Jaaroverzicht 2024 Redmar

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
RedmarStam

Jaaroverzicht 2024 Redmar

Bericht door RedmarStam »

Het is weer de tijd van het jaar om een jaaroverzicht te maken.

2024 was voor mij persoonlijk op het gebied van de hobby een druk jaar, mede omdat ik zelf een rijbewijs heb gehaald en een eigen auto tot mijn beschikking heb. Daardoor was de keus om te gaan hobbyen snel gemaakt en dat maakte het uitzoeken van de favoriete platen van elke maand toch wat lastiger. :lol: Ik heb toch weer een leuke en gevarieerd jaaroverzicht kunnen maken waarbij de stoomtreinen uiteraard niet ontbreken. Na een kleine hint van Mathijs Kok van vorig jaar probeer ik er een traditie van te maken om elk jaar minimaal één foto van de Museumspoorlijn STAR in het jaaroverzicht op SionRail te krijgen.
Tot zover de uitleg, laten we gaan starten.

Januari

In januari was ik nog bezig met mijn rijopleiding en moest ik voor de hobby nog het openbaar vervoer gebruiken om foto's te maken. Het was ook de enige dag in de hele maand dat ik op pad was geweest, dus een foto van de maand januari was snel gekozen. Op 4 januari werd door Railexperts hun 9902 gepresenteerd in de vrolijke kleuren van het kinderboek 'Tommie en Tess'. Op zaterdag 6 januari reed de locomotief een ronde door Nederland, waardoor ik de gelegenheid had om de locomotief een aantal keren vast te leggen. In de avonduren kon de 9902 in Amersfoort Centraal worden vastgelegd met de bordbistro van de SSN en de bordclub van Railexperts voor een tweede ronde in de avonduren door Nederland.

Afbeelding

In februari werden er, bijzonder genoeg, niet hele bijzondere foto's gemaakt die toonbaar zijn in het jaaroverzicht. Het was wél de maand waar ik mijn rijbewijs haalde en mijn eerste auto aanschafte. Hier ging vanzelfsprekend de meeste aandacht naar uit. Later in het overzicht komt nog een bonusfoto.

Maart

De maand maart was gelijk een lastige, want sinds dat ik nu per auto op pad ging konden gelijk ook meerdere toffe foto's gemaakt worden. Zo werd de bediening in Delfzijl vastgelegd, reed er een PRESS 218 naar Godensholt ten behoeve van de jaarlijkse Metal Kohlparty en werden de werkzaamheden aan het traject Bad Nieuweschans - Leer onder de loep genomen. Er moest echter wel een keus gemaakt worden voor een foto van deze maand. Na een tijdje brainstormen ben ik er wel uitgekomen. De foto in Bunde spreekt mij toch het meeste aan.

Door de werkzaamheden aan het grenstraject tussen Bad Nieuweschans en Weener reden er de eerste maand na de buitendienststelling aan beide zijdes van de Ems werktreinen. De werktrein aan de Nederlandse zijde was naar mijn mening een van de mooiere van de twee. Door de ATB-NG op de noordelijke Nevenlijnen en het feit dat de locomotief ook voor het stuk in Duitsland een machinist moest hebben, werd er beroep gedaan op RheinCargo die met een heuse Class 66 naar het noorden kwam om voor de werktrein tussen Bad Nieuweschans en Weener in actie te komen. Deze robuuste diesels waren al een behoorlijke zeldzaamheid in het noorden van het land geworden sinds het wegvallen van de Bauertrein (later Romeijntrein). Op zaterdag 9 maart werd er voor de derde keer in diezelfde week tijd een kijkje genomen bij de werkzaamheden tussen Bad Nieuweschans en Weener. Met het zonnige weer kon het weleens mogelijk zijn een zonnige plaat te maken van de werktrein. In een heerlijk voorjaarszonnetje kon dan ook een zonfoto worden gemaakt van de DE67 en de werktrein nadat deze uit Weener terugkeerde om in Bunde bij de werktrein oude ballast te laden en naar het ballastdepot te brengen.

