Voor het negende jaar op rij blik ik net als velen terug op de afgelopen twaalf maanden. Sinds ik zelf werkzaam ben bij het spoor, is de hobby op een erg laag pitje beland; een positieve en gezonde ontwikkeling als je het mij vraagt. Dit betekent ook dat ik voor de verandering niet van elke maand een foto plaats, maar enkele bonusplaten met jullie deel. Dit geldt voor de maanden januari, maart en december. Uiteraard zijn er dit jaar weer meerdere (spoorse) buitenlandreizen gemaakt waar optimaal van genoten is en staan er voor 2025 weer nieuwe reisjes gepland. Ik wens iedereen op voorhand veel lees- en kijkplezier en ik kijk er ook weer naar uit om van jullie jaaroverzichten te genieten!
Februari 2024
In de voorjaarsvakantie maakte ik met mijn neef een begeleide rondreis met NRV door Marokko. Tijdens de laatste dag in Marrakech hadden we een vrije middag. Hiervan werd dankbaar gebruik gemaakt om de ONCF E-1480 met Al Atlas 620 naar Fès vast te leggen, 24 februari.

April 2024-1
Jaarlijks trek ik naar de Noordkop voor de bollenvelden. Halverwege april stond ten zuiden van Den Helder een prachtig tulpenveld in bloei toen VIRMm 8608 als trein 3061 naar Nijmegen passeerde, 14 april.

April 2024-2
Een absolute topper in april was de overbrengingsrit van een sleep I11-rijtuigen van Rotterdam Noord Goederen naar Oostende. De tractie hiervoor was de NMBS 2724 die de rijtuigen vanaf Roosendaal heeft overgenomen, 19 april.

Mei 2024-1
In mei reisde ik met een goede vriend, met wie ik op de middelbare school én de Hogeschool samen in de klas heb gezeten, naar Albanië voor een zeer geslaagde eigen rondreis. Eenmaal terug in Nederland stond de volgende reis voor de deur: een midweekje naar Portugal met twee spoorse vrienden. Het doel: de fraaie oranje neusjes uiteraard! Bij Caminha passeert de CP 2612 met IR 830 van Valença naar Figueira da Foz, 27 mei.

Mei 2024-2
Tijdens de reis naar Portugal begin vorig jaar troffen we bij Aregos de gele Medway 1903. De wens was enorm groot om de oranje 1905 eens vast te kunnen leggen, dus besloten we dit jaar in mei ook weer een dag in te plannen langs de Douro. Het geluk kon niet op toen de gewenste machine daadwerkelijk voor de trein zat. Om geen fotostek-doublure met het jaaroverzicht van 2023 te hebben, zien we hier de retourrit van de cementtrein bij station Barqueiros, 29 mei.

Juni 2024
De keuze voor juni was snel gemaakt. Vanwege een stremming in Duitsland en werkzaamheden in Nederland werden beide Nightjets omgeleid via Oudewater. Zo liet de moeilijk “goed voor de zon rijdende” Zürichtrein zich fantastisch vangen langs de Enkele Wiericke. Loc 193 733 met NJ 300403 van Amsterdam via Rotterdam, Eindhoven en Venlo bij Hogebrug, 23 juni.

Juli 2024
De tweede en laatste spoorgerelateerde reis dit jaar bracht mij in Tsjechië. Het hoofddoel: duikbrillen ten oosten van Brno. In heerlijke zomerse omstandigheden nadert de ČD 750 709 met R666 het station van Okříšky, 2 juli.

Augustus 2024
Planmatige inzet van NS-treinen op de Heuvellandlijn gebeurt vrijwel alleen tijdens werkzaamheden tussen Heerlen en Sittard. Dit was het geval in het laatste weekend van augustus toen de IC’s van Heerlen naar het noorden werden omgeleid via Valkenburg. Reden genoeg om naar het fraaie Klimmen-Ransdaal af te reizen om flow-VIRMm 8702 als trein 2952 van Heerlen via Maastricht naar Zaandam vast te leggen, 25 augustus.

September 2024
In het laatste weekend van september werd er weer druk gewerkt aan de noordelijke HSL, waardoor de oude doch comfortabele ICR-stammen weer via Gouda werden omgeleid. NMBS-loc 2810 met stam 16476 en NS-loc 186 009 passeren Haastrecht als trein 9240 van Amsterdam naar Brussel-Zuid, 28 september.

Oktober 2024
In oktober werd nauwelijks tijd aan de hobby besteed, dus voor de verandering eens een plaatje ná werktijd. Na afloop van de nachtdienst op OZ was ik voordat ik de auto instapte nog even in de gelegenheid om een overzichtsplaatje te maken van alle treinen die ik mocht klaarzetten, 31 oktober.

November 2024-1
Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2024 rijden NS en NMBS 32 treinen per dag tussen Nederland en Brussel-Zuid. De oude “trage” Beneluxtrein via Zaventem begint niet meer in Amsterdam, maar op Rotterdam. Nieuw is dat deze verbinding met I11-rijtuigen wordt gereden, met aan weerszijden een NMBS-traxx in de NMBS-huisstijl. Voor het zover was, moest het personeel worden opgeleid. NMBS-loc 2869 passeert met een sleepje I11-rijtuigen en de 2870 het Brabantse Zegge als testtrein 19672 van Breda naar Roosendaal, 4 november.

November 2024-2
Dienstregeljaar 2025 zal ook het laatste jaar zijn dat er met ICR-stammen wordt gereden, zowel op de buitenlandse verbinding naar Brussel als de binnenlandse verbinding tussen Den Haag en Eindhoven. Gelukkig was dit nog niet aan de orde toen de NS 186 027 met stam 16511 en de 186 014 als trein 1142 Heukelom passeren, 4 november.

Afsluiter
En hiermee is ook mijn jaaroverzicht ten einde gekomen. Hopelijk hebben jullie een leuk kijkje gehad op mijn spoorse 2024 en wordt de verschoven focus op voornamelijk reizigerstreinen gewaardeerd.Via deze weg wens ik iedereen fijne feestdagen toe en een voorspoedig 2025!