
In dit jaar behaalde ik mijn Havo-diploma, ik behaalde mijn autorijbewijs en kon heel veel leuke treintripjes maken in binnen- en buitenland, de circa 2230 zonuren waren daarbij meer dan welkom. Dank aan de mensen die deze tripjes mogelijk maakte, maar ook dank aan alle vrienden waarmee we info uitwisselen. Elk jaar blijft het weer moeilijk om die twaalf mooiste/beste foto's uit te zoeken, net zoals vorig jaar probeer ik ook dit jaar weer een beetje origineel te blijven.
Januari
In januari lag het fotograferen zoals wel vaker op een wat lager pitje, dit jaar was niet alleen het doorgaans slechte weer daar de reden voor, maar vereiste school ook mijn aandacht. Wel bezocht ik twee keer het Ruhrgebied voor de vele "Ersatzzügen" in verband met het verdwijnen van Abellio NRW.

Voor deze maand kies ik echter een foto op de Ponlijn. Op 18 januari werd de 2454 van de gelijknamige CREW ingezet voor de BLG-autotrein, die HSL sinds 1 januari van RFO heeft overgenomen. In dichte mist komt de ruim 65 jaar oude loc aan in Leusden, na het bedienen van de overweg zou de trein de terminal oprijden om gelost te worden.
Februari
In februari werd het plots heerlijk weer, volle zon en temperaturen tot wel 20 graden, het leek bijna zomer. In deze zonnige weken konden er vooral rondom huis, tussen het voorbereiden van mijn examens door, wat leuke foto's gemaakt worden. Het was ook de maand waarin zoals gebruikelijk de SD-kaart verzadigd werd met foto's van de Alpen-Express.

Op de laatste dag van de kortste maand moesten mijn moeder en ik iets wegbrengen naar Veghel, aangezien het zulk mooi weer was reden we terug via Oss, hier was de 692 van RFO bezig om een Wascosa-graantrein van LTE te lossen, op de achtergrond het imposante gebouw van Agrifirm. De 692 is helaas in een andere tint grijs geschilderd en rijdt nu in het Amsterdamse havengebied.
Maart
Maart was eigenlijk best een goede maand, vooral rondom huis raasden de leuke goederentreinen mij om de oren, mede dankzij werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Echter heb ik besloten om deze maand over te slaan in het jaaroverzicht, ik heb geen échte klappers deze maand en wil graag andere foto’s van dit jaar uitlichten.
April
April was voor mij een erg goede maand, op school waren een aantal vakken al afgerond en voor de rest liep ik mooi op schema, genoeg tijd over voor wat ontspanning langs het spoor. Door werkzaamheden rondom Apeldoorn konden er een aantal leuke treinen gefotografeerd worden op de Veluwelijn. Ik besteedde aandacht aan de Craftertrein, in binnen- en buitenland en ook reden er weer voldoende museumtreinen door het land. Op 27 april werd ook weer van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat extra lange Koningsdag-treinen te klikken.

Waar het in februari wel zomer leek, werd Nederland op 1 april wakker met een laag sneeuw, dat was geen grapje. Ik was dan ook behoorlijk blij dat uitgerekend deze dag de mP 3031 van het Spoorwegmuseum via de Watergraafsmeer naar Blerick reed. In de bossen van Soest werd een stek gevonden waar de bomen ook mooi wit waren, de stuifsneeuw van de sprinter in de andere richting deed daar nog een schepje bovenop. De 3031 is pas op het begin van zijn rit en heeft nog wat sneeuw van de Maliebaan bij zich, als deze om 8:13 langs de de bevroren fotograaf rijdt.