Afbeelding

April

De maand april was ook weer een maand waar ik veel deed. Tot tweemaal aan toe werd de Bentheimroute bezocht. De absolute favoriet van de maand volgde in de derde weekend van april.

Altijd had ik al wel in de bucketlist staan om een foto te maken bij de prachtige molens bij Lisse in Zuid-Holland, maar nooit kwam het ervan omdat het per OV simpelweg niet aantrekkelijk was om daar helemaal heen te gaan. Per auto was het een stukje makkelijker, maar ik wist niet voor welke trein ik daar heen moest gaan. Totdat ik te horen kreeg dat het Stoomgenootschap onder de naam 'Stoom in de bollenvelden' tussen Haarlem en Leiden ging pendelen en aan de Haarlemse zijde de Railexperts 1251 plaatste. Toen ik dat eenmaal te horen kreeg en de aanvoer vanuit Rotterdam goed voor de zon bij de molens zou rijden werd op zondagnacht al om 4:00 uit het noorden van het land vertrokken richting het Zuid-Hollandse Lisse. Je moet er nou eenmaal iets voor over hebben om een doel te halen! ;) Met nog twee andere fotografen die ik onderweg oppikte kwamen we dan ook op tijd aan bij de molen en werd geduldig gewacht op de trein.

Ongeveer 10 minuten voor doorkomst kwam de laatste fotograaf nog binnengedruppeld en om 8:12 kwam de markante 1200 in de oude ACTS-kleuren met de SSN-stam achter de bomen vandaan om in een heerlijk lentezonnetje onder toeziend ook van een groep fotografen bij de Lageveensemolen en Hogeveensemolen in Lisse te passeren. Achterop liep de SSN 23 023 in opzending mee die de pendeltrein vanaf Haarlem zou gaan trekken.

Afbeelding

Mei

De maand mei begon niet al te best met wat tegenvallende dagen in Duitsland. Een slechte planning en werkzaamheden kon er niet gigantisch veel platen gemaakt worden in de eerste helft van mei. De weekenden die daarop volgde waren dan weer beter, met platen van de VSM op hemelvaartdag en een proefrit op de hoofdbaan van de NS-diesels van de VSM.

De foto die ik gekozen heb voor de maand mei was op zo'n pechdag, 11 mei 2024. Nadat ik in de ochtend een Sdz van Westfalendampf in bewolkte omstandigheden te hebben gefotografeerd reed ik naar de spoorlijn tussen Minden en Wunstorf. Het werd steeds zonniger weer tot helemaal strakblauwe lucht. Het enige wat ontbrak was goederentreinen. Deze reden wel de tegengestelde richting op, tot frustratie van de fotograaf. De een na de ander kwam mij voorbij gereden, maar niet de goede richting op. In Tallensen kon er welliswaar eentje, de Novelis Aluminiumtrein van Lineas worden vastgelegd, maar daar was het in eerste instantie wel mee gezegd. In Lindhorst en Achum passeerde er voor een paar uur helemaal NIKS, behalve een treintje van DB Cargo die niet bepaald interessant te noemen was. Eentje die vooral in Lindhorst pijn deed was een Hectorrail 151 met keteltrein uit Holthausen die in de tegengestelde richting passeerde. Dit was extra pijnlijk nadat ik het nieuws las dat Hectorrail hun machines buiten dienst ging stellen. De frustratie werd in Achum alsmaar groter en groter, totdat ik eindelijk na zoveel uren wortels schieten via DSO vernam dat er toch IETS interessants ging komen. Via een melding uit Hannover bleek dat er alsnog een 151 van Hectorrail met een keteltrein zou gaan komen. De hoop was dat deze linksaf sloeg richting Minden, maar dat was nog afwachten. De trein kon immers ook nog richting Nienburg rijden. Door toenemende schaduwen moest ik wat verder het land op en werd de ladder op de tractorsporen gepositioneerd. Het duurde en duurde, maar er kwam nog niks. Ook geen nieuwe meldingen uit Hannover, dus de hoop werd langzaam bijna opgegeven. Maar ik bleef hoe dan ook staan tot de laatste zonnestralen.

