
januari

Sinds vorig jaar rijdt op onregelmatige basis een vuiltrein tussen Italië en Delfzijl, in het noordelijke Nederland. Begin januari kwam er weer een trein terug uit Onnen, richting Bad Bentheim. Voordat de trein zou komen was er veel bewolking rond de zon en leek het er slecht uit te zien. Maar toen de trein in de verte de hoek om draaide en in beeld kwam, trok het ineens helemaal open en passeerde hier de 101003 (ex-NS 1775), te Zenderen, met een sleep lege schuifwandwagens richting de Duitse grens.
februari

Tweejaarlijks komt DB Netz de grensovergangen meten bij de Duits-Nederlandse grens. Eerder dat jaar was er een Br 218 naar Bad Bentheim gekomen, die tot de grens bij Gildehaus had gemeten. Dit keer kwam er een 111, met twee meetwagens, naar Bad Bentheim, die op sleep met de 101002 van Train Charter Services (ex-NS 1772), de Nederlandse grens passeerde en in Oldenzaal keerde om terug te gaan naar Duitsland. Hier passerend te De Lutte.
maart

In maart besloot Rusland Oekrainë binnen te vallen, voor een vredesmissie. Om vluchtelingen naar Duitsland te kunnen brengen, huurde Railadventure het materieel van de Alpen Express, die nog overstond in Amsterdam. Voor de klus werd de 9903 (ex-DB 1611) ingezet, die normaal niet te zien is voor dit soort chartertreinen.
april

Zo nu en dan brengt RRF de Speno slijptrein heen en weer tussen Blerick en de werkplekbestemming. Dit keer kwam het treintje weer eens naar Duitsland, via Bad Bentheim, en passeerde hier de fotograaf te Zenderen in een fraai zonnetje.
mei

De Lineas 186 295 kwam de Volvotrein brengen naar Gent, hier te zien bij Hengelo, en had dit keer wel een fraaie wagen vlak bij de loc die aandacht vroeg voor Oekrainë. Deze werd fotoshoptechnisch lets dichterbij gehaald om het wat te accentueren.
juni

Begin juni kreeg ik de tip dat VolkerRail met een longrailstrein de grens over zou komen. Het was die schaapachtig bewolkt, wat later wel verder opentrok. Niet veel later passeerde de trein richting Amersfoort.
juli

Ook in Frankrijk is de nachttrein weer hot geworden. Waar eerder de nachttrein tussen Parijs en Nice was opgeheven, werd deze een aantal jaar later weer in ere hersteld. Zo zien we deze fraaie juliavond de trein, net vertrokken uit Nice, te Villeneuve-Loubet, onderweg naar Antibes, Marseille en Paris Austerlitz.
augustus

Ook de zomer was het weer een periode van droogte, wat gras, planten en bomen geen goed deed. Sinds deze zomer rijden ook de Retrack 186's eindelijk met logo's van de firma rond, wat het toch een stuk fraaier laat ogen. Ook hebben zij de Rzepin Shuttle overgenomen van LTE en na een moeizame opstartperiode reed deze ook een aantal keer fraai beladen in de zonnige dagen door het land. Hier passerend te Deurningen, waar de overweg een paar jaar terug is vervangen door een viaduct (wat weer wat hoogtevoordeel geeft).
september

Het voordeel van in het midden van het land afstuderen, is dat je toch ineens een buitenkansje kan meepakken. De 1200'en in Blerick moesten vertrekken aldaar en zouden worden overgebracht naar Amersfoort. Trekkracht was, hoe toepasselijk, de 1251. Die de 1255, 1252 en 1254 meesleepte. Inmiddels staan ze nu troosteloos te Amersfoort nat te regenen.

oktober

Begin oktober ging de 766 Hondekop IV van de Stichting Hondekop van Arnhem Goederen naar Leidschendam voor onderhoud. Vrijdags reed dit te vroeg, waardoor je zo'n lichtblauwe lucht zou hebben, wat mij niet favoriet leek. Zondagavond kwam de trein later terug naar Arnhem, wat fraaier was voor de foto. Vanwege werkzaamheden aan de boog richting Arnhem, moest het treinstel omrijden via Zevenaar. Waarna het na een kering aldaar wel de boog van die kant kon pakken naar het emplacement van Arnhem Goederen. Te Zevenaar werd met een tiental anderen de trein vastgelegd.
bonus 1

De laatste maanden was het donker, grauw en weinig tijd en andere prioriteiten. Vandaar een tweetal bonusfoto's uit eerdere maanden. De Craftertrein werd in 2022 bijna steevast gereden door de 1315 van Fairtrains. Helaas is dit verhaal ook afgelopen door de strengere ECM regels.
Begin oktober reed de trein de laatste fotografeerbare trein vanuit Bad Bentheim naar Amersfoort. Alhier te Zenderen passeerde deze in het laatste zonlicht richting Amersfoort, waarna deze de volgende dag de lege trein terug bracht naar Bad Bentheim en los naar Blerick ging.
bonus 2

Als laatste een foto met spoors motief, buiten het spoor. Op het Westplein in Utrecht staat nu enkele jaren een oude werkwagon van Strukton. Nadat deze eerst in de achtertuin stond bij een particulier, vond deze een bestemming aan de rand van de wijk Lombok. Doel was om zo deze lap grond een tijdelijke bestemming te geven als ontmoetingsplek van de wijk. Met het idee dat het plein snel verbouwd zou worden. Inmiddels is het eind 2022 en is er nog niks gebeurd, mede door het stikstofprobleem. Wat voor de wagon een uitgesteld voordeel is.
Bij deze wens ik iedereen hele fijne feestdagen, en een mooi spoors 2023 met hopelijk wat meer variatie in de treinen.
Met vriendelijke groeten,
Wouter.