Jaaroverzicht 2024 Ruben R

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rubenr
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Ruben R

Bericht door Rubenr »

En toen stond ‘ie er weer bij de ongelezen berichten: Het jaaroverzicht van 2024! Nu ben ik waarschijnlijk niet de eerste, en zeker niet de laatste die dit zegt, maar het voelt alsof ik mijn jaaroverzicht van vorig jaar, 2023, pas een paar weken geleden heb gemaakt. Daar kunnen we veel woorden aan wijden, maar het komt erop neer dat de tijd gewoon (te) snel gaat.
Ik kijk enorm positief terug over het jaar 2024. De eerste helft van het jaar was ik vaak wat verder te vinden dan Renswoude en Barneveld, aangezien ik toen nog gratis kon reizen. Begin schooljaar 2024 ben ik overgestapt van voltijd naar werken-leren. Dit zou betekenen dat ik geen recht meer had op het gratis Studenten-OV. Op dat moment zag de hobby er wat minder rooskleurig uit vanwege die reden, maar tot op de dag van vandaag heb ik zeker geen spijt gehad van deze keuze, integendeel! Door een forse verantwoordelijkheid erbij, werd er de tweede helft van het jaar minder tijd aan de hobby besteed, wat ik trouwens zeker niet als nadeel ervaar. Dit werd dan wel weer gecompenseerd met de aankoop van een hoogstatief, iets waar ik meer dan positief over ben en niet meer weg te denken is. Maar voor nu, genoeg gelult. Ik heb geprobeerd om de hoogtepunten per maand d’r uit te kiezen, dus let’s go!

Januari:
Januari ging de boeken in als een donkere maand, met weinig zonnige dagen. Ook stond deze maand centraal wat betreft de eerste ritten met de Euro9000. De échte knaller van deze maand, betrof RFO met, echt waar, aan de haak de European Sleeper.
AfbeeldingRFO 1837 // European Sleeper 452 // Terschuur by RubenR, on Flickr
Op maandag 8 januari kreeg ik de melding dat de European Sleeper zwaar vertraagd was. Dit bood de mogelijkheid om deze nachttrein een keer goed voor de zon te fotograferen. Het werd nog leuker toen ik hoorde dat de 1837 van RFO voor de trein zat; de kale Lineas 186 296 had het in Bad Bentheim opgegeven. Daarom werd er op deze zonnige middag naar Barneveld gefietst, om deze unieke combinatie voor de lens te krijgen.
De klokt tikt 14:07 als RFO 1837 met 1 WLAB en 4 Optima Express rijtuigen met een dikke 8 uur vertraging door Terschuur rijd richting Amsterdam, waar de trein door de vertraging zelfs werd opgeheven.
08-01-2024 // Dronkelaarseweg, Terschuur

Februari:
In Februari werd er weinig op uit getrokken. Deze maand kon ik voor het eerst een ICM slooptransport vastleggen. Echter heeft deze foto het jaaroverzicht niet gehaald, aangezien ik later dit jaar een geslaagdere foto kon maken...
Een aantal avonden deze maand werd er 's avonds op uit getrokken voor wat nachtplaatjes.
AfbeeldingRFO 1831 // Amersfoort // 15-02-2024 by RubenR, on Flickr
Op de koude 15 februari 2024 staat RFO 1831 te wachten op Amersfoort Centraal, met aan de haak met een sleep fraaie Eanos'en, die uiteindelijk bestemd is voor Marcor op de Maasvlakte.
15-02-2024 // Amersfoort

Maart:
Maart ging voor mij de boeken in als fotoloze maand, mede door het weer en weinig tijd. Daarom verder in het overzicht een bonusfoto!

April:
AfbeeldingRFO 1828 met keteltrein // 10-04-2023 // Barneveld-Noord by RubenR, on Flickr
Op 10 april is RFO 1828 met aan de haak een gemengde keteltrein onderweg richting Kijfhoek, en passeert hier Barneveld Noord.
10-04-2023 // Barneveld Noord

Mei:
AfbeeldingČDC 193 585 met beladen longrailstrein // 27-05-2024 by RubenR, on Flickr
Vandaag hoorde ik op het laatste moment dat er een paar uur zouden uitvallen op school. Snel werd en plan gemaakt om de ochtend mee te vullen. Aanvankelijk zou dat de Bentheimroute worden, aangezien er een paar leuke treinen in aantocht waren. Al snel werd duidelijk dat daar weinig van terecht zou komen, omdat er rond Assel geen treinverkeer mogelijk was door een defecte bovenleiding. Dat zou betekenen dat goederen omgeleid zouden worden. Daarom besloot ik om ergens tussen Amersfoort en Zwolle te gaan staan, om wat treinen te klikken op stekken waar die normaal gesproken niet te zien zijn. Zo gezegd zo gedaan, en even later kwam ik aan in Nijkerk en werd er richting de stek gelopen.

