Ondanks alles kon het overzicht toch elke maand gevuld worden met een foto.
Januari

De laatste vuurloze stoomloc in Noordrijn-Westfalen is actief bij chemiebedrijf Ineos Werk Herne. De loc is gebouwd door Krupp in 1958. Anno 2023 wordt de loc nog dagelijks ingezet door Ineos.
Op 6 januari 2023 werd een poging gewaagd om dit spektakel te kunnen fotografen. Al vroeg werd vanuit Helmond vertrokken om bij zonsopkomst in Herne te arriveren. De grootste kans om de loc in actie te zien is namelijk in de vroege ochtend.
Ineos Werk Herne Lok 5 heeft vijf ketelwagens uitgehaald en plaatst deze op de overgave sporen, waar DB Cargo ze oppikt.
Februari

In februari waren er omleidingen via Venlo. Het doel tijdens deze omleidingen was de Nightjet op gave stek in het Venlose bos vast te leggen. Op 19 februari was het mooi grijs dus werd er in de ochtend naar Venlo afgereisd.
NS 193 263 met Nightjet 402 van Zürich HB naar Utrecht Centraal, rolt Venlo binnen.
Maart

Al jaren bediend DB Cargo diverse bedrijven aan de Ennepetalbahn (Hagen-Ennepetal-Altenvoerde). De bedrijven zijn actief in de schroot of metaal. Waardoor het treintje voornamelijk bestaat uit Eanos of platte wagens. Het aantal actieve bedrijven is groot aan deze lijn, waardoor DB Cargo 2 keer per dag de Ennepetalbahn bediend. Dit wordt standaard gedaan met een V90.
Al lange tijd wilde ik proberen of het mogelijk was om de trein in de Kruiner Tunnel te fotografen. De 89 meter lange tunnel is geheel verlicht maar het blijft redelijk donker. Op 10 maart werd de gok gewaagd en werd de trein in de tunnel opgewacht.
DB Cargo 294 682 met 4 Eanos van Hagen-Vorhalle naar Ennepetal-Altenvoerde, door de Kruiner Tunnel.
April

Lineas 186 454 'no time to waste' met rongenwagens, beladen met buizen en stalen knuppels, van Mülheim-Styrum via Recklinghausen-Ost, Venlo en Roosendaal naar Antwerpen-Noord, passeert het veengebied de Peel bij Griendtsveen op 30 april 2023.
Mei

In 2023 breidde het Nederlandse TCS haar activiteiten verder uit in Duitsland met de aanschaf van de BR 101. Deze werd allen in TCS kleurstelling gestoken. Op 26 mei 2023 kon ik de nieuwe aanwinst van TCS vereeuwigen langs de Moezel.
TCS 101 128 (103002) met Hetzerather Sonderzug van Rheine naar Wittlich, slingert door het Moezeldal bij Lehmen.
Juni

Op 15 juni 2023 bracht DB Cargo 3 verschillende Tamns over van het Duitse Stolberg via Venlo, Eindhoven en Weert naar Budel-Dorplein in opdracht van Nystar. De zinkfabriek wilde testen welke van de 3 Tamns wagens heeft meest geschikt is voor toekomstige vervoer BLP naar Stolberg.
DB Cargo 6464 met 3 Tamns is als trein 60500 van Venlo via Eindhoven en Weert aangekomen in Budel-Dorplein, waarna geduwd naar de zinkfabriek werd gereden.
Juli

Op 21 juli t/m 23 juli en 28 juli t/m 30 juli 2023 vond in het Belgische Boom het outdoor festival Tomorrowland plaats. Dit jaar reden voor het eerst chartertreinen om bezoekers per trein naar het festival te brengen. Vanuit Amsterdam Centraal en Düsseldorf Hbf waren treinen ingelegd. De trein uit Düsseldorf reed transit door Nederland via Venlo en Roosendaal. NMBS heeft I11 rijtuigen ter beschikking gesteld welke allen totaal bestickerd zijn in Tomorrowland thema.
Lineas 186 295 met lege rijtuigen van Antwerpen Centraal via Roosendaal en Venlo naar Düsseldorf Hbf, als trein 13403 door Sevenum op 20 juli 2023.
Augustus

In augustus werd niet veel foto’s gemaakt. Mede doordat ik een maand er voor al 4 weken vrij had gehad. Toch kon er op 23 augustus nog een extra dagje vrij worden genomen. Deze spendeerde ik langs de Rijn.
DB Cargo 2159 242 met azijnzuur keteltrein uit Anterwerpen-Waaslandhaven naar Burghausen-Wackerwerk, slingert langs de Rijn bij Braubach.
September

Ook in 2023 werd KombiRail voor het eerst in haar bestaan interessant. De 186 maakte plaats voor Vectrons met bestickering(!).
KombiRail 193 128 met vol beladen containertrein uit Duisburg Ruhrort Hafen via Venlo naar Maasvlakte-West, passeert in de avond het Brabantse Nuenen op 13 september 2023.
Oktober

In oktober maakte ik mijn lang verwachte droomreis naar Japan. Dit was tevens ook mijn eerste soloreis. Zonder behulp van een gids of groepsreis werd 2 weken in Japan verbleven. Ik had niet speciaal een dag ingepland om treinen te kijken, want ik wilde zoveel mogelijk van de Japanse cultuur opsnuiven. Toch werd toevallig als het uitkwam een trein op de foto gezet. Op 6 oktober reisde ik per Shinkansen terug van Kyoto naar Tokyo. Bij het binnenrollen van station Maibara zag ik dat er wel aardig gefotografeerd kon worden, dus stapte ik uit om een uurtje wat treinen te fotografen. In 2024 wil ik terug naar Japan als het meezit, dan wil wel een dag of 2 inplannen om treinen te kijken.
JR Central X60 als Nozomi van Tokyo naar Shin Osaka, raast op volle snelheid door station Maibara.
November

Als liefhebber van bedieningen werd nog nooit de moeite genomen om die in Delden te doen. In 2023 kwam daar verandering, toen ik plots op 8 november een extra vrije dag had. Deze werd nuttig besteed enwerd afgereisd naar Twente om in Delden een keer de bediening van Elementis vast te leggen. Na we in Hengelo DB Cargo 6416 los naar Bad Bentheim zag rijden, konden we rustig terug naar Delden.
DB Cargo 6416 met 4 ketelwagens (2x UN1040, 2x UN1280) komt station Delden binnen gelopen. Na een korte stop worden de laatste kilometers naar Elementis afgelegd.
December

Zoals gebruikelijk wordt er in december een stuk minder gefotografeerd vanwege het slechte weer. Toch kon er op 2 december, misschien wel de foto van het jaar worden gemaakt.
Op 2 december 2023 reed Stoom Stichting Nederland een extra trein van Rotterdam naar Aachen. Alle puzzelstukjes vielen samen waardoor deze foto tot stand kwam. De temperatuur lag rond het vriespunt (stoom!), donkere wolken, zon en uiteraard Vincent van Werhoven op bok.
SSN 23 023 met Kerst Expres van Rotterdam via Venlo naar Aachen Hbf, passeert ter hoogte van America.