De feestdagen zijn achter de rug, dus dat betekend dat we terug kunnen blikken op het jaar 2022. Voor mij was dit een jaar met veel uitstapjes, waar vooral het land Duitsland regelmatig is aangedaan. Ik heb oude vertrouwde regio’s aangedaan, zoals het Rheintal en het Maintal, maar ook nieuwe gebieden. Zo is het Ruhrgebied meermaals aangedaan, maar is er ook een tweetal keer ontzettend vroeg in de auto gestapt voor een dagje fotograferen rondom Hannover. De diversiteit aan tripjes naar Duitsland zijn verwerkt in dit jaaroverzicht. Hierbij zal mijn voorliefde voor Duitse ‘Altbau’ locomotieven niet onopgemerkt blijven. Daarnaast bleef er in Nederland ook voldoende te beleven, en heb ik een gevarieerd jaaroverzicht kunnen opstellen.
Januari
De wintermaanden waren tot dit jaar nooit er productief bij mij. De weersomstandigheden maakte vaak dat de motivatie om eropuit te trekken nooit heel hoog was. Desalniettemin begon dit jaar voortvarig met een tripje naar Luxemburg en werden de Rotterdamse havens bezocht. Toen eenmaal bekend werd dat TRI, CBB en WFL erzatszugritten gingen rijden door Nordrhein-Westfalen was het hek helemaal van de dam. De eerste de beste redelijk mogelijkheid werd aangegrepen om af te reizen naar het Ruhrgebied.
Waar WFL op de RE19 spitsritten reed, en TRI het gehele verkeer op de RB40 en deels op de RE11 verzorgde, vulde CBB de laatstgenoemde serie aan. Hiervoor werd materieel bij DB Gebrauchtzug gehuurd, waardoor CBB met de combinatie van locomotieven uit de Baureihe 111 en Dosto’s reed. Omdat deze locomotieven een persoonlijk favorietje zijn, valt de keuze in Januari op een dergelijke locomotief.

CBB/DB 111 191 met Dosto’s, RE11 20393 Essen Hbf > Hamm Hbf.
Dortmund-Hörde (D) 28 Januari 2022
Februari
Ook in Februari werd meermaals Duitsland bezocht. Vanwege verminderde schoolactiveiten was er ruimte in mijn agenda om wat meer te ondernemen. Zodoende werd er een zaterdag gespendeerd aan de Linker Rijn, en werd aan het eind van de maand nogmaals richting NRW gereden voor de ersatzzugritten. Echter valt de keuze op een foto van eigen bodem. Op 5 Februari moest ik aanwezig zijn op de open dag van mijn hogeschool. Echter werd er iets vroeger van huis vertrokken zodat er nog even in Hulten gekeken kon worden. Vanwege werkzaamheden bij Woerden werden diverse goederentreinen onderlangs omgeleid, waaronder een kolentrein van RFO. De tractie werd geleverd het grijze duo van RFO, waarbij de 1828 pas net was afgeleverd in haar nieuwe jasje.

RFO 1829 & 1828 met Kolentrein, 49399 Maasvlakte West > Ostrava.
Hulten (NL) 5 Februari 2022
Maart
In Maart werd bekend dat de gewaardeerde ‘paardenvectron’ bij SBB zou worden ontstickerd. Meermaals is hier achteraan gegaan, zowel binnen Nederland als in Duitsland. Helaas zouden alle pogingen niet het gewenste resultaat opleveren. In Duitsland werd Viersen hiervoor aangedaan, waar de zon helaas nog niet ver genoeg was doorgedraaid voor een mooie foto. Eveneens passeerde hier (uitermate pijnlijk) een ICE4-transport, getrokken door een PCW Vectron Dual Mode. Via Lintorf kwamen we uiteindelijk in Bösinghoven terecht, waar in het laatste uurtje licht alsnog per toeval een transport van ICE4 wagens kon worden vastgelegd. Het betroffen echter ditmaal geen tussenbakken, maar kopbakken van toekomstig treinstel 9420.

