Jaaroverzicht 2024 GvTrail

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
GvTrail

Jaaroverzicht 2024 GvTrail

Bericht door GvTrail »

Laat ik ook eens een keer een duitje in jaaroverzichtzakje doen.

Omdat mijn gezin ook aandacht wil en ik hoofdzakelijk in eigen regio of tijdens pauze rond kantoor Utrecht kan spotten zijn exotische reizen en daarbij behorende platen niet meer mogelijk, heb dat in het verleden veel gedaan.
Dit overzicht speelt zich dan ook in de Betuwe en regio Utrecht af waarbij ik de bewolkte dagen ook niet schuwt...soms is het te bijzonder om te laten schieten :-)

Januari
Afbeelding
Jawel, in januari een zonplaat!
Eigenlijk een stek voor korte treintjes maar deze ketelwagentrein komt hier leuk door de boch...uh, boog.
Pauze te Utrecht Vaartsche Rijn op 10 januari, lok LNS 2106 (we komen hem nog een keertje tegen ;) ) met een fraaie ketelwagentrein

Februari
Afbeelding
Regelmatig rijdt Eurailscout met meettreinen over de Betuweroute maar moet wel net zijn wanneer ik thuis werk.
Gelukkig ook op 28 februari toen Eurascout Ultrasoontrein UST02 op e Betuweroute moest meten, vanwege het ontbreken van ETCS op Eurailscout materieel moet er altijd tractie met ETCS worden gehuurd en normaal voorziet Strukton (het moederbedrijf van Eurailscout) hierin echter die hebben zijn loks soms ook nodig en dan wijkt men uit naar RFO die dan hun 2201 ter beschikking stelde.
Zo is er afwisselende tractie voor Eurailscout treinen te zien.

Maart
Afbeelding
Het regent en er was gemeld dat RXP met een defecte ICNG op weg is naar Utrecht...in de pauze dus wat doe je dan?
Nat laten regenen op Utrecht Overvecht dus maar levert wel een leuke plaat op.
Vrijdag 22 maart, RXP 9903 in Railadventure uitvoering met ICNG 3131 op weg van Zwolle naar Utrecht Cartesiusweg

April
Afbeelding
Eindelijk weer een zonplaat, gemeld was HSL 2019 308 (een Euro 9000 lok) met ketels onderweg was van Waalhaven Zuid naar Amsterdam Houtrakpolder via Utrecht...euh, Maarn Goederen en deze merkwaardige omleiding vanwege werkzaamheden.
Uiteraard tijdens middagpauze op Utrecht Vaartsche Rijn geklikt :D

Mei
Afbeelding
Een onbekende zomeravondstek op de Betuweroute bij Echteld, leuke stek voor de Strukton videoschouwtrein.
Strukton 303008 (met ETCS) trekt SIM12 de eenzame fotograaf voorbij.

Juni
Afbeelding
Zon aan en zon uit en toen kwam de melding dat Strukton met Arriva Limburg Flirts onderweg was.
Op goed geluk naar Utrecht Centraal gelopen en warempel, het geluk was aan mijn zijde!
Strukton 1740 met Arriva Flirts 561 + 560 + 562 + 455 op weg naar het zuiden.

Juli

Geen geschikte kandidaat dus later een bonusje :)

Augustus
Afbeelding
Nee, geen aandelen in Strukton of smeergeld, Strukton 1756 met de zogenaamde Penduleertrein op weg naar het zuiden.
Voor de deskundigen onder ons, Penduleertrein sets 1, 2 en 3 met 2 haspelwagens en montagewagen 'Merel', een verblijf/materialenwagen sluit het geheel af.

September
Afbeelding
Thuiswerkdag en de zon schijnt, hmmm...hopelijk iets leuks op de BR te spotten.
Met broodje post gevat bij Kerk-Avezaath toen de fraaie blauwe Beacon PB01 met een Chineese containetrein verscheen, pauzeuitje geslaagd!