Het was al even geleden dat de melding op DSO was geplaatst, maar eindelijk kwam om 18:45 een grijs-oranje neus de hoek om zetten en werd het extreem lange wachten toch EINDELIJK eens beloond. Na een lange dag vol met treinen die mij door de neus geboord werden, kon ik dan toch eindelijk de enige, maar beste trein van de dag vastgelegd worden in de vorm van de fraaie 162.007 (de ex-DB 151 134) met de naam 'Beckert' die met een fraaie keteltrein als trein 56543 onderweg was vanuit Coswig naar Holthausen en de fotograaf in Achum passeerde. Na de passage was ik dr ook gelijk klaar mee en kon ik toch met een klein lichtpuntje naar huis terugkeren.

Afbeelding

Juni

De maand juni is er eentje die ik niet heel snel meer ga vergeten. Nadat ik in het begin van het jaar al de vakantie had doorgegeven op werk, wist ik een paar dagen voor de vakantie niet eens hoe ik het ga opvullen. Totdat ik met het plan kwam om vier dagen alleen naar Halberstadt te gaan. Een bijzondere reis die ik voor het eerst zelf plande en maakte. Van 14 tot 18 juni verbleef ik in Hotel Villa Heine in Halberstadt in Saksen-Anhalt. Na een aantal dagen uitzoeken wat er allemaal ging rijden, werd vol moed die richting op gereden en werd ook maar direct de volgende item uit de bucketlist afgestreept: foto's bij de bekendste overweg in Saksen-Anhalt in Güterglück. Met een paar leuke treinen werd deze plek op de vrijdag afgestreept en kon de vier dagen beginnen. Op de 15e stonden een paar Sonderzuge gepland met een 241 en een U-boot en werd de 100-jarige 95 1027-2 vastgelegd die vanuit Halberstadt een retourslag maakte naar Rübeland. Zondag 16 juni werd HVLE bij Blankenburg vastgelegd en werd de HSB bezocht, inclusief een toch naar de Brocken. Ook maandag de 17e werd de HSB bezocht, maar werd op diezelfde avond een vierde en laatste poging gedaan om de aanvoertrein van HVLE naar Blankenburg vast te leggen. Op basis van informatie uit een foto van Björn Nielsen zou het in de avonduren mogelijk kunnen zijn. Echter was dit informatie van een aantal jaren geleden en wist ik niet geheel zeker of het nog actueel was. Uit een andere foto, die iets actueler was, kwam de tijd van rond de klok van 20:00 naar voren en dan rijdt de trein nog voor Abellio uit. Dus werd gehoopt dat alle informatie die ik tot mijn beschikking had nog relevant was. Op vrijdagavond lukte het niet omdat de trein niet reed, zaterdagavond kwam er alleen een losse kar langs en zondagavond was het bewolkt in de avond.

Deze maandagavond was dus de allerlaatste mogelijkheid om een poging te wagen om toch nog een aanvoertrein te fotograferen. Nadat eerst nog om 19:20 Abellio voorbij reed, was het weer stil. Er begonnen tevens ook nog sluiers richting de zon te ontstaan, dus het zou dus nog spannend gaan worden. Toen een uur later nog niks en uiteindelijk de volgende trein van Abellio weer voorbij kwam naar Blankenburg en de sluiers toch wel snel naderde, begon ik de hoop bijna weer op te geven dat het alsnog niet ging lukken en met 0-resultaat deze stek verliet. Toch bleef ik net zoals in Mei de moed behouden en was ik wederom bereid om tot de laatste mogelijke zonnestralen te blijven staan. Gelukkig kwam dan Ein-de-lijk na drie mislukte pogingen, om 20:21 een Zilver-oranje neus achter de heuvel vandaan gereden en werd toch flink opgelucht en enthousiast uitgekeken om deze fraaie trein af te drukken. De Sluiers vormde nog wel een dreiging, maar deze waren nog net niet zover gekomen om gelukkig zowel de stek als de stad Halberstadt in de achtergrond, de stad waar ik tevens deze vakantie verbleef, in het zonnetje te houden.

