Januari
In de eerste maand van dit jaar zagen we weinig zon, waardoor vrijwel al mijn spottripjes uitmondden in weinig foto's. De foto's die wel werden gemaakt waren echter wel leuk, waardoor ik nog moest kiezen tussen enkele foto's. Uiteindelijk is mijn keuze op de volgende foto gevallen, van de RRF 25 met de Stadler 2019 301 op sleep in Oisterwijk. Deze foto werd niet gemaakt op een spottripje, maar snel tussen mijn huiswerk door, zo zie je maar hoe plannen soms uit kunnen pakken

Op zondag 9 januari sleept RRF 25 de spiksplinternieuwe Euro9000 door Oisterwijk als trein 51390.

Februari
In februari maakte ik meerdere reisjes naar het buitenland. In het begin van de maand maakte ik mijn eerste treinreis door België, wat niet veel foto's, maar wel een leuke ervaring opleverde! Later werden er plannen gemaakt om naar Duitsland te gaan om de vervangende treinen op de foto te zetten, die in de overgangsperiode van Abellio NRW naar andere vervoerders reden. Helaas vielen deze plannen in het water door storm Eunice. Hoewel deze storm niet plaatsvond op de geplande reisdag, zorgde het nog wel voor de nodige storingen op het spoor. Een week later konden de plannen gelukkig wel doorgaan en zelfs beter, omdat de een aangepaste (en gunstigere) dienstregeling reed.
Op 27 februari komt TRI 182 514 met 4 rijtuigen bijna Mülheim (Ruhr) Hbf binnengereden als RE11 31369 richting Düsseldorf Hbf.

Maart
De Alpen Express tussen Nederland en Oostenrijk kon dit jaar eindelijk weer rijden, wat veel spotters aantrok. Vooral in Venlo was het erg druk, omdat daar de locwissel plaatsvond. In februari had ik de trein al tweemaal op de foto gezet, de eerste keer 's avonds op station Eindhoven Centraal en een week later nog een keer in Duitsland, wat kon door de vertragingen die men had opgelopen door storm Eunice. Op de dagen dat de trein richting Nederland reed, zaten er blauw-witte rijtuigen direct achter de loc. Genoeg reden om de trein eens op te zoeken in betere omstandigheden dan waarin ik hem eerder in Duitsland had gefotografeerd, dus reisde ik op 6 maart af naar Voorhout, waar de 9901 met haar rijtuigen langskwam als RXP Alpen Express richting Den Haag HS.

April
De vierde maand van het jaar begon goed, met een ICT-storing bij de NS op 3 april. Door deze storing verliep het treinverkeer bij NS in de ochtend erg moeizaam, maar vanaf een uur of 12 werd besloten om de geel-blauwe treinen compleet stil te leggen, wat nog lang zou duren... De treinen van andere vervoerders konden nog wel rijden en hadden vrij spel door alle uitgevallen treinen, waaronder ook Railexperts die een ICE overbracht vanaf de Watergraafsmeer naar Amsterdam. Toen deze trein rond half 5 gemeld werd in Utrecht Zuilen, pakte ik de fiets naar de dichtstbijzijnde leuke stek, want de treinen reden nog steeds niet. Deze vond ik op de grens tussen Best en Acht, waar om 17:20 de RXP 9903 langskwam met NS ICE 4652 op weg naar Venlo. Tot op de dag van vandaag is het de enige keer dat ik de 9903 op de foto kon zetten


Mei
De maand mei stond voor mij in het teken van oude treinen. Er waren namelijk twee evenementen met stoomtreinen, waarbij er bij één, "Sporen naar het verleden" bij de Zeeuwse SGB ook genoeg dieseltreinen reden. Gecombineerd met de leuke lijn tussen Goes en Hoedekenskerke was dit een evenement wat bij mij natuurlijk de aandacht trok, maar desondanks heb ik gekozen voor een andere foto deze maand. Grote stoomtreinen op hetzelfde traject als de reguliere treinen vind ik namelijk altijd interessant, en laat dat nou net zijn wat bij het andere evenement, "Dordt onder stoom", veel voorkwam. Men reed een pendeltrein tussen station Dordrecht en een geïmproviseerde halte bij de surfclub aan de spooraansluiting richting industrieterrein de Staart. Deze trein bestond uit de 01 1075, wat rijtuigen en de 23 023. Ik besloot de trein onder andere op te wachten bij de brug over de Wantij. Hier heeft de trein met de 01 1075 op kop de bestemming op de aansluiting bijna bereikt als hij het water oversteekt.

