2023 was naar mijn mening een jaar met veel slecht weer. Eigenlijk zijn er alleen in juni en begin september langere perioden geweest met mooi weer. Hopelijk wordt 2024 beter. Verder hoop ik ook dat Feyenoord weer kampioen wordt (maar ik vrees dat de 10 punten achterstand op PSV niet meer in te halen zijn), dat het Nederlands voetbalelftal wat zal bereiken tijdens het EK 2024 en dat de vervelende oorlogen in Israel en Oekraine snel zullen ophouden. Vooral wat betreft dat laatste vrees ik het ergste.
Ik verheug me op de jaaroverzichten van iedereen; hier mijn bijdrage.
Januari:
In deze maand enkele goede platen kunnen maken, zoals van een ICR-transport van Strukton naar Ahgons en enkele RFO-treinen met 1800. De topper van de maand was een overbrengingsrit van zes voormalige Bordrestaurant-rijtuigen van Zwolle naar Watergraafsmeer. De TCS 102 001 met trein 33255 Zwolle - Amersfoort bij Nijkerk op 17-1-2023. DC Tractie 1766 werd in opzending meegenomen.

Februari:
Weer een TCS-plaat: op 8 februari achtervolgde ik de lege Dolime-trein naar Limburg, niet wetende dat enkele maanden later de gebroken neuzen van TCS zouden verdwijnen voor dit vervoer. Bij Weert maakte ik met het hoogstatief de derde plaat van de dag van deze trein die met de 101 001 & 002 reed.

Maart:
In 2023 is in de Amsterdamse haven het vervoer van/naar Global Energy Storage (voormalig GPS) goed op gang gekomen, terwijl het in 2022 booming kolenvervoer wat is afgenomen. Aan de aanleg van de aansluiting van GES heb ik zelf ook een steentje bijgedragen. De 6004 van Railexperts brengt op 3 maart 2023 een keteltrein naar GES. Ik had de trein met hoogstatief op de standaardlocatie op het bruggetje willen maken, maar had mijn hengel per ongeluk thuis laten liggen. Ik was echter zeer tevreden met dit resultaat.

April:
In verband familie-aangelegenheden was ik vanaf april een tijd alleen thuis en als vrouw en kinderen van huis zijn, dan.... ga ik veel op reis! Hoog op het lijstje stond een bezoek aan Portugal, het land waar ik in de jaren 90 zo idolaat van was door de grote verscheidenheid aan oud materieel, gefabriceerd in diverse landen (ook Nederland: Allan). De eerste van meerdere buitenlandreisjes was dus naar Portugal! In dit land is de laatste tijd een revitalisatie van oude locs aan de gang: elektrische gebroken neuzen worden opgelapt en diesellocs serie 1400 rijden weer in het prachtige Douro-dal. Behalve dat rijden bij goederenvervoerder Medway nog gebroken neuzen in diesellocversie: de serie 1900. De meerderheid van deze locs heeft een niet zo mooie zwarte kleurstelling maar een buitenbeentje qua kleurstelling is de gele 1903, die op 17 april met zouttrein 55891 Praias-Sado - Mina de Neves Corvo onderweg was.
Overigens was ik twee dagen na mijn Portugal-reis alweer in Roemenië


Mei:
Ook in mei veel gereisd, in Duitsland en Centraal-Europa. Als groot fan van de Tsjechische diesellocs 749/751, bijgenaamd 'Bardotka', ontbrak in mijn collectie nog de lichtblauwe ČD Cargo-kleurstelling. ČD Cargo heeft twee van deze locs, waarvan de 751 219 lichtblauw is. Deze worden nauwelijks nog ingezet, enkel als reserve. Via een Tsjechische site ontdekte ik dat deze loc rond Krnov werd ingezet, wat reden was om daar eens te gaan kijken. Daar trof ik de loc op 5 mei rangerend aan en kon ik deze kleurstelling ook afstrepen.

Juni:
In Slowakije rijden op vele zijlijnen in de goederendienst ook Bardotka's, die daar meer bekend staan als 'Berta'. Op ma/wo/vr wordt Zlaté Moravce door ZSSK Cargo bediend. De 751 204 passeert met trein Mn 87310 Zlaté Moravce - Nové Zámky op 2 juni het dorpje Maňa, waar nog klassieke beveiliging is.

Juli:
Een bezoekje aan de Marschbahn voornamelijk voor de DB 218 497 in Märklin-beschildering was succesvol want de loc kon gefotografeerd worden, met 'Sylt Shuttle'-autotrein Niebüll - Westerland (Klanxbüll, 7 juli).

Augustus:
Weinig gefotografeerd, dus nog een foto van juli. In die maand ben ik ook naar Slovenië geweest, voornamelijk voor de gebroken neuzen, reeks 363. Dat was een succes; ik heb er vele kunnen fotograferen. Ik kies hier voor een andere topper: op de 'Wocheinerbahn' in het westen van Slovenië rijden enkele keren per dag autotreinen, veelal gebruikt door toeristen. SŽ 664 110 met Autovlak R 850 Nova Gorica - Bohinjska Bistrica bij Grahovo ob Bači op 17 juli. Hier is door bomenkap een mooi fotopunt ontstaan.

September:
Ook weinig gefotografeerd. Hoogtepunt was de door TSP in moderne NMBS-kleuren geschilderde 2715 die in Roosendaal extra trein 13401 Baarn - Antwerpen Centraal had opgehaald.

Oktober:
Het einde van de inzet van de 1700'en naderde en ondanks dat ik al vele platen hiervan had, had ik nog een dagje hieraan willen besteden maar het weer werkte niet mee. Wel redelijk in de buurt van huis nog een goede plaat gemaakt in het bos bij Kootwijk van de 1745 met IC 146 Berlin-Ostbahnhof - Amsterdam Centraal op 17 oktober.

November:
Wederom weinig gefotografeerd, maar vlakbij huis had ik een gelukje: Even naar buiten met matig weer voor een plaat van de PON-trein van RFO/Railexperts (50530 Amersfoort - Amersfoort PON op 14 november) leverde zowaar een zonplaat op!

December:
Geen noemenswaardige foto's gemaakt, dan nog maar een plaat van mei. Op ma/wo/vr rijdt Eisenbahngesellschaft Potsdam een goederentrein van Wittenberge naar Wittstock die voornamelijk wagens vervoert voor het bedrijf Kronotex in Liebenthal. Voor deze treinen zet EGP soms een V200 in. Op 3 mei was dit de rode 221 145. Aan de loc twee lege houtwagens voor de laad/losweg Wittstock.

Iedereen fijne feestdagen en een goed 2024!