Ik heb dit jaar weer heel veel tijd zitten in de hobby, de ene dag succesvoller dan de ander. Aangezien ik het altijd leuk vind om bij te houden hoeveel foto's ik per jaar maak heb ik dat dit jaar ook gedaan. In 2024 heb ik bijna 500(!) zonplaten weten te maken, daarnaast nog ongeveer 85 nachtplaten en ruim 400 plaatjes in het bewolkte weer. Ik ben welgeteld 6 keer op reis naar het buitenland geweest waarin ik veel nieuwe regio's heb kunnen ontdekken. Het was door de vele foto's enorm lastig om een mooi en afwisselend jaaroverzicht samen te stellen, maar uiteindelijk heb ik 12 keuze's kunnen maken.
Ik wil iedereen bedanken waar ik dit jaar weer mee op pad ben geweest, ik voor het eerst heb ontmoet en natuurlijk degenen die me geholpen hebben bij het samenstellen van mijn jaaroverzicht (Mathijs zat te smeken om aandelen hebben dus bij deze Mathijs)!
Veel plezier met het lezen van mijn overzicht!
Januari
In januari was het weer zoals gewoonlijk niet al te best. Soms kon de zon zich laten zien maar het was voornamelijk flink bewolkt. Deze maand konden een aantal interessante treinen vastgelegd worden. 4 dagen na de jaarwisseling werd er een afscheidsronde gereden voor de Lokomotion 151'ers, werd de 9902 van Railexperts in haar nieuwe bestickering gepresenteerd en werden de Keolis linten die buiten dienst zijn gesteld getransporteerd van Zwolle rangeer naar Utrecht Carteciusweg. Echter gaat mijn keuze voor januari niet naar een van deze bijzondere transporten.

Om het jaar goed te starten besloten ik en een paar andere hobbyisten om op 5 januari een dagje naar de Rotterdamse havens af te reizen. We begonnen de dag in de Europoort waar meteen al DBC gezien werd met een kolentrein. Deze werd rustig opgewacht, waarna we na een gelukte foto daarvan doorreden naar de Botlek. Na alle bedieningen af te zijn gegaan zagen we voor de poort van HES de HSL 1324 klaarstaan om een set ketels op te halen. We besloten hierop te wachten en zette de auto aan de kant. Na redelijk lang wachten werd de poort geopend en haakte de loc zijn sleep ketels aan. Ondertussen begon er ineens tussen alle dreigende wolken een redelijk zongat te ontstaan. Onze hoop was dat de zon precies zou doorkomen als de 1324 zou vertrekken, en dit gebeurde ook nog eens! Op de foto is de HSL 1324 net vertrokken richting emplacement Botlek met een diverse set ketelwagens. Na deze foto konden we ook nog op de Maasvlakte en in de Waalhaven succesvol platen schieten.
Februari
Februari was een erg interessante maand. Niet vanwege het weer, maar wel vanwege mijn eerste buitenlandse reis van het jaar. In februari bezocht ik voor het eerst de haven van Emden, kon ik voor het eerst een ludmilla in de zon fotograferen en kwam er sinds tijden weer een Class 66 van Rheincargo op de Noordelijke Nevenlijnen.

Van 16 t/m 20 februari reisde ik naar München. Mijn doelen waren een stoomtrein van het BEM naar Oberstdorf, het dieselparadies Mühldorf en het Inntal. Vooral voor die laatste was zonnig weer gewenst. In het begin van de reis leek het nog bewolkt te worden maar elke dag werden de voorspellingen beter. Uiteindelijk gaven de voorspellingen zelfs strakblauw weer aan. Zondag 18 februari, de 2e volledige dag van mijn reis was dus het dagje Inntal. Dit was ook de dag van de hele reis waar ik het meest hoopte op goed weer. Precies hetgeen waar ik dus op hoopte met de stekken die ik van plan was. De stek die ik het liefste wilde doen was de zijkantstek bij het water aan de Inn. Hier heb je een prachtig uitzicht op de Ellmauer Halt. Het wachten duurde niet lang voordat de eerste treinen voorbij kwamen, en een daarvan was deze ÖBB 1216 019 met EC 87 aan de haak vanuit München Hbf richting Bologna Centrale. Inmiddels zijn de klassieke eurocity's met de rijtuigen zoals op de foto helaas vervangen voor railjet stammen.
Maart
In maart begonnen er toch af en toe wat meer zonnige momenten te ontstaan. Deze maand bleef het erg interessant op de Noordelijke Nevenlijnen met de komst van Rheincargo (en nog een andere Class 66), reed er een fraaie sonderzug naar Godensholt, kwam HSL voor het eerst met een Euro9000 naar Nederland en kwam ook de PFT 5519 naar Roosendaal. Voor deze maand was de keuze erg lastig: ik wilde kiezen tussen de sonderzug naar Godensholt en Rheincargo op de Noordelijke Nevenlijnen. Aangezien Rheincargo zo bijzonder was, heb ik deze toch voor deze gekozen en hoop ik de foto van de Sonderzug naar Godensholt in een ander overzicht voorbij te zien komen!

