Jaaroverzicht 2024 Roland

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rolandrail

Jaaroverzicht 2024 Roland

Bericht door Rolandrail »

Ik ben nog helemaal niet klaar met uploaden van m'n foto's van dit jaar maar anders wordt het een overzicht 2024 ergens in 2025 ;-)
12 foto's best of-foto's "verspreid" over 2024, toevallig veel met zon maar dat is voor mij meestal geen meerwaarde, belangrijker is vaak wat er te zien valt :-)

Januari
Afbeelding
15 januari sneeuwde het af en toe en lokaal en dat maakte de door de bijsturing opgedrongen lange wandeling naar spoor 167 in Eindhoven minder vervelend. Daar stond een "SW9" met voorop de 186 039 te verpieteren omdat die verkeerd was weggezet maar we kregen de trein toch aan de praat. Toen we trein hadden voorgebracht werd die alsnog opgeheven want geen conducteurs beschikbaar....

Juli 1
Afbeelding
Een grote sprong naar de maand juli, bijzondere maand omdat ik een korte vakantie kreeg en goede vriend ook tijd had.
We hadden beide een verlanglijst van wat we graag wilden fotograferen en dat zijn zelden de makkelijke dingen of publieksfavorieten. Ik had al heel veel vergeefse pogingen achter de rug om het houtvervoer bij de MBC te fotograferen en de vriend wilde dat ook graag. Het lukte eindelijk en ook nog eens met dubbele lengte omdat de lijn de volgende twee weken buiten dienst zou zijn! MBC Be 4/4 11 en 12 zijn op 16 juli onderweg met een opgebokte houttrein (4x SBBC Snps) van Bière naar Morges. in Morges worden de wagens van de rolbokken geduwd het normaalspoor op en neemt SBB Cargo ze over over.

Juli 2
Afbeelding
In Langenthal (CH) voert de ASm kleinschalig rolbokkenvervoer uit wat maar een paar uur in de ochtend nodig heeft voor het alweer klaar is, er zijn maximaal drie klanten. Zowel de bediening van Kebag (afval) als Vigier (cement) is getrokken vanaf de rolbokkuilen en dan het laatste stukje geduwd waardoor de motorwagen daar nooit aan de zonzijde hangt. Dat gebeurt alleen met de zeldzamere bediening van Motorex. Hier duwt de ASm De 4/4 121 op 17 juli een wagen met vuilcontainers naar Kebag.

Juli 3
Afbeelding
Voor de verandering ook maar eens de toerist uitgehangen en de tandradlijn van Arth-Goldau naar Rigi Kulm afgereisd en op de Rigi Kulm genoten van het prachtige uitzicht en het mooie weer. Rigi Bahnen Vorstelwagen B Nr. 22 (Bj. 1949), geduwd door Triebfahrzeug Nr. 12 komt op 20 juli omhoog vanuit Arth-Goldau en rijdt parallel met Gelenktriebwagen Nr. 41 (Bj. 2002) die vanuit Vitznau omhoog komt. Afgezien van extra versterkingstreinen (vaak museaal materieel) wordt er vanuit Vitznau met modern materieel gereden, vanuit Arth-Goldau met ouder materieel. Beneden ligt Luzern aan het Vierwoudstrekenmeer.

Juli 4
Afbeelding
In Chur ligt de lijn naar Arosa in de straat en rijden de reizigerstreinen een uursdienst. Er is ook goederenvervoer dat lastig te fotograferen is met vaak maar één trein met daglicht als die tenminste wagens mee terugneemt en werktreinen is al helemaal een bonus. Daarnaast is het druk in de stad met wegverkeer en voetgangers, een foto die lukt in de straten van Chur is vooral een opluchting haha ;-) Rhätische Bahn Fahrleitungsturmwagen Xmf 6/6 24401 (Plasser & Theurer MTW 100.160 934/2007) rijdt op 22 juli met werkmaterieel door de straten van Chur op weg naar Depot Sand aan de rand van de stad.