Oktober
Afbeelding
Klapper van het jaar!
In het najaar verzorgt Muller tours een aantal partyreizen naar Egmond aan Zee en Tiel (?), voor Tiel moeten de reizigers in Geldermalsen overstappen in bussen die ze dan naar van der Valk brengen, de rest gaat vanaf Alkmaar met de bus naar Egmond aan Zee.
De trein wordt dan ingelegd over de Betuweroute maar tot mijn stomme verbazing ging dat op 25 oktober anders.
Gelukkig werkte ik die dag thuis en had plan gevat om deze trein bij Kerk- of Kapel Avezaath te spotten echter toen kwam het bericht dat ie via de BetuweLIJN zou gaan.
Dat betekende een change of plan, met spoed naar IJzendoorn gefietst omdat daar de trein fraai in een boog rijdt, niet de enige met dat idee ;)
Netjes kwam de LNS 2106 (daar heb je hem weer) met een leuke sleep rijtuigen voorbij, zeer tevreden kon ik nadien naar huis fietsen.

November
Afbeelding
November staat niet echt bekend om zijn zonnige dagen maar op de donkerste dag van de maand verschijnt Speno slijptrein op de Betuweroute.
Vanwege de 80-weekse' en daarbij behorende 'totalsperrungs'perioden kon Speno van deze treinvrije periodes gebruikmaken om op de Betuweroute te slijpen zo ook op de donkere 7e november.
Maar ach, door het donkere weer zie je het slijpen (vonkenregen) goed, uniek is het zeker wel en vooral..bij daglicht (nouja...licht...)

December
Afbeelding
We kiezen voor december ook een 'geen zonplaat', regelmatig, eigenlijk onregelmatig verschijnt Arriva Limburg met een Flirt in het Utrechtse, deze zijn op ervaringsrijden tussen Utrecht en Amsterdam ten behoeve van ERTMS.
Alternatief punt namelijk bij de Daalsetunnel met mooi zicht op Utrecht Centraal en de daarbij verrezen hoogbouw, hoe herkenbaar.

Bonus
Afbeelding
Moeilijk, zoveel zonplaten en leuke treinen dus deze maar gekozen.
Eerder gemelde Muller Partytreinen, een keer ervoor naar Culemborg afgereisd (tis nog steeds Betuwe) en naar een andere stek dan waar de goegemeente stond (bij het melkbrugje), TCS 101002 naderd overweg Zeedijk.
erica
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 GvTrail

Bericht door erica »

Oktober is met stip mijn favoriet!
ClintW

Bericht door ClintW »

Mooi overzicht! Mijn favoriet is oktober!
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Gaaf overzicht, ik ga voor Oktober!
Gydo

Bericht door Gydo »

Mooi overzicht! Oktober is m'n favoriet!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Leuke bonte serie! Oktober is ook hier favoriet
Geen handvol, maar een land vol
stijn55

Bericht door stijn55 »

Leuk overzicht! Voor wat leuks hoef je niet altijd ver weg ;-)
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker jaaroverzicht zonder gekke (lees verweg) fratsen. April is tof natuurlijk omdat die lok waarschijnlijk nooit meer in NL komt. Maar oktober is natuurlijk helemaal de knaller. Last minute omgeleid via de Betuwelijn want hij was oorspronkelijk gepland via de BR. Gelukkig woon jij dichtbij!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Leuk overzicht met ook voor mij oktober als hoogtepunt!
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Leuke serie ik ga voor oktober.
Foto's op Flickr
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Goed gelukt overzicht Gérard! Lekker veel Strukton! ;)
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Leuk overzicht zo dicht bij huis; ik ga voor april en oktober is zeker de topper!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

mooi overzicht, oktober absoluut de beste foto ook met de heuvel op de achtergrond!
wessele

Bericht door wessele »

Lekker lokaal overzicht, en de klapper is natuurlijk IRP in oktober!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Heel leuk jaaroverzicht Gérard! Lekker veel foto's bij jou in de omgeving en toch afwisselend. Ik ga voor de foto van maart en de bonusfoto als favoriet.
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Leuke plaatjes weer! Oktober blijft erg leuk.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Hiddetrein

Bericht door Hiddetrein »

Wat een bijzondere collectie aan momenten, zeg! (Tikje jaloers want ik had vele van die ritten ook wel willen spotten :P Vooral oktober en november)
Hoe ben je erachter gekomen dat deze ritten gingen plaats vinden? Of was het puur geluk?
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Leuk overzicht april en juni zijn mijn favoriet
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

Leuk dichtbij huis/lunchoverzicht! En natuurlijk ben ik strontjaloers op oktober :-))
Plaats reactie