Jaaroverzicht 2024 Jona

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Jona Brans
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Jona

Bericht door Jona Brans »

Mijn jaaroverzicht 2024, het was lange tijd de vraag of het er überhaupt zou komen. Na een halfjaar stond het aantal noemenswaardige foto’s welgeteld op twee, omdat de motivatie erg laag lag en ik me met andere prioriteiten heb beziggehouden zoals de studie en het hardlopen. Ik kon dit enigszins goedmaken in de zomer, waar een aantal geslaagde tripjes naar met name Duitsland het plezier in de hobby weer aanwakkerden. De laatste maanden bestonden uit ‘zo nu en dan’ een keertje op pad gaan als ik er zin in had. Het is me toch nog gelukt om een gevarieerde serie met twaalf foto’s te maken, dus bij dezen: dit was 2024 voor mij!

Januari
Het jaar begon goed, want op 4 januari bezocht ik met Luka, Mathijs en Clint naar Rotterdamse havengebied. We gingen van Waalhaven tot aan Maasvlakte, waarbij het doel specifiek was de ‘interessantere’ treinen te fotograferen. In Botlek zagen we dat HSL 1324 bij BTT stond met een keteltrein. Deze moest nog behandeld worden, dus we gingen weg naar de Europoort en keerden later terug. Inmiddels was de zon ver genoeg gedraaid en bovendien verscheen een fraaie donkere wolkenlucht op de achtergrond. De zon piepte precies tussen de wolken door, dus de eerste zonfoto van het jaar was binnen!

HSL 1324 vertrekt met een gemengde keteltrein bij HES in Botlek, rustig doorrijdend naar het emplacement. Later reed de trein naar Kijfhoek en verder.
AfbeeldingHSL 1324, Botlek by Jona Brans, on Flickr

Juni
We maken een grote sprong naar juni. Vrijwel uit het niets verscheen ineens RRF 4401 met een Chinese containertrein naar Tilburg industrie. Een aantal jaar geleden reden talloze van deze treinen, door LTE, PKP, RFO etc., maar inmiddels zijn deze treinen allemaal verdwenen. Dit was dus een opvallende trein, en extra interessant omdat RRF dus de tractie leverde. Toen bleek dat de trein ook beladen terugging, wilde ik graag een poging wagen. Aangezien het meeste zon voorspeld was in Barneveld, ging ik daar op de gok heen. Ik moest hiervoor een overstap van 1 minuut halen, en zelfs dan was de kans op zon matig. Uiteindelijk viel alles perfect op zijn plek, want mijn Intercity kwam te vroeg aan in Amersfoort en toen ik eenmaal in Barneveld kwam was er geen wolk bij de zon te bekennen. Zo kon ik de unieke trein toch geslaagd vastleggen!

RRF 4401 rijdt met een deels beladen Chinese containertrein langs de bekende aansluiting bij Barneveld, onderweg richting Bad Bentheim.
AfbeeldingRRF 4401, Barneveld by Jona Brans, on Flickr

Juli 1
In juli vond het EK voetbal in Duitsland plaats. Omdat er verschillende wedstrijden in het Ruhrgebiet waren, pendelden er elk uur versterkers tussen Köln en Dortmund die de verschillende locaties aandeden. Een deel van de omlopen werd geleverd door Centralbahn, die met de 111 074 respectievelijk de 111 174, en Dosto-rijtuigen reed. Op 4 juli wilde ik een poging wagen in Düsseldorf-Oberbilk, met de kenmerkende huizen op de achtergrond. De ‘Deutsche Pünktlichtkeit’ gooide bijna roet in het eten, maar uiteindelijk arriveerde ik net op tijd op het station, dus ook de eerste foto in Duitsland was een feit!

