Maart 1

In januari en februari werd niets opzienbarends gefotografeerd dus we beginnen in maart (de maanden van het jaar zijn geen eigennaam of aardrijkskundige naam dus geen hoofdletter). Dit jaar stapte European Sleeper in het avontuur van wintersporttreinen. Op zondag 2 maart bracht de 2731 van het Belgische Certus trein 1278 (Innsbruck Hbf-Brussel Zuid) van Roosendaal naar Brussel Zuid. Althans, dat was de bedoeling want in Essen gaf de loc de geest. Maar daarvoor werd van deze trein (altijd weer een verrassing welke rijtuigen er in zitten) bij Nispen een opname gemaakt. Met welke loc reed de trein van Venlo naar Roosendaal?
Maart 2

Het is wat concessies doen aan de palen maar tussen Duivendrecht en Utrecht vallen best platen te maken. Op 16 maart is de 1384 van RRF met een vrijwel volle Dam2Damshuttle onderweg van de Houtrakpolder naar de Maasvlakte en passeert ter hoogte van Nieuwer ter Aa. Deze trein reed soms met een Class 66 maar meestal met een G2000. In oktober verdween deze verbinding plotseling.
April

Op 26 april reed de NVBS een Koningsdagrit. De 876 van het Spoorwegmuseum en de 466 van de Stichting Karel reden een route door noordwest-Nederland. De trein met de 466 voorop bij vertrek uit Amsterdam Westhaven Goederen richting Uitgeest. De 466 werd bij een aanrijding in Amersfoort begin december beschadigd, even afwachten hoe dat afloopt. Voor de video'ers onder ons: voordat je met je arm om een toeter zwaait eerst even kijken of er iemand naast je staat.
Mei 1

Good times are back again: als Ersatz reed de 110 350 voor VIAS in mei en juni werkdagelijks een slag Emmerich-Düsseldorf Hbf v.v.. Gelukkig was dit geen trekduwtrein dus altijd in beide richtingen te fotograferen met loc voor. In alle vroegte op 16 mei trein 74340 bij Mehrhoog (en niet hoch).
Mei 2

Op dezelfde dag een stukje geschiedvervalsing in de vorm van de 111 054 want bij de DB zijn 111'ers nooit kobaltblauw geweest. De 111 054 is met de RB 37 onderweg van Krefeld naar Neuss. Dit was wel een trekduwtrein en bleek ten opzichte van een paar dagen eerder andersom te staan. Dat was een beetje een domper want daardoor stond de loc aan de noordkant en was een groot deel van de dag niet te fotograferen. Maar dat bood wel de mogelijkheid die trein aan het eind van de middag bij dit armsein op te nemen. Veel mensen gruwen van hoogspanningsmasten maar ik vind ze toch wel vaak in het landschap passen.
Juni 1

Deze stond al langer op het todo-lijstje: de hertenkoppen in Ruurlo. Het zijn twee cortenstalen koppen van een mannetje en een vrouwtje die elkaar aankijken. Als de zon vroeg opkomt is dit plaatje mogelijk. Op 13 juni is de net in RRReis-kleurstelling bestickerde 372 onderweg van Zutphen naar Winterswijk. Een ladder of hoogstatief zijn hier noodzakelijk want die heg is best hoog.
Juni 2

In juni werd afgereisd naar Slovenië, vooral om dit plaatje te kunnen maken. In 2024 was ik hier eind augustus en toen bleek dat van dit viaduct om 8:00 uur alleen de rails net nog in de zon komt. Rond de langste dag komt het wel (bijna) helemaal in de zon. Op 22 juni steekt de 664 109 het viaduct van Grahovo ob Bači over met de eerste autotrein van de dag. Het is zondag dus de trein is goed beladen.
Juni 3

In het weekend van 28 en 29 juni werd 175 jaar Geislinger Steige gevierd met onder andere pendelritten tussen Stuttgart en Ulm met de E03 001 en vier TEE-rijtuigen van de FEK. Zaterdag de 28e is trein D339 onderweg van Ulm naar Stuttgart bij Lonsee.
Juli

Op de terugweg uit Slovenië voor de laatste (maar dat horen we bij deze locs al jaren) BB67400'en met TER-sets rond Straatsburg. Op 1 juli vertrekt de BB67599 met 2 TER-sets uit Urmatt richting Straatsburg.
Augustus

Op 9 augustus werd iets anders dat ook nog op het lijstje stond afgetikt: de dolimetrein (een doodgewoon zelfstandig naamwoord dus geen hoofdletter) in de Tusschenklappenpolder tussen Zuidbroek en Veendam. Daar bleek een stikstoffabriek gegroeid te zijn dus de 6411 met de keurig volgens dienstregeling rijdende trein daar gefotografeerd.
September

De wens bestond al langer om eens een ICNG-transport op Duits grondgebied te fotograferen. Dat lukte op 7 september want toen bracht Railadventure met de locs (let op: in dit woord geen apostrof want een verkeerde uitspraak is niet mogelijk) 111 210 + 111 215 de 3123 vanuit mij onbekende opstelplaats naar Bad Bentheim. Dat werd dus bij Schüttorf (ooit Hanzestad) opgewacht.
Oktober

In het najaar werd weinig gefotografeerd wegens weinig zon. In thuisstad Amsterdam werd op vrijdag 3 oktober de gloednieuwe 193 050 gefotografeerd (onder toeziend oog van het gevleugelde wiel) die met een fraaie Hochzeitszug vanuit München naar Amsterdam kwam met twee panoramarijtuigen van de SBB en de Luxon van Railadventure daar tussenin. Zondag de 5e ging het via Rotterdam weer retour München.
In november en december werd eveneens niets opzienbarends gefotografeerd. Rest mij nog iedereen prettige feestdagen te wensen en een 2026 met weer veel mooie treinplaatjes. Wees voorzichtig met vuurwerk (het mag nog 1 keertje).