Eind februari doken er ineens berichten op dat er zeer binnenkort een aantal werktreinen naar het traject Bad Nieuweschans - Weener zouden gaan rijden vanwege de vernieuwing van de Friesenbrücke. Dit was natuurlijk al interessant, maar het werd alleen maar interessanter toen duidelijk werd dat de DE67 van Rheincargo voor deze trein zat. De eerste trein die naar Bad Nieuweschans reed was een spoorstaventrein. Dit was erg leuk, maar een echte werktrein was het nou ook net niet. Slecht een ruime week later kwam daar absoluut verandering in toen er laat in de avond werd gemeld dat de DE67 met een grote kettinghor onderweg was naar Onnen vanuit Duitsland. Vrijwel de dag na de melding kon ik na schooltijd al even polshoogte nemen en ook zeker een aantal plaatjes schieten. Het enige wat nog miste was nu het zonnige weer, maar het leek er helaas niet van te komen met deze trein. Toen ze een week later klaar leken te zijn, begonnen ze geheel onverwachts ineens opnieuw het hele traject onder handen te nemen. Dat was erg goed nieuws, want de dag nadat ik dit te horen kreeg werd er strakblauw weer voorspeld. Het was alleen goed hopen dat ze nog niet voorbij de Charlottenpolder waren, want daarna waren er niet veel stekken meer die goed voor de zon waren. Na aankomst hoefde ik gelukkig niet lang te fietsen om erachter te komen dat de trein zich precies in de Charlottenpolder bevond! Ik liep snel het veld in en kon deze bovenstaande foto schieten. Hier staat de Rheincargo DE67 met een kort deel van de lange kettinghor te poseren in het heerlijke voorjaarszonnetje van zaterdag 9 maart.
April
April was een erg drukke maand. Strukton bracht een Arriva WINK naar Blerick, de NMBS 2724 haalde een sleep I11 rijtuigen op uit Roosendaal, organiseerde het Stoomgenootschap een aantal stoomritten tussen Haarlem en Leiden, begon DBC opnieuw met het rijden van de dolimetrein, kwam de VSOE weer Nederland in, vond de jaarlijkse NVBS Koningsdagrit weer plaats en maakte ik mijn tweede buitenlandse reis van het jaar. Eigenlijk was er maar één foto die ik zeker wist om in te sturen voor het jaaroverzicht, ware het niet dat Redmar deze al eerder in zijn jaaroverzicht gezet heeft. Om het lekker origineel te houden kies ik daarom een andere, wat zeker geen straf is overigens.

Ik had veel keus: de 1251 in Lisse, de 2724 bij Nispen, beide Plan U's in Noord Holland, enzovoort. Mijn keuze is na heel lang twijfelen deze foto geworden. Aangezien de regio van zuid Duitsland mij zo erg beviel, wilde ik meteen nog een keer die regio opzoeken. Dit werd met Mathijs en Rio gedaan in de meivakantie, waarbij we ook nog een bezoek op 30 april aan Zwitserland erbij plakten. Ons doel was Eurocity 163 die nog met de klassieke Re4/4 oftewel BR420 locs wordt gereden. We stopten daarbij nog eerst in Buchs om daar de Nightjet te klikken, die deze ochtend zelfs met twee Re4/4 locs reed! Nadat die foto geslaagd was reden we door naar Unterterzen waar we deze Eurocity zouden gaan fotograferen. Het weer zat ons deze vakantie erg mee, want naast dat we een dag eerder al een paar zonplaten konden maken van een mintgroene 628 die ingezet werd door DB Regio, kon ook de Eurocity met de SBB 420 116 aan kop in een lekker ochtendzonnetje worden vastgelegd!
Mei
In mei werd onze zuid Duitse reis voortgezet, vonden er interessante werkzaamheden plaats tussen Tilburg en Breda, nam ik voor het eerst deel aan een fotorit, reed de VSM een testrit over de hoofdbaan en bezocht ik de Venlose bossen. Er zaten nu echt een aantal lekker zonnige dagen tussen waar ook dankbaar gebruik van werd gemaakt.

