Januari
Veel jaaroverzicht-waardigs gebeurde er in januari niet, ik ben dan ook maar 2x op pad geweest. Op de 30e werd wel gelijk het eerste uitstapje naar de oosterburen gemaakt. Door het faillissement van Abellio reden er in Nordrhein-Westfalen veel Ersatzzüge. Te Bochum Hbf kon ik de 182 560 ‘Mauerfall’ vastleggen met een setje n-Wagens als RB40 33763 naar Hagen Hbf.

Februari
Wageningse studenten hebben in de eerste weken van februari vrije dagen of herkansingen. Ik had beide


Maart
Het was een zonovergoten maand, maar veel tijd had ik helaas niet. Als ik tijd had lag de focus met name op (de verbouwing van) Ede-Wageningen. De foto van deze maand heeft indirect ook te maken met de verbouwing van Ede-Wageningen, want deze trein moest daarom over de Betuweroute geleid worden. De vertraging van ruim 90 minuten was precies genoeg om wat zonlicht op de neus van Vectron 193 531 te laten schijnen ter hoogte van Kapel Avezaath Buren. Aan de haak een sleepje rijtuigen van Green City Trip nachttrein 13423, die dankzij werkzaamheden de toeristische route Venlo – Eindhoven – Nijmegen – Arnhem – Betuweroute – Utrecht – Amsterdam – Haarlem - Den Haag HS – Rotterdam – Breda nam.

April
April leverde veel foto’s van raampjestreinen op. Daar hoefde ik weinig moeite voor te doen, want in het eerste weekend van de maand reed er naast VIRM ook ICMm in de 3000/3100 en reden zowel de Hondekop als Apekop langs mijn woonplaats. Eén van de weinige niet raampjestreinen die ik wist vast te leggen was de Fairtrains 1315, die als losse loc door Arnhem heen kachelde om in Bad Bentheim een Craftertrein op te halen.

Mei
Eigenlijk geen noemenswaardige foto’s deze maand, want de studie en werk eisten zijn tol. Wel wat goederentreinen die Ede passeerden, maar fout voor de zon helaas. En een Hondekop over de Kippenlijn, maar iemand zei dat ‘ie wel kon werken……….
Juni
Ook in juni eiste de studie en alles daaromheen de nodige uren op. Wel lukte het deze maand om, bovenop de studielast, bestuurslast en werklast, het befaamde roze papiertje in één keer binnen te krijgen. Hoewel daar wel van geprofiteerd werd, leverde het geen noemenswaardige foto’s op.
Juli
Nadat ik op 1 juli als één van de laatste mocht presenteren, kon om 18:00 het bier uit de koelkast gehaald worden (oh dat heb ik geweten): zomervakantie! Na een heerlijke borrel, en een midweekje op vakantie met vrienden, was er alle tijd voor de hobby. Dankzij de werkzaamheden tussen Houten en Geldermalsen konden weer de nodige Flabaka’s in de achtertuin op de foto. Daarnaast profiteerde ik ook van mijn Interrail-pas die ik tijdens een impulsieve actie had gekocht. (Dat nog geen twee weken na aanschaf van deze pas het roemruchte 9-Euro-Ticket werd geïntroduceerd vergeten we maar snel). Op 23 juli was het prachtig weer en was ik tegen etenstijd op het station van Bonn-Oberkassel te vinden. Daar passeerden een aantal leuke goederentreinen: NIAG met Mauerfalltaurus, BLS met KLV, NeSA met een werktrein en tot slot Captrain met KLV. Als liefhebber van ‘ouwe meuk’ was de NeSA 218 468 met Speno slijptrein het leukst om te zien, dus haalt deze het jaaroverzicht.

Augustus
De werkzaamheden die ik bij vorige maand omschreef vonden ook nog de eerste paar dagen van augustus plaats. Dit leverde nog één leuke omleider op, maar voor de maand augustus wil ik toch een plaatje delen van mijn Interrail-trip. Op 26 augustus bevond ik mij namelijk in Riga. Naast de toerist uithangen besloot ik om tegen zonsondergang ook wat te hobbyen. Zodoende kon een onbekend gebleven ER2-treinstel worden vastgelegd als trein 6526 van Tukums II naar Riga vastgelegd worden wanneer deze de Daugava oversteekt.