In de allerlaatste zonnestralen van de maandagavond passeert de HVLE V330.1, alias 250 002, met een lange aanvoertrein bestaand uit 22 fraaie kübelwagens en 18 Falns de fotograaf aan de rand van Halberstadt onderweg vanuit Beddingen naar Blankenburg en vanuit daar met elektrische tractie in delen naar Rübeland. Hiermee kon ik zeer tevreden weer terugkeren naar mijn hotel voor de laatste nacht en werd deze vier dagen fijn afgesloten.

Afbeelding

Juli

De maand juli werd iets minder gehobbyd, maar wel genoeg om met een toonbare foto voor deze maand te komen.

Op woensdagavond 24 juli 2024 werd het plan gemaakt om direct na werk naar de Veluwe te rijden om een foto te maken van de Summer-Night Express van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, iets wat ik graag wou afstrepen deze zomer. Na het fotograferen van de 9902 met een werktrein in Teuge werd de reis voortgezet naar de Ruggeweg in Beekbergen. Vanaf Teuge was de andere collega-fotograaf ook naar de Ruggeweg gereden, dus in eerste instantie stonden wij met twee auto's langs de kant van de weg. Al gauw breidde dat aantal zich snel uit kwam het aantal uit op elf auto's in totaal. Het verbaasde mij echter niet veel dat er veel fotografen aanwezig waren. Natuurlijk om het fraaie avondlicht, maar ook omdat de langste dag van het jaar geweest is en je qua daglicht elke week ongeveer een kwartier inlevert. Dus het zou zomaar kunnen dat een week later de schaduwen over de sporen komen of dat de kans op een wolk voor de zon groter is.

Even ná 20:45 was de fluit van de 65 018 duidelijk hoorbaar bij de Wittekruisweg en kon enkele momenten later in een fraai avondzonnetje de markante Bundesbahn tenderloc met de Summer-Night Express worden vastgelegd door de groep fotografen. Met een handjevol foto's werd uiterst tevreden weer teruggereisd naar het noorden van het land.

Afbeelding

Augustus

De maand augustus werd goed afgetrapt op de eerste dag van de maand. Op donderdag 1 augustus ging ik naar het traject Bremen-Wunstorf waar ik een hele goede dag had met vele knallers. Het was tevens een hele goedmaker voor 1 mei. Toen stond ik ook aan het traject, maar door werkzaamheden bij Verden reed er vrijwel niks. Dus werd 1 augustus voor mij beschouwd als 'Redemption day'. De foto voor het jaaroverzicht kwam pas tegen het einde van de maand. Op zaterdag 24 augustus 2024 organiseerde de Bielerfelder Eisenbahnfreunde een Sonderzug vanuit Hamm (Westf.) Hbf naar Norddeich Mole. De tractie voor deze Sonderzug was de fraaie Bügelfalte 110 350 van LokPartner. Deze kon in de ochtend gelukkig met bewolkte omstandigheden in Leer worden vastgelegd. In de avonduren vertrok de trein weer terug naar het Ruhrgebied. Als het goed zonnig werd, kon de trein worden vastgelegd in Abelitz, waar ik twee jaar eerder al eens de 103 113 van het DB Museum kon vastleggen in soortgelijke omstandigheden. Dus was ook het plan om ook deze klassieker in Abelitz af te strepen. Op de stek stonden al een tweetal Duitsers te wachten op de trein. Deze stonden echter bij het nieuw geplaatste portaal en niet een stuk naar achter nabij het spiegelei (Form-Vorsignale). Uiteindelijk was dit niet zo heel erg door de aanwezigheid van de koeien links in beeld. Ook voor de afwisseling leek dit een keer leuk. :-)