Centralbahn 111 174 rijdt met een stam Dosto-rijtuigen door S-Bahn station Düsseldorf-Oberbilk, als EM24 naar Dortmund Hbf.
AfbeeldingCentralbahn 111 174, Düsseldorf-Oberbilk by Jona Brans, on Flickr

Juli 2
Eind juli ging ik samen met Clint op vakantie naar de regio Freiburg. Met die mooie stad als uitvalsbasis konden we verschillende kanten op waardoor we meerdere uiteenlopende treinen en regio's konden combineren. De eerste dag arriveerden we met de Nightjet (en 3.5 uur vertraging), waarna we meteen op pad gingen aan de spoorlijn voor wat goederentreinen rondom Kollmarsreute. Het hoofddoel was de bekende avondstek, maar hier viel het aanbod enorm tegen. Gelukkig begon het langzaamaan steeds meer door te rijden, terwijl de zon dichterbij de horizon kwam. In het allerlaatste licht zagen we ineens weer wat naderen: een keteltrein met een onduidelijke tractie. Toen hij dichterbij was, zagen we pas dat het twee werbelocs van HSL waren: een Euro9000 en een 185’er. Alles leek, op het laatste moment, toch nog samen te komen!

HSL 2019 307 en 185 601 (in opzending) rijden met een gemengde keteltrein langs de dolblije fotografen in Kollmarsreute. De eindbestemming bleek achteraf Stendal te zijn, dus men had nog een lange nacht voor de boeg.
AfbeeldingHSL 2019 307 + 185 601, Kollmarsreute by Jona Brans, on Flickr

Juli 3
Een dag later was het plan om de grens over te steken naar Frankrijk. We wilden in de regio Straatsburg de TER-treinen fotograferen, want die worden nog deels bereden door BB 22200 met RRR-rijtuigen. Op de avondplek in Hochfelden wilden we daarnaast ook de Naviland containertrein vastleggen, want ook deze wordt vaak nog door een Nez Cassé getrokken. We zagen in Straatsburg al de SNCF 22275 klaarstaan: de enige nog rijdende 22200 in Fret-kleurstelling. We vermoedden al dat dit de tractie zou worden, maar het was afwachten tot het laatste moment, terwijl er ook vele sluiers rondom de zon hingen. Op wat volgens de aanwezige Fransman de geplande doorkomsttijd was, kwam voor de laatste keer de zon door de wolken gepiept. En precies op dat moment sloot de overweg en kwam daar het Fret-neusje aanrijden. Opnieuw viel alles perfect op zijn plek!

SNCF 22275 ‘Fret’ rijdt door Hochfelden, met aan de haak een goed beladen Naviland containertrein naar Vénissieux.
AfbeeldingSNCF 22275, Hochfelden by Jona Brans, on Flickr

Juli 4
Twee dagen later reisden we naar het Zwarte Woud, om precies te zijn naar de Dreiseenbahn tussen Titisee en Seebrugg. Deze spoorlijn, elk uur bediend door een S-Bahn, werd in de zomerse weekenden namelijk ook bereden door Sonderzüge bestaande uit enkele Umbauwagens. Eén van de plekken waar we deze wilden fotograferen was in de bocht in Altglasshütten, waar de trein omringd wordt door veel naaldbomen. Deze bomen zijn kenmerkend voor het Zwarte Woud, en zullen op dit moment ook bij vele Nederlanders in de huiskamer staan.

DB Museum E41 001 komt met vier Umbauwagens de bocht uit en rijdt het bruggetje over de Haslachbach op. Kort daarna zou het station Altglasshütten-Fenau bereikt worden, waarna de rit met bestemming Seebrugg vervolgd werd.
AfbeeldingDB Museum E41 001, Altglasshütten by Jona Brans, on Flickr

September 1
Het eerste weekend van september vindt traditioneel het festival Terug naar Toen plaats bij de VSM. Dit jaar ging het mij vooral om de 2412, de blauwe 2400 die voor het eerst sinds een aantal jaar weer werd ingezet. De goederentrein zou op zaterdagmiddag met de 2412 en 2459 rijden, dus daarvoor ging ik naar de Molenallee waar ik het veld in liep. In alle rust kon ik daar met slechts enkele anderen wachten tot het fraaie lichtblauwe neusje zich liet zien.