De klok tikt 12:39 als ČD Cargo 193 585 de hoek om komt scheuren met aan de haak een beladen longrailstrein, richting Amersfoort en uiteindelijk, na een locwissel, naar Crailloo.
Nijkerk // 27-05-2024

Juni:
Deze maand waren er een hoop zonnige dagen, maar toch dé knaller van de maand was ver te zoeken. Daarom later ook een bonus foto.

Juli:
AfbeeldingDBC 189 082 + 189 092 met Innofreight 45790 // Kesteren by RubenR, on Flickr
Na een lange tijd was er vandaag weer een dag waarin het écht de hele dag strakblauw was. Mijn keuze was daarom ook snel gemaakt wat betreft de invulling van de avond. Al een lange tijd wilde ik naar een stek bij de Betuweroute, ter hoogte van Kesteren. Deze stek had ik al langer op het oog, maar omdat het toch nog een aardig stuk fietsen is, stelde ik dit steeds uit. Maar het feit dat ik op deze plek nog bijna geen platen heb gezien, maakt het in mijn ogen een veel leukere stek. Daar komt nog bij dat de de dagen inmiddels al weer korter worden, dus als ik hier nog heen wilde, moest ik snel zijn.
Daarom besloot ik om naar Kesteren te fietsen, inclusief hoogtestatief, (vraag niet hoe). Na een fietstocht van dik één uur kwam ik aan en werd alles klaargezet. Eerst kwam SBB door met een GTS-shuttle, die werd dankbaar meegenomen. Hierna volgden RheinCargo en KombiRail. Inmiddels werd het steeds later, en het licht steeds mooier. Ondanks dat er al 3 leuke treinen waren gepasseerd, was een knaller in dit licht niet overbodig!

Regelmatig rijd DB Cargo ertstreinen vanuit Vlissingen Sloehaven - en af en toe vanuit Maasvlakte- naar Voest Alpine Linz. Dit zijn niet zomaar ertstreinen, maar het erts word vervoerd in uiterst fraaie Innofreight Sggmmrrs'n. Tot op de dag van vandaag was het mij nooit gelukt om deze fraaie wagens voor de lens te krijgen, ook niet heel onbegrijpelijk aangezien deze trein 9 van de 10 keer laat in de avond of 's nachts rijd.

Terwijl het licht steeds fraaier werd, hoorde ik in de verte wat gerommel, en even later verschijnt er een rood neusje. Niet wéér een doodgewone kolentrein, dacht ik. Maar niets was minder waar toen de trein de hoek om kwam! Het is 20:42 als DBC 189 082 en 189 092 met aan de haak de veelkleurige Innofreight ertsttrein als trein 45790 met een bulderend geraas langs Kesteren rijd, met als eindbestemming de Maasvlakte!
29/07/2024 // Nieuwe Dijk, Kesteren

Augustus:
Deze maand was voor mij een groot feest. Afgelopen zomervakantie 2024 was daar eindelijk de kans om een 49-euro ticket te kopen, nadat mijn ouders eindelijk overtuigd waren dat Duitsland helemaal niet zo ver was als het leek, en dat ik al helemáál niet ontvoerd en opgegeten zou worden. Daarom werd hier ook goed gebruik van gemaakt, wat resulteerde in een hoop platen. De plaat die er voor mij het meest uitsprong, was deze:
AfbeeldingDBC 294 845 // Gevelsberg // 20-08-2024 by RubenR, on Flickr
Al jaren bediend DB Cargo 2 keer per dag verschillende bedrijven aan de Ennepetalbahn (Hagen-Ennepetal-Altenvoerde). Dit zijn voornamelijk staal- en schroot bedrijven, waardoor de samenstelling van de trein voornamelijk bestaat uit Eanos'en of platte wagens. De best te fotograferen rit is de middagrit ER 54255 van Hagen naar Ennepetal Altenvoerde, die op papier rond een uur of drie de stamlijn in Hagen op rijd.
Al een lange tijd stond deze bediening hoog op het lijstje. Niet alleen de trein, maar ook de vele stekken bieden veel mogelijkheden om deze fotogenieke bediening vast te leggen.

