Jaaroverzicht 2025 Redmar

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2025
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2025 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
RedmarStam

Jaaroverzicht 2025 Redmar

Bericht door RedmarStam »

We zijn weer aan het einde gekomen van een geweldig hobbyjaar, waarbij vanuit mijn kant ook weer het nodige aantal foto's geschoten is. Doordat ik wat meer tijd met vrienden en familie doorbracht en door de opleiding bij de Museumspoorlijn STAR wat minder tijd had, is er niet in elke maand een foto gemaakt die goed genoeg was voor het jaaroverzicht. Toch heb ik een selectie van 12 foto's uitgekozen waar ik zeker trots op mag zijn dat ik die gemaakt heb!

Januari

We beginnen in januari, waarbij er maar één dag daadwerkelijk de camera gepakt werd en op pad gegaan werd, en dat was op 26 januari. Op die dag ging ik een eerste keer in 2025 op pad voor een aantal foto's. Door andere bezigheden in het noorden kwam het er tot op heden niet van, maar door de aangekondigde overbrenging van de nieuwe Nightjet-stam vanuit Duitsland naar Nederland stapte ik deze zondag toch maar weer eens de auto in en reed ik naar Wierden. Het zou helaas zo'n typische dag worden waarbij de wolkenlotto 9 van de 10 keer niet overwonnen werd. Zelfs bij het hoofddoel, RRF en bij een latere ICNG-overbrengingsrit met de 9902 niet.

Afbeelding

Die ene keer dat het wonderbaarlijk genoeg wél goed ging was bij de gasketeltrein uit het Poolse Zbąszyń? naar de Sloehaven. Het zou echt bij deze trein blijven waarbij de zon zou schijnen bij passage. Getrokken door de RFO 193 947 passeerde de fraaie gasketeltrein de fotografen in Wierden onderweg naar het westen.

Februari

De bezigheden bij de STAR waren veelal aanleiding om niet kris-kras door het land te gaan om foto's te maken. Ook een gebrek aan motivatie speelde daarbij een rol en vaak bleef ik de eerste maanden van het jaar dicht bij huis. Zo ook op zondag 16 februari. Zo wou ik in 2025 weer wat nieuwe dingen uitproberen wat betreft fotografie, waaronder silhouetten en andere vormen van fotografie.

Afbeelding

Op zondag 16 februari reed de museumspoorlijn STAR de tweede van de drie stamppotritten van 2025. Omdat de weersvoorspellingen voor een nagenoeg perfecte Silhouet optimaal waren, werd na een bezoek aan de werkplaats in Stadskanaal naar de Zwarteweg gereden voor een poging. Een silhouet is vaak het mooist wanneer de zon nog net niet onder is, maar tijdens de schemering is dit ook nog steeds mogelijk met de juiste instellingen. Zo gezegd, zo gedaan!

Met de mooiste kleuren van de schemering passeert de voormalige NS- en SMMR-machine de fotograaf aan de Zwarteweg tijdens de stampotrit naar Wildervank. De moderne windmolens vormen tegenwoordig het decor van deze regio, maar dat mag de pret niet drukken. De andreaskruizen van de onbewaakte overweg en het brullen van de 8-cilinder Stork-motor vormen het beeld van een museumspoorlijn in 2025!

Maart

Toen de dagen in de maand maart weer langer werden en de zonkansen wat groter werden, werd in die maand veel vaker op pad gegaan en zo werd een keuze voor het jaaroverzicht wat lastiger. Zo werd onder andere de jaarlijks terugkerende Metal Köhl Partytrein gefotografeerd en de goederentreinen in het noorden van Nederland.

Afbeelding

Die laatste zou uiteindelijk onderdeel worden van de maand maart, want in die maand werden in totaal 3 maal de goederentreinen in Groningen gefotografeerd, waarbij de foto in Bedum mij het meeste is bijgebleven.

Op de zonnige morgen van 29 maart 2025 werd weer eens vroeg opgestaan om de 's ochtends rijdende aanvoertrein 62311 van DB Cargo vanuit Onnen naar Delfzijl te fotograferen. Ik ben al een goeie 2,5 jaar niet meer geweest bij de welbekende stek in Bedum met de FrieslandCampina-fabriek op de achtergrond, dus werd het tijd om ook hier weer eens een keer de aanvoertrein onder deze prachtige omstandigheden te fotograferen.

De dag ervoor werden al door aanvoertrein 45708 vier ketelwagens voor Evonik en twee gasketelwagens voor Delamine in Onnen afgeleverd, dus mijn verwachting was ook dat het bij deze 6 wagens zou blijven en dat zou ideaal zijn voor deze plek in Bedum. Echter, in de ochtend werd nog eens 9 ketelwagens voor Evonik toegevoegd aan de 62311, wat voor flink wat extra lengte zorgde.