VSM 2412 en 2459 rijden met een gemengde fotogoederentrein uit Loenen, onderweg naar Eerbeek.
AfbeeldingVSM 2412 + 2459, Loenen by Jona Brans, on Flickr

September 2
Op 14 september ging ik nog een dagje naar Duitsland. De Westfalendampf Sonderzug reed weer naar Amsterdam, en wij wilden dit keer de Duitse tractie fotograferen: de DB Museum 218 137. Eén van de weinige plekken waar de zon goed stond was de brug over de Ruhr, tussen Duisburg en Oberhausen. Wij gingen dus vroeg van huis om via allerlei regionale wegen (want de snelweg was afgesloten) in Duitsland te komen. Helaas hing er te veel mist boven de rivier, waardoor de Sonderzug jammerlijk in het water viel. Kort daarna trok de mist weg, dus wij wachtten nog even op de Nightjet uit Oostenrijk. Deze trein rijdt sinds de dienstregeling 2025 niet meer door het Ruhrgebiet, maar door midden-Duitsland langs Kassel, en via Bad Bentheim de grens over. Daarom was dit toch wel een leuke bijvangst in het fraaie licht.

NSI 193 948 rijdt met Nightjet 420 vanuit Innsbrück/Wenen over de spoorbrug in Oberhausen. Met ongeveer 55 minuten vertraging is het geheel onderweg naar Amsterdam Centraal.
AfbeeldingNSI 193 948, Oberhausen by Jona Brans, on Flickr

September 3
Hoewel het plan eigenlijk was om na Oberhausen weer huiswaarts te keren, werden de plannen veranderd. Het viel ons op dat er een andere Sonderzug naar Cochem onderweg was. De Duitse fotograaf daar aanwezig wist ons te vertellen dat dit de Krokodil zou zijn. Ikzelf had nog niet eerder een Krokodil op de foto en wilde deze dus graag, en de rest was het daar mee eens. We reden richting Neuss, eigenlijk de enige plek waarvan we zeker wisten dat hij langs zou komen. Gelukkig ging het allemaal net goed en was de zon nog niet ver genoeg doorgedraaid. Daarmee was deze trein een mooie goedmaker voor de mislukking van eerder die dag.

Na te hebben roestgereden op het verder gelegen station Norf, maakt MEH 194 158 weer wat vaart en trekt een sleep Umbauwagens en MEH 212 079 langs Neuss, op zijn weg naar Cochem.
AfbeeldingMEH 194 158, Neuss by Jona Brans, on Flickr

Oktober 1
Vlak na de vorige jaarwisseling werd de Railexperts 9902 onthuld in nieuwe kleurstelling met kindertekeningen, reclame voor het boek ‘De treinreis van Tommie en Tess’. In oktober lukte het me voor het eerst om een foto van de locomotief in deze fraaie kleuren te maken. Voor het Amsterdam Dance Event reed er een Partytrein georganiseerd door 50HERTZ en Railexperts. Samen met enkele anderen ging ik naar het Geuzenveld in Amsterdam. Een bijzondere plek, want het toont een rustiek plekje in een drukke stad, waar alleen de achtergrond verraadt dat het de Randstad is.

Railexperts 9902 rijdt met vijf rijtuigen en achterop de Railexperts 9901 langs Geuzenveld-Slotermeer en is net begonnen aan een rondrit die via Rotterdam en Geldermalsen uiteindelijk weer in Amsterdam zou eindigen.
AfbeeldingRailexperts 9902, Amsterdam by Jona Brans, on Flickr

Oktober 2
We blijven even bij het thema Railexperts, want ook de ICNG-transporten zijn nog altijd volop bezig. Inmiddels zijn we eindelijk op het punt waar de ICNG’s ook daadwerkelijk in dienst rijden, maar intussen moeten er nog altijd treinstellen het land in komen. Zo kwamen op 27 oktober de 3211 en 3149 Nederland binnen. Aangezien er om dit tijdstip al mooi avondlicht valt, wilde ik wel eens een poging wagen op de thuisstek bij Colmschate, waar gelukkig gesnoeid was. Het was wel spannend met alle bewolking, maar dit zorgde wel voor een fraaie lucht op de achtergrond.