PCW 182 598 met ICE4 9420, Hennigsdorf > Rheydt Gb.
Bösinghoven (D) 3 Maart 2022
April
In April trapte ik mijn tweede stage periode af. Waar ik eind 2021 nog bij NS mocht stagelopen, begon ik in April bij concurrent Arriva in Leiden. Het aantal fotodagen bleef beperkt tot één. Halverwege de maand stond een dagje Noord-Frankrijk op de planning. Echter, door verslechterde weersomstandigheden hebben we dit last-minute gewijzigd naar de Linker Rijn, waarbij in de ochtend een persoonlijk favoriet de lens passeerde. Al jaar en dag ben ik enorm fan van de knalgele geleasde Alpha Trains Vectrons in dienst bij TX Logistik. Doordat deze locomotieven beschikken over een Italiaans pakket, beperkt de inzet zich best vaak tot de Brenner. Vaak zijn de locomotieven dan ook niet te zien boven München. Echter was er op 15 April toch een in Köln belandt, en verraste daarmee de fotograven ter hoogte van Bornheim.

TX Logistik 193 558 "Natural Talent" met KLV, 43151 Köln Eifeltor > Verona Q.E..
Bornheim (D) 15 April 2022
Mei
In Mei stond een week Maintal op de planning. Waar we in 2021 werden getrakteerd op zonovergoten dagen, was dat helaas niet zo in 2022. De zon scheen merkbaar schaarster, maar dat weerhield ons er niet van om alsnog zo veel mogelijk tijd langs de baan door te brengen. De keuze voor deze maand valt dan ook op de mooiste ‘vangst’ uit het Maintal, die nota bene in de laatste uurtjes van de trip is gefotografeerd.

PRESS 155 059 met ARS Altmann autotrein, Wolfsburg > München Freimann.
Gambach (D) 6 Mei 2022
Juni
In Juni werd vooral gefocust op stage. Echter, doordat het kantoor een dag noodgedwongen dicht zat, bood dit perspectief om nog een dagje aan de Rechter Rijn te spenderen. Echter was er in Nederland ook nog voldoende te beleven. Zo verhuurde Fairtrains aan HSL de 1315. Een lange zomerse zondagavond bleek nodig om deze te kunnen vereeuwigen op beeld, want de 1315 gaf (op een enkele uitzondering na) enkel tractie op de Craftertrein naar de PON in Leusden. Op 12 Juni werd hiervoor in Teuge verzameld, en was het uiteindelijk nog billenknijpen of een fotowolk niet de foto zou doen verduisteren.

HSL/Fairtrains 1315 met de Craftertrein, 41784 Września > Amersfoort Goederen
Teuge (NL) 12 Juni 2022
Juli
Op hobbygebied was Juli mijn meest succesvolle maand. Gezamenlijk met mijn broertje werd afgereisd richting het Rheintal, om hier meerdere dagen te hobbyen. Op de tweede dag eindigden we in Oberwesel. Deze stek stond al een tijdje op mijn to-do lijstje, en was ideaal om af te vinken tijdens deze trip. Toen de zon eenmaal te ver doorgedraaid was, werd de camera weer opgeborgen werd er richting de auto gelopen. Echter tijdens onze terugtocht zagen we wel een heel bijzonder transport onze richting op komen, waarna er snel werd terug gesprint naar de stek. Dit heeft het onderstaand resultaat opgeleverd, en is daarmee mijn persoonlijke favoriet uit Juli.