Ondanks dat kon toch zeer tevreden om 7:41 in de morgen de keurig op tijd rijdende 62311 te Bedum worden vastgelegd, met als tractie de DBC 6414 met de lange sleep van 15 (gas)ketelwagens, bestemd voor de raffinaderijen in Farmsum.

April (1)

De maand april zou al helemaal een lastige worden wat betreft het uitzoeken. Gelukkig kan ik voor deze maand twee foto's uitkiezen, omdat ik één maand moet opvullen. In de maand april zitten in totaal drie volle dagen met knallers, waarbij de eerste werd gemaakt tijdens de 'fotorit' van de NVBS in Hoorn.

Afbeelding

In de namiddag en avond van 4 april organiseerde de NVBS de Pre-Party/Railsafari, waarbij een 'fotorit' gereden werd met de 2454 en 151 van de Stichting 2454 Crew en de kraansik 361 van de Stoomtram Hoorn-Medemblik.

Helaas waren de fotostops niet door de allerbeste organisatoren uitgezocht, want de blikvanger, de 2454, zat voor het grootste deel van de rit aan de verkeerde kant van de trein. Voor de verdere details verwijs ik ieder naar de foto op mijn Flickr-pagina! Ik ga niet alles nog benoemen in het jaaroverzicht! ;)

Gelukkig kon een halfuur voor het ondergaan van de zon toch eindelijk een eerste geslaagde en meteen de fraaiste foto gemaakt worden van de geelgrijze 2454, die met kraansik 361 in opzending en een korte werktrein door de boog bij Oostwoud reed. Ikzelf en de overige 59 deelnemers hadden zo langzamerhand de moed opgegeven voor een geslaagde fotodag bij de SHM. Zelfs de niet-betalende fotograaf langs de baan had uiteindelijk betere foto's kunnen maken dan de deelnemers zelf. Afijn, deze pakken ze in ieder geval niet meer af! XD

April (2)

De volgende klapper volgde een dag later en daarmee werd voor mijn gevoel het stoomseizoen voor 2025 geopend.

Afbeelding

De Stoomstichting Nederland reed voor de Eisenbahnfreunde Niederrhein/Grenzland een Sonderzug afkomstig uit Neuss Hbf vanaf Venlo via Utrecht naar Gouda. Op het Nederlandse gedeelte nam de oude Bundesbahn ‘Neubaulok’ 23 023 de trein voor haar rekening.

‘s Avonds reed de trein maar op een enkele plek redelijk in het zonnetje en dat was ter hoogte van de aansluiting op de Betuweroute bij Meteren. In een grasveld van een boer kon de trein gefotografeerd worden. De boer zelf kwam ook nog even polshoogte nemen (en gaf ons netjes toestemming om op zijn land te mogen staan) en nadat deze te horen kreeg dat de SSN in aantocht was, reed hij weg en kwam hij even later met de hele buurtgemeenschap kijken naar de passage van de stoomtrein.

Ondertussen was het 19:27 en kon vanuit de verte het vertrek uit Geldermalsen gehoord worden, doordat de wind uit de goede richting kwam. Het luide geroffel van de 23er kwam steeds dichterbij en precies op tijd passeert de luid roffelende 23 023, met EDV-platen, met trein 13403 de fotografen nabij Meteren, onderweg vanuit Rotterdam Noord Goederen en Gouda naar Venlo

Mei

In mei werd onder andere de terugkeer van de Mat'64 in de reizigersdienst gefotografeerd en de hemelvaartritten bij de Museumspoorlijn STAR. Ook werd in de maand mei stilgestaan bij 50 jaar afscheid van het stoomtreintijdperk in Bahnbetriebswerk Rheine, dat door Westfalendampf gevierd werd met ritten met de 01 1104 van Faszination Dampf E.v. naar onder andere Norddeich Mole en een rondrit via de Emslandstrecke via Leer en Oldenburg.

