Jaaroverzicht 2024 Rens (ov_wijzer)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ov_wijzer
Contacteer:

Jaaroverzicht 2024 Rens (ov_wijzer)

Bericht door ov_wijzer »

Hierbij mijn jaaroverzicht van 2024.

In Januari was het nog best wel aardig weer, en werd nog redelijk wat gedaan. Voor mij was toch het hoogtepunt dat de Klassieke stellen van de NMBS toch nog in 2024 in dienst bleven, en tot half Februari zelfs regelmatig 3 stuks gekoppeld op een omloop naar Essen. Op 11 Januari waren het er 2, maar wel met de 769 die in December 2023 een groot defect opliep, maar toch nog werd hersteld, en begin Januari weer in dienst kwam. Eind Januari ging het stel echter definitief buiten dienst, en vrij snel daarna naar de sloop.
Afbeelding

In Februari was het weer minder weer, maar op 1 Februari toch nog een leuke plaat van de RXP 6004 met een BLG trein naar Pon.
Afbeelding

In Maart werd niet heel veel gedaan, maar wel een moeilijke keuze. Op 4 Maart werd een dagje besteed aan de bedieningen rondom Langerbrugge, waar veel leuke foto's uit kwamen. Voor Langebrugge werd ook nog de RTX 6475 met een volle Bertschi trein naar Sluiskil vastgelegd. Toch gaat de keuze naar een plaat van de Lineas 7855 vlak voor vertrek uit Langerbrugge nadat de trein is samengesteld, bij de oude centrale.
Afbeelding

In April niet veel bijzonders, daarom later nog een bonusplaat.

In Mei een plaat van de fraaie RRF Hommel voor de AmRo shuttle, deze wordt normaal gereden door G2000 1384, echter in April en Mei dook een paar keer de toen nog in Hommel uitvoering PB01 op. Na een paar keer zon uit en leeg aan de lok, lukte het op 12 Mei dan toch.
Afbeelding

In Juni was de keuze heel moeilijk, want eind Juni was daar dan eindelijk een periode met goed weer. Ik kies toch weer voor een plaat in het fraaie station van Lobbes. Europorte rijdt sinds dit jaar de kalktrein vanaf Aisemont naar Tavaux. Op 26 Juni werd deze trein vastgelegd met de 4014. Met ingang van de nieuwe dienstregeling (half December 2024) is de trein later gaan rijden waardoor deze niet meer kan qua zonnestand in het station van Lobbes.
Afbeelding

In Juli was het weer minder weer, maar toch op 29 Juli was het stralend weer. Op deze dag reed RTB Cargo weer eens een autotrein naar C.Ro in Sloe. De trein werd vastgelegd in Lewedorp.
Afbeelding

In Augustus viel de keuze op wederom een plaat van RTB Cargo, ditmaal een lege graantrein naar Cargill in Sas van Gent. De PB10 werd eerder dit jaar opnieuw in de lak gezet, en gelijk voorzien van de nieuwe logo's. Op 8 Augustus is de fraaie machine onderweg bij Rieme.
Afbeelding

In September viel de keuze wederom op een Class 66. De fraaie rode Crossrail Class 66 loks blijven een geliefd object, maar het worden er steeds minder, aangezien deze loks ook niet aan het Beacon blauw gaan ontkomen. Je vraagt je af waar de criteria liggen dat een lok weer netjes in de lak wordt gezet, als je bijvoorbeeld naar de PB09 kijkt die er al jaren niet uitziet. Op 21 September werd de mooi rode DE6314 vastgelegd met een fraaie Arcese shuttle bij 's Herenelderen.
Afbeelding

In Oktober was het baanvak Venlo-Viersen 2 weken dicht, waardoor ook de Cabooter terminal in Kaldenkirchen niet bereikbaar was. Daardoor ging onder andere de "CargoBeamer" 2 weken lang naar de Cabooter terminal in Gekkengraaf. Van de 2 weken was de eerste week slecht weer, en reed alles nagenoeg op tijd. De 2e week was beter weer, en een grote chaos wat CargoBeamer treinen betreft. Toch lukte het op 22 Oktober om er 1 vast te leggen bij Zaltbommel, met ook nog een een fraaie belading.
Afbeelding

In November begon dan echt de "80 weekse", waardoor de grensovergang Emmerich niet of nauwelijks te gebruiken is. De eerste 3 weken was Emmerich helemaal dicht, en begon dan echt de ellende voor de goederenvervoerders. Zoals verwacht liep alles rondom Venlo regelmatig helemaal vast, maar ook DB Netz gaat dan ook vrolijk verder met werkzaamheden op de omleidingsroute via Viersen-Venlo v.v. Dieptepunt was postuitval Kaldenkirchen, wat bijna 24 uur heeft geduurd. Alsof de ellende nog niet groot genoeg was, gebeurde er op de route Aachen-Keulen ook nog een groot ongeluk, waardoor de Belgische treinen via grensovergang Achen West, ook allemaal richting Viersen moesten. Er werd vanaf dat moment een verbod ingesteld op "Sonderzüge" via grensovergang Aachen West, maar ook grensovergang Venlo. HSL was creatief en stuurde enkele treinen via Roosendaal en grensovergang Bad Bentheim DE in. 1 van die treinen was de fraaie HSL 186 364 "Waverider" met een redelijk beladen BLG trein uit Zeebrugge op 30 November, hier vastgelegd in de Eempolder.
Afbeelding