Dus, vertrok ik op 20 augustus ruim op tijd richting Ennepetal, zodat eventuele vertragingen onderweg geen roet in het eten zouden gooien. Toen ik aankwam, liep ik gelijk naar de Kölner Straße, waar het spoor parallel aan deze drukke weg ligt. Naast de bekende stekken rond de 150 jaar oude Kruiner Tunnel, heeft dit plekje in mijn ogen ook wel wat, zo'n lijntje dwars door het dorp en omringt door leuke typisch Duitse huizen.

Rond half 4 verschijnt er in de verte een rood neusje om de hoek, en niet veel later rijd hier DB Cargo 294 845 met aan de haak 3 platte wagens beladen met staal afkomstig uit de staalfabriek in Völklingen, langs de tevreden fotograaf in Gevelsberg, met als eindbestemming Ennepetal Altenvoerde!
En zo kon er een fraaie bediening afgestreept worden. Al met al is deze bediening zeker weten de moeite waard om een keer te doen!
20-08-2024 // Gevelsberg

September:
AfbeeldingKeolis Protos 5031 // Terschuur // 12/09/2024 by RubenR, on Flickr
Voor de afwisseling ook eens een raampjestrein. Nu we september zijn ingegaan, lijkt het alsof de herfst zich weer aandient. En op dat moment was dat ook flink te merken, niet alleen aan de temperatuur maar ook aan de regenval. Toen ik deze ochtend op het wolkenrader keek, zag ik dat er ondanks de onweersbuien, nog een redelijke zonkans was tussen de buien door. En de combinatie tussen zon en dreigende wolkenluchten, kunnen altijd iets moois opleveren!
Terwijl in de verte flink tekeer gaat, raast hier de schone Keolis Protos 5031 als trein 31425 door het nu nog zonnige Terschuur met als eindbestemming Ede-Wageningen!
12-09-2024 // Terschuur

Oktober:
Zoals ik eerder al zei, had ik de tweede helft van het schooljaar geen Studenten OV meer. Hierdoor was ik veel in de omgeving van Barneveld te vinden. Echter was er één dag deze maand, dat ik wél reisde. En daar had ik geen spijt van!
AfbeeldingRFO 6702 met EMB containers // 30-10-2024 // Moerdijk by RubenR, on Flickr
Van alle foto's in dit jaaroverzicht, had ik bij deze zonder twijfel het meeste geluk.
De grijze Belg van RFO fotograferen, dat is iets waarvan ik lang had gedacht dat mij het voorlopig niet zou lukken. En al helemaal niet nu de loc een tijdje geleden opgedoken is voor de first-mile tussen Lage Zwaluwe en CTT te Moerdijk, in die hoek kom ik eigenlijk nooit. Zelfs diezelfde ochtend had ik niet durven hopen dat ik deze ‘good old’ 6702 zou klikken. Maar nu is het herfstvakantie, en wilde ik graag de bediening in Zwijndrecht doen, die DBC elke woensdag voor zijn rekening neemt. ’s Morgens stapte ik de trein in, en even later kreeg ik het bericht dat de Kay Shuttle onderweg was naar Moerdijk. En 1 + 1 is -in mijn ogen- 2, dus bedacht ik me dat dit wel eens een goeie kans zou kunnen zijn! Mijn bestemming werd iets aangepast, en zo kwam ik, nog voor RFO met de Katy, ruim om tijd aan op het station van Lage Zwaluwe. Daar aangekomen werd er naar de stek gelopen. De teleurstelling was groot toen de loc los terug reed richting Moerdijk.. Er werd gespeculeerd over 'die blauwe containertrein', die nog in Moerdijk moest staan. Lang, heel lang werd er gewacht..
Maar plots kwam daar verandering in, toen we de melding kregen dat de 6702 met een trein was vertrokken uit moerdijk. En dit was niet zomaar een trein, maar dit was de trein waar we stiekem op hoopten, namelijk de Poolse EMB containers! Snel werd er positie ingenomen, en niet veel later buldert de RFO 6702 met aan de haak een lange sleep EMB containers, beladen op MFD containerdraagwagens langs de 2 fotografen, richting Lage Zwaluwe!
30-10-2024 // Steenweg, Moerdijk

November:
AfbeeldingStrukton 1740 + ICMm 4050 + 4049 // 28-11-2024 by RubenR, on Flickr
Afgelopen donderdag 28 november kreeg ik de melding dat er een leuke kar voor de Katy Shuttle zat, namelijk de 193 507 'Raillogix'. Niet dat ik zo sta te springen om deze kleurstelling, maar ik had hem nog niet. Na m'n rijles werd er snel op de fiets gesprongen en richting Barneveld gereden. Toen ik wegreed schatte ik de zon kans minimaal in, er hingen namelijk enorme wolken in de lucht. Maar telkens op het moment dat de zon tevoorschijn kwam, leverde dat wel enorm gave wolkenluchten op. Hopelijk bleef dit voorlopig even zo.