Afbeelding

Op 31 mei werd de derde rit van Westfalendampf gereden met de 01 1104 naar Norddeich Mole, waarbij in de avonduren terug naar Rheine gereden werd. Voor de foto werd naar de bekende stek nabij Abelitz, even ten noorden van Emden, gereden. Bij aankomst bleek het nogal een drukte van jewelste te zijn, met Duitse en Nederlandse fotografen die met z'n allen langs de Punger Weg stonden opgesteld en geduldig op de 01.10 stonden te wachten. Uiteindelijk verscheen om 19:21 zwarte rook boven de bomen nabij blokpost Abelitz, waar nog klassieke beveiliging met armseinen staat. Even daarvoor werd de overweg gesloten door de Fahrdienstleiter met de duidelijke boodschap: 'Achtung! Übergang schließt! Die Dampflok kommt!!' De fraaie machine was al in zicht, maar vreemd genoeg kwam de machine maar niet dichterbij. Met een snelle blik in de verte kwam al snel het antwoord: de trein werd in Abelitz vastgehouden voor het armsein, wellicht bewust door de Fahrdienstleiter! Wie weet!! :-)

Een minuut later klapte dan alsnog het armsein uit de stand stop en kon de 01 1104 haar ware krachten laten tonen aan de reizigers aan boord en langs de baan. Met een heerlijke driecilinder-roffel en flinke olierookpluim passeerde de 01 1104, met EDV-nummer 012 104-6, met de Westfalendampf Sonderzug als DPE 74204 vanuit Norddeich Mole onderweg terug naar Rheine. Pure Eisenbahnromantik! Daar waar het misging in juni 2022 met de 01 519, slaagde ik er bijna drie jaar later in om een stoomplaat binnen te slepen in Abelitz met deze knaller van formaat!

Juni

In de maand juni verliep weer rustig, waarbij de eerste weekenden lekker thuisgebleven werd. Er werden twee dagen achter elkaar foto's gemaakt, waaronder van de beide Mat'64-treinstellen van De Karel en het Spoorwegmuseum, dat voor het jaarlijkse schooluitje van een scholengemeenschap in Staphorst reed. De dag erna zou ik een dag vrij zijn om met de vriendenclub vanaf Kalenberg een boottocht te maken door het Nationaal Park Weerribben-Wieden. Het zou een lange dag worden, want nog de dag ervoor werd het weer voor de dag erop bekeken en het zou een stralende dag worden met volop zon.

Afbeelding

Door materieeltekort bij VIAS Rail rijdt Lokpartner in opdracht van VIAS Rail tot 27 juni op doordeweekse dagen een ochtend- en middagrit in de spits tussen Emmerich en Düsseldorf Hbf. Dit wordt gedaan door de good ol' Bügelfalte 110 350 van TeutoLok, welke door Lokpartner gehuurd wordt, met getrokken materieel bestaand uit klassieke Nahverkehrswagens in de kleuren van GfF Crailsheim. Ook reed er enige tijd een halfgroene N-wagen mee van PRESS, welke sinds deze week ingeruild was voor een volledig groen en schoon exemplaar en nu op de ochtendrit direct achter de locomotief zit. Dus werd op vrijdag 20 juni in alle vroegte van huis uit vertrokken en naar Vrasselt gereden.

Ondertussen waren er nog een enkele Nederlandse en vier Duitse fotografen bijgekomen om de ersatzzug op te wachten op deze tijdelijke stek nabij Vrasselt. Het is 06:39 als achter de bomen de fraaie 110 350 tevoorschijn komt en met trein 74340 fluitend aan de fotografen voorbijrijdt, onderweg naar Düsseldorf Hbf.

Juli

In juli werd voor het tweede jaar op rij weer voor vakantie naar Duitsland gegaan. Ditmaal zou ik twee weken lang in Duitsland in verschillende regio's verblijven. De eerste week verbleef ik weer in Saksen-Anhalt en de tweede week verbleef ik in Katennes aan de Moezel, waarbij ook een aantal keren naar de Rheinstrecke gegaan werd voor foto's. Daarvan staat een groot deel op mijn Flickr-pagina. Doel voor 2026 is om weer een keer terug te keren naar de Rheinstrecke!

Afbeelding

In de periode dat ik in Saksen-Anhalt zat, werd er drie keer naar de spoorlijnen ten oosten van Magdeburg gereden om wat geluk te beproeven. Op 15 juli zou het wel heel anders dan anders verlopen. Na het bezoek aan de stek nabij Magdeburg-Sudenburg werd de keus gemaakt om naar Schönebeck-Frohse te rijden om daar treinen af te wachten op de spoorlijn tussen Magdeburg en Halle. Helaas dreef er al de hele tijd een gigantische wolk rondom de zon en deze zat precies op de rand van blauwe lucht en de wolk. Deze werd jammer genoeg uiteindelijk fataal voor SETG, die met een werbeloc en volle houttrein passeerde. (Anno november 2025 staat deze na een lange bewerkingssessie intussen online) Er werd 20 kilometer naar het zuiden gereden naar Tornitz en om precies te zijn bij het buurtgehucht 'Grube Alfred'. Op de weg ernaartoe kwam ik al 500 meter voor de overweg, waar ik aan de andere zijde moest zijn, uitgerekend een wegversperring tegen waar ik niet omheen kon. Omdat ik er toch al was en geen zin meer had om helemaal om te moeten rijden, werd de ladder uit de auto gepakt en het pokkeneind naar de stek gelopen, waar ik na aankomst toch met enige teleurstelling naar de lucht keek. De grote wolk had een dikke sliert getrokken, uiteraard in zuidelijke richting. Dus de zon zat weer verstopt achter een dikke laag wolken. Nadat ik even mijn chagrijnigheid weg heb lopen schelden, heb ik toch een klein beetje moed verzameld om tóch te blijven staan, want ik stond serieus op het punt om weer te vertrekken.

