Januari
Direct in week 1 maakte ik een hobbyreisje naar Frankrijk met als doel diverse bedieningen rondom Compiègne. Niet alles lukte, maar een tweetal wel.
Aan het eind van een 15 km lange zijlijn vanuit Compiègne bevindt zich het chemische industrieterrein La Motte in Trosly-Breuil. Diverse chemische bedrijven hebben hier een spooraansluiting op het emplacement La Motte Breuil.
Op 4 januari erden er enkel 3 wagens opgehaald van Weylchem, met uiteindelijke bestemming BASF Ludwigshafen. Vanwege de lage maximumsnelheid (max. 10 km/h) was het eenvoudig om afvoertrein 421354 La Motte Breuil - Compiègne meerdere malen in te halen en genoeg tijd te hebben om tussendoor te lunchen. De foto toont de SNCF 475131 met de 3 ketelwagens ter hoogte van Rethondes.

Februari
Enkele minuten na het fotograferen van DBC 6426 met de demonstratieketelwagen rinkelde de telefoon en mocht ik koers zetten naar Alphen aan den Rijn. Bij de eerste inzet van Flirt op het traject Woerden-Alphen versplide deze trein helaas een stroomafnemer bij de Gouwebrug. Na uitvoeren van het technisch onderzoek konden stellen 2505 en 2229 weer op eigen kracht naar Maastricht.

Maart
Vanwege de bouw van nieuwe fly-overs tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort is begin 2022 het hele emplacement Dijksgracht verdwenen. Strukton reed daarvoor op regelmatige basis tussen Amsterdam en Roosendaal. Na een gezellige middag en een succesvolle foto van NIAG, bleven niet alle aanwezige spotters daarop wachtenl In een fijn zonnetje passeerde Strukton met loc 1740, een sleep Klmos'en en achterop loc 303001.

April
Op 3 april legde NS al haar treinverkeer stil vanwege een ICT-storing. Ondanks dat, was er uitzonderlijk alsnog een trein te zien in Zoetermeer. HSL 186 381 bracht een sleep ketelwagens naar Amsterdam en moest vanwege werkzaamheden omrijden via Uitgeest. Omdat gevaarlijke stoffen niet langs Rijswijk mogen, werd het een route met veel kopmaken. Overigens rijden er nu, eind 2022, geen treinen die stoppen op station Zoetermeer: vanwege scheuren in de Nelson Mandelabrug is dat station afgesloten.

Mei
In mei was het druk met werk: een bezoek aan de klimaatkamer in Wenen, nachtwerk in België en het ICNG testbedrijf, waarvan de ritten grotendeels in de nacht plaatsvonden. Op de vroege ochtend van 15 mei stond 'onze' 3122 in Rotterdam naast de 3121 waarmee collega's onderweg waren.

Ondanks (of dankzij) de nachtdiensten had ik overdag ook veel hobbytijd en ben ik voor het eerst afgereisd naar Zeeuws-Vlaanderen. Hobbyhoogtepunt was echter al op 7 mei toen ik meerdere bedieningen in de Rotterdamse haven kon afstrepen. RRF 25 bracht een DuKo-shuttle van RheinCargo naar de ECT Delta-terminal (ORT) op de Maasvlakte. Deze terminal wordt nog altijd meermaals per dag gebruikt.

Juni
Deze zomer werden de nightjets meerdere weken omgeleid via Venlo. Op 16 juni kon ik NJ 402 fotograferen bij Meteren met de 193 263 op kop.

Juli
In de zomervakantie gingen mijn vriendin en ik per trein naar Slowakije. In Mníšek nad Hnilcom stond op 14 juli een trein met de 731 051, wagens beladen wagens en de 731 035 aan de andere zijde. Beide locs hadden al wagens aangehaakt en de trein stond gesplitst bij de begeleidingswagen voor de rangeerder. Het personeel mocht nog enkele uren van de pauze genieten voordat er nog meer wagens werden opgehaald bij het houtdepot naast het station.

Augustus
In augustus zat ik veelal ziek thuis kon ik maar een paar foto's maken. Snel overslaan dus en verder met september.
September
Op 14 september strandde Eurostar 9152 met treinstel 4009/4010 te Rotterdam Centraal. Vanwege een buitendienststelling bij poging 1 en problemen met de remmen bij poging 2, kon het treinstel pas de volgende avond door loc 186 120 naar Watergraafsmeer worden afgesleept. Gelukkig stond het treinstel niet in de weg. Op 16 september was loc 186 120 beschikbaar om de Eurostar naar Forest-Zuid te slepen. Wederom werd het plan genoodzaakt meermaals aangepast. Rond half tien maakte trein 19331 bestaande uit de 186 120 en 4009/4010 een stop te Rotterdam Centraal.

Oktober
RFO bracht in oktober enkele bezoeken aan de kade bij Broekman op de Heijplaat om schuifwandwagens te laten beladen met aluminium. Op 21 oktober haalde loc 1605 een setje van 4 wagens op en bracht een evenlang setje terug.

November
Op 20 november strandde SLT 2430 bij Moordrecht vanwege een defecte bovenleiding. Lineas werd ingeschakeld om het treinstel weg te slepen naar Gouda zodat de bovenleiding weer hersteld kon worden. Hierdoor ontstond de unieke combinatie van LNS 7784 + 7866 + NS 2430.

December
Op de koude 13 december deed ik een poging om de kolentrein van RFO uit Amsterdam vast te leggen. Die trein reed uiteindelijk vertraagd en in het donker, maar er verscheen wel een extraatje. RTB 186 423 passeerde met een sleep ketelwagens als trein 40745 vanuit de Maasvlakte.

Vooruitkijkend naar 2023 wil ik jullie wijzen op mijn nieuwe Flickr-account. De huidige is vol en ik laat graag het archief online staan. Ik wens iedereen een mooi en spoors nieuwjaar!