2025 alweer bijna voorbij; de tijd gaat snel. Het was voor mij geen bijzonder jaar. Het begon enigszins in mineur (met het herstel van mijn oogoperatie in Peru) en eindigde enigszins in mineur (nu herstellende van een longontsteking).
Qua hobby heb ik in periodes veel gedaan, vooral in het eerste halfjaar. Het voorjaar was in Noordwest-Europa enorm goed qua weer en in de rest van Europa slecht, waardoor ik in NL en vlak over de grens in Duitsland veel heb gedaan, maar de zo gewenste meerdaagse buitenlandtrip richting oostelijk Europa, Portugal of Zweden kon pas eind juni worden gemaakt (Zweden). Vervolgens in augustus nog in Slovenië geweest om een geslaagde tweede poging te doen voor een blauwe 363, wat eerder tijdens de familievakantie in juni niet was gelukt. Vreemd dat ik dit jaar maar in 4 landen foto's heb gemaakt; een dieptepunt. Toch ben ik tevreden over de opbrengst in 2025!
Mijn overzicht:
Januari:
Nadat ik net terug was uit Peru was het een paar dagen mooi weer in Nederland en vond ik me voldoende hersteld om een tripje met de auto te maken. De 1828 van RFO met een gasketeltrein naar Vopak Sloe bij Zevenbergen op 11 januari.

Maart 1:
In februari behoorlijk wat leuke dingen erop gezet maar niets geselecteerd voor dit overzicht.
Een Certus reeks 27 had ik er nog maar één keer goed op staan en de tweede keer werd helaas gelijk de laatste: Certus 2731 met European Sleeper 1278 uit Innsbruck naar Bruxelles-Midi bij Nispen op 2 maart 2025, gadegeslagen door vele fotografen.

Maart 2: De 6703 van Railexperts, in gebruik bij RFO, met Schravemaker Kąty Wrocławskie-shuttle slingert zich als 60711 Moerdijk - Lage Zwaluwe over de goederenspoorlijn, 3 maart.

Maart 3:
De first mile van de bekende Henkeltrein wordt tussen Monheim en Langenfeld gereden door Railflex, dat soms een dieselloc serie 212 inzet. Nadat we de eerste keer pech hadden met een G1206, was de vreugde groot dat tijdens onze tweede poging op 28 maart de trein werd getrokken door de altrote 212 007, eigendom van Stiftung Eisenbahnmuseum Bochum.

Maart 4:
Diezelfde dag troffen we ook de NIAG 9 (ex-DB 216 111) met sodatrein 77067 Millingen Gbf. - Düsseldorf Reisholz, hier bij het inrijdsein van Rheinkamp.

April:
Een ex-DB 216 die nog hoger op het lijstje stond (want had ik nog niet) was de V6 van Mindener Kreisbahn (ex-DB 216 014). Daarvoor had ik al meerdere tevergeefse pogingen gedaan, maar op 2 april was het geluk aan mijn zijde. Op deze hoogstatieffoto was de loc net vertrokken bij Berentzen in Hahlen richting Minden.

Mei:
Prachtig waren dit jaar de vele inzetten van oude loctypen voor Ersatzzüge met locs in verschillende kleurstellingen in het Ruhrgebiet. Op de RE 19 Emmerich - Düsseldorf werd vanaf mei één treinpaar met TeutoLok 110 350 gereden. Meerhoog op 16 mei.

Juni 1:
De RE 37 Neuss Hbf. - Krefeld Hbf. spande de kroon qua bonte locinzet. Ik heb er de 110 469 (Maus), 145 040 (TRI-kleurstelling), 111 054 (blauw) en 111 111 (CityBahn). Laatstgenoemde bij Kaarst Broicherseite op 17 juni.

Juni 2:
Eind juni kon eindelijk worden afgereisd voor een meerdaagse trip. Het werd Zweden, waar vooral de NoHAB-diesels op het programma stonden. Het bleek een geslaagde week te worden ondanks dat het weer de laatste dagen minder was. De maandagse bediening van Vetlanda door SHN Cargo met gehuurde NoHAB van STAB stond op het programma, maar we keken er wat angstig naar uit omdat deze trein de voorgaande weken niet had gereden. Navraag bij het kantoortje van SHN Cargo in Nässjö leerde dat deze op deze dag (30 juni) wel zou rijden, waarna Zweedse Nederlander David ons naar dit plekje leidde (nog dank voor alle hulp!). En zo werd voor mij deze foto van het jaar 2025 gemaakt, van de TMX 1042 met twee ketels langs het Skärvingen-meer.

Juli:
Andere must-have was de BRING-trailertrein waarvan een treindeel tussen Jönköpings godsbangård en Jönköping kombiterminal in Torsvik door SHN Cargo over een ongeelektrificeerd baanvak reed met NoHAB-tractie van STAB. Deze zou per 1 oktober niet meer rijden omdat de terminal in Torsvik zou sluiten. Dat is inmiddels helaas gebeurd. De trein zelf rijdt overigens nog wel. Op de hoogstatieffoto TMX 1038 met het treindeel naar Torsvik bij Månsarp op 1 juli.

Augustus:
Het was moeilijk om in 2025 een paar dagen achter elkaar mooi weer te vinden op een locatie die ik interessant vond en in een periode wanneer ik weg kon. In augustus was het een aantal dagen strak blauw in Slovenie en ging het die kant op. Hoog op mijn lijst stond een blauwe 363 en ik kwam ermee thuis! In de avond van 9 augustus kwam SŽ 363 021 met 53200 Ljubljana Zalog ranzirna - Koper tovorna door de bochten bij Črnotiče.

Novenmber:
En zo blijft er voor het najaar van 2025 nog één foto over en dat is de 1752 van RFO geworden. De eerste van de 3 1700'en die gereed voor de dienst was en een nieuwe jasje met snorneus had gekregen, reed op 7 november de Gekkengraaf-shuttle langs Amerika.

Ik wens iedereen fijne kerstdagen en een goed 2026!
Derk