We blijven dus nog even in regio zuid Duitsland. Op 4 mei werd het Inntal wederom opgezocht. Na een zeer geslaagde ochtend/middag reden we vanuit Oostenrijk terug richting Niederaudorf. Het was nog altijd prachtig weer en de aanwezige wolken begonnen steeds meer op te lossen. We namen plaats met onze ladder in het grasveld achter het klooster, waar we eerst nog treinen richting Kufstein konden klikken. Na een matige opkomst draaide de zon mooi door waardoor we nu voor de andere richting konden gaan staan. Niet heel lang nadat we waren gewisseld van standpunt kon de absolute klapper van de dag al worden vastgelegd. Volledig onverwacht kwam daar de fraaie SETG 193 692 met een houttrein tevoorschijn vanuit Kufstein. Deze trein was naast DBC en Lokomotion de enige goederentrein die deze middag/avond passeerde en omdat deze zo fraai is verdient hij een plekje in mijn jaaroverzicht.
Juni
De zomer stond weer voor de deur! Dit werd qua weer ook redelijk duidelijk: warmere temperaturen, veel bewolking, veel zon maar ook regelmatig onweerswolken die uit het niets ontstonden. Deze maand werd de Emder Matjestage groots gevierd, reed de VSM een aantal ritten tussen Utrecht Maliebaan en Hilversum, werden er een aantal 143'ers op de plaat gezet, begon het EK in Duitsland (met ruim 60 extra treinen in het Ruhrgebiet om voetbalfans rond te brengen) en nam DBC afscheid van haar BR151'ers.

Zoals ik al eerder in dit overzicht vermelde heeft DBC in 2024 het dolimevervoer overgenomen van Lineas. In april kon ik al een plaatje scoren van de eerste slag met de DBC 6454 ervoor, maar een plaat in de zon bleef nog uit. In juni zou hier verandering in komen toen ik op zaterdag 29 juni samen met Redmar de Tussenklappenpolder opzocht om hier de zaterdagse dolimeslag af te wachten. Het was heerlijk weer, en de enkele aanwezige wolken gooiden gelukkig geen roet in het eten als de DBC 6414 met slechts 7 dolimewagens voorbij rijdt. Inmiddels zijn deze wagens ook alweer buiten dienst gesteld en vervangen voor gloednieuwe VTG wagens, wat het een extra leuk plaatje maakt voor in het jaaroverzizcht.
Juli
Juli, pfoeh. De maand waarin er heel veel op reis gegaan werd, aangezien ik mijn een na laatste schooljaar van mijn MBO opleiding af kon ronden. Ik bezocht Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en België. Deze maand kon ik heel wat Nez Cassé's fotograferen, werd er veel aandacht besteed aan de extra voetbaltreinen voor het EK, werden mijn favoriete Duitse diesels (De BR218) weer goed op de plaat gezet en besteedde ik tijd aan de museumspoorlijn tussen Dendermonde en Puurs.

Van 23 tot en met 28 juli bezocht ik met Jona de regio van Freiburg. Hierbij bezochten we een dag Frankrijk, Zwitserland en het Schwarzwald. Op de eerste volledige dag stond onze dag rondom Strassbourg gepland, voornamelijk voor de Nez Cassé's met RRR stammen. Nadat we hier in de ochtend en middag behoorlijk wat geslaagde zonplaten van wisten te krijgen, stond voor ons als laatst de stek nabij Hochfelden op de planning. Planmatig rijdt 's avonds Naviland containertrein 52630 vanuit Strassbourg richting Vénissieux, en meestal rijdt deze met een Nez Cassé. Dit bleek inderdaad deze avond het geval te zijn, maar dit keer bleek zelfs de enige FRET Nez Cassé voor deze trein te zitten. Zonder te weten of de containertrein op tijd reed besloten we af te wachten, met succes! In een van de laatste zongaatjes sloot de overweg en kwam daar de SNCF BB42275 met een goed beladen Naviland containertrein aangereden.
Augustus
Waar ik juli al lastig vond om te kiezen, wordt dat in augustus zeker niet minder. Deze maand vonden mijn twee grootste reizen van de zomer plaats. Er werden dan ook erg veel fraaie treinen in ook nog eens fraaie omstandigheden gefotografeerd. Mijn collectie aan BR218 platen kon ik fors uitbreiden, ik heb weer een ludmilla kunnen platen, de RE6 tussen Leipzig en Chemnitz werd ook nog bezocht, waarna uiteindelijk met een andere groep werd vertrokken richting Scandinavië.