Juli 5
Afbeelding
Bijna dagelijks wordt een ketelwagentrein gelost in Landquart Ried bij het Tanklager. De lege treinen worden hoofdzakelijk door SBB Cargo gereden maar ook WRS doet wel eens mee. Meestal vertrekt de lege trein pas aan het eind van de middag maar op 23 juli reed die relatief vroeg waardoor we geen last hadden van schaduwen langs de Walensee. WRS Re 420 502 (ex-SBB 11117, ex-BLS 420 502) en Re 420 504 (ex-SBB 11123, ex-BLS 420 504) trekken een ketelwagentrein van Landquart naar Birsfelden Hafen bij Mols langs de Walensee.

Juli 6
Afbeelding
Op 24 juli hadden we veel geluk bij het fotograferen van de bediening van de Feldschlössen brouwerij in Rheinfelden omdat ook met graanwagens werd gerangeerd maar ik kies toch voor een nóg bijzonderder bediening die we diezelfde dag troffen. SBB Cargo Tm 232 147 duwt twee wagons beladen met nieuwe cilinders voor nucleaire transporten naar de kleine terminal in Würenlingen. De terminal wordt gebruikt voor het overladen voor enkele centrales in de omgeving.

September 1
Afbeelding
Na wat maanden werken was het tijd voor een hele lange najaarsvakantie. Die begin ik al zo'n 10 jaar in Beieren voor de biosuikerbietenkampagne waarbij in zo'n ruime 2 weken vanaf zes laadstations inmiddels bijna 30 beladen treinen naar Frauenfeld (CH) vertrekken. Na zoveel jaar is er maar weinig nieuws lijkt het maar voor de liefhebber is er altijd wel weer wat anders dan het jaar ervoor en het is ook belangrijk de goede contacten warm te houden. Op 17 september ging ik in Würzburg-Zell handen schudden en bijpraten en verwachtte ik fotografisch niets nieuws. Leuke verrassing was dat terwijl net als vorig jaar de SGL V60.14 als rangeerlocomotief beladen Ea-wagens bij de bietenverlading in Würzburg-Zell rangeerde, het erop leek dat de SGL V300.18 actief was bij het laden van de bieten :-) Helaas was dat niet het geval, de V300.18 stond er voor herstel bij de DGEG-werkplaats. Maar het is in ieder geval mijn favoriete scène uit deze biologische suikerbietencampagne in Beieren.

September 2
Afbeelding
Een van de vele pogingen om de goederentrein naar Arosa te fotograferen, de twee slag is de enige met daglicht richting Arosa en valt ook nog eens vaak uit. Ik stond er dus vaak voor niets en de eerste slag die meestal wel rijdt (niet in de winterdienstregeling!, dan gaat het met reizigerstreinen mee) komt vaak als loktrein retour. Deze dag ging het goed, mooie lading ook, de junks vlakbij in het stadspark lieten me met rust, geen voertganger die dwaars het beeld loopt en het wegverkeer kon nog nét buiten beeld gehouden worden door een beelduitsnede te gebruiken i.p.v. de hele foto. Rhätische Bahn Ge 4/4 II 617 & 618 trekken op 24 september met twee ketelwagens gasolie en drie lege houtwagens door de straten van Chur op weg naar Arosa, ze hebben een goed uur nodig voor de 26 km lange spoorlijn, net zolang als de reizigerstreinen.

Oktober 1
Afbeelding
Deze foto stond al jaren op m'n wensenlijst maar ik sta niet zo makkelijk bijtijds naast m'n bed. SBB Cargo Re 420 251 komt op 2 oktober aan in Luzern met een staaltrein uit Emmenbrücke, ogenschijnlijk niets bijzonders... Maar Luzern is een kopstation! De staaltrein uit Emmenbrücke naar Lecco (I) komt aan in Luzern op een lang perronspoor, een andere locomotief koppelt aan de achterzijde en na een remproef wordt via Rotkreuz-Chiasso naar Lecco in Italië vertrokken. Wat ik op 2 oktober nog niet wist is dat deze foto inmiddels niet meer gemaakt kan worden, vanaf 2025 zal DB Cargo deze treinen via Olten-Wohlen laten rijden.

