januari
We beginnen in het grauwe januari, waarin er niet heel veel gefotografeerd werd. Wel werd de kleurrijke LTE 193 280 op een gegeven moment gemeld vanuit Duitsland, op weg naar Bad Bentheim. En zo passeerde hier de 193 280 van LTE met een keteltrein richting het Rotterdamse.

februari
In februari kwam door een planningsfoutje de 186 373 ineens naar Nederland. Nadat er op de heenweg wat problemen waren, werd de loc zondags in opzending mee terug gestuurd naar Tsjechië. In Nederland reed de loc in opzending met de 193 729 er voor en een goed beladen Lovosice Shuttle er achter.

maart
In 2023 had Nederland het genoegen dat de Simplon Oriënt Express meerdere keren de hoofdstad zou aandoen. De eerste keer was in maart, waarbij deze rond het blauwe uur in Amsterdam zou staan. Daarop werd er naar de hoofdstad getrokken en werd de trein redelijk fraai geposteerd op spoor 7.
Terwijl enkelen beweerden dat de trein er een uur zou staan, reed deze na een twintigtal minuten toch naar de Zaanstraat.

april
In april is altijd traditioneel Koningsdag. Waarbij de NVBS Koningsdagrit dit jaar naar de Bentheimer Eisenbahn ging met een oude NS 1200. Gelukkige was de enige rijvaardige 1200, 1251, die met een sleep SSN rijtuigen via de Vechtdallijnen naar Coevorden zou gaan. Op de lijn zelf werd niet gestopt voor fotostops en zat er een saaie G2000 voor van de Bentheimer zelf. Hier bij Beerze kon de 1251 in actie worden vastgelegd. Ook was er toen nog zon, wat later die dag verdwenen was..

mei
half mei zou het Spoorwegmuseum in Blerick haar vers gerestaureerde Mat '36 stel 252 op gaan halen met de Mat '54 en Mat '46. Echter bleken er bij de roltesten problemen te zijn met een lager. Daarom ging het transport niet door, maar werd er wel een postwagen naar Blerick overgebracht. Terug gingen de twee treinstellen via Deventer naar Utrecht. Terwijl iedereen op andere plekjes stond, kon ik rustig het geheel vastleggen op de Deventerse Ijsselbrug. Iets wat met de hoge waterstanden nu bijvoorbeeld niet mogelijk is in de winter.


[BONUS] mei-2
Als bonus een ereplaatje voor de Baureihe 186 bij NS. Die in sandwich met een stam ICRmh rijtuigen nog altijd rond rijdt op de HSL lijnen. Ze worden al steeds meer uitgefaseerd, ondanks dat hun opvolger nog niet probleemloos rond rijdt. Bij Puttershoek werd in mei nog een aantal plaatjes gemaakt van de combinaties. Waarbij hier de 186 044 en 186 044 voorbij zoeven.

juni
Begin juni werd ik door een vriend gepolst om langs het spoor te staan, want er zouden wat treintjes komen uit Bad Bentheim. Bij aankomst werd het licht steeds fraaier en werd gemeld dat RFO was vertrokken met de 1830 en 1837 richting het westen. Waardoor er ineens een fraai tafereel vastgelegd kon worden.

juli
Sinds vorig jaar heeft Railadventure haar intrede gedaan in Nederland, door de gedeeltelijke overname van Railexperts. Ter ere daarvan kreeg de 9903 (voormalige NS en DB 1611) de eer om de grijs/witte outfit gehesen te worden. Vorig jaar was het panoramarijtuig ook al te zien in Nederland achter deze loc. Maar het weer was belabberd toen. Eind september was dit een stuk beter en passeerde het geheel in een zeer fraai middagzonnetje richting Amsterdam. Waarna er weer snel retour gegaan werd om de aangekondigde buitendienststellingen voor te zijn.

augustus
Je maakt nog eens wat mee. In m'n laatste vakantieweek in de zomer werd gemeld dat de 1746 met IC Berlijn verkeerd was gestuurd in Hengelo. Hierdoor was de trein op het kopspoor 311 binnengereden bij het station. Nadat alle reizigers uit waren gestapt en gesommeerd waren in de eerstvolgende intercity te stappen richting het westen. Reed de trein leeg achteruit richting Hengelo Oost, om daarna leeg naar het Amsterdamse te vertrekken.

september
Sinds dit jaar rijdt CD Cargo, in samenwerking met Rail Force One, een staaltrein tussen de Hoogovens in Ijmuiden en Tsjechië. Alwaar de wagens verdeeld worden over verschillende steden. Normaalgesproken wordt het spoorvervoer van CD Cargo in Nederland verrijkt met witte bruine Vectrons en kale grijze Akiem Traxx'en. Maar deze eerste keer zat de 383 004 in een fraai CD Cargo livery er voor. Nadat de trein gemeld was, maar nogal wat vertraging had gemaakt. Was het knijpen geblazen of deze nog met daglicht zou komen.
Maar dat lukte, en hoe. In een flink zongat passeerde trein langzaam richting het westen. Waar bijna niemand nog zon heeft gezien daarna.


oktober
Dezelfde staaltrein kon ook in oktober nog een keer worden vastgelegd, maar dan met een RFO 1800. In Borne, waar de herstkleuren deels doorkwamen, kon zo de 1830 worden vastgelegd met een sleepje staalwagens richting Bad Bentheim. Alwaar een CD Cargo 187 de trein overnam.

november
Als laatste was er, vlak voordat Keolis verdween van Oldenzaal - Hengelo - Zutphen, ineens de verschijning dat de linten vanwege werkzaamheden bij Oldenzaal, doorreden naar Enschede. Naast een enkele testrit had ik dit nog niet eerder gezien. Omdat in Enschede op spoor 4 werd gekeerd, bleef er niet veel over dan Enschede Kennispark voor een nachtplaatje. Na als een verzopen kat op het station gewacht te hebben en meerdere pogingen mislukten door druppels in de lens. Kon er toch nog een plaatje gemaakt worden van de stellen 36 en 43, die na een korte stop snel doorgingen naar Enschede.

Rest mij niks anders dan iedereen hele fijne feestdagen te wensen, een goed uiteinde en spoors 2024!