Maar niets bleek minder waar, aangekomen in Barneveld scheen de zon minimaal. Wat dan weer meeviel, was het feit dat Strukton ook onderweg was, en zou exact een kwartier voor RFO passeren.
Er werd dezelfde positie ingenomen als enkele weken geleden, toen ik hier stond voor een fraaie werktrein van VolkerRail. Toen was het bewolkt, maar toch liet de zon iets van zich zien op het laatste moment. Hopelijk zou vandaag ook zoiets gebeuren.
Inmiddels was Strukton al door Stroe, en telkens wisselden zon en wolken zich af. Het zou erom gaan spannen. Niet veel later ontstond er achter mij toch zowaar een klein zongaatje. Mocht de zon van zich af weten, dan zou er na 15 minuten nog een kans zijn. Maar met dit licht zou dat intens zonde zijn..

Na een paar minuten gewacht te hebben, verschijnen er in de verte 3 pitjes. De zon scheen al enkele minuten, en toen ik achter me keek, hoefde ik mij geen zorgen meer te maken: Niet één wolk kwam te dicht in de buurt van de zon!
Niet veel later rijd Strukton 1740 met aan de haak de geplukte NS ICMm 4050 en remstel NS 4049 in een heerlijk herfstzonnetje door Barneveld, richting Amersfoort. Vorige keer dat ik hier stond, ging het ook nét op het nippertje goed met de zon, ik denk dat ik hier vaker kom:P
Barneveld // 28-11-2024

December:

Over deze maand gaan we het niet hebben;) Hieronder ook een bonusfoto.

Bonus 1:
AfbeeldingDBC 294 845 // Kruiner Tunnel, Gevelsberg // 20-08-2024 by RubenR, on Flickr
Omdat ik een voorstander ben van bedieningen, kon ik het niet laten om de tweede foto van deze bediening in het overzicht te plaatsen.
Na de passage van de trein richting Ennepetal Altenvoerde, keek ik waar ik de terugrit zou kunnen vastleggen. Een stukje terug zit de Kruiner Tunnel. Deze tunnel is erg uniek, omdat de spoorlijn de tunnel deelt met het wegverkeer. Vlak na de tunnel heb je een leuke stek, maar daarvan zijn inmiddels redelijk wat plaatjes van te vinden. Daarom had ik wel een ander plan, maar die was veel risicovoller, namelijk ín de tunnel. In mijn ogen is dit leuker dan vlak na de tunnel, alleen de kans dat alles goed gaat is niet heel groot. Na wat testplaatjes, bleek al snel dat het maximale uit mijn camera moest worden gehaald..
De 89 meter lange tunnel is verlicht, maar blijft redelijk donker. Door de snelheid van de trein is een lage sluitertijd ook uitgesloten. Ondanks werd de gok gewaagd, de eerste plaat was toch al binnen, mocht het hier verkeerd gaan was dit geen wereldramp. Inmiddels begon de tijd te dringen, het was intussen alweer 3 uur geleden dat de trein mij was gepasseerd in tegengestelde richting.

Niet veel later is een hoop getoeter hoorbaar door het dal, en werd de weg afgesloten. Snel werd de tunnel ingedoken, het was nu of nooit!
Het is 18:31 als DB Cargo 294 845 door de bijna 150 jaar oude Kruiner Tunnel in Gevelsberg rijd, met aan de haak 3 lege brammenwagens richting Hagen Vorhalle!
Hierna werd er terug gelopen richting het station, om vervolgens dik 5 uur over mijn terugreis te doen... Maar ach, er was een fraaie bediening afgestreept, en de plaat was binnen!
20-08-2024 // Kruiner Tunnel, Gevelsberg

Bonus 2:
AfbeeldingRCC 203-103 // Vulcaanweg, Vlaardingen by RubenR, on Flickr
Op vrijdag 5 juli was ik redelijk onverwachts vrij van school. Ik hoefde daarom ook niet lang na te denken waarmee de dag ingevuld zou worden, want vandaag zou Captrain, inmiddels Rail Cargo Carrier, de laatste 10 met biodiesel beladen wagens uithalen bij Vopak in Vlaardingen, en naar Ijselmonde brengen. Dit was voor mij een uitgelezen kans om deze fraaie bediening eens vast te leggen, zeker met de achterliggende gedachte dat Vopak maanden niet bediend gaat worden door grootschalige werkzaamheden op het metronet.
En zo kon deze, toch wel unieke bediening, van het to-do lijstje afgestreept worden!
5 juli 2024 // Vulcaanweg Vlaardingen