Railexperts 9903 passeert met de nodige rem- en koppelwagens en ICNG’s 3211 en 3149 de Gooikersdijk in Deventer. Het transport reed zoals gewoonlijk naar Zwolle, vanuit waar de treinstellen testritten konden maken.
AfbeeldingRailexperts 9903 + ICNG 3211 + 3149, Deventer by Jona Brans, on Flickr

December
Uiteraard kan ook de nachtplaat niet ontbreken in het overzicht. December was eigenlijk de hele maand een depressieve grijze wolkenlucht, dus de enige sfeer viel te behalen in het donker. Zo reed op 20 oktober de Plan U 151 weer eens een rondje. Uniek was dat de rit zou eindigen in Barneveld Centrum. Normaal gesproken is de Valleilijn onbegaanbaar terrein voor dergelijke ritten vanwege de kwartiersdienst, maar om 22:00 heeft men hier uiteraard geen last van. Omdat het toch wel bijzonder was wilde ik graag een poging wagen. Het licht op het station was beter dan ik verwacht had, dus het laatste benodigde was dat de frontjes lang genoeg aan moesten blijven om een foto te maken. Gelukkig had de machinist ons gezien en hield daar rekening mee, waarvoor veel dank!

Stichting 2454 Crew Plan U 151 is zojuist binnengekomen op station Barneveld Centrum vanuit de richting Amersfoort. Terwijl de reizigers uitstappen maakt de machinist zich gereed om dadelijk terug naar Amersfoort te gaan.
Afbeelding2454CREW Plan U 151, Barneveld Centrum by Jona Brans, on Flickr

Daarmee zijn we aan het einde van 2024 gekomen. Het was een jaar waarin ik veel bereikt heb, maar ook met een aantal flinke tegenslagen te maken had. Dat geldt eigenlijk ook voor de fotografie. Het aantal foto’s dat ik gemaakt heb is zo laag dat het allemaal nog steeds op één SD-kaart past, maar er zitten wel foto’s bij waar ik echt blij mee ben. Ik heb gezellige dagen gehad met medefotografen en dat zorgde dat de momenten waarop ik wel op pad ging, altijd naar meer smaakten. Dus aan alle mensen met wie ik op pad geweest ben, die ik ben tegengekomen, met wie ik kon meereizen, die nuttige tips, meldingen en informatie deelden, of die op andere manieren hebben bijgedragen: heel erg bedankt. We gaan van 2025 weer een mooi jaar maken!

Dan wens ik u allen nog een goed uiteinde van 2024 toe, en alvast een gelukkig 2025.

Groet, Jona
Laatst gewijzigd door Jona Brans op zo dec 29, 2024 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RemcoG
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Jona

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Jona! Lekker veel zonfoto's met wolkenluchten! Je laatste foto is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Jona! Voor mij is juli-2 de mooiste!
ov_wijzer
Contacteer:

Bericht door ov_wijzer »

Mooi overzicht met Juni als favoriet.
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Leuke platen Jona! Vooral september 2 is erg creatief, blijft leuk om Nederlandse locs in het buitenland te zien.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gydo

Bericht door Gydo »

Alle twee de oktobers en december zijn m'n favorieten en echt heel mooi!
wessele

Bericht door wessele »

Leuke serie Jona, mijn favoriet is december.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Juli-2, zonder enige twijfel.
Wat een leuke serie!
Geen handvol, maar een land vol
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Mooi en divers overzicht! Ik ga voor september 2
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Fraai overzicht geworden hoor! Ik ga voor beide juli foto's (en over december zullen we het maar niet over hebben ;P
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht geworden Jona! Juli 1, juli 3 en september 3 zijn mijn favoriet.
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Wat een klappers zijn juni en juli 2 zeg! Mooi overzicht Jona!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Gaaf overzicht. Juni en december zijn mijn favo's
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Mooi om te zien hoe je uit een vrij kleine reeks foto’s zo’n fraai jaaroverzicht hebt kunnen neerzetten Jona! Mijn favorieten zijn januari en oktober-2.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Mooie, afwisselende serie! Juli 4 en september 3 kunnen mij erg bekoren.
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

December had ik graag naast gestaan, en juni is ook erg mooi!
PS Zijn de wagens bij juli 4 geen donderbussen? Niet dat de foto er minder mooi om is :-))
stijn55

Bericht door stijn55 »

De plan u in Barneveld is erg fraai! Dat is voor mij de favoriet.
Plaats reactie