Na twee dagen Marschbahn reden we door naar iets boven Halmstad om daar een paar dagen te verblijven. We konden hier ondanks de vele bewolking toch bijna alle treinen die we gepland hadden om te fotograferen in de zon afdrukken. We vertrokken vier dagen later dan ook enorm tevreden richting noord west Denemarken. Via Fredericia en Herning was onze eindbestemming Lemvig. Hier rijden de ruim 40 jarige Y-Tog treinstellen van de Midtjyske Jernbaner nog altijd vrolijk rond. Deze treinstellen zullen echter binnenkort hun plaats gaan moeten ruimen voor de gloednieuw bestelde Mireo hybride treinstellen. De levering hiervan wordt verwacht in 2025. Nadat we aankwamen bij onze overnachtingsplaats, reden we direct door richting Lemvig. Alleen op de avond van 21 augustus was er voor ons kans om zonplaten te krijgen en hiervoor hadden we twee stekken in gedachte. De eerste slaagde wonder boven wonder in Bækmarksbro en ons tweede idee was naast het station van Lemvig. Hier mislukte de oorspronkelijke poging helaas, maar na een paar minuten reed er vanaf de werkplaats een ander Y-Tog treinstel het station in, waardoor we bij onze tweede kans wel een plaat in de zon konden maken!
September
September stond in het teken van de (stoom)evenementen. Op de eerste dag van september kon gelijk de RFO staaltrein in Maastricht worden vastgelegd, bezocht ik Terug naar Toen bij de VSM, organiseerde Westfalendampf een rit naar Amsterdam, vond bij de STAR het evenement 'Stadskanaal onder Stoom' en bij het Spoorwegmuseum 'Open Trein Festijn' plaats en reed de 50 307 van de VSM voor het eerst sinds jaren over de hoofdbaan met reizigers. Ook in september waren er veel zonnige dagen waar dan ook wederom erg goed gebruik van werd gemaakt.

Mijn gekozen foto voor september komt uit het eerste volledige weekend van september, oftewel tijdens Terug naar Toen. Of eigenlijk moet ik zeggen: bij afloop van Terug naar Toen. Nadat ik de laatste goederenslag uit Eerbeek naar Loenen met de 52 3879 fotografeerde, fietste ik als een speer door naar Beekbergen. Als ik goed zou doorfietsen zou ik namelijk nog net de 2412 kunnen halen die de 9902 van Railexperts terug zou brengen naar Apeldoorn. Toen ik net het dorp in fietste dacht ik dat ik nog net de grote overweg achter het station Beekbergen over kon steken, maar echt vlak daarvoor sloot de overweg. In de krappe tijd die ik al had moest ik nu ook nog om gaan fietsen, waardoor ik dacht dat ik hem nooit meer zou gaan redden. Ik probeerde het maar gewoon en na supersnel fietsen fietste ik de overweg verderop over om vervolgens te zien dat ik geen seconde later had moeten zijn. fiets neerzetten, camera pakken, meteen fotograferen.
Oktober
Oktober was een erg zonnige maand. Het was de maand waarin TCS de Müller Tanzzug weer reed naar Alkmaar, de MBS hun jaarlijkse najaarsstoomdagen organiseerde, er weer een aantal ICNG's naar Nederland kwamen en er ook weer een retour naar Polen ging, de RFO 6702 na een lange periode weer ingezet werd en er voor het ADE (Amsterdam Dance Event) een aantal speciale treinen waren afgehuurd.

