/naar Großenkneten. Het lijntje tussen Großenkneten en Oldenburg is erg bosrijk en daardoor niet goed bruikbaar om foto's te maken. Gelukkig kun je op het eind punt wel wat. Hier zien we DB Schenker 265 026 met al de tweede aanvoertrein van de dag het emplacement van Großenkneten oprijden.

4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr
Op blokafstand van de aanvoertrein kwam ook een losse Gravita aan in Großenkneten. Conclusies getrokken, er zou dus een fikse afvoertrein aankomen. Het plaatje van de losse 265 onthoud ik jullie maar. Hier zien we weer dezelfde 265 026 met de aanvoertrein op het fraaie stamlijntje naar de fabriek van Exxon Mobile rijden.

4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr
Minuten later kwam de 265 026 terug met de afvoertrein gevuld met zwavel. Na deze plaat ben ik richting de overweg op de achtergrond gelopen om het vertrek van de trein met twee Gravita's vast te leggen.

4-8-2014 - Großenkneten by Emslandstrecker, on Flickr
Bij de fraaie handbediende overweg aangekomen begon het wachten. Echter duurde het allemaal wel heel lang. Wat bleek, de 265 026 was defect geraakt en de trein was te zwaar voor de 265 010 om alleen naar Bremen te brengen. Een vervanger was dus nodig en dat werd de 233 525. Zelfs voor deze krachtige Rus was het in beweging krijgen van deze trein een heus karwei te zien aan het pluimpje. Zo was ik eerst nog wat flauw dat ik voor de tweede week op rij geen 225'er trof maar een Gravita veranderde dat compleet na deze plaat.
Kritiek, commentaar en vragen zijn altijd welkom.
Groeten Dewey