De hele dag was het al één grote wolkenlotto, maar tot ieders verbazing was de hemel qua bewolking compleet opengebroken toen we in Abelitz aankwamen. Er werd echter wel in spanning gewacht, want verderop dreven weer nieuwe wolken richting de zon. Gelukkig waren deze nog ver genoeg om uiteindelijk geen dreiging te vormen. Om 18:17 ging de overweg in de achtergrond dicht en een paar minuten later verscheen de fraaie trein in het zicht van de fotografen. Om 18:20 kon dan ook in een heerlijk avondzonnetje de markante Bügelfalte 110 350 van LokPartner met aan de loc de drie groene N-wagens en achterop de sleep Euro-Express rijtuigen worden afgedrukt.

Afbeelding

September

De maand September werd weer voor de vierde maal op rij naar de veluwe gegaan voor Terug naar Toen. Ook werd er stilgestaan bij het plotselinge overlijden van Stephan Breugelmans. De man die ik altijd als eerste appte wanneer ik een foto van een Class 66 gemaakt had, zoals de foto van maart in Bunde. De beste man word nog elke dag gemist. Zoals iemand heel mooi omschreef: Only the Good Die Young!

Terugkomend op het jaaroverzicht werd de foto van de maand in eigen regio genomen. De Museumspoorlijn STAR organiseerde op 21 en 22 september traditiegetrouw 'Stadskanaal Onder Stoom'. Deze editie draaide het weer om alles wat op stoom reed en gelukkig niet om het Scandinavische thema van afgelopen jaar.

Speciale gast voor het weekend was de in 1887 gebouwde NS 6513 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. De in 1887 bij Hohenzollern gebouwde locomotief van het type 'Victor' is vrijwel identiek aan de vroeger NS 6500 serie die van 1880 tot 1937 in Nederland dienst deden voor licht rangeerwerk en voor stoomtramdiensten. Er is geen enkel Nederlands exemplaar van dit type bewaard gebleven en daarmee vertegenwoordigt de 6513 de vroegere serie stoomlocjes. De SHM had deze stoomloc al sinds 1978 in de collectie en is lang daarna na een tienjarige restauratieperiode sinds 2017 weer onder stoom. Daarmee is dit ook de oudste bedrijfsvaardige stoomlocomotief van Nederland.

Tijdens Stadskanaal onder Stoom reed de 6513 voornamelijk de personentreinen van Stadskanaal naar Nieuw-Buinen v.v. welke bestond uit drie groene Württembergers. De lijn is relatief kort en ideaal voor de 6513 om met eigen voorraad minimaal twee retourslagen te kunnen maken en daarna opnieuw te bevoorraden. Een van de meest fraaiere fotopunten op de lijn tussen Stadskanaal en Nieuw-Buinen is de spoorbrug tussen de Drouwenerkade en de Drouwenerstraat. Ook hier werd de dag ervoor nog een foto gemaakt van dezelfde trein, maar dan wat verder naar het spoor toe.

Omdat het windstil was deze dag, werd wat meer haakser gestaan om zo een weerspiegeling in het water te krijgen van de 6513 terwijl deze de brug overstak. Ik kon niet té haaks gaan staan, want de schaduw bedekte de helft van de brug. Naar mijn mening was dit de beste keuze en ook de meest gelukte foto van het weekend. De bomen vertoonde al kleine tekenen van de herfst en zorgde voor wat extra kleur.