September
Kort en bondig, geen foto’s.
Oktober
Oh, had ik nog niet verteld dat mijn Interrail pas bedoeld was als enkele reis naar Estland? Bij deze


November
Behoudens een enkel plaatje in Tallinn, werden er deze maand geen foto’s gemaakt. Een vierde bonusplaat dus, maar gezien de beperkte tijd en het aantal zonuren van plusminus 0 is het niet anders.
December
Het lukte mij deze maand eindelijk om een Estische goederentrein vast te leggen. Na gevoelsmatig een eeuwenlange analyse vanuit mijn kamer over wanneer de goederentreinen langs Tartu komen, ging ik in december wat vaker op de bonnefooi met de camera op pad. Praktisch is anders, want in december gaat de zon om 09:00 op en 6 uur en een kwartier later alweer onder. Hoewel ik nu voor een ander doel onderweg was, zag ik een goederentrein vertrekgereed staan toen ik de overweg wilde passeren. De overweg was helaas al dicht, maar gelukkig ging dat om een passagierstrein. De overweg ging ook nog even open alvorens de Operail 1527 met gemengde goederentrein naar Tallinn zou vertrekken.

Bonus 1
Dus, laten we beginnen met de eerste bonus. Om het goederengehalte een beetje op te krikken, kies ik voor een plaat uit januari. Het betreft een foto van de Nievenheimer staaltrein uit Göttingen. Ter hoogte van Hamm-Pelkum kon deze trein met DBC 152 122 op kop vastgelegd worden. Inmiddels is het vervoer in handen van Lineas.

Bonus 2
Bij augustus beschreef ik dat het mij nog lukte om één leuke omleider vast te leggen, naast al het DBC geweld. Het was de HSL 186 381 die met een keteltrein uit de Amsterdamse havens onderweg was naar Duitsland. Bij De Klomp ontstond op 2 augustus onderstaande foto.

Bonus 3
Tot slot nog twee bonussen uit Estland. Allereerst wederom een raampjestrein, het winters tafereel was naar mijn mening te mooi om achterwege te laten. Een compleet wit landschap, met sneeuw en ijs aan de bomen. Het was de stilte voor de storm die de volgende dag over Estland zou razen, met ruim 13.000 meldingen van elektriciteitsuitval, en een verse laag sneeuw over het hele land van tussen de 20 en 45 centimeter. Voordat het zover was snellen twee Elron FLIRT-treinstellen Tartu binnen vanuit Tallinn, in de hoop nog wat minuten weg te poetsen van de uitzonderlijk hoge vertraging van maar liefst 15 minuten.

Bonus 4
Op 24 december lukte het dan eindelijk om een goederentrein in de zon vast te leggen! Met slechts 6 zonuren op een dag en voornaamst grijs weer in de afgelopen weken/maanden was dat nog een hele uitdaging. Omdat de weersvoorspelling voor deze dag bijzonder goed was ging ik rond het middaguur de deur uit om polshoogte te nemen bij het station. Het was gelijk bingo, want er stond een goederentrein met draaiende motor te wachten op vertrek richting het zuiden. Dat deed mij wel zorgen baren want met 0 reizigerstreinen in de komende 2 uur kon de trein ieder moment vertrekken, terwijl ik nog een stek moest vinden te voet. Glibberend en glijdend was ik toch nog op tijd bij een overweg en kon ik een foto maken. Operail 1528 met 56 ketelwagens en 1 gesloten wagen trekt langzaam op om de reis naar Valga voort te zetten.

Dat was ‘m dan voor 2022. Voor nu ga ik nog even genieten van de echte winter in Estland, maar als het goed is ben ik in februari weer terug in Nederland. Dus als het goed is volgend jaar tenminste één buitenlandse plaat