Terwijl ik de ladder al had opgezet en ik even als afleiding een video had opgezet, voelde ik warmte in mijn nek en brak daar plots tot mijn verbazing ineens de zon door de bewolking heen door een plotselinge scheur in de wolk. Een paar tellen later, toen ik dat eenmaal vernam, ging de overweg nabij de stek dicht en ging het sein voor de richting Magdeburg op groen. 'Het maakt mij geen donder uit wat het zal wezen, of een Regional Express, Intercity of van mijn part een saaie DB-UnitCargo, ik zal hem fotograferen, ook nu ik er toch sta!', letterlijk woord voor woord omschreven zoals ik dat op dat moment zei.

Tot mijn allergrootste verbazing en gigantische vreugde bleek mijn geluk dan EINDELIJK deze avond aan mijn zijde te staan en kwam er een knaller van formaat in de vorm van een Stromcontainer in het zicht van de fotograaf, en niet zomaar eentje ook.

Het was 19:40 uur toen in bijzonder fraaie omstandigheden de uiterst fraaie Reichsbahn 250 137, eigendom van Traktion4Rent en verhuurd aan Bahnbetrieb Gera, met de fraaie Düngerzug, bestaande uit een lange sleep blauwe Wascosa bulkwagens afkomstig uit Großkorbetha met bestemming Rostock-Bramow, de fotograaf in Tornitz passeerde, die werkelijk waar door een rollercoaster van emoties ging en vol ongeloof naar deze vangst stond te kijken! Van het moment van opgave tot aan blijdschap aan toe! #nevergiveup!

September (1)

Omdat in de maand augustus geen noemenswaardige foto's gemaakt werden, skippen we die maand en vul ik de maand september met nog een extra foto. Die maand werd begonnen met een week vrij. In die week werden onder andere de treinen rondom het vernieuwde Hoofdstation van Groningen gefotografeerd. Ook reed de Museumspoorlijn STAR een extra rit met de 52 8082-1 voor Duitse spoorliefhebbers en oud-medewerkers van de vroegere Deutsche Reichsbahn.

Afbeelding

Op vrijdag 5 september, de dag dat ik afreis naar de Veluwe voor het jaarlijkse evenement Terug naar Toen, werd in de ochtenduren nog even bij Bad Nieuweschans de grens overgestoken om bij de werkzaamheden aan het grenstraject te kijken. De avond ervoor was de Bentheimer Eisenbahn met een G2000 met nummer D22 en een sleep Railpro Fccpps ballastwagens naar het noorden gekomen en bij Bad Nieuweschans de grens overgestoken. Dat was ook meteen de eerste trein die sinds bijna 1,5 jaar tijd via de Nederlandse zijde het grenstraject opreed. Vanwege mijn vrije week had ik de ochtend de tijd om op de gok eens te gaan kijken of er iets met deze trein ging gebeuren en of een foto mogelijk was. Het was in de ochtenduren zonnig weer, dus de keus om te gaan was ook niet heel moeilijk!

Bij aankomst stond de trein al bij het ballastdepot in de Charlottenpolder nabij Bunde en was het personeel klaar om te beginnen de Fccpps’en te vullen met ballast. Per wagen werden de wagens beladen en iedere keer bewoog de trein een wagenlengte naar voren. Dat was ook in het voordeel, want de trein stond in eerste instantie niet helemaal lekker voor een goeie foto, dus werd even afgewacht totdat de trein ver genoeg beladen was. Ondertussen was er ook een boer aan de andere kant in het veld bezig op zijn land, dus werd het perfecte moment afgewacht en werd er een foto gemaakt met bovenstaande resultaat als resultaat!

