januari
Hoewel ik wel een aantal zonnige foto's gemaakt heb deze maand (waaronder de IC Berlijn) vond ik het toch niet noemswaardig genoeg om die foto in het jaaroverzicht te zetten. Daarom volgt er later in het overzicht nog een bonusplaat.
februari

Op 12 februari dit jaar werd de Coevorden shuttle vastgelegd, welke nu dus helaas is opgeheven. Gelukkig heb ik de trein nog zeker 5 keer op de plaat weten te krijgen dit jaar, waaronder dus deze foto van de RXP 9902 die in een heerlijk zonnetje de Wallersteeg passeert te Nijkerk met de goed beladen bovengenoemde trein aan de haak natuurlijk.
maart

Ondanks dat het doel van de dag in een net zo lekker zonnetje gefotografeerd werd (de staaltrein van RFO) was dat niet de klapper van de maand. Op diezelfde dag haalde RXP namelijk een keteltrein uit bij GPS in de Houtrakpolder, met de 6004 als trekkende kracht. Deze trein, wat bestond uit een homogene GATX ketelset, kon op 15 maart worden vastgelegd langs de Westpoortweg, Amsterdam.
april

Nadat ik wat foto's zag opduiken vanuit de haven van Leer, ben ik meteen op onderzoek gegaan naar meer informatie over de Stadtwerke Leer. Uitindelijk kreeg ik via via te horen dat er op 21 april een trein van Freightliner zou worden gelost in de haven van leer. Dit wordt hier altijd gedaan met de twee locomotiefjes van de SWL. Het was een mooie zonnige dag, waar deze foto uit is gekomen.
mei

Het was niet lang twijfelen voor het kiezen van de foto uit de maand mei. Sinds deze maand ben ik ook eindelijk van camera gewisseld. Voorheen maakte ik mijn foto'' met de Sony A330 en nu gebruik ik de Canon EOS 250D, welke mij heel goed bevalt. Maar goed even terug naar de foto. Op 12 mei ging ik voor het eerst echt op pad met mijn nieuwe camera en meteen had ik al een goede vangst. Na lang wachten op DBC bij de Waterland terminal kon RFO eindelijk met een aantal Tagnpps'en naar de Steinweg 4 rijden om daar weer twee wagens mee terug te nemen. Het resultaat mag er zijn.
juni

In deze maand heb ik goed gebruik gemaakt van het nieuwe en tijdelijke 9 euro ticket. Zo ook op 25 juni. In het weekend van 25 en 26 juni vond het jaarlijkse evenement 'Sommerfest' bij het DB Museum in Koblenz plaats. Hiervoor kwamen er verschillende 'sonderzugen' naar Koblenz. De DBM 103 113 reed met een sleepje TEE rijtuigen en de DBM 111 174 reed met een sleep Rheingold rijtuigen naar dit evenement. Wij besloten om de terugrit van de 103 te klikken in Bornheim, wat maar net goed ging. Vlak voor passage van de oude dame kwam er vanuit onze rug ineens een containertrein opgedoekt waardoor alles leek te mislukken. Gelukkig betrof het een militaire containertrein waardoor het allemaal net goed afliep.
juli

Juli was absoluut de lastigste maand van het jaar. Aan het eind van juli stond er met 2 medehobbyisten een trip naar Goslar gepland, voor het fotograferen van de 218's op de RE21 tussen Goslar en Magdeburg. Na een ontzettend succesvolle dag kwamen we dan ook thuis met de 5 geplande en geslaagde foto's, waarvan dit een van mjjn favorieten is.
augustus

eind augustus werd er last moment nog een trip gepland naar Duitsland, ditmaal richting de omgeving van Hamburg. De Vogelfluglinie (spoorlijn tussen Lübeck Hbf en Puttgarden) zou vanaf 1 september 2022 tot medio 2029 buiten dienst gesteld worden om de spoorlijn compleet aan te passen. Ter afscheid van de spoorlijn in de staat zoals hij nu is reden er een hele hoop speciale ritten naar Puttgarden. Op 27 augustus was de beurt aan de V200 033 van de Museumeisenbahn Hamm, die met 4 rijtuigen op sleep Puttgarden bezocht. Na de trein al drie keer op de foto hebben gehad werd de enorme gok gewaagd voor een foto op de bekende 'Fehmarnsundbrücke. Ondanks de grote drukte van het wegverkeer was het op het moment van passeren wonder boven wonder een klein gat in het verkeer, waardoor de foto op deze bekende brug zeker geslaagd is!
september

Waar de meesten zullen kiezen voor een foto uit Terug naar Toen, kies ik voor dit bijzondere transport. Terwijl ik aan het werk was kreeg ik de melding van dit transport doorgestuurd en dus ging voor mij het werktempo op 300%. Ik was hierdoor net op tijd klaar om ook op tijd in Culemborg te kunnen komen. Aangezien het transport pas laat uit Blerick vertrok, reed het in Culemborg ook goed voor de zon. Een transport wat je niet snel meer zult treffen op het spoor.
oktober

Zoals ik al in de inleiding had benoemd is er weer nieuw vervoer naar de Eemshaven gestart. Dit betreffen walsdraadrollen vanuit Turkije naar het bedrijvenpark in Almelo. Bij de tweede rit uit de Eemshaven koos ik er meteen voor om die kant op te gaan. Helaas mislukte de foto net buiten de Eemshaven, maar ik gaf het niet meteen op. Aan het begin van de avond stond ik te wachten in Loon voor een tweede poging die de faal van de ochtend toch flink goed maakte.
november

13 en 14 november was het weer tijd voor omleidingen van de Montzenroute. Waar de zaterdag van dat weekend gepland was om naar België te gaan werd op het laatste moment toch nog geannuleerd door een verstoring. Het resulteerde in een mislukte dag. De dag erna, zondag 14 november, was een stuk beter. Er reden een flink aantal omgeleide goederentreinen via Venlo en Roosendaal. Zo kon er vlak voor Roosendaal de RTX Class 66 266 113 worden vastgelegd met de Linz shuttle naar Antwerpen Noord.
december

Er werd weinig verwacht om te fotograferen in december, enkel een aantal stoomtreinen. Ook zou er een SEL 181 voor een kersttrein naar Aachen zitten, maar die trein werd op het laatste moment geannuleerd. Het werd dus even zoeken naar een vervangend idee, maar die was al snel gevonden. De VSM reed de Christmas Express en de SSN reed naar Essen met hun 01 1075 als kerstexpress. Hiervoor werd er naar Praest gegaan, waar we na passage van de SSN deze nog leukere verrassing cadeau kregen. Op de foto is de BLC 120 205 met een fraaie set ketels te zien die onderweg is naar Emmerich.
bonus

Voor de bonus koos ik voor de 2454 bij de SGB. Op 26 tot en met 28 mei 2022 was er namelijk weer het jaarlijkse evenement 'Sporen naar het verleden'. Hier was dit jaar ook de 2454 te gast. Op zaterdag 28 mei werd er die kant op gegaan, maar het was wel spannend of alle foto's zouden gaan lukken door het best flinke wolkenpak dat in de lucht hing. Gelukkig zat ons geluk mee, en lukte de meeste treinen wel. Een paar treinen kwamen langs in een fotowolk, maar dit was gelukkig niet het geval bij de 2454.
En hiermee eindigt mijn jaaroverzicht van 2022, ik wens iedereen een heel gelukkig nieuwjaar en de beste wensen! laten we hopen dat 2023 nog beter wordt voor de hobby dan 2022