Maar liefst negen dagen na de sneeuwfoto werd Aprilfoto nummer 2 voor dit overzicht gemaakt. Wegens de eerdergenoemde werkzaamheden reed ook de Intercity Berlijn via Zwolle. Er werd dan ook positie ingenomen bij de Hanzeboog. Qua weer was het nog maar afwachten wat deze foto zou gaan worden, er was van alles voorspeld: regen, onweer, hagel en zon. Gelukkig is er vlakbij deze stek een tunneltje waar zowel fotografen als fietsers zo nu en dan konden schuilen. Uiteindelijk kwamen alle weertypen om 9:10 precies goed samen, terwijl de brug nog net in de ochtendzon ligt komt het boven Hattem met bakken uit de hemel en zoals elk klein kind weet moet bij regen en zonneschijn ergens de regenboog te zien zijn, dat was in dit geval recht boven de brug over de IJssel. Persoonlijk vind ik dit toch een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar, al leverde het een nat pak op.
Mei
In mei namen we afscheid van de spoorkruising bij Blauwkapel en verwelkomde we de Montzenroute-omleiders. Mei was ook de maand waarin ik mijn laatste examens moest maken en ook meteen te horen kreeg dat ik met nul onvoldoendes geslaagd was!

Op de 22e reed Stichting Hondekop de "Enkelspoor-Express", midden op de dag had ik wat afspraken, maar daarvoor (Lunteren) en daarna kon ik het fraaie vierwagenstel wel vastleggen. Aan het einde van de middag reed de 766 via Soest terug naar Utrecht, op dat tijdstip staat de zon goed bij de spoordijk aan de Korte Brinkweg. Blijkbaar had de aanwezige sluierbewolking de meeste fotografen weggejaagd, op tijd van doorkomst was er van die bewolking echter niks te merken. Het was voor mij de ideale gelegenheid om de drone weer eens onder het stof vandaan te halen, de meeste (enigszins betaalbare) drones hebben namelijk een vrij simpele groothoeklens, in een bocht (zowel binnen- als buiten-) vind ik dit echter wat minder hinderlijk.
Juni
Begin juni maakte ik met mijn opa en oma een campertrip door Duitsland, maar ook in Nederland had ik veel tijd om te hobbyen. Ik hoefde deze maand slechts één keer naar school te komen, om een paar hele belangrijke papiertjes op te halen. Aan het einde van de maand werd ook nog dankbaar gebruik gemaakt van het 9-euro-ticket. Het Duitse maandkaartje heeft de maanden juli en augustus overigens ook behoorlijk ingevuld.

Zoals beschreven maakte ik in het begin van de maand een trip door Duitsland, van deze reis zelf is het al een uitdaging om twaalf foto's uit te zoeken. Ik heb gekozen voor deze foto van de 232 079 met een set Eaos'n, onderweg van het Elektrostahlwerk in Brandenburg naar Seddin. De foto heeft eigenlijk alle onderdelen die in deze vakantie naar voren kwamen: dingen die komende jaren mogelijk verdwijnen; diesels; Oost-Duitse sweer; veel Deutsche Bahn en ook veel bedieningen.

Ook in juni kom ik er niet vanaf met één foto. Als liefhebber van inframaterieel baalde ik er best van dat het tot nu toch nog niet echt was gelukt om een VolkerRail 1700 te fotograferen. op de kraakheldere 16 juni kwam daar verandering in toen de 7178 met Unimat 104 door de spreekwoordelijke achtertuin reed, onderweg van Zaandam naar Amersfoort.
Juli
In juni was NS druk met het afvoeren van allerhande (schade)bakken uit de wagenwerkplaats in Amersfoort, iets wat meerdere van mijn dagen heeft gevuld. Ook bezocht ik in juni de Emslandstrecke, inclusief de vuiltrein tussen Dörpen en Salzbergen. In week 29 was ik met mijn ouders voor de verandering een week naar Duitsland, in Bayern werden V60's, 218's, Klazen, Euroduals en ook de nodige highlights op de hoofdbaan geklikt. De V60's in Plattling stonden wel hoog op mijn lijstje, maar aangezien ik in augustus ook een V60 kon fotograferen laat ik deze nu even achterwegen.