September (2)

Na het bezoek aan Terug naar Toen vond het weekend erop de volgende highlight van 2025 plaats. Op 13 september 2025 werd met de 2225 voor een groep van ongeveer 25 man een exclusieve foto-excursie bij de Museumspoorlijn STAR georganiseerd met als thema: de spoorwegen door de veenkoloniën rond eind jaren 60 en begin jaren 70! Hierbij waren ook enkele historische voertuigen te zien, waaronder een Solex uit 1964! Er werd met verschillende samenstellingen gereden, waaronder de Allan-zelflossers, de VAM-wagen en een diverse set aan bruine goederenwagens. Ook de 2278 vervulde deze dag een kleine rol. Het was een dag waarvoor ikzelf ook veel heb meegeholpen met de voorbereidingen, waaronder veel snoeiwerk en het schilderen van de overweg aan de Nieuwediep!

Afbeelding

De dag verliep ondanks de aanwezigheid van vele wolken wonderbaarlijk goed en bij 95% van alle fotostops was de zon aanwezig! Zo ook bij de scène bij het 1e Dwarsdiep, waar de 2225 en de 2278 mét NS-vignet voor de fotogoederentrein stonden. Naar mijn weten heeft de 2225 in haar museale carrière bij de SMMR nog nooit een NS-vignet gedragen.

Oktober

In oktober werd er weer een aantal keren op pad gegaan om wat foto's te maken, waaronder op 11 oktober voor een extra rit bij de STAR en op 12 oktober, toen Arriva voor het eerst met WINK-treinstellen tussen Groningen en Haren mocht pendelen ten behoeve van de 4Mijl.

Afbeelding

Vanwege het prachtige weer werd op 18 oktober dicht bij huis gebleven om wat GTW's rondom Zuidbroek te fotograferen. Ook de Dolimetrein, afkomstig uit het Belgische Hermalle-Sous-Huy, kon tijdens het zonnige weer eens worden vastgelegd op het dieselbaanvak van de Noordelijke Nevenlijnen. De laatste keer was in maart dit jaar en toen was de trein minder lang. Met 20 wagens leek de trein wat meer op een bloktrein. Om 14:54 kon de DBC 6454 met trein 47614 samen met nog 5 andere fotografen in de kleurrijke Tussenklappenpolder vastgelegd worden, een heel verschil met 7 maanden geleden, toen de bomen geheel kaal waren.

December

Vanwege het feit dat ik in elk weekend van november bij de STAR was te vinden voor diensten en opleiding, wordt ook november overgeslagen wat betreft foto's en gaan we door naar december.

Afbeelding

Op de mistige 20 december vond in de avonduren de jaarlijks terugkerende kerstavondrit plaats bij de Museumspoorlijn STAR. Tijdens de donkere dagen voor kerst zorgde de STAR ervoor dat je tijdens deze rit helemaal in de kerststemming kon komen met versierde perrons, stations en rijtuigen. Ook werd aan boord een diner geserveerd dat elk jaar een succes blijkt te zijn met volgeboekte plaatsen. De trein werd voortgetrokken door de 52 8060-7, die ook weer helemaal versierd was met kerstverlichting en met een grote kerstkrans op de rookkastdeur. Vlak voor vertrek kon deze ultieme sfeerfoto gemaakt worden van de trein die enkele momenten later zou gaan vertrekken naar Veendam! In deze foto komen de donkere dagen voor kerst helemaal tot hun recht!

Dit was ook direct de laatste foto die ik dit jaar gemaakt had. Ik wens iedereen die de tijd nam om alles in dit jaaroverzicht te lezen een hele fijne kerst en een gelukkig 2026!
Flickr: --> Klik <--
jamielindner

Re: Jaaroverzicht 2025 Redmar

Bericht door jamielindner »

Gaaf overzicht Redmar, april 1 en oktober vind ik gaaf
SLT09

Bericht door SLT09 »

Super platen! Flink leeswerk! Ik vind december wel wat anders hebben dan de rest!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

September 2 is erg fraai. Helaas was dit alleen in zeer kleine kring aangekondigd.
wessele

Bericht door wessele »

Goede serie Redmar!
Favoriet is maart. Aan september-2 koester ik warme herinneringen, dat was zeker één van de hoogtepunten van dit jaar.
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Je hebt er weer een heel fraai jaaroverzicht van gemaakt Redmar. Lekker veel afwisseling in museum, stoom & modern materieel. Ik vindt lastig om een keuze te maken, maar ik ga voor de platen van april 1 & mei.
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Leuk sfeervol overzicht Redmar! April 2 springt er echt uit voor mij!
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Fraai overzicht met September 1 als favoriet.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Fraai overzicht.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Sfeervol overzicht.
"The chase is better than the catch."
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Mooi en scherp overzicht met juli als uitschieter wat mij betreft!
Plaats reactie