Afbeelding

Oktober

In de maand oktober werd voor het eerst de beide najaarstoomdagen bij de Museum Buurtspoorweg bezocht en werd het Exclusieve schaalmodel van de 52 8082-1 van Bentink gepresenteerd in Stadskanaal. De foto van de maand oktober werd ook gemaakt op de dag van de presentatie. Op deze dag was ook een rijdag van de Museumspoorlijn STAR en werd speciaal voor de presentatie nog een laatste maal de 52 8082-1 onder stoom gebracht om de tweetal ritten naar Veendam te rijden en bij de presentatie in Stadskanaal aanwezig te zijn. Ook ik had een model aangeschaft en kon deze in Stadskanaal afhalen. Omdat ik toch in Stadskanaal moest wezen, werd ook maar gelijk de 52er gefotografeerd tijdens de terugrit vanuit Veendam naar Stadskanaal. Donkere wolken pakte zich samen boven het oosten van Groningen, maar niet rondom de zon op het moment dat de trein reed. Zo konden op meerdere plekken langs de lijn de trein worden vastgelegd met donkere wolken in de achtergrond. Zo ook bij Nieuwediep waar een laatste maal de 52 8082-1 kon worden vastgelegd voordat de wolken toch eindelijk voor de zon schoven.

Afbeelding

November

De maand november begon met de SSN Reünie-Express waar ikzelf meegereisd heb. Een hele nieuwe beleving om met de SSN over de hoofdbaan mee te reizen. Het was een hele toffe dag met een aantal toffe foto's. Een dag die ik niet snel ga vergeten en het smaakt naar meer in de toekomst. Later in de maand kregen we in het noorden van het land te maken met de eerste en enige sneeuwbuien van het jaar die vooral het oosten van Groningen bedekte onder een mooi laag sneeuw. Daarom werd ook in het noorden gebleven om op zaterdag 23 november een paar sneeuwplaatjes te maken voordat een dag later de boel weggesmolten was door de hoge voorspelde temperaturen van rond de 15 graden! :oops:

In Sappemeer kon een plaat gemaakt van de dolimetrein welke sinds een paar maanden met een vernieuwde wagenset. De oude versleten Tanoos wagens van Ermewa waren afgelost door gloednieuwe blauwe VTG-Tanoos wagen. Deze foto is dan ook de favoriet van de maand november geworden, omdat sneeuwplaten voor mij redelijk zeldzaam zijn.

Afbeelding

December

December werd ook weer succesvol begonnen met fraaie platen uit Duitsland. Op de zonnige 1 december 2024 reed Eisenbahn-Tradition uit Lengerich voor de Duits Sint-Nicolaas een drietal ritten vanuit Osnabrück Hbf over de Tecklenburger Nordbahn naar Mettingen en terug. Omdat hun eigen Pruisische T 18, met het nummer 78 468, nog steeds in onderhoud is, heeft de club de hulp ingeschakeld van 'IGE Werrabahn' uit Eisenach in de deelstaat Thüringen die met hun Reichsbahn Rekolok 41 1144 naar Lengerich zijn gekomen om de stoomritten te rijden. Een bijzonder gezicht om zo'n grote Oostduitse stoomloc zo ver in het westen te zien rijden. Omdat ik toch een groot liefhebber ben van het Oostduitse stoomgeweld werd ook speciaal voor de 41er naar Duitsland gereden, ondanks dat ik mijzelf gezworen had om na 1 augustus niet meer naar Duitsland te gaan in 2024 :P

De absolute knaller werd in Wersen gemaakt van de 41er die bezig is met de retourrit vanuit Mettingen naar Osnabrück Hbf. De machine moest nog een stukje bergopwaards rijden en stampte er goed op los voor de menigte fotografen.

Afbeelding

Bonusfoto December

De bonusfoto werd gisteren gemaakt voordat ik aan het jaaroverzicht begon. Op zaterdagavond 21 december reed de Museumspoorlijn STAR een Kerstavondrit vanuit Stadskanaal naar Veendam met de 52 8060-7 die speciaal versierd was met een kerstkrans op de rookkastdeur en lichtjes aan het frame. De reizigers aan boord genoten van een heerlijk diner. Ook RTV-Noord was aanwezig voor de opname van hun kerstspecial. Ondanks het winderige en regenachtige weer werd op provisorische wijze een handjevol plaatjes gemaakt van deze rit. Door middel van een paraplu werd de meeste wind en regen tegengehouden. De meest sfeervolle foto vond ik toch deze vanaf het terrein van de werkplaats in Stadskanaal. Met behulp van wat extra verlichting vanaf de werkplaats kon de trein nog een beetje verlicht worden terwijl de 52 8060-7 vertrekgereed staat met de kersttrein naar Veendam. Als kind aan huis heb ik al ruim 5 jaar foto's kunnen maken van de treinen van de Museumspoorlijn STAR en hoe leuk is het om zelf binnenkort aan de treinen en aan het spoor te kunnen werken als vrijwilliger. Vol trots ga ik dit nieuwe avontuur aan!