GfF 110 459 met MVB U-Bahn 6563 & 7559, 93467 Rheydt Gbf > München Freimann
Oberwesel (D) 13 Juli 2022
Augustus
De trend uit Juli werd in Augustus voortgetrokken met een bezoek aan het Ruhrgebied en Salzbergen. Ook is er tijdens een vakantie in Berlijn richting Niederau getogen om de rijen aan locomotieven uit de serie BR143 te aanschouwen. Als klap op de vuurpijl werd op 25 Augustus om half 3 opgestaan om de verre reis richting KBS380 (Bremen – Hannover) te maken. Hier werden we ‘s avonds in het laatste licht verrast door PRESS die met een 140’er een autotrein mocht trekken, en daarmee mijn hoogtepunt voor deze maand is.

PRESS 140 007 met ARS Altmann autotrein, Mosel > Bremen Rbf
Linsburg (D) 25 Augustus 2022
September
In September begon de studie weer. Ik startte in Utrecht met de minor Railtechniek, waarbij we gelijk een buitenland reis naar Berlijn hadden. Reden hiervoor was dat we de Innotrans gingen bezoeken. Daarnaast werd de vakantie goed af gesloten met ook nog een bezoek aan KBS310. Hier hadden we veelal last van wolken, en waren er diverse leuke treinen die in een dergelijke fotowolk belanden. Gelukkig konden we een fraaie BLG autotrein, getrokken door een Gebrachtzug Baureihe 143’er, wel in het zonnetje fotograferen.

DB Gebrachtzug/NeS 143 326 met BLG autotrein, Falkenberg > Emden
Peine (D) 1 September 2022
Oktober
In Oktober was school de voornamelijkste bezigheid. De camera is d’r nauwelijks aan te pas gekomen deze maand, en daardoor is er ook geen hoogtepunt te kiezen. Hiervoor in de plaats komt een bonusfoto.
November
In November werd de camera maarliefst één weekend tevoorschijn gehaald. In het tweede weekend van de maand werden er goedertreinen uit België omgeleid over Nederland. Nadat ikzelf op Vrijdag 11/11 had gevierd, werd er de volgende morgen brak opgestaan om toch te kijken of er enkele omleiders op foto konden worden gezet. Echter viel de zaterdag enorm tegen, en werd zondag een nieuwe poging gewaagd. Ditmaal was het succes groter, wat het onderstaand hoogtepunt heeft opgeleverd.

Railtraxx 266 113 met de Linz-shuttle, 42584 Linz > Antwerpen
Heukelom (NL) 13 November 2022
December
In December zijn er geen foto’s gemaakt, en valt er dus geen hoogtepunt te kiezen. Hiervoor zal een bonusfoto volgen.
Bonus1 – Juli
GfF 110 459 is mijn absolute hoogtepunt van Juli. Echter waren er nog meer hoogtepuntjes te benoemen tijdens mijn driedaagse bezoek aan de Rijn. Op de eerste ochtend werden we namelijk verrast door NeSA, die een Schwertransportwagen uit NRW mocht overbrengen naar Mannheim.

NeSA 218 117 met een Kübler Uaai Schwertransportwagen, Spellen > Mannheim Rheinau
Linz am Rhein (D) 12 Juli 2022
Bonus2 – Juli
Naast de driedaagse fotoreis langs de Rijn ben ik aan het eind van de maand met een 9 euro ticket naar NRW gereisd. Aanvankelijk had ik geen plan, maar mijn aandacht ging wel uit naar een melding uit het Maintal. Daar was SEL gespot met een autotrein. DSO leerde mij dat de eindbestemming wel vaker Rheinhausen betrof, dus werd op de gok daar naartoe gereisd. Na een aantal uurtjes wachten kwam dan het gewilde object aangereden. De zon was inmiddels allang verdwenen, maar ook zonder de zon blijft dit toch wel een persoonlijk favorietje.

SEL 181 215 met een Milsped autotrein, Bayern > Rheinhausen
Rheinhausen-Ost (D) 25 Juli 2022
Ik wil iedereen danken die de moeite heeft genomen om mijn jaaroverzicht te bekijken. Laat gerust weten wat je ervan vond en wat je favorieten zijn. Daarnaast wens ik iedereen een mooi 2023 toe!