Oktober 2
Afbeelding
Op 3 oktober kwam ik bij toeval het transport van ICNG 3128 tegen dat onderweg was voor overnachting in Lausanne Triage en de volgende dag door zou gaan naar Alstom in Villeneuve. Dus per uitzondering de wekker gezet en op tijd op reis vanuit m'n hotel in Yverdon-les-Bains. Op 4 oktober kwam het transport dan aan in Villeneuve en uit de lange reportage kies ik m'n favoriet, ICNG 3128 wordt door de SBB Infra Tm 234 134 (die ook de ETCS-voorspan leverde vanaf Lausanne) m.b.v. een Railadventure-koppelwagen van het station naar de Alstom-vestiging geduwd, de remwagens en Re 620 003 zijn achtergelaten op het station.

Oktober 3
Afbeelding
Na een lange middagreis op 14 oktober ging ik voor het inchecken bij een hotel in Landquart toch nog even kijken in Untervaz-Trimmis en groot was de verrassing te constateren dat er ook nog wat anders per normaalspoor wordt verstuurd vanuit Untervaz-Trmmis dan alleen schroot. In dit geval oud glas en oud papier! Rhätische Bahn smalspoorloc Tm 2/2 93 staat nog met de koppelwagen tegen de bij de firma Emtec opgehaalde normaalspoorwagens. Niet veel later komt SBB Cargo beide wagens ophalen. Overigens is er zeker niet dagelijks dat er normaalspoorwagens beladen worden bij de recyclingfirma Emtec, er dus wel wat geluk voor nodig het te treffen!

That's all folks! ;-)
Rolandrail (locomotieflijsten) is verhuisd van .net naar .nl!
RemcoG
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Roland

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht Roland! Zoals we gewend zijn! De beide september platen vind ik erg tof, al mag oktober 2 er ook zeker zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

leuk al dat Zwitsers! Juli 1 is mijn favoriet in deze lijst!
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Juli 5 spreekt mij het meest aan.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Prachtig overzicht Roland!
Juli 3&5 vind ik heel gaaf
Geen handvol, maar een land vol
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht weer. De foto’s met straatspoor zijn klasse!
"The chase is better than the catch."
Gydo

Bericht door Gydo »

Januari en oktober 2 zijn m'n favorieten!
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Leuk jaaroverzicht met veel bijzonder ogende platen! De setting bij oktober 1 vind ik erg leuk, verder zijn mijn favorieten juli 1 en oktober 2
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Leuk overzicht zo! Juli 1 en 5 zijn favoriet
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Lekker overzicht Roland!
Rens
Site Admin

Bericht door Rens »

Uiteraard veel Zwitserland, leuk overzicht zo!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Gave serie! Ik ga voor juli 1 en 6.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooie Zwitserse platen, oktober 1 springt eruit qua sfeer.
dvc

Bericht door dvc »

Gave Zwitserland serie!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Mooie reportage, allemaal favo's.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Gaaf hoor! Ik ga voor de beide septemberfoto's.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Fraaie reeks Roland, altijd leuk en leerzaam jouw Zwitserse platen. Juli 1 is mijn favoriet.
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

Fraai reeks, het doorzettingsvermogen voor juli 1 en september 1 heeft zich mooi uitbetaald!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Leuk jaaroverzicht Roland! Er komt zelfs nog NS materieel in voor :D . De keuze is weer lastig maar ik ga voor de foto's van juli 3, juli 5 & oktober 2.
1622

Bericht door 1622 »

Fraai Roland! Juli 6 is de favoriet.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Juli 1 en oktober 2 zijn de favorieten voor mij en verder een mooie serie.
KvdLee

Bericht door KvdLee »

Mooi jaaroverzicht! Altijd leuk, wat voor bijzonder vervoer je weet te vangen op beeld :)
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker origineel overzicht Roland, zoals we van je gewend zijn! Straatspoorfoto's en juli 1 vind ik de leukste!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Gave serie! Ik ga voor juli 5 en september 2!
Plaats reactie