Afbeelding

En toen waren we alweer aan het einde gekomen van het jaaroverzicht. Zoals beloofd is het noorden weer goed vertegenwoordigd in het jaaroverzicht. ;)
Ik wens iedereen die dit leest een fijne kerst een een gelukkig nieuwjaar. Op naar 2025!
Flickr: --> Klik <--
Saitzee

Re: Jaaroverzicht 2024 Redmar

Bericht door Saitzee »

Leuke serie. December mijn favoriet!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Je maakt het kiezen moeilijk, mijn favoriet is Maart!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Je hebt er weer een heel fraai jaaroverzicht met leuke bijschriften van gemaakt Redmar! Je hebt tevens een goede afwisseling in materieel en treinen. Het overwachts overlijden van Stephan Breugelmans is inderdaad een groot verlies. Januari, April en Augustus zijn mijn favorieten foto's.
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Redmar. Leuk om te lezen dat mijn Harz foto's van een paar jaar geleden je inspiratie hebben gegeven. Augustus vind ik de mooiste!
wessele

Bericht door wessele »

Netjes Redmar, maart is favoriet.
stijn55

Bericht door stijn55 »

Mooi Redmar! December springt er boven uit voor mij.
ClintW

Bericht door ClintW »

Fraai overzicht Redmar! Heel lastig kiezen, maar mijn favorieten zijn april en december!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Mooi serie met veel stoom; echter mijn favoriet juni!
1622

Bericht door 1622 »

Leuk overzicht!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Maart is mijn favoriet uit de reeks.
Gydo

Bericht door Gydo »

November is voor mij de favoriet, erg mooi Redmar!
Railling!
Contacteer:

Bericht door Railling! »

Juni echt een topper. Ook zeer mooi gebied bij Halberstadt. Verder een mooi en gevarieerd overzicht!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Ik ga voor april.
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi jaaroverzicht Redmar, met december mijn favoriet!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Gaaf overzicht Redmar! Een favoriet is niet echt te kiezen
Geen handvol, maar een land vol
robehv

Bericht door robehv »

Mooi overzicht , vind april er echt als topper uitspringen.
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
David
Contacteer:

Bericht door David »

Fraai overzicht! Ik ga voor maart en juni.
dvc

Bericht door dvc »

Fraaie serie! Juni is mijn favoriet.
Lars

Bericht door Lars »

Mooi Redmar! April als favoriet
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Leuke serie ik ga voor april en mei.
Foto's op Flickr
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Geweldig overzicht Redmar! Lekker veel stoom; kan het bijna ruiken! April en oktober kies ik als favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JonneL

Bericht door JonneL »

Leuk jaaroverzicht! Ik ga voor maart!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Mooi overzicht! De stoompluim bij december is zeer indrukwekkend, die stijgt er wat mij betreft wel bovenuit.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Leuk overzicht Redmar! April en mei zijn favoriet
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht geworden! April, november en december zijn mijn favorieten.
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Mooi overzicht Redmar!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Lastig kiezen, maart en Bonus december, top!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Prachtige platen Redmar, ik vind je platen van de STAR-lijn altijd geweldig, de bonus uit december is dan ook favoriet!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Fraai overzicht weer, Redmar! Maart en april zijn voor mij de twee leukste platen in het kleurrijke overzicht!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Heel fraai overzicht Redmar! De 1200 is heel fraai maar de Hektorrail 151 is mijn favoriet!
Plaats reactie