Bonus 3:
AfbeeldingGfF 110 459 // Düsseldorf Oberbilk (D) // 22-08-2024 by RubenR, on Flickr
Uiteraard werden er deze zomer meerdere plekken bezocht dan Ennepetal. Wegens het drukbezochte event Gamescom 2024 zou TRI deze dag ook in uursdienst Ersatzzüge rijden tussen Düsseldorf en Keulen. Deze ritten zijn weer een typisch voorbeeld van treinen die je niet bij ons ziet; een trein vol gameverslaafden zie ik niet zo snel in Nederland rijden. Deze ritten werden gereden door 2 omlopen, 1 rit nam een saaie Beacon Taurus op zich, en de andere omloop werd gereden door de fraaie 110 459 van GfF! Aangezien ik toch in de buurt was, was mijn keuze snel gemaakt. Voor stekken hoefde ik ook niet lang te zoeken; zoveel stekken waren er niet mogelijk waarbij je de loc aan de goede kant had, dus vertrok ik naar Düsseldorf Oberbilk.
GfF 110 459 raast hier als trein 90575 door het station Düsseldorf Oberbilk, richting Düsseldorf Hauptbahnhof.

Dit was 'em weer voor 2024. Ik wens iedereen fijne dagen, en op naar 2025!
Laatst gewijzigd door Rubenr op ma dec 23, 2024 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
rob1965

Re: Jaaroverzicht 2024 Ruben R

Bericht door rob1965 »

Mooi jaaroverzicht, Ruben! Favorieten zijn augustus, bonus 1 en bonus 3! 👍
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Stuk voor stuk mooie platen, november en bonus 2 zijn mijn favorieten!
Rolandrail

Bericht door Rolandrail »

Augustus & bonus 1, hulde :-)
Rolandrail (locomotieflijsten) is verhuisd van .net naar .nl!
Gydo

Bericht door Gydo »

Januari en februari en Oktober , alle 3 met RFO zijn heel mooi en m'n favorieten!
Laatst gewijzigd door Gydo op di dec 24, 2024 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
1622

Bericht door 1622 »

Mooi! Augustus valt goed in de smaak hier.
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Mooi jaaroverzicht, Ruben! November is mijn favoriet! ;)
Flickr: --> Klik <--
ClintW

Bericht door ClintW »

Heel fraai overzicht Ruben! November is de absolute favoriet!
stijn55

Bericht door stijn55 »

Mooi divers overzicht!
Railling!
Contacteer:

Bericht door Railling! »

Mooi overzicht Ruben! Juli erg mooi. En september mag er ook zeker zijn
cellique

Bericht door cellique »

Mooie overzicht, Oktober is mijn favoriet
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraai Ruben! Mijn favorieten zijn Duits: augustus en bonus 3!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Mooie serie met veel RFO! Januari is inderdaad uniek.
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht, november springt er uit!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Gaaf overzicht! Door de lucht is september favoriet
Geen handvol, maar een land vol
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

April en oktober ga ik voor, mooie serie Ruben!
Foto's op Flickr
NS1707

Bericht door NS1707 »

Met augustus als favoriet heb je een erg leuk jaaroverzicht neergezet!
Lars

Bericht door Lars »

Mooi Ruben! Juli en augustus zijn mijn favoriet
dvc

Bericht door dvc »

Augustus is ook mijn favoriet, leuk overzicht Ruben!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor augustus en bonus 2.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Heel gaaf overzicht Ruben! Lekker veel variatie! Mijn favorieten (ja, meervoud!) zijn september (wát een lucht!), november en bonus 2!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
JonneL

Bericht door JonneL »

Leuk Ruben! Ik ga voor november, wat een geweldig licht!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

De lucht bij september is echt fantastisch, ik kan niet anders dan daarvoor kiezen :-)) heel gaaf!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooi gevarieerd overzicht Ruben! Januari is gewoon uniek, november en bonus 1 zijn mijn favorieten.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Mooie serie met bonus 1 als mijn absolute favoriet. Origineel en goed gelukt!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Fraaie reeks Ruben, je hebt goed gebruik gemaakt van je hoogstatief! November is mijn favoriet, maar ook de platen uit Gevelsberg doen het erg goed.
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

Leuke mix tussen dichtbij huis en wat verder weg ;) Bonus 3 is m'n favoriet!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Wat een fraai jaaroverzicht Ruben! De foto's van januari, juli en oktober zijn mijn favorieten.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht! Augustus, september en november zijn mijn favorieten.
Plaats reactie