Juni
In juni heb ik niet veel gedaan op het gebied van spoor en kon ik eigenlijk alleen kiezen tussen een Vechtdallijnen GTW in Limburg en een Eurostar in Kethel. Mijn keuze is uiteindelijk op het bijna 400 meter lange treinstel gegaan, dat wegens een omleiding op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam over het reguliere net via Leiden en Den Haag reed. Hier komt treinstel 4033-4034 door de polder tussen Delft en Schiedam gereden als Eurostar 9145 richting London St. Pancras International.

Juli
In de laatste week van juli begon mijn vakantie. Dit keer extra leuk was dat extra leuk, omdat ik gelijk in die week met de trein op vakantie ging naar Duitsland



Augustus
Het 9-Euro-Ticket was een actie die gedurende 3 maanden een ticket voor slechts €9,- aanbood, dat je de hele maand toegang gaf tot al het regionale vervoer in Duitsland. Augustus was de laatste maand dat deze tickets verkocht werden, dus besloot ik er nog maar eens gebruik van te maken. Dat deed ik echter niet zo uitbundig als sommigen, die het ticket gebruikten om heel Duitsland te bekijken. Dat mocht de pret niet drukken, want ook net over de grens in Nordrhein-Westfalen heb ik hele leuke dagen gehad. Op de laatste weekenddag van augustus ging ik een kijkje nemen bij de lijn tussen Düren en Heimbach, waar RTB met RegioShuttles rijdt. Deze lijn volgt de hele tijd de Ruhr, waar op 28 augustus VT 745 en VT 746 RB21 met nummer 90810 naar Heimbach reden.

September
Hoewel ik in mei ook al twee stoomevenementen had bezocht, kon ik het niet laten om in september nog eentje te bezoeken. Met wat vrienden en heel veel anderen reisde ik op 3 en 4 september af naar de Veluwe, waar na jaren weer eens het "Terug naar toen" plaatsvond, misschien wel het grootste stoomtreinevenement van Nederland. Na twee dagen bij de VSM kwam ik thuis met 17 foto's, wat voor mijn doen vrij veel is. De keuze die ik moest maken tussen alle foto's - ook degene die ik niet bij "Terug naar toen" had gemaakt - was dus lastig. Uiteindelijk was het toch de foto van Kriegslok 52 3879 die ik het leukst vond, ook al is deze misschien wel het minst origineel - iedereen die er stond paste er maar nét tussen.
Op 3 september trekt de 52 3879 haar fotogoederentrein vanuit Apeldoorn VAM langs de fotografen richting Beekbergen.

Oktober
Deze maand was een lastige keuze voor mij, want in oktober ben ik naar België gegaan, wat me vele foto's opleverde. Ik koos echter voor een andere trein, want in oktober kwam NMBS naar Nederland met een trein bestaande uit twee TRAXX'en, een i11 stuurstandrijtuig en twee i11 tussenrijtuigen. Vanuit Roosendaal ging het konvooi via Arnhem naar Zwolle. Wat het daar moest was mij een raadsel, tot ik hoorde dat men testritten had gereden richting Meppel en Dronten. Op 26 oktober keerde het geheel terug naar België, waarbij ik het op de foto kon zetten in Tilburg. NMBS 2804 komt met 3 i11 rijtuigen en de 2803 achterop langs het Spoorpark, op weg naar de Belgische grens.

November
In november ben ik nauwelijks de deur uit gegaan om treinen te fotograferen, maar op de ene dag dat ik dat wel deed was het gelijk raak! Vanwege omleidingen op de Montzenroute reden er enkele treinen om via Nederland, waaronder DBC met een autotrein en Railtraxx met een UC. Er zaten echter zoveel gasketels achter de loc, dat dit het enige zichtbare wagentype is. Hier komt de 266 113 met haar Linz Shuttle 42584 Roosendaal binnengereden, onderweg naar Antwerpen Noord.

December
De laatste maand van het jaar is altijd de maand met het minste uren in het licht, de perfecte tijd om nachtplaten te maken, toch? Aangezien de klassieke motorstellen na dienstregeling '23 uit dienst zijn gegaan, wilde ik nog wat laatste plaatjes scoren. Toen ik 's ochtends in de trein zat op weg naar België, zag ik dat er op één van de omlopen op de S41 tussen Herstal en Verviers uit twee stellen bestond in plaats van het normale enkele stel. Na genoeg normale foto's gemaakt te hebben reisde ik een stukje mee, om te eindigen op Verviers-Central, waar door het kopmaken meer dan genoeg tijd was om foto's te schieten.
NMBS 772 en 773 staan klaar als S41 5287 richting Liège-Guillemins en Herstal.

Dat was 'm weer voor dit jaar, hopelijk vonden jullie het een leuk jaaroverzicht! Alvast een gelukkig 2023 iedereen!
