Januari - 1

Op 12 januari was ik in het Westelijk havengebied, alwaar RFO een aantal cacaowagens uitwisselde bij Steinweg. We zien bakkie 687 tussen de ijsschotsen staan, terwijl de machinist bezig is met het doen van de remproef. Met het groot licht van mijn auto werd de trein iets bijgelicht.
Januari - 2

Op de laatste dag van januari moest ik in de buurt van Doetinchem zijn voor een fotoshoot. Voorafgaand werd even over de grens gekeken, zo vaak kom ik daar immers niet. Met dank aan wat tipgevers kon ik de bediening van Emmerich vastleggen en trof ik later op de dag een Ludmilla voor de lege staaltrein uit Wanne Eickel naar Duisburg HKM.
Februari

Een paar dagen later, op 3 februari, toog ik wederom naar de Westpoort. Hier zou de afvaltrein uit Rome worden uitgehaald door de 6702 van RFO, beter bekend als 'de Belg'.
April

Op 21 april werd 'Stoom door de bollenvelden' georganiseerd door het Stoomgenootschap. De ritten werden uitgevoerd door de 23 023 van de SSN, en de 1251 van RailExperts. We zien het geheel voorbijkomen op de plek van het oude post-expeditieknooppunt, dat administratief nog de naam 'Haarlem Goederen' draagt. Toch vrees ik dat er met de huidige bezetting van het terrein voorlopig geen goederenverkeer nodig zal zijn naar dit voormalig emplacement.
Mei

Begin mei bezochten mijn vriendin en ik de schoonfamilie in Brugge. Toevallig viel dat samen met het stoomtreinfestival dat werd gehouden op de spoorlijn tussen Maldegem en Eeklo. Eén van de gastlocs was wel de moeite waard, het betrof de recent gereviseerde 212.205, die bij de opknapbeurt is geschilderd in de oorspronkelijke kleurstelling. Omdat er zontechnisch weinig mogelijk was met deze middagrit, vatte ik post bij Kevin's Fritkot. Hier ontstond een complexe compositie, waar er voor de vlakverdeling inspiratie is geput uit de 'Uncommon Places' van Stephen Shore (dat fotoboek is een aanrader voor de liefhebbers van het Amerika uit de jaren '70).
Juni

Na afloop van een fotoshoot in Hoogezand werd de 40-meter hoge klimmuur 'Excalibur' opgezocht. Na enkele uren op- en neer klimmen (en daarbij de hoogtevrees weer een beetje moeten overwinnen, want dat is toch even anders dan die 17 meter in de Haarlemse klimmuur), werd koers gezet naar het spoor. Tegen zonsondergang kon met de drone een foto gemaakt worden van een Arriva GTW die onderweg is van station Eemshaven naar Groningen.
Juli

We blijven nog even op drone-hoogte hangen, want het nieuwe speeltje kon ook in de zomervakantie uitgelaten worden. Hoewel de term 'zomervakantie' wel wat overdreven is voor een 6-daags caravantripje naar Zuid-Limburg.. Maar met een goede reden, we wilden een zomertje sparen voor onze bruiloft die volgend jaar plaats zal vinden!

Augustus 1

Ook in augustus blijft de fotografie van hoog niveau. Dit keer vanuit de penthouse van de Yvie-toren die recentelijk verrees in Amsterdam Noord. Ik was daar om foto's te maken van de oplevering. Dit uitzicht 'kan zo van jou zijn', als je maandelijks ongeveer €5000,- overmaakt aan de verhuurder. Ik heb het maar bij deze ene foto gehouden vanaf het balkon. De stad trekt me niet zo

Augustus 2

Eind augustus veranderde er het een en ander bij de CREW. Zo stopte helaas de samenwerking met RailExperts en viel dat tevens samen met de beëinding van de huur in Roosendaal. Dit heeft met de uitbreiding van Brouwer's werkzaamheden te maken, de CREW was daar niet als enige aan onderhevig. Zo zien we locje 706 in de weer met enkele Faccs-zz'n die uit de loods gesleept werden. Gelukkig is er achter de schermen hard gewerkt aan een oplossing voor de CREW en hebben we de afgelopen maand al enkele puzzelstukjes daarvan op hun plaats zien vallen.
September

In september werd slechts één foto gemaakt: we zien RFO's 1828 met de 1604 in opzending, en daarachter een staaltrein die van Beverwijk naar Maastricht gebracht werd. Het geheel werd gefotografeerd ter hoogte van de oude blokpost in Bloemendaal. Fotograferen hier is een uitdaging, maar met een hoge ladder netaan mogelijk.
Oktober

In oktober werd nogmaals een weekendje in Brugge gespendeerd. Een tripje naar de havens in Zeebrugge leverde daarbij helaas geen foto's van goederenverkeer op. Wel trof ik twee schone Break-stellen op de dienst naar Knokke. Hier gefotografeerd te Brugge-Sint-Pieters.
December

Op de valreep! Dan toch nog een foto uit Frankrijk. Speciaal voor het jaaroverzicht even heen-en-weer gereden, want dat mocht toch niet ontbreken. Nee, begin december werd een weekendje gespendeerd in Noord Frankrijk, waarbij we vooral oude gebouwen hebben bezocht. Langs onze AirBnB liep de spoorlijn naar de grensovergang bij Apach. Reizigersverkeer is hier een zeldzaamheid: alleen op zaterdag en zondag rijdt een Walvis-duo tweemaal op-en-neer tussen Metz en Trier. Op zondagochtend reed ik even naar het station van Sierck-les-Bains, alwaar ik twee in DB-rood gestoken X73500'n kon fotograferen.
December 2

Als decemberbonus nog een niet-alledaagse foto van spoorwegmaterieel. De foto is gemaakt in een bunker van de Maginot-linie in Frankrijk. Ouvrage Molvange was één van de forten met een geëlektrificeerde smalspoorlijn ondergronds voor de bevoorrading van het fort. We zien hier een klein wagentje onderaan de helling staan die uitkomt op de bevoorradingsbunker (de wagentjes werden met een kabel omhoog gesleept). Tegenwoordig is het er stil en verlaten, in de twee kilometer lange tunnel met vele zijtakken. Soortgelijke forten Schoenenberg en Hackenbourg zijn 'museaal bewaard', en hier kan je als bezoeker meerijden op het treintje.
Dat was het alweer voor 2024. Ik hoop in het nieuwe jaar iets meer tijd te kunnen maken voor de hobby. Het is zoiets dat je steeds uitstelt voor 'als het wat rustiger is', maar eigenlijk wordt het nooit rustiger. En dat terwijl in een weiland wachten op een trein zo'n goede 'mindfulness-oefening' kan zijn

Voor nu alvast een fijne jaarwisseling gewenst aan iedereen!