Op vrijdag 25 oktober reed de Müller Tanzzug een andere route dan gebruikelijk door werkzaamheden. Via de betuwelijn werd de bonte sleep rijtuigen door de IRP 2106 getrokken naar Tiel en uiteindelijk Alkmaar. De hoop was dat ze op zondag 27 oktober weer terug zouden rijden via dezelfde route, maar al snel werd duidelijk dat dit niet het geval was. Niet veel minder interessant was dat voor de terugrit, die via de Betuweroute zou gaan, de IRP 2106 samen met de TCS 101004 de trein zou gaan trekken. Om deze vast te leggen besloot ik de brug vlak voor Culemborg op te zoeken. Na een hele poos wachten waarbij ondertussen ook nog de RFO 2019 303 met de Maastrichtse staaltrein passeerde, kwam het convooi de brug op gereden over de Lek. Ondanks alle aanwezige wolken konden hier alle voorbij rijdende treinen in de zon worden gefotografeerd!
November
We naderen nu langzaamaan het einde van het jaar, maar ook deze maand liet de zon zich regelmatig zien. De SSN organiseerde een rit naar de spoorlijn van de VSM, werd de DM'90 van het NSM naar Utrecht Maliebaan gebracht, vonden er weer ICMm transporten naar Hengelo plaats en startte de 80 weekse buitendienststelling van het baanvak Emmerich - Oberhausen.

Waar ik eigenlijk in eerste instantie wilde kiezen voor de CDC 383 004 met de Nymburk staaltrein, kies ik toch voor een Belgisch plaatje. Op 5 november stond ik vroeg op om richting Hamont te vertrekken. Mijn reis daarheen ging echter alles behalve soepel. Om 6 uur stapte ik de trein in richting Utrecht en Weert met behoorlijk flinke overstappen. Door een uitgevallen IC, vertraging in Eindhoven en een defecte overweg bleef er heel weinig over van die ruime overstappen maar kwam ik wel nog net op tijd in Weert aan voor mijn bus naar Budel. Na aankomst daar fietste ik naar Hamont om IC 4309 te fotograferen die gepland met een HLE27 en een sleep M5 rijtuigen rijdt. Het was een prachtige ochtend waarbij de op tijd rijdende Intercity kon worden afgedrukt.
December
En zo zijn we alweer aangekomen bij de laatste maand van 2024. In deze maand gebeurde (tot nu toe) overigens best wel veel. In Duitsland werden een hele hoop sonderzugen georganiseerd, organiseerde de VSM de jaarlijkse 'Christmas Express' tussen Nijmegen en Arnhem, reed de SSN twee kerstritten naar Maastricht en Valkenburg, vond de dienstregelingswisseling plaats en werd er afscheid genomen van Klassiek Motorstel in België.

Echter kies ik voor een plaat van begin december dit jaar. De Eisenbahn Tradition Lengerich organiseerde in december een hele hoop rondritten. Op zondag 1 december zouden er drie retourritten rijden tussen Osnabrück Hbf en Mettingen. Aangezien de 78 468 nog altijd in onderhoud is, werd de fraaie IGE 41 1144 naar west Duitsland gehaald. Redmar, Niels en ik vonden dit interessant genoeg om de grens voor over te steken, zeker met het voorspelde zonnige weer. De eerste rit vanuit Mettingen reed goed voor de zon bij Wersen. Samen met zeker 15 andere Duitsers werd er geduldig op de krachtige machine gewacht. Het plaatje hiervan is al te zien in het jaaroverzicht van Redmar, vandaar dat ik een andere kies van deze succesvolle dag. Nadat we even naar Salzbergen waren gereden voor de RFO 193 949 met een keteltrein keerden we terug naar Mettingen. We wilden kijken of we ergens een nachtplaat konden maken van de laatste slag, en dit bleek uiteindelijk met een beetje creativiteit te kunnen in Wersen. Naast het haltepunt van de stoomtrein ligt een weg met helaas niet al te goede belichting, maar aangezien we een auto bij ons hadden besloten we dat het wel eens een goed idee kon zijn als we het grootlicht zouden ontsteken. Na een poosje wachten kwamen er drie frontseinen in zicht in de verte en nadat de trein gunstig werd gestopt pakten we onze kans. Het grootlicht werd aangezet en het effect was precies wat we hoopten!
Dat was dan ook weer mijn jaaroverzicht. Ik hoop dat ik in 2025 mijn MBO diploma kan halen en uiteraard ook weer vele foto's mag maken, maar genoeg over mezelf. Ik wens iedereen nog een fijne tweede kerstdag, een fijne jaarwisseling en natuurlijk een geweldig 2025 toe! Ik ben benieuwd naar de andere jaaroverzichten van iedereen!