Voor het jaaroverzicht kies ik deze foto van de railexperts 1251, die op 9 juli weer voor het eerst in twee jaar werd ingezet voor een partytrein, dat het Leeg Mat was was voor de tientallen fotografen niet van belang. Vanwege de enorme opkomst in de duinen van Zandvoort verbaasd het me dan ook dat ik de eerste ben die deze trein in het jaaroverzicht deelt.
Augustus
In augustus sliep ik weer alle nachten in mijn eigen bed, nouja slapen. Om goed gebruik te maken van het Duitse actiekaartje werd vaak al de eerste trein van de dag genomen. Het 9-euro-ticket bracht mij onder andere naar de Selfkantbahn, Duisburg en Düsseldorf, Stolberg, Wunstorf en Eystrup. Elke reis met weer een ander doel. Binnen Nederland bleef het bij wat NS-treinen, twee GreenCityTrip's en een enkele goederentrein.

Op 16 augustus was het doel de spoorlijn tussen Hoya en Eystrup, hier rijdt VGH in opdracht van Smurfit Kappa een schuifwandwagentrein met papier-producten, in Eystrup vindt uitwisseling plaats met DB cargo. Normaal rijdt deze trein met de 262 217 (MaK G763) van het Hoyaer gemeentevervoersbedrijf, maar vanwege een grondige revisie werd de hele zomer de 363 678 van Railsystems RP ingezet. Van de trein uit Hoya konden we met enig geluk een zonfoto maken in het dorpje Hassel, het was namelijk behoorlijk aan het dichttrekken. Een klein uur later was de lucht bijna volledig grijs geworden, toen de V60 op het emplacement van Eystrup rangeerde met de door DB aangebrachte wagens. Ik heb toch voor deze "geen-zon" foto gekozen, aangezien ik helemaal verliefd ben geworden op de sfeer van het emplacement in Eystrup: de keienweg op de voorgrond en de traditionele mosterdfabriek van Leman op de achtergrond.
September
Na een erg lange vakantie begon er in september weer iets wat op "school" zou moeten lijken. September stond echter ook in het teken van Terug naar Toen bij de VSM, al jarenlang had ik de wens om dit evenement eens te bezoeken echter was er elk jaar wel weer een reden waardoor dit niet mogelijk was, met vorig jaar "Corona", wat was dat ook alweer? Bier?

Aangezien ik zelf toch net iets meer heb met diesels dan met stoomtreinen (al zijn die natuurlijk ook prachtig), kies ik voor deze foto van de VSM 2530, 2459 en 2233. De drie diesels zijn met een set goederenwagens als trein 775 onderweg van Loenen naar Eerbeek.
Oktober
De maanden september en oktober staan vaak in het teken van veel museumtreinen, ook deze oktober weer was het de reden van een aantal uitstapjes. Daarnaast bezocht ik ook twee keer België en ging ik bij vrienden in Oostenrijk op bezoek om te helpen met het verbouwen van hun vers aangekochte hotel.

In Oostenrijk werden we min of meer verrast door het stralende weer, de vrije tijd werd op 18 oktober dan ook besteed aan de Drautalbahn, op een half uur rijden van het hotel (zolang er niet drie wegopbrekingen zijn en er trage trekkers voor je rijden

November
Ook in november waren er nog een paar dagen met mooi weer, op deze dagen werden de Maaslijn en Betuweroute maar weereens bezocht, beide met succes. Deze maand maakte ik ook weer wat nachtplaten van van alles en nogwat.

Op de zuidelijke Maaslijn kon ik op 18 november de Captrain 1796 vastleggen, met de Busto-shuttle is de loc in Reuver te zien, onderweg van Venlo naar Chemelot.
December
In december heb ik tot nu toe amper foto’s gemaakt en ik verwacht ook niet dat daar nog iets noemenswaardigs bij komt. Met het bezoeken van alle vrienden en familie heb ik het al druk genoeg

Ik zou uiteraard nog wel veel meer foto's willen delen, maar dan is het geen jaaroverzicht meer... Voor wie graag meer ziet kun je terecht op mijn Flickr-pagina: Spoorwegensoest
Hierbij wil ik iedereen fijne feestdagen wensen en een gezond en gelukkig nieuw jaar, we zien elkaar weer in 2023!