In December was dan echt het einde van de Klassieke stellen bij de NMBS. Op 13 December in de avond reden de NMBS 997+988 de allerlaatste trein, L4690 van Tournai naar Quévy. Op 14 December werd nog een afscheidsrit georganiseerd, wat een mooie rit door een deel van België heen was. De rit werd gereden door de 997+660+648+988. De 660 zal als museumstel naar Train World in Schaarbeek gaan. Het einde van een tijdperk.
Hieronder dan nog 2 bonus foto's door geen foto's in Maart en December.

Bonus foto 1:
Op de snikhete 26 Juni vertrok de mooi schone NMBS 997 uit Jemappes met L4682 onderweg van Moeskroen naar Quévy.
Afbeelding

Bonus foto 2:
Tussen Luik en Aken werden er nog 3 Klassieke stellen in 2024 achter de hand gehouden om eventueel nog in te vallen, en wel de 648, 655 en 662. Al op de eerste dag van de nieuwe dienstregeling 2024 mocht de 655 gelijk invallen. NMBS was er vrij snel achter dat 3 stellen wellicht niet voldoende waren, en zo werden ook de 624, 642, 660 en 663 ook weer klaar gemaakt voor de dienst, waarbij de 642 en 663 al tussen de sloop stellen stonden. De 624 ging in Februari weer buiten dienst wegens einde revisietermijn, maar de rest heeft het bijna heel 2024 vol gehouden. Regelmatig werden de 600's ook vanuit Charleroi ingezet. De 655 is hier een uitzondering op, deze heeft in 2024 alleen vanuit Kinkempois dienst gedaan. Na in de zomer een hele tijd niet te zijn ingezet, raakte er op 28 Augustus weer eens een stam I11 defect, en mochten de 655+660 na lange tijd weer eens invallen. Einde van de middag wachtte ik de stellen in het prachtige station van Verviers-Central op, en waren onderweg als L5037 van Aken naar Liège-Saint-Lambert.
Afbeelding

En zo komt er een einde aan dit jaaroverzicht. We gaan zien wat 2025 gaat brengen. Voor iedereen een goed uiteinde en goed en gezond 2025!
1622

Re: Jaaroverzicht 2024 Rens

Bericht door 1622 »

Mooi overzicht Rens! De favoriet bij mij is Langerbrugge in maart.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Lekkere serie zeg! Ik ga voor februari, maart en augustus!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Oktober is toch wel mijn favo.
wessele

Bericht door wessele »

Een hele mooie serie! Favoriet uiteraard maart 8-)
Gydo

Bericht door Gydo »

Ik ga ook voor maart:)
Laatst gewijzigd door Gydo op do dec 26, 2024 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Gave serie man! Maart en juni favoriet, al is de augustus bonus ook wel heel gaaf met dat station
Geen handvol, maar een land vol
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Veel geluk gehad met de foto wolken dat was in het verleden wel anders :D mooi overzicht.
"The chase is better than the catch."
ClintW

Bericht door ClintW »

Mooie serie Rens! mijn favorieten zijn maart en september!
Rens
Site Admin

Re: Jaaroverzicht 2024 Rens (ov_wijzer)

Bericht door Rens »

Mooie reeks uit NL en België! Faves zijn maart en oktober.
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

Gave serie met aardig wat België ook, favoriet is echter de foto uit Duivendrecht
TSNL250

Bericht door TSNL250 »

Leuke serie! De foto's van de Klassiekjes zijn mijn favoriet.
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Mooie serie Rens! Mijn favoriet is Lewedorp, mooie kleurstelling heeft de 2019 305.
robehv

Bericht door robehv »

Mooi overzicht
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Fraai jaaroverzicht Rens! Maart is inderdaad de mooiste naar mijn smaak, maar mijn zwak voor de rode Crossrail klazen doen de keuze ook op september laten vallen. Zonde dat die ook blauw gaan worden zeg :-(
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Favorieten hier zijn maart en bonus 2.
Lars

Bericht door Lars »

Mooi jaaroverzicht Rens! Maart vind ik de mooiste.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Mooi, Rens! Maart is m'n favoriet; goed gevonden stek!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Mooie platen weer Rens! Juli vind ik echt fantastisch, maar de Prime trailers bij oktober zijn ook erg leuk.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Fraaie serie. Maart en Oktober zijn mijn favorieten.
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht! Alle platen van de Klassiekjes zijn mijn favoriet.
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Leuke reeks Rens, maart is voor mij favoriet.
NS1707

Bericht door NS1707 »

Zoals verwacht een leuk overzicht met een Belgische twist, toch kies ik voor de meiplaat uit Nederland! :lol:
Plaats reactie